Sen havainnon tein kyseisestä se renkaasta että se ei napsahda hyllylle edes sisurilla. Kait siihen kuiten menee hiljaa venyen mutta vasta reiluissa paineissa (1,5bar)
Printable View
Sen havainnon tein kyseisestä se renkaasta että se ei napsahda hyllylle edes sisurilla. Kait siihen kuiten menee hiljaa venyen mutta vasta reiluissa paineissa (1,5bar)
Pienen hieromisen jälkeen napsahti Colossuksen EXO/TR versio kompuralla DTSwissin vanteelle. Ei mikään helpoiten nouseva kyllä ollut. Kyljet vaikuttaa aika jäykiltä. Saa nähdä millainen on ajossa.
Johnny 5. Etunen pitää ilman melko hyvin. Tippuu sadasosia baareja viikon aikana. Takanen pehmenee jo melkein tunnin lenkin verran niin että eron huomaa.
https://i.ibb.co/3Fm4t63/IMG-20191106-181246.jpg https://i.ibb.co/C1LMYdD/IMG-20191106-181105.jpg
Kuvissa siis saippuavettä. Laitoin nyt kolmannen 60 ml satsin Stanian pyörittelin. Painetta 1.3 bar. Pitää lähteä vielä lenkille mutta jos se ei tuosta ala tiivistymään niin kannattaako mun valittaa myyjälle? Sentään TL rengas josta mun mielestä ei ilman pitäisi tulla kyljestä läpi.
No totta maar tuosta pitää saada uus rengas tilalle, jos kuvan tapauksessa on uudehko tl-rengas.
j
En tiedä pelästyikö rengas, auttoiko lenkki vai paineet+lisälitkut+pyörittelyt tallissa mutta nyt oli samat paineet palatessa kuin lähtiessäni.
Periaatteessa juuri kuten paaton totesi. Painetta noissa on liikaakin, mutta se säiliö on turhan pieni. Tyypillisellä 5 litran säiliöllä ei kauaa esimerkiksi fätin renkaita yritä. Melkein on, että jos ei laakista nouse, niin pitää taas odotella.
Mulla on pienempänä kompressorina vuosia sitten hankittu Bilteman halpis. Kun kuvia katselin niin OL20-24 on aika lähellä. On kestänyt vuosia ja sen avulla on tehty monet ruostesuojaukset ja muita töitä missä paineilmaa tarvii. Vaikka on välillä kuumentunut pitkässä käytössä niin ei ole hajonnut. Öljyä kyllä vähän kuluu. Ennen käyttöä kannattaa tarkastaa. Tavallista halpaa moottoriöljyä olen lisännyt. Siis aika raakaa käyttöä halpisvehkeelle. Minusta hinta/laatu ihan kohdillaan. Ja pitäisi kyllä hyvin riittää vanteelle nostoon. Yksi huono puoli lopuksi muistuu mieleen, vähän kovaääninen kyllä on. Ei kannata kerrostalossa yöllä tehdä hommia. Ainakaan jos ei ole pian muuttamassa;-)
Pitäisi tubelesoida yhdet 27.5 kuitukiekot. 34mm sisäleveys. Mikähän systeemi tai teippi on tällä hetkellä käytössäolevista tai saatavissaolevista hyvä?
5L säiliö pitäisi piisata nostoon, jos rengas on vähänkään muodossaan. Mutta ilma pitää saada renkaaseen nopeasti. Ja tossa on monen pienen ja myös monen keskikokoisen kompura ongelma. Paineensäädin on niin mitätön, että se rajoittaa virtausta liikaa. Tuohon auttaa, kun ruuvaa (liki joka kompurassa) säiliön päästä tulpan pois ja tilalle pallohana ja pikaliitin. Siitä suoraan letku ilmaapistooliin ja siihen kumikartio kärkeen. Mutta tämä touhu järjen kanssa, koska läskin rengas ei mahdottomia siedä. Heti kun rengas on vanteella, kannattaa jatkaa mittarin tai jalkapumpun kanssa.
Johnny 5 myyjältä tuli viestiä että jos ei litkua tule kyljen läpi niin he eivät näe renkaassa ongelmaa. Opin myös tänään että "Tubeless Ready" tarkoittaa että renkaassa on oikeanmuotoinen reuna jotta se tiivistyy mutta rengas ei tosiaan ole ilmatiivis vaan siitä tulee ilmatiivis vasta lateksipohjaisen litkun kanssa.
Minä elin siinä uskossa että Tubeless Ready rengas olisi ilmatiivis. Sitä se ei ole.
Kyllä sellainen rengas voi olla ilmatiivis, mutta ainakin itselleni tuo määritelmä kertoo juurikin reunan ominaisuuksista.
Eikä se reunan valmius tubelesointiin aina toimi. Koomisesti tuossa Schwalben G-One Speed TLR-versiona nousivat helposti ja pitivät n. 3 vko ilmat ilman litkuja itse teipatulla halpis-ei-TLR vanteilla, ja vain minuutteja ei-niin-halpis-TLR vanteella. Ei tainnut olla TLR-muodot yhteensopivia :)
Surlyn bun pitää ja Lou vuotaa clownshoe kehillä. Sama tilanne toisessa pyörässä eri kehillä...
Mitähän tuolle vielä keksis?
j
Lisää litkua ja lenkille. Johnny näyttää minulla nyt pitävän ilmat sisällään.
Juurikin lueskelin grävell sivuilta hookless kehistä. Nehän tosiaan poistavat aika pitkälti ongelmat renkaiden sopivvuudesta. Tietysti rengas ei edelleenkään saa olla liian väljä, tai venyä käytössä, mutta renkaan reunan muoto enää vaikuta tubeleksen toimivuuteen niin paljoa. Jutun kuvista huomaa, miten heikosti jotkin renkaat saattavat nojata hyllyn reunaan matalilla paineilla kantatessa.
Stanilta on muuten tullut uutta paikkaussettiä markkinoille. Vaikuttaa aika pätevälle.
https://www.youtube.com/watch?v=-NoLJ_gaamk
Tubeless-ongelmien kanssa painivien kannattaa lukea tuolta BRR-vertailu: ero tubeleksen ja latex-sisurin välillä on niin pieni, että varsinkin talvikäytössä sisuri voi olla ihan pätevä vaihtoehto. Vertailu on tosin jo hiukan vanha, mutta vuodet ovat tuskin tuoneet mitään dramaattisia muutoksia.
https://www.bicyclerollingresistance...ex-butyl-tubes
Olen jonkun verran litkuttanut sisureita. Kerran puhkesi eikä litku paikannut. Voisiko olla, että sisuri puristuu ulkorengasta nopeammin kasaan, niin ettei litku ehdi vaikuttaa.
Jos litkutettuja renkaita on reilusti yli 10, niitä on vaikea pitää jatkuvasti ajokunnossa. Usein saa olla lisäämässä litkua, tai sielu on tukossa. Ajoin täysjouston työpaikan väliaikaisvarastoinnista kotiin, ja oli hirveä ajettava. Syyksi paljastui, etten ollut saanut ilmaa takarenkaaseen, vaikka kuvittelin sinne jotain sentään menneen. Ja matkalla taisi tyhjentyä lisää. Että jatkuvaa pientä taistelua.
Kannattaa toki ottaa selvää, mistä se kummi vuotaa. Senhän saa selville, en ole tullut ajatelleeksikaan.
Parin kolmen kuukauden ikäinen 35mm Gravelking-litkutus oli tyhjä. Kun ei normi litkunlisäys auttanut, aloin ounastella että teippaus on pettänyt mutta olisi kiva olla varma. No, ainoa tarpeeksi iso astia mihin renkaan alaosakaan uppoaa on isoin kissojen hiekkalaatikko. Se tyhjäksi ja kyllä, parista pinnasta kupli. Melkein koko illan homma litkuttaa uudelleen. Kolme kierrosta kahta erilaista teippiä, päällimmäiseksi edelläkin mainittu Tesa koska se todellakaan ei tarttunut suoraan vanteen metalliin. Perhana, taas unohtui vannenauha:mad: Eikä pysynyt ilmat tuntia kauempaa.
Seuraava ilta ja uusi yritys. Pidin melkein varmana, että teippi on taas pettänyt kun se vannenauhakin jäi, mutta tyhjensin kuitenkin ensin kissojen hiekkalaatikon. Ja yllätys, se kuplikin nyt venttiilin juuresta. Aikani kiristeltyäni kupliminen jokseenkin loppui, ja litku näyttää sitten hoitaneen loput. Viiden tunnin jälkeen ainakin näyttää lupaavalta, eikä tarvinnut koko iltaa äheltää.
Usein riittää että spraypullolla ruiskuttaa saippuavettä että löytää vuotokohdan. Se kohta alas, ja heiluttelu niin paikkaantuu yleensä.
Tesa tarttuu riittävän hyvin, kunhan sitä vaan venyttää tarpeeksi. Jos teippiä ei venytä, niin ei varmasti toimi.
Tuo riippuu vähän vanteen pintakäsittelystäkin. Olen jostain lukenut että DT Swiss BR 2250 kehät on niin röpelöisiä että niitä kannattaa hioa sileämmäksi ennen teippausta.
Yritin mä sitä venyttää.