Noinhan se on... Trainelilla voi paikata voimaa kadenssilla, mutta oikeassa elämässä yläpäästä loppuu tuotto aika nopeasti. Täytisi päästä sinne punttisalille.
Printable View
Teho on momentti kertaa kadenssi. Isompi kadenssi vähentää momenttia joka vaaditaan sama tehon aikaansaamiseksi. Mikä on fysiologinen optimi pyöräilyssä on ihan eri asia kuin autossa. Korkeampi kadenssi vähentää rasitusta lihaksille ja mahdollistaa aerobisemman energiantuoton. Liian korkea kadenssi ja tehokkuus kärsii. Useimmille se optimi löytyy sieltä 90 ja 100 väliltä tai tuntumasta.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
En tiedä ajattelenko väärin, mutta itse pystyn ajamaan esimerkiksi 8min testiin kohtuulliset ftp lukemat nimenomaan korkealla kadenssilla. En usko, että kykenisin samaan tehoon tunnin ajossa. Sykkeet karkaavat käsistä.
Eli vaikka minulla ja kaverillani on näennäisesti sama ftp, niin vahvalla mutulla veikkaan kaverin karkaavan horisonttiin pidemmässä kisassa.
Ilmainen kuukausi jaossa, kare piste eskola ät gmail piste com.
Myös kickr snapilla ne trainerroadin 2 numeroa on koko ajan samat. Kampien tehomittari on vaan hetkellisesti eri mieltä välillä. Kun laittaa mittauksen tehomittarista ja kontrollin snapista niin sitten ne luvut on hetkellisesti aina eri kun muuttaa polkemista. Molemmat konfiguraatiot tuntuu suunnilleen samalta jaloissa kuitenkin.
Nyt on kyllä keskustelussa joillain väännöt, tehot, voimat ja kaikki muukin ihan sekaisin. Lisäksi se oli ihan joku muu kuin Enzo, kuten Markku jo vähän vihjaisi..:)
Mutta asiaan, itse en myöskään tykkää lyhyissä intervalleissa, joissa teho muuttuu yhtäkkiä 100-200w, tuosta Trainerroadin erg. moodista. Oikeastaan ainoa keino tuntuu olevan nostaa kadenssia valmiiksi todella nopeaksi, ettei tehon muuttuessa kammet pysähdy. Tasaisessa ajossa tuo erg. moodi on ihan ok, kun ei tarvitse tuijottaa käppyrää vaan voi vaan paukuttaa menemään.
Minä opin aika äkkiä kuuntelemaan sitä intervallin lähtölaskentaa. Pieni kadenssin nosto alkuun, niin lähtö menee kohtuu sulavasti. Mutta voisihan tuossa tosiaan olla edes jokin 80ast käyrä ylöspäin, eikä millisekunnissa täysille. Noinhan se onkin monen harjoituksen lopussa, tosin hieman liian loivana.
Luulin (kun en ole käyttänyt) että Trainerroad ohjaa kaikki tehomuutokset Erg-moodissa tuohon tyyliin, 5-10s "rampilla" jos intervalli on ainakin 30s. Aika rajua, jos kaikki muutokset tapahtuu softan puolelta sormia napsauttamalla, ja tekniikan puolelta niin nopeasti kuin vastus ehtii reagoida.
Ymmärtääkseni se Erg-moodin toteutus on harjoitusvastuksen firmwaressa eikä applikaatiossa (esim TR). Eli Trainerroad vain kertoo trainerille mihin wattilukuun tähdätään ja traineri omalla algoritmillaan sopeuttaa vastusta, johon käytännössä aina sisältyy viivettä äkkinäisten muutosten välttämiseksi. Eli kokemus riippuu enemmän harjoitusvastuksesta kuin softasta jolla sitä käyttää.
No ei se kyllä tarkemmin ajateltuna taida noin tapahtua neon kanssa, koska en ole itse huomannut tuon kanssa suurempia ongelmia. Mutta voisi se varmastikkin olla loivempikin. Swift kyllä ohjaa mielestäni neota paremmin. Hmm... Pitäisiköhän kopioida yksi trainerroadin treeni zwiftin workoutteihin ja testata toimintaa?
Trainerroadin podcastissa 076 oli puhetta noista lyhyistä sprinteistä. Silloin kun ne ovat mm. Sweetspotin keskellä, niin tärkeintä ei ole saavuttaa tulosta täydelllisesti vaan enemmänkin horjuttaa tasapainoa ja tottua rytminvaihdoksiin. Traineri alkaa nostamaan vastusta spurtteihin pari sekuntia aikaisemmin - tämän olivat päivittäneet, jotta menisi edes vähän sinne päin huippukohta. Siinä voi olla syy, että alku tulee vastaan normaalia tiukempana.
Eeg trainerien reagointinopeudet ovat erilaisia eli varmaan jonkinlainen kompromissi näihin on määritelty.
Noi trainereiden ilmoittamat watit on usein myös aika siloteltuja. Ainakin Kickr näyttää enemmänkin tavoitetilaansa kuin tuotettua tehoa, tosin iso inertia saattaa vaikuttaa siihen. Keskimäärin teho on siis sama, mutta todellinen teho vaihtelee ja heiluu ylösalas paljon enemmän kuin moni traineri antaa ymmärtää.
Noinhan sen on pakko mennäkkin normaaleissa vauhtipyörällisissä älytrainereissa.
No nyt on tekaistu lauantain intervalli zwiftiin. Täytyy vielä tehdä maltillisempi pk ajelu tälle iltaa. Aika helppohan näihin intervalleihin olisi lisätä vaikkapa tuo 5s portaaton tehon nosto. Näitä ei ole tietenkään haluttu tehdä valmiiksi ohjelmiin, koska suurin osa ajelee normi trainerilla ilman erg moodia.
Joo, mulla on Neo ja niinkuin paaton totesi Zwift ohjaa paremmin, mutta kait tuohonkin TR oppii. Todennäköisesti ajan kuitenkin lyhyet intervallit ilman erg. moodia jatkossa. Tehot Neo kyllä antaa aika spot on mitä olen P2Max:iin verrannut.
Tossa TR:ssä on joku uus fiitseri viime vuoteen verrattuna normimoodissa, jossa saa slaiderista säätää 0-100 prosenttia jotain, mutten tiedä mitä. Säätö vaikuttaa kuitenkin inertiaan siten, että 0-prosenttia tuntuisi olevan alamäkeä ja tasainen olisi about 5-6 prosenttia. Tuo on ihan hyvä juttu jos haluaa välillä ajella ylämäkeen ja välillä tasaista...
Katsos juu, tuota en ole huomannutkaan. Minäkin tipautan ergin pois, mikäli haluan tehdä lyhyitä täys vetoja. Tuosta onkin helppo säätää vastusta isommaksi, jottei tarvitse rumpata eturatasta ja välityksiä laidasta laitaan.
Tässä on muuten näppäriä pikanäppäimiä trainerroadiin. Täytyisi melkein asentaa mini näppis tankoon kiinni.
Lainaus:
Workout Shortcuts
Use these keyboard shortcuts during a workout to adjust intensity, to play, pause, or resume the workout.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_asse...ws-up-down.png
Change Intensity
Increase or decrease the intensity of a workout with the up/down arrows.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_asse...y-spacebar.png
Play/Pause Workout
Play, pause, or resume a workout by pressing the Spacebar.
Electronic Trainer Shortcuts
Use these keyboard shortcuts during a workout to adjust or calibrate your electronic trainer.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_asse...8604/key-m.png
Change Trainer Mode
Press "M" to toggle your electronic trainer between slope, resistance, or level mode.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_asse...left-right.png
Change Resistance Level
Change your electronic trainer's mode between slope, resistance, or level by pressing the Left/Right arrows.
Mä olen kyllä tykännyt erg-modesta alusta asti. On tosi helppoa, kun voi vapaasti valita haluamansa kadenssin eikä tehoista tarvi murehtia sen enempää kuin, ettei päästä kampia pysähtymään. Tavallaanhan tuo on epärealistisen helppoa. Eihän pyörällä ulkona ajaessakaan joka nopeudelle löydy juuri tarkalleen haluttua kadenssia, koska vaihteisto ei ole portaaton.
Mulla kadenssi on ihan luonnostaan aina sitä suurempi, mitä suurempi teho on. Näin se varmaan muillakin on?
Esim. Z1 tykkään pyörittää 75-80 rpm ja z4 95-100 rpm noin suunnilleen. Muut zonet tuolta väliltä.
Trainerroadin harjoitusten aikaisista ohjeista tulee välillä sellainen tuntuma, että oletettaisiin, että on joku peruskadenssi, jota pyöräilijä olisi muka aina taipuvainen polkemaan intensiteetistä riippumatta.
Olen jättänyt kaikki hitaan kadenssin harjoitukset väliin polvikipujen pelossa. Samoin yhden jalan harjoitukset, joissa toinen jalka irrotetaan kokonaan polkimelta.
Juu, ne hitaat runttaammiset ja yhden jalan jutut ovat (myös itselle) ihan turhia, itse olen ottanut tekstit pois kun niissä on muutoinkin aivan höpö-juttuja...
Tykkäät melko hitaasta kadenssista jos tuollainen 75-80rpm matalilla tehoilla on ominaista. Oma haarukka on kapeampi - kevyesti on kiva ajaa 85-90rpm, kovaa 90-100rpm ja neuromuskulaarisen kovaa 100-105rpm. Tekniikka riittää noin 120rpm asti, mutta eihän sellaisen pyörittäminen kivaa ole. Putkelta 65-70rpm tehoista riippumatta. Ja jostain syystä talvella vastuksella kadenssikeskiarvot on korkeammalla kuin kesällä pihalla, vaikka tehokeskiarvot olisi samaa luokkaa eikä kadenssiin lasketa nollia.
No nyt on testattu zwiftin workouttia pitkästä aikaa erg moodilla ja tacx neolla. Kyllähän se tehon vaihto vaikkapa 100=>200w on aivan toisenlaista, mitä trainerroadilla. Traineri ikäänkuin odottaa, että nostat itse tehon tavoitewatteihin ja kun lisäksi näät tiellä selkeän maalin, jossa teho vaihtuu, niin porras on paljon sulavampi.
Zwift taitaa muutenkin pyöristellä tehoa paljon enemmän, eli wattien annetaan seilata hieman vapaammin erg moodissakin. En nyt ole ollenkaan varma, onko tämä hyvä vai huono asia intervalleissa, mutta ainakin se tuntuu luonnollisemmalta. Veikkaan, että moni erg moodia moittiva pitäisi zwiftin toteutuksesta. Mutta edelleen, se käytössä oleva traineri vaikuttaa varmasti eniten toimintaan. Jollain toisella trainerilla zwiftin toteutus saattaa tuntua hitaalta ja huonommalta.
Niin ja zwift ei pätkinyt tasan kertaakaan reilun tunnin aikana. On kyllä ihme. Sama garminin ant potikka täsmälleen samassa paikassa ja trainerroad pätkii yhteyttä vähintaan muutaman kerran treenin aikana.
Katselin muuten Lance Armstrongin dokkarin polkemisen aikana. Tämähän selvitti samalla myöskin hitaan ja nopean kadenssin eron. Nopea kadenssi on ylivoimainen, koska epo :)
Tuo tehon pyöristäminen näkyy muuten selvästi käppyröistäkin. Trainerroad piitää tehot selvästi tarkemmin kohdillaan, siitä tuo zwiftin luonnollisempi tuntu varmastikkin johtuu.
Edit: Perutaanpa zwiftin tehojen pyöristäminen, on se aivan yhtä tarkka mitä trainerroadikin. Stravassa vaihteleekin tehojen skaalaus, jolloin käppyrät näyttävät välillä aivan toisenlaisilta.
Juu tuohon tulokseen on tainnu tulla ne jotka asiaa on tutkineet. Se kadenssialue mikä tuntuu luonnolliselta voi kyllä laajeta treenin myötä.
Viime talvena haarukoin että mikä olis itselle optimikadenssi joroisille ja sain tulokseksi muistaakseni 82. Se oli selvästi alle sen mikä tuntu hyvältä niillä tehoilla mutta kyllä siihen sitten tottu ja hyvin tuntu toimivan.
Voisiko TR:n tehon nosto erg:ssä olla jotenkin traineri kohtaista ? Periaatteessa ei pitäisi, kun trainerin ohjaus tulee ulkopuoleiselta softalta. Snapin kanssa saa rauhassa odotella tunnustella että tuleeko se + 80W kynnys vai ei ? Ei voi olla kyse siitä että minun jalat ei tuntisi tuollaista kynnystä :) Toki siihen varautuu aina äänimerkistä ja laittaa kadenssin perustasolle reiluun 90:iin.
Puhuinpa taas täyttä tuubaa tuosta zwiftin tehojen pyöristelystä. Kyllä ne tehot ovat zwiftin workouteissa aivan yhtä tarkasti kohdallaan mitä trainerroadissakin. Huoleton osasi valistaa minua tuolla toisessa ketjussa stravasta, joka pentele vaihtelee käppyröiden skaalauksia, eli millään käppyrällä ei ole vakioituja ylä- ja alaraja arvoja. Älytöntä, nyt et voi verrata ajoja lainkaan pelkällä katsomisella.
Nyt ajoin 3x20@90% trainerroadin treenin zwiftissä, eli tein sen vaan käsin workout puolelle. Toimi tosi hyvin. Ei mitään nykymistä ja tehojen nostot toimivat aina luonnollisesti. Ajaminenkin oli oikeastaan hauskaa maisemien kanssa erg moodissakin, kun intensiteetti oli kohdillaan. Tein tuohon trainerroadin treenin mukaiset 3-10w lyhyet hypytkin noihin 20min vetoihin, mutta ne olisi kannattanut tehdä suoraan sillä intervalleilla, eikä coold down/up toiminnolla.
Eli zwift tosiaan toimii mielestänit tr:ä paremmin neon kanssa.
Yks ilmainen kuukausi meni jo mutta vielä olisi toinen tarjolla. kare piste eskola ät gmail piste com voi pyytää.
Joo, sotkin z1 Trainerroadin Active recovery zonen kanssa. Trainerroadissa active recovery on alle 55% ftp:stä. Tuolla teholla polkeminen on tosi kevyttä. Cogganin zonella 1 (55% -68%) kadenssi on semmosta 80-85.
Joka tapauksessa kadenssi aina sitä suurempi, mitä kovempi intensiteetti.
Tääl kans ilmanen kk. Privalla kyselyt
Minulle on parina keväänä tullut "FTP-kammo". Kun syksystä lähtien on noita tehnyt ja vetänyt aina viimeiselle rajalle, niin sitä ei oikein henkisesti hypätä siihen rääkkiin loppukeväästä. Ne ovat sellaisia, että aina ei oksennus tule mutta ämpäri on kyllä vieressä. Viime keväänä harjoituksia tehdessä huomasi milloin kunto oli parantunut ja sen perusteella nostin FTP:tä ilman testiä. Mielestäni meni aika tarkasti kun vertailee keväiden FTP-tuloksia 10km tempoaikoihin.
Mietin sitä että ottaisin FTP testistä ääyhden napsun pois ja lisäisin sitten vakiowatit lopputulokseen. Ei kai siellä toiseksi viimeisen ja viimeisen olotilan rajalla mitään erikoista role. Tärkeintä on kuitenkin se delta.
20min FTP testi itsessään tekee kyllä hyvää 10km tempoon, kun se on ajallisesti lyhyempi ja sen testinkin jaksoi.
Iloiseen joukkueeseen liittynyt taas yksi uusi trainerroad sotkija. Onko kellään muulla mahdollisesti käytössä Tacxin Flow smart vastus ja TR? Ongelmana nimittäin EGR moodin lisääminen. Ohjeita katsottu ja luettu useampaan kertaan, mutta devices valikkoon ja laitteen tietojen alla ei vaan ole EGR mahdollisuutta. Laite päivitetty utility softalla ja kaikki tarkistettu useampaan kertaan, mutta en saa skulaamaan. Ehdotuksia kellään? Listan mukaan ihan selvästi pitäisi soveltua myös ko. laitteelle : http://support.trainerroad.com/hc/en...-FE-C-Trainers
Jos lataat jonkun treenin niin alapalkkiin tulee trainerin (ja muiden kytkettyjen laitteiden) ikonit, pitäisi siinä vieressä olla Erg/Resistance-valitsin. Onko niin että se puuttuu?
Resistance kuvake vasemmassa alalaidassa. Laitoin jo TR supporttiin mailin aiheesta ja vastasivat ettei TR softa tue Flow smartin ohjausta bluetoothilla vaan ant+ kautta. Hankittava siis omena mallin ant+ tikku.
Aplikaation päivityksen myötä Trainerroadista katosi kätevä ominaisuus. Meneillään olevan intervallin (tai palautuksen...) average poweria ei näe enää. Näkee enää kyseisen intervallisetin average powerin.
Minulle tämä oli erittäin tärkeä ominaisuus. En aja älytrainerilla, ja käppyrän tuijottelu tai target powerin tuijottelu on vähän työlästä ja nykivää, vaikka power smoothing olisi missä asennossa, joten yleensä tähtäsin juuri average poweriin.
Trainerroadin tuesta tuli viestiä, että muitakin asiakkaita on harmittanut tämä muutos. Jos haluatte ominaisuuden takaisin, äänestäkää tuolla:
https://trainerroad.uservoice.com/fo...ee-current-int
Ilmainen kk tarjolla.
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Jos joku on vielä ilmaiskuukautta vailla niin yksi kappale on jaossa.
Uudistusta pukkaa: Trainerroad näkyy vaihtaneen treeniohjelmien sisällöt aika laajassa mittakaavassa. Koutsi lukenut lisää ja hirviä arpominen pyramidalin, polarisoidun, moottoroidun, tresholdin, hiitin, tabatan ja mitäniitä onkaan :cool:
Myö ollaan hävitty tää matsi..
Joo, Aikamoinen homma aina valita treeni ja video minkä ajaa