Ajoin. Toki koeajo ei ollut riittävän pitkä. Luuletko tosiaan, että olisin pyörän ostanut, jos olisin havainnut? Nytkin pari kolme lenkkiä meni ihan uutuuden viehätyksessä ennen kuin nämä Polen omituisuudet alkoi häiritä.
Printable View
Joo selvästi ei ollut tarpeeksi pitkä koeajo ja ihmettelinkin että ostaako joku ko pyörän koeajamatta.
Eli siis vitux män. En tiiä mutta vois kuvitella että Polen jälleenmyynti arvo on ihan kohdallaan. Toki tuskin siitä omiaan saa mutta viitsiikö sitä vuosikausia ajella itselle sopimattomalla pyörällä.
Pienimmillä taloudellisilla vaurioilla pääsee varmaan vaihtamalla runko toiseen. Osat lienee kuitenkin sitä mitä on haluttu (nyt, luin kyllä jostain vääristä osista hässäkästä).
Juuri näin. Jos uusi konkeli eroaa vanhasta/vanhoista vaikka pari senttiä pidempänä, tai asteen puolitoista loivemmalla keulakulmalla niin sellaiset muutokset voi ihan ajattelemalla ennakoida. Mutta jos tosiaan hyvin huomattavia eroja, juuri niinkuin vaikka Polen kohdalla jonkalaista ei koskaan ole tehty, on ehdottomasti päästävä kunnolla koeajamaan. Ja sellainen varmaan järjestyy. Sen verran harmillinen juttu jos pahasti epäonnistuu, ettei siihen verrattuna satasen parin bensakulut tunnu yhtään missään.
Evolinkki on sen verran kuumaa valuuttaa että tuskin paljoa turpaan tulee vaikka myis eteenpäin jossei tykkää.
No tiedä siitä kuumasta valuutasta sitten. Jotenkin tuntuu, että kovempi pöhinä ulkomailla ja ihan hyvä kyllä niin.
Ja eipä tuo nyt muuten edes vituta paitsi siinä mielessä, että tätä piti odottaa niin turkasen kauan valmistajan selityksiä kuunnellen.
Laitetaas vähän nopeita mietteitä, tässä olen viikon huilannut aivotärähdyksen takia, ja nyt kävin tauon jälkeen ajamassa evolink 140:lla.
Plussakiekkoissa on arc40 kehät (i40) ja rekon+ rengastus 27.5" 2,8", nämä on selkeästi liian matalat renkaat evolink 140:een, kammet kolisevat todella herkästi ja varpaat laahaavat maata, kerran sain kantapäänkin ottamaan maahan. Täytynee hommata 3" renkaat. Ihme kyllä, Stravan perusteella tuollainen rekon+ näyttäisi hitaammalta kuin 29er. Täytyy vielä käydä ajamassa kun ehtii XC hommiin.
Kuskilla on mittaa 183cm , inseam joku ~83 ja kädet suht pitkät. L koon evolink 140 tuntuu pieneltä, mielelläni ottaisin Xl kokoisen, jos nyt tilaisin tuollaista. Hauska juttu sinänsä kun aiemmat pyörät ovat olleet M-kokoisia. Uskon että tuolla Polen jyrkällä satulakulmalla on tekemistä tuon kanssa. Lantion asento on luonnollisempi kun kammet eivät ole selkeästi satulan edessä, vaan enemmänkin sen alla. Satulan kulmaakin olen kääntänyt siten, että satulan nokka on hieman alaspäin. Nämä säädöt siis tehty puhtaasti XC-ajon perusteella. Noin se vaan tuntuu luonnollisemmalta.
Tiheä takanapa on kyllä Evolinkissä aikalailla ehdoton. Helpottaa pitkällä pyörällä ajamisen rytmittämistä kummasti. Alussa tuntui, että ei millään osu mihinkään rungon ylityksiin jne. kevennyksiin askelmerkki kohdalleen tai piti olla tosi tarkkana. Vaihdoin sitten ratchetin 18t-36t ja ongelmat tuon suhteen poistui täysin. Ei enää mitään hakemista vaan menee ilman ongelmia. Kampiosumat väheni olemattomiin, vaikka niitä ei aiemminkaan paljon ollut. Ei tuo oma ole 29" kiekoin ja 2,35" kumein erityisen matala keskiöltään, kun vertaa muihin lyhytjoustoisiin trail-pyöriin.
Evolink 140 - timanttinen laite. Painava, mutta en mä sitä xc-ominaisuuksien takia hankkinutkaan.
Ei mulla muuta :-)
Minä ostin 131 Evolinkin koeajamatta. Eipä huvittanut ajella Jyskälään. Geometria ja juttelun myyjien kanssa vakuutti. Enkä ole pettynyt.
Yksi ilta säätelyyn meni että sai vehkeen edes oikealle kartalle. Isoin muutos oli satula. Se alkuperäinen on kamala mutta niin se yleensäkin on että satulan on päin persettä.
Yllättävän pieneltä L-kokoinen tuntuu. Piti pistää satula aivan taakse ym. Kun asiat sai suurinpiirtein kohdalleen niin kyllä maistuu ajo. Toki vielä pitää vaihtaa tanko josain vaiheessa ja renkaat tietysti. Varsinkin edessä oleva Aggressor ei vakuuta pidollaan märällä.
Kaikki pyörät pitää säädellä kuskille sopivaksi. Satulan eteen-taakse asema on erittäin tärkeä ja tietysti satulaan kulma. Ohjaustangon korkeus ja kulma tulee heti toisena.
Ajoin heti rutkasti kovempaa kuin vanhalla pyörällä. Isoin ero tuli ylämäissä missä ajo vain tuntui paljon kevyemmältä.
Jousitus on se mikä ihastutti eniten. Iso osa siitä on juuri geometrian mukana tuomaa. Polessa istutaan edempänä vaikka takahaarukan pituus ei juuri perinteistä pidempi olekaan. Suuri plussa on siinä että noustessa seisaalle painopiste ei muutu niin paljon. Lisäksi seisomaan noustessa ohjaamo ei tunnu ahtaammalta. Kaikki vaikeat paikathan ajetaan kuitenkin seisovilla joten juuri seisten ohjaamo pitää olla pitkähkö.
Jos nyt tilaisin niin saattaisin harkita Machinea mutta se vaatisi erilaiset joustimet koska joustot vakiona on turhan pitkät tavalliseen polkuiluun.
Omien mittailujen perusteella näyttäisi siltä että eteen mahtuisi Ranger 29x3" olettain että kumin korkeus ja leveys on aika sama kuin 26x3" versiossa.
Taakse ei mene 29x3" kuin kirveellä. Wanhan pyörän perusteella 2.75" DW voisi sopia (sitä kumia en kuitenkaa ostaisi). Parempi silti lähteä 2.6" maksimista takana.
Sama vika. Kaikki spacerit on kannattimen alla. Katselin juuri josko tilaisi 35mm hiilikuituisen risertangon.
RACE FACE CHESTER Ø35MM 20/35MM RISE
Jostain pitäisi saada eteen parempaa kumia Aggressorin tilalle. Joku pieninappulainen 29x2.8" pehmeällä, märällä oikein pitävällä kumilla. Kaikki vain tuntuu myyvän eioota.
Vaihdoin 150 29" kiekot ja ei voi tosiaan 2,6" isompaa taakse suositella. Leveyden puolesta menisi isompikin mutta korkeus alkaa olemaan aika maksimissaan.Lainaus:
Parempi silti lähteä 2.6" maksimista takana.
Onko kellään kokemusta tuosta 131:stä 27.5" plussana (2.8-3.0")? Meneekö keskiö liian matalalle?
Itellä on vielä vakiot 29 kumekset alla. ne on ehkä sentin korkeammalla kuin olisi 27.5x3". Sägiä on 30% mikä on aika paljon mutta tällainen 85kg jannun alla tuo 30% tuli 1400kpa paineella mitä pidän aika kovana. Iso sägi tuo mukanaan etuna sen että ulosjoustoa riittää ja joustitus kontrolloi paremmin myös terävämpiä monttuja/pudotuksia. Ainakin siltä se tuntuu. Toki tuo jousitus on muutenkin aika fiksun oloinen.
Yllättäen 30% sägillä ei juuri polkimet kolise ja minä olen allerginen tälle asialle. Yksi syy voi olla että Pole käyttä 170mm kampia. Ne vähän tuntuu kuin lasten pyörällä ajaisi mutta geometriasta johtuen voimaa on ylämäissä silti paremmin kuin muilla pyörillä eikä lihakset vedä hapoille vaikkei vaihda pienempää pykälää. Tämä oli aluksi outoa mutta alan pikku hiljaa hyväksyä että ylämäet nousee helpommin.
Minua ei oikeastaan paljon haittaa jos spacerien käyttö on väärin. Onhan Evolinkissä kuulemma täysin väärä geometriakin joten eipä kai pari spaceriä missään tunnu :)
Hyvin mahtu 29x3.0 WTB 3mm jäi tilaa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...ab96817812.jpg
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
^Rangeristako oli kyse, molemmisako päissä? Kummassa päässä tuo 3mm oli? Entä oli keula Pike vai Lyrik? eipä silti niissä taitaa olla saman verran tilaa.
Onko 3mm ”hyvin”?:seko:
Kannattaa vähän seurailla, että miten mahtuu kun kumi vähän venähtää. Minkä levyiset vanteet tuossa on?
Orkkis vanteet oliko ne 30mm,keula lyrik.Kokeilin myös bontragerin rengasta se oli vanha venynyt mahtu pyöriin matalilla paineilla.Toinen lenkki renkailla hyvältä vaikuttaa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...00f14b8ca7.jpg
Kumpikin rengas samahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...40683bd147.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...35485fff25.jpg
OK, kiitos. Eteen siis meni ns. heittämällä ja takana... kuluu sitä mukaan kun venyy.
Eteen siis pitää tilata Rangeri :) Takana onkin jo asentamista vaille McFly 29x2.8
JPTH, miten ajaminen muutti kuin sait isot kumit alle?
Se vähän mitä olen ite toistaiseksi ehtinyt Evolla ajamaan, se menee upeasti kapeilla (2.3") kumeillakin. Itseaisassa harmi että ei ehdi ajamaan enemmän. Jatkuvasti olisi kova hinku päästä kokeilemaan kaikki pahat paikat missä vanhalla pyörällä on tullut jalkoja tai jopa tunkkaamista. Uskomatonta miten jyrkistä paikoista tuolla voi pudotella alas ja kuinka helppoa ja kevyttä sillä on nousta ylös.
Jyrkistä paikoista suorastaan nautiskelee naama virneessä :) Ehdottomasti paras pyörä millä olen ikinä ajanut.
Kyllä minusta ajaminen muuttu vielä paremmaks, varmaan ilmatilan johdosta.Mäkiin tuli pitoa enemmän kaikin puolin loistava,vaikka ei ollut Vittoria 29 2.35 Mezcal huono.Nyt ajettu 200 km hyvin pysyy kuosissaan.Hyvin pyörii takana ja edessä kumpikin tubeless.
Kyllä on loistava peli itse ajanut noin 1600km 2 kuukaudessa.
Kun ei viitsi tähän aikaan soitella mihkään ja tuli yllärireissu jyväskylään huomiselle, niin onko polella evolinkkejä miten hyvin koeajettavana? Josko käyttäisi osan päivästä viihdyttävästi.
Laita viestiä service@polebicycles.com niin saanet todellisemman vastauksen kuin täältä..
Kokeillaan sitä. Ja tais olla maininta sivuilla, ettei sinne noin vain lompsita pyöräilemään.
Ehkä lievästi off topic, mutta kysytään kuitenkin:
Olen tässä vähän harkinnut oman evolinkkini (evolink 140 v1.1) takaiskarin päivittämistä. Tällä hetkellä paikallaan on RS monarch +r, jossa on rebound tune medium ja compression tune low (v1.2 ja v1.3 rungoissahan nuo ovat high rebound ja low compression). Monarch on muuten hyvä, mutta välillä on tuntunut, että siitä loppuu säädöt kesken.
Päivitysiskariksi on ollut ehdolla RS vivid air r2c ja Cane creek DBcoil IL. Onko kokemuksia tai mietteitä näistä iskareista? Kumpi olisi parempi valinta vai olisiko samassa hintaluokassa joku toinen hyvä vaihtoehto?
Vividissä vähän mietityttää iskarin toimivuus polen rungon kanssa, kun vividin tehdasasetukset ovat medium rebound ja medium compression.
Muutama kysymys mallien eroista.
Evolink 140 mallin hankinta on harkinassa ja kiekkojen yhteensopivuus askarruttaa: käykö boost-brothers adapterit kaikkiin rungon vuosimalleihin?
Uudet rungot tulee ko. adaptereilla, mutta käykö ne esim. 2016 vm. runkoon ja mistä adaptereita voisi hankkia jälkikäteen?
2016 malleihin ei nuo boost adapterit käy vaan runko on joko 142 tai boost takahaarukalla. Ne adpterit tulivat vasta 2017 malleihin. Minulla on 2016 mallia oleva Evolinkki 150 ja siinä on tuo 142 mm leveä takahaarukka. Silloin olisi voinut tilata myös boost version, mutta suurin osa taitaa olla noita 142.
pulkkailija, mulla on Evo 140 2017 ja Cane Creek DB CS. Päädyin 450 lb jouseen n. 81 kg painolla. Taisi olla sag 28 % suunnilleen. Mulla ois 550 lb Valt-jousi joutilaana, jos kiinnostaa. Mitä iskariin tulee, niin hyvin pelittää tässä kuten edellisessäkin pyörässä. Cane Creekin sovelluksen auttamana olen tuota säädellyt. Jousi on mukava, vaikka tuskin lopputulokseen vaikuttaa. Onpahan yksi huoltokohde vähemmän ja tuntuu kivalta. Hyvin ne pyörät tulee ilmaiskarillakin alas mäkeä.
Mikä on pyörän käyttötarkoitus. Jos ajo on vain perus polkuajelua tuo M/M tune on ihan jees.
Jos mennään mäkeen/ enduroon ja halutaan hyvää herkkyyttä perältä niin valinta on light/ low compression.
Näihin voi vaikuttaa iskaria tuunaamalla jälkikäteenki, esim fillariosassa jos nyt sattuu hyvä syksyn tarjous eteen tuosta perus medium/medium iskarista.. ja noita 200x51-57mm iskareita näyttää aika hyvin olevan tarjolla. MTB centre myy hyvän DVO Topazin tuohon myös, mutta toimitusaika voi yllättää.