Mitään tietämättä, olen varma, että päätelysi on oikea, vaijerin ja rajoittimien säädöillä saat vivun toimimaan.
(Oikeastaan kakskin naksua riittää kun vaijeri sopivan löysälle ja pienimmällä häkki nojaa alarajoittimeen sopivasti)
Printable View
Mitään tietämättä, olen varma, että päätelysi on oikea, vaijerin ja rajoittimien säädöillä saat vivun toimimaan.
(Oikeastaan kakskin naksua riittää kun vaijeri sopivan löysälle ja pienimmällä häkki nojaa alarajoittimeen sopivasti)
Ymmärtääkseni tämä kävisi tuohon vanhaan napaan.
https://www.eshop.novatecwheels.eu/e...-1035093.xhtml
Mutta kysyjä ei halunnut uutta vapaaratasta pelkästään vaan uuden 27.5+ kiekon.
Kuinka leveä on toiveissa, riittääkö 35 mm sisäleveys (ja siihen 2.8 rengas esim)?
Joo 35mm riittää varsin hyvin.
Mites tuossa kun nykyisessä vanteessa offset on 4.5mm,nii pitääkö se miten ottaa huomioon uudessa vanteessa?
Mitä nettiä selaillu nii vanteita kyllä löytyy mutta saatavuus monessa aika huono ja sit samalta valmistajalta löytyy erillaisia settejä.
Paljonkos tuollasen vanteen kasaus osista maksaa,kalliimpi kun valmis?
Aloittelija olen. Laitetaan nyt tähän ketjuun kysymys. Pojalla on GT Avalance 2016 hardtail missä 2x9. Olisi tarkoitus ottaa etuvaihtaja pois ja tehdä 1x9. Eli mistä tiedän minkälaisen eturattaan siihen tarvitsen? Ja onko tuo 1x9 järkevä, riittääkö välitykset, että mukava polkea?
Katsoo tai mittaa ensin kammesta pulttijaon, BCD (bolt circle diameter). Tilalle sitten sen kokoinen ratas, kun pojan reisissä on ytyä. Pienemmällä eturattaalla kevyempi, mutta normi-9-pakalla ei pääse hurjiin vauhteihin. Isommalla etuleivällä saa nopeutta, muttei jaksa väännättää jyrkissä ylämäissä. Jos jompi kumpi nykyisistä rattaista tuntuu suurimmaksi osaksi hyvältä, niin menee sillä koolla. Tarvittaessa mieltymysten mukaan muutamia hampaita sinne tänne. Eli haussa esim. 32T(hammasta) NW(narrow-wide) -ratas, joka on mittaamallasi pulttijaolla, esim 104 mm. Ja NW-ratas sen takia, ettei ketju tipahda rattaalta pois, kun ketju menee vinoon pakan ääripäissä.
Netistä löytyy myös laskureita välitysten laskemiseen. Bike gear calculator tjmv.
Kas, sunracella 11-40 9s kasetti olemassa.
Mutta mikä 9-vaihtaja toimii 11-40 kanssa?
Valiksen kysymykseen liittyy olennaisesti käyttötarkoitus. Jos tarvitaan maastossa käyttökelpoisia pieniä vaihteita, ei taida 1x9 riittää muuhun ajoon. Jos esim. takana on 11-36 ja edessä 32, pääsee jo helpossa maastossa ongelmitta, mutta suurin vaihde on aika vaatimaton jouhevaan tiellä ajamiseen. Maastureissa pienin vaihde on vielä paljon lyhyempi.
Edessä 38-40 olisi ehkä ok toisinpäin, mutta maastossa aika onneton. Oma vaikutuksensa on myös kiekkojen koolla. 26 eroaa välitysten suhteen verrattuna 29 kiekkoihin.
Mutta miksi etuvaihtaja pitää ottaa pois? Eihän siitä mitään haittaa ole. Itse säilyttäisin melkeimpä käyttötarkoituksesta riippumatta 2x9-vaihteet. Vain lasten pyörissä (n. alle 12 v) ei etuvaihtajasta ole iloa, kun 1x9 yksinkertaisuus tuo enemmän hyötyä.
Mulla on tälläiset jarrupalat B01 Resin https://fillarikellari.fi/tuote/levy...no-b01s-resin/
Muuten ovat toimineet hyvin mutta märkänä ulisevat kovaa. Hyvä puoli äänessä on, ettei alamäessä tarvitse soittaa edessä menijöille kelloa. Muuten ääni kyllä ärsyttää.
Onko noiden tilalle paloja, jotka ovat hiljaisempia? Jarrulevyssä lukee Resin bad only.
^Samaa ongelmaa oli itsellä noilla paloilla halpojen Shimanon jarrujen ja levyjen kanssa. Ei auttanut juuri palojen ja levyjen hionta / putsauskaan. Vaihdoin toisesta pyörästä Sramit tilalle, korjasi ongelman etujarrun osalta mutta edelleen oli takajarrussa välillä ongelmaa. Vaihdoin sitten takajarruun Jagwiren Sport Semi-Metallicit tilalle ja helpotti taas kun ajoin kunnolla palat sisään, kunnes ongelma palasi jossain vaiheessa. Huomasin että jarrusatulan keskittäminen ja puhdistaminen tuntui välillä auttavan, jotenkin todella herkkä keskityksen ja lian suhteen ettei vingu.
Tiedä sitten onko ongelma enemmän noissa jarrulevyissä, kun alkuperäisillä Sramin resiinipaloilla ei ollut mitään ongelmaa Centerline-levyillä. Toki vaikkapa Jagwiren Sport Organicia voisi testata noiden tilalle, taitaa olla hinnaltaan samaa luokkaa Shimanon palojen kanssa.
^Löytyyköhän noita Jagwirea jostain pääkaupunkiseudulta kivijalasta? Hain hakukoneella ja nettikauppoja tulee vastaukseksi.
Samaa ongelmaa Centerline-levyillä ja Swissstopin 15 E-paloilla, eli ainakaan tätä comboa en suosittele. Jarruina Spyret ja hyvin sisäänajettuna tuntuma ja teho erinomainen, mutta heti pienimmästäkin kosteudesta lähtee aivan järkyttävä vollotus. Työmatkat sateella menee jarruja lämmitellessä, että saa veden haihtumaan ja huudon hetkeksi loppumaan. Kuunnellaan siis mielenkiinnolla vaihtoehtoja
Toimiiko 11-28 ja 11-32 pakat samalla 11 vaihteisella 105 vaihtajalla ongelmitta samoilla säädöillä?
Alunperin pyörässä tuo 11-28 pakka ja toista kiekkosettiä varten ostin isomman, kun tuo pienin 28/36 välitys on satunnaisesti tuntunut hieman turhan isolta.
Edessä siis 36/46.
Vai meneekö vaihtaja vaihtoon? Jos menee, niin mitä tilalle?
Riippunee vaihtajan häkin pituudesta. Medium-häkkisen takavaihtajan pitäisi selviytyä molemmista, mutta lyhyelle häkille Shimano suosittaa max. 28-piikkistä. Omaa kokemusta ei ole, joten en tiedä onko asia tiukasti näin myös käytännössä. Kokeilemalla selvinnee.
^^Onkohan se vaihtaja tarkalleen ottaen mitä mallia? 5800 sarjan osalta vaatinee medium (GS) häkkisen vaihtajan, 7000 sarjasta toimii varmaan molemmat mallit vaikka lyhythäkkiselle valmistaja ilmoittaakin 30T max.
Pystysuoraan kiinnityspultin keskipisteestä palan keskipisteen tasolle säätöalueen ääripäissä.
http://www.khurramhashmi.org/khurram...tuyb_f13-3.jpg
(Kuva täältä: http://www.khurramhashmi.org/khurram..._guide-13.html )
Edit: Uusi kuva edellisen jumbokokoisen tilalle.
Shimanon jarruletkun katkaisu eli millä ne kannattaa katkaista? Meneekö ihan sivuleikkureilla oikein?
^Itse olen katkonut molemmilla; sivareilla ja Park Toolin vajjerileikkureilla. Terävät ja tasaiset kannattaa olla joka tapauksessa. Lähelle sama lopputulos molemmilla, mutta vajjerileikkureilla helpompi työ ja inasen siistimpi visuaalinen lopputulos. Jos visuaalisiidella nyt on mitään tekemistä, kun letkun ja mutterin päälle kuitenkin tullee huppu.
Tämä vaimeni huomattavasti, kun rasvasin kevyesti palojen takaosan, eli männän ja jarrupalan välisen kontaktin. Kuivana asennettuna teki mieli hypätä pyörän selästä ja isällisesti lohdutella silittäen satulaa aina kun vähän koski kumpaankaan jarruun kostealla kelillä, rasvattuna takajarru vinkaisee enää vähän silloin tällöin.
Kaikenlaista hiekkaa ja pölyähän tuo väli nyt kerää tehokkaammin, onko tästä muuten haittaa?
Edit: Käytössä Parkin HPG-1, joka kestää lämpöä ja vettä. Ihan mitä tahansa en tähän väliin laittaisi.
^Kuullostaa mielenkiintoiselta, minä ajettelin äänen tulevan juuri jarrupalan ja jarrulevyn välistä, silloin kun on kosteutta siellä välissä. Mitä rasvaa käytit? Miten ehkäisit rasvan joutumisen jarrutuspinnoille.
Myydään autoihinkin kitinänvaimennuslevyjä palan ja jarrumännän väliin. Myös kitinänvaimennustahnaa näyttäisi löytyvän joten miksei fillarissakin toimisi samalla tavalla. Rasvakin varmasti toimii mutta vaarana voi olla sen joutuminen levylle ja palan kitkapintaan. https://products.liqui-moly.com/brak...-squeal-3.html
Tällä periaatteella juurikin turautin, joku tuollainen olisi tosiaan suositeltavampi vaihtoehto. Rasvana Park Toolin HPG-1, tuo on jämäkkää ja vedenpitävää joten en uskoisi vähäisen määrän karkaavan takaa levylle, mutta tämä riski on toki tiedostettava.
^Ei montaa euroa leikkurikaan maksa...
Melko lailla mattoveitsen terällä nämäkin sen katkoo: https://www.bike-components.de/en/Ja...Cutter-p34577/