Pikalinkkukeula ei linkut kireälläkään ole yhtä tukeva kuin läpiakselilla varustettu. Renkaiden vaikutus on suhteessa niiden sivuttaispidon aiheuttamaan vääntöön.
Parasta vain tottua helinään silloin kun se on keulan ominaisuus.
Printable View
Pikalinkkukeula ei linkut kireälläkään ole yhtä tukeva kuin läpiakselilla varustettu. Renkaiden vaikutus on suhteessa niiden sivuttaispidon aiheuttamaan vääntöön.
Parasta vain tottua helinään silloin kun se on keulan ominaisuus.
Kesäksi vaihtuu koko kiekko renkaineen ja jarrulevyineen niin saa nähdä muuttuuko ääni silloin. Piikkisika on tällä hetkellä renkaana. Huomasin itsekin, että pikalinkku kiinnitys ei ole ihan hirveän tukeva läpiakseliin verrattuna. Mites tuollaisen "pikkuläpiakselin" vaihto käytännössä menee? Pitääkö laakerit vaihtaa samalla ja saako tuolla merkittävästi tukevuutta lisää?
Omat ajot kun tuota amatööritasoa, niin pian satavuotias pikalinkkunapa on hyvin riittävä, helppo, ongelmatonkin, ei noista huolta ajossa, samaa rauhallista suhtautumista suosittelen kysyjällekin jos tunnistaa itsessään amatööriyden...ja etenkin jos on jo hankittuna pikalinkullinen ajokki.
Ketjua (Shimano 12s) vahatessa huomasin että kahdesta kohti puuttuu se rulla tapin ympäriltä. Eikä siis siitä kohti missä pikalinkki on vaan ihan keskeltä ketjua. Ajettuja kilsoja en osaa sanoa kun kahta ketjua olen pyörittänyt mutta samapa se, taitaa olla vaihtokunnossa.. Kiinnostaisi tietää että mikä tuollaisen aiheuttaa? Ajo keskuspuistossa möyrimistä mutta en vaan keksi mikä olisi niin väkivaltainen tilanne että ketjusta tuo osa irtoaisi.. Haulla ei tältä foorumilta löytynyt vastaavaa, ulkomailta oli kuvia myöten muutamia postauksia. Ei sieltäkään syytä tohon löytynyt.
Huh, huh, ei koskaan tuollaista, vaikka joskus kolmen ketjun sarjalla yli 50 tuhatta.
Rullaketjun rulla on ketjun osista tärkeimmästä päästä, mutta miten tuon edes rikki saa ajamalla???
Napa on Giant eTracker Sport ja en osaa sanoa onko siinä vaihdettavat päätykorkit. Ajot on tosiaankin amatööritasoa eikä mitään isompaa hyppimistä edes ole. Varmaan 60% hiekkatietä, 30% asfalttia ja 10% metsäpolkuja. Pienen äänen jarruista kestän jos tietää, että mitään totaali rikkoutumisen vaaraa kovasta vauhdista ei ole.
Jos runko on tehty pikalinkuille niin ei mitään merkitystä vaikka päätykorkitkin saisi vaihdettua. Kai jokaiseen pikalukkonapaan saa tuollaiset "läpiakselit", niillä kyllä saa kiekon hieman kireämmin kiinni mutta rajansa silläkin. Alkaa kylläkin nuo pikalukot hieman menneisyyttä ainakin vakavammin pyöräilyä harrastavien maastopyöräilijöiden keskuudessa.
Ei taida tukevuutta tulla yhtään. Laita se linkku vaan riittävän kireälle ja putsaa pinnat rasvasta. Eli siis dropoutit ja navan päädyt.
Mulla on niin vanha mondrakerin läski että sekin on vielä linkuilla. Ja Siinäkin levy kahnasi käännöksissä kunnes kiristi linkut kunnolla, niin kovaa että sen vielä saa käsin auki. Linkustahan pitää jäädä kämmeneen jälki kun se kiristetään.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
^ Saattaa olla mutta kun en mitannut niin ainakin Tunen kuuskoloilla tuntui tiukemmalta kuin saman valmistajan linkut. Kylläkin voi olla vain hyvästä hankinnasta johtunutta mielihyvää...
Itsellä on ketjupiiskana lattaraudasta ja vanhasta ketjunpätkästä väsätty härpäke. Toiminut muuten loistavasti, mutta kerran lipsahti pakan rattailta. Siinä samassa iskussa ketjupiiskan ketjusta murtui pari tuollaista holkkia. Eli onko samanlaista lipsahdusilmiötä mahdollista saavuttaa poluilla pyörän päällä? Miksipä ei?
Onko nure the nurisija kokeillut noita qr läpiakseleita?
Ainakin omaan trekin cycloon tuo asettuu keulaan kyllä kai yhtä tukevasti mitä oikeakin läpiakseli. Läpiakselin laippa ja mutteri ovat aika käypäisiä haarukan olakkeisiin. Ja tuossakin on pikalinkut, eli kirii kyllä tiukalle.
Mun mielestä tuo on selkeästi tukevampi paketti noin.
Aloittelija kysyy.
Ostin tänään itselleni "uuden" pyörän Tiagran osilla. Ensimmäisen testilenkin kävin polkemassa äsken kovassa lumimyräkässä ja muutaman asteen pakkasessa. Loppumatkasta ei meinannut vaihtaa isompaa vaihdetta silmään vaikka alkumatkasta toimi kaikki moitteettomasti. Vaikuttaako tuollainen huono sää vaihteitten toimivuuteen vai ehdinköhän rikkoa pyörän vajaan tunnin käytön jälkeen?
Tunti on pitkä aika rikkoa vaihteisto, joskus ajatustakin nopeampi tapahtuma, yksi rymmäys.
No jos ei ryminää kuulunut, toiminta takkuili sään vuoksi, samoin syy voi olla ajamattomuudesta johtuva jäykkyys, huoltoa ja öljyä vailla, jousipalautteinen tuo isommalle siirtyminen.
Onnea "uuden" pyörän kanssa touhuiluun!
Onko sulla kertoa esimerkkitapaus siitä miten ajamalla ja käyttämällä rikotaan vaihteisto?
En haasta foorumiriitaa vaan ihmettelen vilpittömästi, koska olen aika paljon ajanut niin ikivanhoilla Tiagroilla kuin vanhoilla Ultegroilla jotka vastannevat melko pitkälle nykyisiä Tiagroja, mutten ole saanut niitä käyttämällä enkä väärin käyttämällä rikottua. Ellei sitten sitä että takavaihtajan vaijeri on napsahtanut poikki toisena tai kolmantena käyttövuotena lasketa rikkomiseksi.
Olen vahingossa eli osaamattomuuttani syyllistynyt siihenkin että olen vaihtanut keventämättä eli veto päällä ylämäessä.
Aloittelijan esittämässä tapauksessa olisin tuijottanut olosuhteisiin, kova lumimyräkkä ja muutaman asteen pakkanen, ja ehdottanut että jokin kriittinen paikka on jäätynyt.
"Isompaa vaihdetta silmään" tarkoitti varmaankin vaihtamista pienemmälle takarattaalle; mutta muistan että joskus on käynyt niinkin että etuvaihtaja lopetti sopivassa kelissä toimintansa kesken lenkin
Jep, lumi voi tukkia vaihtajan ja se kangistuu. Viestistä ei käy ilmi, että onko pyörä tehdasuusi vaiko käytetty mutta uusi kysyjälle. Mutta voi olla, että vaihdevaijeri alkaa jumittaa kulumisen + kosteuden ja siitä seuraavan jäätymisen takia. Eli jos pyörä ei ole uusi, niin vaihtajalle huoltotoimenpiteitä + uudet vaijerit kuorineen.
^On aika yleistä että sohjoisella kelillä takapakka täyttyy ja jäätyy jolloin ketju ei asetu rattaalle ja aloittelia voinut kuvitella ettei jokin toimi ja syyllistynyt epätoivoisiin tekoihin.
^ Ei tarvitse olla sohjoinenkaan keli, tapahtuu kuivalta tuntuvassa pakkaslumessakin.
Jätin tämän mahdollisuden mainitsematta siksi että sen aiheuttajaa on melko vaikeaa olla huomaamatta; toisin sanoen jos vaihde ei vaihdu, tulee hyvin todennäköisesti vilkaisseeksi takarattaan suuntaan ja jonkin hetken käyttämättä ollut ja lumen täyttämä osa pakasta erottuu selvästi,
PS Kysyjä ei kertonut oliko hän sitten kotiin päästyttyään ja mahdollisesti jäätyneiden tai lumesta tukkeutuneiden paikkojen sulettua kokeillut vaihteiden toimintaa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...6206af4e53.jpg
Tässä kuva muutaman viikon takaa. Jostain syystä loput vaihteet ei napsahdellut loppumatkasta ihan täydellisesti, kun loppusiirtymällä käytti vain kahta pykälää.
Oma idea kysyjän vaihteiden vaihtamattomuuteen on joku mahdollinen jääkökkö tuolla vaihtajan rungon ja rajoitinruuvin tai nivelten välissä. Silloin ääripää(t) ei toimi ja muutenkin takeltelee. Toki, vaijeri ja kuori on myös hyvä tarkistaa.
^ vaikket olekaan keittelyjengissä, niin hienon puhdas ketju, kuin omastani! Ei pitäisi olla mahdollista.
Pyörä on ostettu käytettynä.
Kokeilin äsken pienen lenkin ja vaihteet toimi taas, pyörä oli ollut yön yli lämpimässä. Varmaan kyse oli jonku osan jäätymisestä.
Kiitos vastauksista :)
Millaisia nämä langattomat vaihtajat ovat, kuinka laajasti niitä pystyy conffaamaan? Joskus törmää kyselyihin eri osasarjojen yhteensopivuudesta esim retkikäytössä, niin eikö tämä langattomuus olisi ratkaisu siihen. Parametreistä vaan valitaan että onko 11 vai 12 pakka käytössä ja onko se road vai mtb sarjaa. Ja millä vivulla ohjataan, GX tai vaikkapa Rivalin vipu?
Mutta onko tuo mahdollista, miten se nyt menee?
https://www.sram.com/en/sram/mountai...s/gx-eagle-axs
^^ei ole pikakysymys -> Sähkövaihteet ja muut hömpötykset!
Mut Sram AXS toimii ristiin maasto/maantie.
Onko porukalla kokemuksia noista Sramin Guide T jarruista?
https://www.bike24.com/p2261960.html...de%20t%20brake
6 vuotiaat Guide Rs:t alkaa olemaan tiensä päässä ja noita T malleja näyttäisi saavan kohtuu hintaan interwebistä. Jarruteho RS versiolla ja 180mm levyllä on riittänyt omiin ajoihin ihan hyvin...mitenköhän noissa, jos niitä vertailisi?
moi.
kiekkosarjaa katellu ja taakse se ei ollut likikään niin helppoa selvitellä mikä sopii kuin luulis näin uutena pyöräharrastajana. muutaman päivän tutkinu juttuja netistä ja melkein enempi heräs kysymyksiä kuin olis ruvennu tajuamaan jotakin.
pyörä on cube kathmandu hybrid pro 625 https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/...ashgreynblack/ ja toi osaluettelo pitää paikkansa ainakin noitten asioitten kohdalta jotka tähän vaikuttaa. noi kesä kummit olis kiva saada mahtumaan uusiin vanteisiin.
esim sopisko tommonen takavanne mun pyörään shimano hg versio. toi 25mm vanteen sisähalkaisia on vissiin aika passeli. tykkään tommosista tykyistä "maantie" kummeista. 55-622 on kyllä isoin mahdollisin koko mikä tonne sopii. rupee raapimaan pian rapakaaria. toiset kummit löytyy 50-622. noi tuntuu aika hyvältä koolta mun käyttötarkoituksiin.
https://www.bike-discount.de/en/dt-s...-cl-rear-wheel
toi tosin rupee meneen yli pudjetin pikkuhiljaa. joku max 400e tuntuis sopivammalta kiekkosarjasta.
ja ilmeisesti 15x110 thru axle olis eteen se oikea koko. niitä en ole dt swissiltä vielä katellutkaan löytyykö sähköpyörä versiota "180kg" oikealla kiinnityksellä.
^Kyllä tuo ehdottamasi takakike näyttää oikealta. Ja eteen tosiaan 15x110. Jos ajo on kevyempää, niin en välttämättä hakisi kuitenkaan max180 kiloa kestävää, vaan normaali 120/136 kiloinen riittäisi. Paitsi jos kuskin ja kaluston yhteispaino ylittää nuo, niin sitten. Valikoimaakin on huomattavasti enemmän matalampaan painoluokkaan.
Semmonen kannattaa yleisesti ottaa huomioon, että navassa kaikki kiinnitykset ovat samoja, jos meinaa siirtää kilkkeet kiekosta toiseen. Eli siis jarrulevyn- ja pakan kiinnitys sekä vanteen sisäleveys samaa luokkaa. Jos taas meinaa kahdilla kiekoilla ajaa, niin silloin kiinnityksillä ei ole sinällään väliä, kun on kahdet jarrulevyt, pakat ja renkaat ja kiekot voi vaihtaa suoraan ajoon. Toki eri navoilla voi joutua säätämään hieman jarrusatulaa ja vaihtajaa.
Nexus 7v takanapaan laittaisin kahvan samaa sarjaa, esim:
https://www.bikester.fi/shimano-nexu...0-M734951.html
Onnistuin näköjään poistamaan aikaisemmat viestini. Helkama Ellaan 7-vaihteisen vaihtaja on siis rikki ja pitäis uusia. Marsusram laittoikin linkin uuteen vaihtajakahvaan. Tässä vielä kuvat vanhasta:
https://ibb.co/99JWv22
https://ibb.co/MDPpSX2
https://ibb.co/VCJ4rsb
110km ajettu pyörä ja huomasin kun vaihdoin kesäkummit alle niin takarataspakka lotisee jonkinverran. purin navan paloiksi ja välys tulee vapaarattaasta. uuden vastaavan tilannu 9 viikkoa toimitusaika hinta sen 20e. mekaanisesti olen puolipätevä, mutta polkupyörät ei ole tuttuja niin tilasin uuden vapaarattaan niin sitte selviää onko normaalia välystä vai oliko maanantai kappale. hankalaksi tekee kun ulkomailta ostettu pyörä.
tuon takia ajatellu jos tilais kesäkummeille kokonaisen tubeless kiekkosarjan ja näille vanteille nakkais noi nastarenkaat.
kyllä jos se vapaarattaan välys on normaalia niin saattaa häiritä niin pahasti, että pitää dt swissit kokeilla tilata. ei ne hukkaan menisi kuitenkaan, mutta katotaan nyt. vähä muutaki rahanmenoa ollut tässä. mitään oikeasti pakottavaa syytä ei ennen seuraavaa talvea ole.
Onkohan Nexus tietäjiä paikalla. Työn alla joku ikivanha pyörä jossa 4 vaihteinen Nexus vaihteisto. Vaihteet kyllä menee isommalle, mutta pienemmälle ei mene vivusta. Joutuu aika kovaakin sormella avittamaan. Vika tuskin vivussa. Oletan että jumittaa navasta. Joko likaa tai muuten jostain syystä jumittaa. Voisiko olla esim. rasvan puutetta, vai kuuluuko siellä vaihteistossa olla edes rasvaa? Uskaltaakohan noita yleensäkään mennä purkamaan? Meinaan että onko toivoa saada takaisin kasaan?