Tulin pohjoisesta, ja matkantekoni päättyi sululle, oli siinä viimeiset 1-2km päällystämätöntä. Tois puol jokkeeko se olis vasta alkanut?
Printable View
Mä ajelen tota reittiä usein Kirkkonummen suunnalta Degerby Delille ja Degerbystä alkaakin Länsi-Uudenmaan kokoinen gravelparatiisi.
^ juu eipä mitään. Hesa-asukkina olen välillä alkanut harrastamaan junasiirtymää Kirkkonummelle tai -lta, kun Espoon keskuspuiston ja Masalan hiekkateiden läpi suhaileminen liian usein on alkanut kyllästyttämään. Gravelmap.comista löytyy Länsi-Uudenmaan ajettavat soratiet jo aika hyvin. Muutamia potentiaalisia vielä tsekkaamatta.
Been there done that... Nykyään suhteutuminen jopa Syndalenin hiekkateihin on vähän toisenlaista :D
Kyllä näin mahdollisesti. 853:sta hitsatut rungot maksaa tuossa tonnin huiteilla ihan yleisesti ja kyllä tuossa Ninerissa olisi ihan jees geometriakin.
Saahan niitä Konan ja muidenkin valmistajien 4130 cromorunkoja paljon halvemmalla. Oikeasti haluaisin Reynolds 953:stä tai vastaavasta tehdyn rungon, mutta eipä oo näkynyt.
https://standert.de/collections/erdgeschoss
700c-kiekoilla ehkä jonkun makuun vähän krossinen bb-droppi, mutta 650b:nä ainakin varmasti bueno.
https://scontent-lhr3-1.cdninstagram...ODY0MQ%3D%3D.2
Kun nuo teräsasiat on itselleni hiukan vieraita, täytyy kysyä. Miten 853:n paremmuus pyörässä vaikuttaa ja tuntuu? Ainakaan bulkkiterästä parempi lujuus ei ole Ninerissä painoa vähentänyt. Eli mitä rahan vastineeksi saa, kun esim. Sutra LTD:n tai Rove ST:n runkoja en ole nähnyt pahemmin moitittavan, päinvastoin. Elinikäisen takuunkin niille saa (jos se nyt oikeasti millään tavalla laatua kuvaa, takuuehdoillahan voidaan tehdä tuosta aprillipila).
Noissa tapauksissa ei mitään - kiitos EC-normien ja levyjarrujen. Tai no, saa sitä vielä kestävämmän rungon, mutta käytännön hyöty lienee aika kyseenalaista, kun noihin normeihin tehdyt 4130-rungotkin on vähintäänkin tarpeeksi kestäviä. Yleensä 853-leimalla myytävissä tehdasrungoissa on ainoastaan vaaka-, viisto-, ja satulaputket 853:sta. Joskus ehkä myös emäputki. Eli hintaero syntyy usein pelkästään noiden kolmen putken ansiosta.
Reynolds 853 ei muutenkaan ole edes ohuimmillaan mikään erityisen kevyt putkisetti. Sopii hyvin räädimpiin maastureihin, mutta on useimmassa tapauksessa overkill droppitankopyöriin. Seinämävahvuuksiltaan perus-853 vastaa noin Columbuksen Zonaa. Fairlightit tekee ilmeisesti poikkeuksen, joka vahvistaa säännön, koska ovat saaneet 853-rungoistaan sekä melko kevyitä että EC-normitettuja.
Reynoldsilla on (tai ainakin oli ennen) se 853 Pro Team -setti, joka oli oikeasti kevyt, Columbuksen Lifeä ja Spiritiä vastaava. Mutta aika vähän customrunkojen tekijät enää mitään 853:sta käyttää, koska se on saanut vähän sellaisen Taiwanissa hitsattujen "parempien bulkkirunkojen" leiman riesakseen.
Tuo "elinikäinen" takuu on sit vain markkinointitapa. Kannattaa lukee ne ehdot ja todennäköisesti siellä sanotaankin et tuotteen elinikäinen, ei omistajan.
Pätevä peli, laitahan kommenttia tulemaan, kun saat vähän kilometrejä alle.
Tässä itseäkin pikkusen himottelisi joku kuitu gravel runko, joten pitää seurailla, että mitä kivaa markkinoilla olemassa.
Mielestäni toi paino on ihan kohdallaan, jos kevyempää haluaa niin dollareita saa ruveta löymään reilusti enemmän tiskiin. Esim. seuraavasti.
https://www.youtube.com/watch?v=Ivzzx2P7ybI
Tästä tuli mieleen Jari Kulmalan aikoinaan väsäämä kartta yhdyspätkistä: https://www.google.com/maps/d/viewer...1450000005&z=9
Jatkan osittain off-topicilla ja postaan kuvan cyclocrossarista..Huomatkaa vannejarrut kuiturungossa[emoji2]https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...2ff9bbde2f.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ittellä ei aika riittänyt Stenun tie vaan hopusti, melkein , tilasin Space Shickenin ,sillai että ettei mulla tähän ikään ole näitä ajovuosia enää montaa. Lienee mulle riittävän hyvä.
Toki kiekot on vankat mutta painavat. Rahoituin just Newmenin hieman kepoisimmilla... 29" maasturissa hyväksi olen havainnut.
Hivenen kadun etten tilannut mittateräsrunkoa , puoli vuotta aikaa ja saanut ilman mitään pirun normeja. Stenun sanaan siinä oisin päässyt teräksestä nauttimaan .
Jos vielä ikuna mahiksia niin ehken??? No miekka miestä myöten jne. Ja pörsää myös. Maasturiin jotain ,3200€. On se muuten hyväkin!
Hieno, näyttää nopealta ja mustalta. Paksummille renkaille näyttäisi myös olevan tilaa :)
Satulan kiinnitysmekanismi on melkoinen mysteeri, yksi niistä Exploron innovaatioista (toinen esimerkki on takavaihtajan putoaminen pois akselia irrottaessa).
Satulatolpan päässä on lisäksi pusla / elastomeeri, joka toimii iskunvaimentimena. Tulin äsken tallilta ja huomasin omassani aikamoista klappia, satulaa heiluu vaikka ruuvit ovat kireällä. Ei se ehkä uutena tuollainen ole ollut... :mad: Lauantain lenkillä alkoi vain kuulua jumalatonta narinaa jostakin, nyt kävin tutkimassa. Veikkaan silti, että narina tuli polkimesta.
Sorry, ei ollut tarkoitus pilata uuden pyörän omistajan yöunia, ainahan pyörissä jotain narinoita kuuluu :rolleyes:
Kävin äsken ajamassa nopean 1km ajoasennon säätökiepauksen... Jumaliste että voi pyörä olla nopea. Olen sanaton. Huomenna töihin ja mahdollisesti enemmän analyysiä.
Veikkaan (tai oikeastaan tiedän), että satulatolppa on antautunut. Narina ym. pauke, jota tulee alkuun etsittyä vääristä paikoista kuuluu myös asiaan. Klappia on se verran, että tuntuu satulaa vääntelemällä ja ajossakin. Tämä holkki/pusla ilmeisesti irtoaa ajan kanssa liimauksestaan(?) koetuin seurauksin.
Mulla on 2017 ostetusta Exploro Teamista (se valkoinen) vaihdettu tolppa kaksi kertaa takuuseen. Pyörä on ostettu Toneilta, eli homma hoitui siinä mielessä oikein nätisti. Ei ole Exploron parhaita puolia tämä, mutta muuten olen ollut niin tyytyväinen, että harmittaa oikeastaan aika vähän. Noita tolppia näyttäisi menevän about 1kpl vuodessa.
:D
Ei vaan...saahan sitä olla innoissaan uudesta pyörästä. Myönnetään, että on toi ihan hieno tollaseksi moderniksi pulkaksi jopa tällaisen luddiitin mielestä, vaikkakin noilla nakkimumeilla ensimmäiseksi pitää silmään hyödyntämätön potentiaali.
Just a quick note to confirm that your bike is due to be built on 28/08/2019. Once the bike is built we will contact you to confirm that the bike has been dispatched.
Ajoin aamun työmatkan 15" läppäri ym. kamaa repussa pääasiassa rauhallisesti polkien keskarilla 28,6 km/h (yksi Strava PR), kun viikko sitten vastaavalla varustuksella Rotwildin täysjoustomaasturilla keskari oli 24,7 km/h. Ritcheyn SwissCrossilla keskarit nopealla vilkaisulla olleet pk-sykkeillä 26-27 km/h luokkaa ilman reppua.
Nyt ei kerkiä kirjoitella mitään syvällisempää mutta pari havaintoa: 1) runko on tuntumaltaan about sama kuin uusi Ferrari vs. vanha jenkkiauto verrattuna Ritcheyn teräsrunkoiseen 2) ajoasento/tuntuma tällä kokoonpanolla on käsille ja selälle mukavampi (!) kuin SwissCross oli 3) todellakin kannatti vaihtaa 2x eteen, mahtava fiilis luukuttaa jollain 50-25 välityksellä ylämäkeen kun kevyt pyörä vaan kiihtyy ja kiihtyy
I'm in love :cool:
Eikös se pyörän vaihtaminen tai uuden ostaminen ole ihan normaalia harrastepyöräilijän toimintaa? Ja jos vaihdon perusteena on se, että haluaa levyjarrut, niin ei kai se nyt mitään kiimaa sentään ole.
Ehkä luen väärin kirjoituksiasi, mutta jotenkin niistä tulee läpi ajatus, että on melkein halveksittavaa tai ainakin tyhmää vaihtaa hyvä vannejarrullinen fillari levyjarrulliseen. Miksi? Kaikki eivät vaan arvosta samoja asioita, esmes sitä että hinkkaa teknisesti vanhentuneella fillarilla maailman tappiin (vaikka sillä _pärjäisi_ kuinka hyvin). Evoluutio toimii.
Pyöräilyä harrastavaan väestönosaan vaikuttaisi tällä hetkellä levinneen _gravelkiima_ paljon levarikiimaa vakavampana. Tämäkin ketju on ihan täynnä sitä tautia, eikä parantuneita tapauksia kai tiedetä. Gravelkiima näyttäisi pahimmillaan aiheuttavan jopa harhaisuutta: aivan mitä tahansa polkupyörää luullaan gravelpyöräksi, jos sillä ajetaan soralla, tai on joskus ajettu siellä. Täällä on jo nähty ainakin lukuisia maantie-, cc-, suoratanko- ja rottapyöriä, jotka postaajiensa harhaisessa mielessä ovat näyttäneet graveleilta.
Ai niin, sellainen lisähavainto että joko sattumalta tai uudesta pyörästä johtuen kaksi hc-maantieniiloa painoi putkelta/aeroasennossa ohi ajellessani itse 30-32 kmh vauhtia kelvillä... Ei ole varmaan koskaan ennen saman lenkin aikana tapahtunut, en tiedä provosoisiko Exploro sitten jotain höyrypäitä :D Toivottavasti ei.
Haluttaisi vaan kokeilla, että onko noissa mitään eroja. Paino nyt ei ole se ratkaiseva tekijä. Bulkkirungoilla 4130cromo, Reynolds 520 jne. samaa asiaa tarkoittavilla on tullut ajettua tuhansia ja en niissä nyt mitään erityisen hienoa ole huomannut verrattuna vaikka alumiinirunkoon. Mitä nyt painoa on enemmän ja ovat letkuja.
Secan kiinnostaisi erittäin paljon, mutta sellaista ei uskalla tässä poliittisessa tilanteessa tilata.
Alkaa tämä ketju olla paikoitellen raskasta luettavaa, kun on levarikiimaa sun muuta, mutta vannejarrujäärillä ei ole mitään aatetta takana.
Pexi kirjoittaa osin asiaa mutta turhaan moitit Stenua. Itte vuosia ja kilometriä ajanut vannejarrupyörillä. Tosiaan mietin pitkään josko Stenun opin mukaan tilais kuudennen pyöräni teräksenä , päädyin avaruuskanaan. Jos menin harhaan niin sitte seittemäs!
Edit levyjarrupyöriä ollut sitten 2002.
Toi on just se ero, mikä omassa nykyisessä aero fillarissa on aiempaan cayoon. Kai se keskiö on niin jäykkä, että putkelle nouseminen lyhyissä mäissä saa hymyn nousemaan korviin asti.
Päätä stemmiin ja kovaa ajoa :) Mä tilasin just omaan trekkiin 130mm/-10deg stemmin gravellia varten.
Mulla on 10 vuotta ollut Konan Paddy Wagonin teräsrunko. Siihen aikaan vesijohtoputkesta osattiin tehdä vielä runkoja. On varmaan triple butted ;) kun vaakaputkessa on jopa pieni lommo. Jumalainen ajotuntuma hiilarihaarukalla. En luovu tästä koskaan:rolleyes:
Joo luet varmaan väärin. Tuossa edellisellä sivulla ainoastaan innoissani hehkutin, miten mukavaa vannejarrupyöräilijän elämä on nykymaailmassa, kun hyvää tavaraa saa edullisesti. Muiden valintoihin en puutu, mutta ihmeellisen paljon joudun perustelemaan omia valintojani. Joillekin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikea asia, että joku kokee vannejarrullisen (teräs)pyörän omaan makuunsa mieluisammaksi ja omiin tarpeisiinsa paremmin soveltuvaksi.
Tykkään sellaista pyöristä, jotka paranevat vanhetessaan. Teräspyörä on minusta hienommillaan, kun sillä on elämää takana ja siitä näkee, että sitä on rakastettu ajamalla. Teräspyörään taas en levyjarruja halua, koska paino, mukavuus jne.. Vanhetessaan kuitupyörä muuttuu vain vanhaksi kuitupyöräksi - siis minun mielestäni. Teräspyörissä viehättää myös ajattomuus. Kuitupyörä haluavat edustaa evoluution kärkeä, jolloin ne myös tuppaavat muuttumaan vanhanaikaisiksi nopeammin. Siitä huolimatta olen tässäkin ketjussa, tässä loppukesän aikana, pariinkin otteeseen pohtinut ääneen, jos sellaisen tohon rinnalle ostaisi. Siinä mielessä tunnistan "levarikiiman, osittain myös "1x-kiiman" itsessänikin. Viimeksi oli jo ostoskorissa Cannarin SuperX SE Force1. Epäilys siitä, että sille ei tulisi ajoa krossikisoja enempää piti lopulta sormen poissa enteriltä.
"Teknisesti vanhentuneena" en osaa nykyaikaisista huipputeräslaaduista valmistettuja teräspyöriä pitää, vaika niissä olisi vannejarrut. Gravaan kaavailen paraikaa vaihteiston päivitystä 1x12-vaihteiseen Etap ASX Forceen, jos saan perusteltua hyödyt itselleni.
Mitä noihin kaikkiin muihin kuin kaupallisesti korrekteihin tässä säikeessä keskustelun aiheena olleisiin pyöriin tulee, niin minusta ne vaan rikastuttavat keskustelua. Lisäksi alkuperäinen gravelpyöräilyn idea oli se, että lähes mikä vaan pyörä on tuunattavissa "gravelpyöräksi". Vasta kaupallinen evoluutio asetti rajat sille, että mikä gravelpyörä on. Minua ei häiritse, jos täällä saa kukat kukkia ja propellipäätkin välillä villiintyä. Jos joku siitä häiriintyy, niin aina voi ne viestit hypätä yli, vai mitä?
Gravelkiima on mulla menossa ohi, koska olen noin about kaikki lähiseutujen ja vähän kauempaakin metsästettävät hiekkatiet kolunnut niin moneen otteeseen näiden seitsemän vuoden aikana, joina en ole maantiepyörää omistanut ja maastopyöräilykin on maistunut vähän puulta. Sen vuoksi tuo FGGG-projekti. Josko sillä saisi vielä vähän aikaa pidettyä kiimaa yllä, jotta ei tartte eksyä tuonne maantiepyöräketjuihin. Jos FGGG-projektista kirjoittelu täällä ei sovi etikettiin, voin poistua yksivaihteen puolelle sen kanssa ihan hyvin.
Tämä tästä omalta osaltani.