Koska kippurasarvi. Pyörän mukana ei tullut helmiä eikä inserttejä, et ne joutus ostaan.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Printable View
Oletuksena aina letkua katkaistessa ja uudelleen liitettäessä jää sisään ilmakupla. Kahvan päässä sen onnistuu pienellä virtaamalla siirtämään männän ohi säiliöön kun puristaa jarrusatulan päässä männät sisään. Toisesta päästä letkua kuplalla on paljon pitempi matka kuljettavana ja ilmaaminen tulee tarpeen.
Helmiliitoksen onnistuu helposti tekemään, mutta banjoliitin on yleensä kiinni puristamalla.
Mitä äkkiseltään kävin netist vilkuilees noita lyhennysohjeita,olivat kaikki kahvan puolisia.
Tuollaiset siihen tarvii uusia ;https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osat/varaosat-ja-pienosat/jarrun-osat/sram-hydraulic-disc-brake-hose-fitting-stealthamajig-1pcs/ .
Yllättäin halvempia tuolla mitä esim. bike24;ssa
Kyllä mä tiedän mitä niihin pitää uusia. Tuo marsun juttu että satulalta se mahdollinen kupla ei välttämättä poistu ilmaamatta, on kyllä varmaan ihan totta.
Kahvan päästä niitä yleensä lyhennetäänkin koska se on helpompi ja ilma kulkee ylöspäin. Mutta kippurasarvessa letku kulkee tankonauhan alla, ja se tuskin siellä liikkuu, enkä ajatellut nauhoja vaihtaa. Kai se pitää vaan kaivaa ilmausvehkeet valmiiksi kun letkua lyhentää.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Tankonauhan ainoa oikea väri on valkoinen ja jotta se ei näytä likaiselta, pitää se kuitenkin vaihtaa joka vuosi.
Huumoria huumoria :)
Näin. Ja se uusi (valkoinen) teippi vaihdetaan nimenomaan keväällä ajokauden alussa, ihan sama paljonko pyörällä on ajettu. Syksyllä, ajokauden lopussa likainen teippi on meriitti, joka kielii kauden aikana ajetuista kilometreistä.
Ja tätä(kään) ei pidä ottaa liian vakavasti :D
Ketjun pituuden pohdintaa. 6 hammasta suurempi kasetti sujahti Vitus 20 plussaan heittämällä. Tossa odottelisi pikalukko ketjuun asettelua ja samalla mietin tuota ketjun pituutta. Ketjulinja näkyy vähän heikosti, mutta ketjusta katsottuna kulma on isoimmalla rattaalla alle 90 astetta. Lyhentääkin varmaan siis voisi, mutta mikä on optimipituus, vai onko tuolla suurta väliä?
https://i.imgur.com/nXxOp1el.jpg
Pitäis Sramin G2 R jarrut irroittaa pyörästä jossa sisäinen veto takajarrulle. Ei taida onnistua siten, että ilmausta ei tarttisi kun laittaa letkun takaisin paikoilleen?
Tuli tässä tilattua uusi Cannondale ja kokoamisen jälkeen huomasin haarukan olevan kuvan mukaisessa kunnossa akselin ympärillä. Ei ole oman työn tuloksia, enkä oikein tiedä miten tähän suhtautua. Onko vain harmiton kauneusvirhe vai voiko jotenkin pahentua tästä?
https://i.ibb.co/C7Y7PVd/pieni.jpg
Kauneusvirhe. Maalipinta lohkeillut tuosta. Mutta ei toki nätti aivan uudessa pyörässä.
^^Rasvan tai likaisen päälle maalattu...
Tuossa on ollut tulppa. Ei tuossa kahden materiaalin rajapinnassa mikään maali pysy. Ihan kun ois akseli liian pitkällä.
Ultegra r8050 di2 vaihteita koitan säätää, mikäköhän on kun takavaihtaja saa olla +16 (maksimi) asetuksella että vaihtaa kunnolla?
Vääntyiköhän tuossa jotain kun menin etuvaihtajan hienosäätöön ja e-tube ohjelma sääti takavaihtajan väkisin traineria vasten.
Vai onkohan vaihtajan korvake ollut alunperin vääntynyt.
^Lyhentää sitten joskus isomman remontin yhteydessä, jos sellainen vastaan tulee.
Osaako joku kertoa miksi shimanon XT takavaihtaja alkaa tekemään edes takaista liikettä jos vähänkään sattuu satamaan lunta ajon aikana?
Tarvitsisin pikaista apua. Vaimon pyörästä meni takavaihtaja tänään rikki ja pitäisi löytää uusi vaihtaja tilalle. Mikähän malli tuohon tarkalleen ottaen voi käydä? En ainakaan suoraan löytänyt mistään mallimerkintää. Kyseessä on joka tapauksessa 3x8-vaihteinen Shimano deoren vaihteilla oleva Kona Dew Plus 2010-luvun alusta.
Edit. Kuva ei näy, mutta kyseessä uskoisin olevan pitkällä kehikolla olevan vaihtajan.
Suunnilleen linkin kuvan mukainen, mutta 8-vaihteinen.
https://www.bikester.fi/shimano-deor...254&cgid=36939
TRP:n 160-14 (160mm) jarrulevy olisi menossa vaihtoon, ja levyn speksejä kaivellessa tuli vastaan leveys lukuna 2,3mm, eli huomattavasti paksumpaa settiä kun esim. mitä Shimanolla on tarjolla. Noita alkuperäisiä ei näytä löytyvän oikein mistään, eli olisko jotain näkemystä siitä mitä tuohon voisi hankkia tilalle?
Melko vanha, merkitön takanapa. Laakereissa on karkeutta. Näyttäisi siltä, että laakerit eivät olisi helposti vaihdettavissa, sillä hammaskehä pitäisi kait ensin saada pois?:
https://live.staticflickr.com/65535/...e724b9cf_c.jpg
^^^Liekö vaihtaja tiedä millainen vipu sitä käskee...
..kunhan vetosuhde on sama.
https://bike.bikegremlin.com/1278/bi...compatibility/
Ketjut kaventuvat kun vaihteet lisääntyvät, mutta sillä ei ole suurta merkitystä havaittu toimivuuteen.
Mikä on nimeltään (suomeksi, englanniksi) se muovinen uritettu lipare, joka keskiön alla toimii vaihtajien vaijereiden ohjurina?
Ainakin hakusanoilla ”bottom bracket cable guide” noita löytyy.
^no niinpä tietysti, kiitos!
Ja Suomeksi vaijerin ohjuri.
Tuleeko uuden jarruletkun mukana kaksi tai kolme nippeliä? Oliivi, mutteri ja sisäholkki. Oliivia nyt ei voi käyttää uudestaan.
Aika usein näyttää nuo olevan paketissa, huomattava on, että mutteri on erilainen mtb ja maantiejarruissa.
^^Riippuu ostatko pelkän letkun tai sitten setin? Setissä kyllä (mielestäni) mainittu mitä se sisältää...
Kiitos, olen jo huomannutkin, että suoratankoisessa ei juuri muuta olekaan kuin mtb osaa.
Olen hetken aikaa ihmetellyt kun kovemmassa vauhdissa mutkaan ajaessa etupyörän jarrupala alkaa kevyesti koskettamaan jarrulevyyn. Olen säätänyt jarrusatulan useaan otteeseen ja hyvin tarkasti keskelle, mutta sama ilmiö jatkuu. Tänään huomasin, että vanteen kehästä sivu suunnassa heiluttaessa myös jarrulevy kääntyy koskettaen jarrupaloihin. Ilmeisesti pyörän navan laakerit on säädetty liian löysäksi? Onko tämä yleistäkin, kun kyseessä on vasta 500km ajettu pyörä? Napa on Giant eTracker Sport.
^Sitten vaan napaa säätämään jos siltä tuntuu tai myyjälle takuuhuoltoon. Onko napa pikalukollinen vai läpiakselilla, tarkista myös kireys ja onko jarrulevy kiinni kunnolla...
Eilen kokeilin säätää napaa, mutta ei laakeria voinut yhtään kireämmälle laittaa. Eikä navassa kyllä tuntunut irrallaan ollessa yhtään välystä edes ennen laakerin säätöä. Jarrulevyn pulttien kiinnityksen olin kokeillut jo aikaisemmin ja siinäkään ei mitään vikaa ollut. Pikalinkku kiinnitys tuossa on ja sekin on kyllä ollut aina tukevasti kiinni. Löysin eilen foorumilta topicin otsikolla "Jarrulevy helisee - ärsyttävä ääni". Tuossa kuvattu asia osuu kyllä hyvin yhteen tämän minun ongelman kanssa, mikä sitten ilmeisesti on ominaisuus.
Minulla oli myös tuollainen soiva jarrulevy, oli vähän kookkaan puoleinen eikä keskittämälläkään hiljentynyt, soi enempi juuri sopivissa kurveissa. Sitten vaihdoin renkaat sileämpikuvioisiin, kun vaihtoaika tuli, levy lakkasi soimasta enkä ole kaivannut tuota musaa.
Jarrukenkiä keskittäessä pultit täytyy käyttää riittävän löysällä jotta keskitys tapahtuu hyvin. Jos ääni ei lakkaa, on vaan opittava pitämään siitä!