Jos tarvitset 1mm mustaa ER70-s2 lankaa niin sitä löytyy ylimääräisenä.
Printable View
Jos tarvitset 1mm mustaa ER70-s2 lankaa niin sitä löytyy ylimääräisenä.
Teroittamiseen kannattaa ostaa bilteman nauhahiomakone tai muu vastaava värkki. Bilteman vehje on tietysti ihan paska, mutta elektroidien teroitukseen se toimii. Kaikki muu onkin liian isoa hiottavaksi tuolla vehkeellä. Smirgelin kivi on varmaan kipsiä, ainakin siihen tahtiin se kuluu. Sillä saa kuitenkin elektroidit hyvin teräväksi. Hiontasuunta vaikuttaa myös sen kestoon. Pitäisi teroittaa ns. myötäkarvaan. Pulssi on myös ihan ehdoton. Saa laitettua isomman aloitusvirran, jolloin sauman alku on helppo aloittaa ja samaa kohtaa ei tarvitse lämmitellä liian kauaa. Tekee myös sulanhallinnasta paljon helpompaa, eikä tule niitä "OHO!"-elämyksiä, kun putken reuna hulahtaa sisään. Jos hitsattavat kappaleet ovat erivahvuiset, kannattaa kuljetella sulaa paksummasta ohkasempaan päin. Painovoimaa voi hyödyntää sulan kuljetuksessa. Sovituksiin ei voi uhrata liikaa aikaa. Se kyllä palkitsee hitsausvaiheessa, jos on raot jynssätty kunnolla kiinni.Lainaus:
Elektrodi on 1,6 milliä ja teroituksia on kokeiltu loivasta aina "lyijykynään". Lanka on ollut 1,6 millistä kun harjoituskappaleet teen halvimmilla mahdollisilla aineilla. Virtaa ollut 25-50 ampeeria ja ilman pulssitoimintoa.
Harjoituskappaleilla oli mukava kokeilla kaikkea mitä ei rungolla viitsi tehdä, niin mukavasti sai reiätkin kurottua umpeen vahingon jäljiltä. Pulssia kovasti kehuivat netissäkin, kun illalla googlettelin vinkkejä.
Tämä on tullut huomattua jo aikapäiviä sitten paksumpaa tavaraa hitsatessa ja ohuilla putkilla korostui entisestään. Pitäisi varmaan hommata joku sopiva reikäsaha millä saisi tehtyä harjoituspalat nopeasti. Nyt menee aikaa viilamiseen turhan paljon.
Semmonen etusormen levyinen nauhahiomakone ja fiiberilaikat ovat ihan ehdottomia värkkejä. En oo juuri fillarin runkoa hitsannut, mutta pakosarjoja ja sen tapaista on tullut kolvattua jonkinverran. Voisin kuvitella, että ohennetut putket ei oo ihan helpoimmasta päästä olevaa tavaraa. Paras olis, jos TIG:ssä olis "kaasupoljin", jolla voisi virtaa säädellä lämmön mukaan.
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/4.../Fiiberilaikat
Poljin löytyy, mutta ei ole vielä käytössä. Sen perehdyin etukäteen kokemuksiin, että hommasin sen samalla kun koneenkin. Pitää ensin kerätä pikkuisen tuntumaa käsisäädöillä kun todennäköisesti tulisi ihan liikaa virtaa kun taidot ei muutenkaan ole vielä kehuttavat. Muistan vielä puikolla hitsauksen opettelun jossa tuo virhe tuli tehtyä, kun muuntajassa ei ollut näyttöä, vaan kammesta veivattiin virtaa pienemmälle tai isommalle ja tuntuman mukaan piti vetää. Ulkotiloissa säilytetyt rutiilipuikot eivät myöskään varsinaisesti parantaneet valokaaren syttymistä.
Mutta onhan tämä opettelu kivaa ja putken viilaus rentouttaa päivätyönä tehtävässä bitin viilauksessa väsähtäneitä aivoja.
Mä oon usein kolvannut semmosilla asetuksilla, että liipasin irti virta on hyvin pieni, ikään kuin "tyhjäkäynnillä" ja sitten liipasin pohjassa sitä tulee reilummin. Kyllä silmä oppii sen aika pian näkemään, milloin kappaleeseen voi tuupata virtaa ja milloin sen pitää antaa jäähtyä. Isompaa virtaa, kun mennään saumassa eteenpäin reippaasti ja sitten pienemmällä jarrutellaan, kun meinaa karata. Monesti rako menee kiinni nopealla tuikkaisulla kovemmalla virralla. Liika on silti liikaa... Jos rakokohtaa koittaa saada kiinni pienellä virralla, käy usein niin, että kappale lämpenee liian laajalta alalta ja rako vaan kasvaa.
Pulssia olen kokeillut, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi. Henkilökohtaisia juttujahan tuo pulssin käyttö on ja kokeile sitä jos siltä tuntuu, mutta itse opettelisin ensin ilman niin on sitten helpompi siirtyä pulssiin kun on jo perusjutut hallussa.
Harjoittelua vaan, niin kyllä se siitä lähtee pikkuhiljaa.
Viilaaminen ottaa tosiaan aikansa, mutta siinäkin se sama kärsivällinen harjoittelu tuottaa tulosta ja niistä liitoksista saa tiukkoja. Siinä viilatessa unohtuu keskittyessä kaikki muut asiat ja on jopa aika rentouttavaa.
Tämä video on varmaan tuttu?
https://www.youtube.com/watch?v=yT108iL-vMw
Hain Biltemasta pienen kelan 0,8 mm miggilankaa ja nyt alkoi jo sujumaan paremmin. Vielä kun oppisi pitämään elektrodin irti hitsisulasta, kun automatiikka lyö virran pois heti kontaktista ja aika äkkiä jässähtää tikku kiinni kun virta on maltillinen.
Työergonomiaan täytyy seuraavaksi panostaa kun nyt joutuu selkä mutkalla kumartelemaan liian matalan pöydän vieressä.
Kyllä tässä on toivoa päästä vielä tämän säikeen ns. asiaankin lähitulevaisuudessa.
Nyt kuulostaa ihan pro-meiningiltä, hattua nostan tuolle Tig hitsaukselle. Jonkin verran sitä töissä aikoinaan testailin, mutta minun taidot ja hermot ei siihen sopineet lainkaan. Tuo Lansive "tikku kiinni" kommentti kuulosti tutulta.
Minä olen näitä paksu levy, paksu puikko -hitsareita paremminkin. :)
Mutta tämä on oikein hyvä ketju seurattavaksi, vaikka market-pyörällä itse ajaleekin.
Toi tig hitsaaminen kuullostaa kyllä niin hasardilta touhulta että jos mä jotenkin alan runkoja jossain kohtaa rakentaa (siis kun alan, ei jos alan) niin juotan suosiolla. Ilmeisesti jos tekee ilmakarkenevaan niin ei kestokaan heikkene.
En minä tuossa mitään hasardia näe. Juottaminenkin vaatii opettelua, jos sitä ei ole aiemmin tehnyt. Eikä tämän projektin tarkoitus ole pelkästään tehdä runko, vaan tarkoituksena on myös (oikeastaan ennen kaikkea) oppia tekemään uusia asioita. Ennestään jos olisi metallialan koulutusta niin tämmöinen homma menisi ihan rutiinilla. Jos lasken työkaluihin menneet rahat, niin olisin voinut pojan kanssa käydä henkilökohtaisesti ostamassa uuden Islan Englannista ja vielä olisi jäänyt rahaa kalj.... ei kun säästöön. Edelleen olen tyytyväinen valintaani vaikka toistaiseksi on palanut vain aikaa ja rahaa ilman konkreettista lopputulosta.
Tig-hitsaaminen ei ole ollenkaan hasardia, kun tapahtuu suojakaasussa, päinvastoin. Rosteriputkesta askarteluja hitsailin keittiössä, kun ei parempaakaan tilaa ollut. Teräksen juottamista en olisi uskaltanut keittiössä harrastaa. :rolleyes:
Mä kolvailin saunan lauteiden rungot kodinhoitohuoneessa :D Mikäs siinä on kolvatessa, kun ei tuu edes kipinöitä ja liekkikin on todella pieni. Ei juurikaasuakaan välttämättä tartte, jos käyttää vaikka fluxia. Parasta on se, ettei tartte niin tarkasti jälkivahtia hitsaustiloja, jotka eivät aina ole ihan tulityökortin mukaiset...
Kannattaa kuitenkin muistaa, että se metallista nouseva savu ei ole ihan suoranaisesti terveyttä edistävää, alumiinista puhumattakaan. Pitäis ostaa itselle esabin ylipainemaski, mutta jotenkin vaan tuntuu aina siellä tarvikekaupassa siltä, että emmää tartte kun teen vain silloin tällöin. Oikeasti sen kyllä tarttis ja aion sen myös hakea. Poikakin tykkää välillä askarrella ja sen en ainakaan anna hengitellä niitä hitsauskaasuja.
Omat ajatukset on saman suuntaiset eli halu oppia tekemään jotain uutta ja jopa mielekästä, tyhjältä pöydältä on lähdetty liikkeelle.
Jos alkaa laskemaan mitä on kustannuksia rungoille tullut niin eihän tätä kannattaisi tehdä, vaan mielenkiinnosta tekemiseen. Saa yleensä sellaisen kun haluaa ja se tuntemus kun pääsee ensimmäisen kerran sillä itsetehdyllä rungolla ajamaan.
Ei edes ole harmittanut tuo hajonnut runko vaan senkin on voinut ottaa oppimisen kannalta. Tietysti asia olisi eri jos tekisi myyntiin, mutta ei näillä vähillä kokemuksilla ole halua moiseen ryhtyä.
Taas raporttia viikonlopulta: materiaalia tuhottu oikein urakalla, mutta vähitellen alkaa homma sujumaan. Päittäin saan jo putket hitsattua siististi kiinni ilman suurempaa läpipalamista, eli jotain edistystä on tapahtunut. Tuollaista liitosta rungon rakentamisessa tarvita, mutta järkevämpää aloittaa harjoittelu vähän helpommista kohteista. Kulmassakin kohtaavat putket saan jo kohtuullisen siististi vähän matkaa kiinni, mutta lähtö on yllättävän vaikea saada kunnolla, niin että sula lähtee tasaisesti molemmilta puolilta. Lisäksi kokeilin hitsata putkea vähän paksumpaan plootuun, kun ajattelin harjoitella takapään dropouttien ja keskiöputken kiinnitystä varten. Masentava lopputulos: putki paloi puhki reilusti, mutta paksumpaan kappaleeseen tuli hädin tuskin jälkeä, että oli lämmitetty. Uudella yrityksellä meni vähän paremmin, mutta sutta tuli siltikin.
Poika kyselee jo kovasti pyörää, joten mielessä on käynyt, että jos sittenkin kasaisi tämän juottamalla. Näyttää kuitenkin aikaa kuluvan melko reilusti opetteluun (tumpula mikä tumpula). Jos sitten seuraavan saisi hitsaamalla kasattua.
Eikä vieläkään mitään kuvia, mitä kehtaisi tänne laittaa.
No tuskimpa keskimääräistä tumpulampi olet. Opettelu ja varsinkin omatoiminen sellainen ottaa vaan aikansa. Kukaan ei ole seppä syntytessään.
Ittekin haaveillun rungon tekoa mutta ei oikein aika riitä opetteluun ja ei ole vehkeitäkään muuta kuin MIG/MAG hitsaukseen. Jotain vanhoja ratkenneita runkoja olen paikkaillut ja on ne kyllä saman kestänyt mitä uutenakin (=liian vähän).
Ko tekniikka on kuitenkin ilmeisesti tuomittu kestämättömäksi tavaksi tässä touhussa, mutta onko kellään kokemusta asiasta?
Tee niin, että aloitat hitsaamisen sitä paksummasta kappaleesta. Kun se alkaa olla sula, kuljetat sulaa ohuempaan kappaleeseen. Tässä auttaa huimasti, jos saat kappaleet sellaiseen asentoon, että sulaa saa kuljetettua "alamäkeen". Käytät elektroidia ohuemmassa kappaleessa vain sen verran, että sula kulkee sinne ja sitten heti viet sen takaisin sinne paksumman materiaalin puolelle. Muista myös "heftata" kappaleet hyvin kiinni jokapuolelta, enne kuin alat kolvata pidempää saumaa. Muuten voi rako kasvaa isoksi toiselta puolelta. Sitten jos semmonen läpipalaminen tulee, niin kannattaa hyvin rauhassa ja pikkuhiljaa täytellä sitä koloa. Jos sinne tuuppaa reilusti täytettä, alkaa kappaleet vääntyä ihan varmasti. Mustalla raudalla ongelma ei ole ehkä ihan niin paha kuin rosterillä, mutta kyllä sekin tykkää vääntyä lämmön suuntaan.Lainaus:
Lisäksi kokeilin hitsata putkea vähän paksumpaan plootuun, kun ajattelin harjoitella takapään dropouttien ja keskiöputken kiinnitystä varten. Masentava lopputulos: putki paloi puhki reilusti, mutta paksumpaan kappaleeseen tuli hädin tuskin jälkeä, että oli lämmitetty. Uudella yrityksellä meni vähän paremmin, mutta sutta tuli siltikin.
En tiedä tuosta runkojen tekemisestä, mutta mä varmaan hitsaisin kahdesta suunnasta liitokset tuon vääntelyn takia. Elektroidia ei sitten voi teroittaa turhan usein. Laiskuuttaan monesti ajattelee, että "mää nyt ton tosta vielä vetäsen ja teroitan sitten" ja silloin se reikä sinne paloi, tai kappale vääntyi liiasta lämmöstä. Varsinkin kappaleiden heftaamisessa elektroidin on oltava tikissä. Paat vähän enemmän virtaa ja tuikkaat ihan nopeasti keskelle saumaa. Jos ei ottanut ekalla tai tokalla kii, kokeile toiseen kohtaan. Heftikohdasta on sitten sen jäähdyttyä helpo aloittaa sauman hitsaaminen. Muista myös pitää kolvi hitsisauman päällä valokaaren sammuttua sen aikaa, kun jälkikaasua tulee linssistä.
Löytyisiköhän joltakulta kohtuullista korvausta vastaan lainaan emäputken rotsaustyökalua (1 1/8") pk-seudulla?
Omiin kokemuksiin nojaten päittäin hitsaaminen on vaikeampaa kuin nämä rungon teossa käytettävät liitokset, harjoittelisin hitsaamaan vain muotoiltuja liitoksia niin kyllä se siitä lähtee.
Koita hitsata siten, että hitsaat oikealta vasemmalle kohdistaen valokaaren muotoilemattomaan putkeen, tämä jos lisäaine vasemmassa kädessä ja poltin oikeassa. Kuvassa liitokset hitsattu edellä kuvatulla tavalla, kaksi ensimmäistä tuli hitsattu toistepäin ja vaikeampaa oli. EDIT. jostain syystä ei näytä nyt toimivan linkkaus dropboxista niin kuva ei näykkään.
Plootuun ohuen putken hitsaaminen onkin jo sitten huomattavasti haastavampaa, ehkä juottaisin nämä liitokset suosiolla jos välineet on käytettävissä.
http://i1237.photobucket.com/albums/...ps2c7a4b3c.jpg
Sitten vielä, se elektrodi oikeasti lähes hitsattaviin kappaleisiin kiinni ja valokaari mahdollisimma lyhyeksi. Tuosta johtuu suurin osa ongelmista kun valokaari on pitkä niin samalla se on leveämpikin.
Video aiheeseen liittyen.
https://www.youtube.com/watch?v=UNAAhwieNhU
Jestas, noilta jampoilta käy kyllä kovaaminen.
Ehkä tässä on tekemistä käytössä olevalla pöydälläkin: minulla on kun vanha yleispukki ja sen päällä palanen L-palkkia, lukkopihdit ja magneetti. Pitäisi tuohon vähän panostaa, mutta kun tähän mennessä on pärjännyt vähemmillä välineillä niin ei ole tullut hommattua mitään parempaa. Netistä katselin jo ohjeita pöydän tekoon kun sille olisi enemmän käyttöä kuin pelkälle fillarijigille. Siihenkin uppoaisi näköjään ihan kivasti rahaa.
Katsotaan tuota sen mukaan miten tässä edistystä tulee. Elättelen vielä toiveita, että tuonkin saisi tehtyä tigillä.
Bike-Components ilmoitti, että paketti on lähtenyt kohti Suomea, joten loput pyöräspesifiset työkalut ovat kohta täällä..
Vahvat magneetit ovat muuten myrkkyä valokaarelle, sen tosin huomaa heti, kun kolvi ol liian lähellä magneettia. Menee valokaari ihan perseelleen. Kai se magneetti alkaa vetää puoleensa partikkeleita sulasta...
Kun magneettikentässä sijaitsevaa johdinta pitkin kulkee sähkövirta, niin se saa aikaan voiman joka pyrkii poikkeuttamaan johtimen sijaintia. (Näin ne sähkömoottorit toimii)
Valokaarihan on johdin joka johtaa sähkövirtaa (eli toimii tässätapauksessa johtimena). Poikkeutusvoima riippuu kulkevan virran ja magneettikentän voimakuudesta.
Jos on joku pidempi putki mihin hitsailet koekappaleita kiinni, niin laita se putki korjaustelineeseen kiinni. Tuossa on sekin etu, että voit säätää kulmaa ja korkeutta helposti. No tarviit kuitenkin jotain millä pidät putket yhdessä heftatessa, magneetti toimii ihan hyvin kunhan se on hitsauksen vastakkaisella puolella.
Sitten vinkkinä jos liitos on joku muu kuin 90° niin heftaa sieltä tiukemmasta välistä, tällöin lämpö vetää vastapuolelta liitosta kiinni. Esim. rungossa heftaat downtuben emäputkeen sieltä alapuolelta ensin.
Mites Lansiven projekti etenee?
Ei ihmeitä tapahtunut, mutta seatstayt taivuttelin ja siihen jäi.
https://dl.dropbox.com/s/4j29ls3innivl5f/17.jpg
Noista harjoituksista en ole jaksanut kirjoitella kun ovat kuitenkin aika tylsää luettavaa, eikä vieläkään kehtaa laittaa kuvia esille. Tässä välissä piti kasata ihan nurkista löytyneistä osista taas yksi pyörä jälkikasvun vanhemmalle päälle (sekin tosin jäi kesken kun flunssa iski). Siinä tuli koeponnistettua Cycluksen ohjainlaakerikalvain. Samassa projektissa pääsi myös alakoolin kalvain käyttöön, kun vanha nurkissa lojunut teräshaarukka pääsi taas hyötykäyttöön. Hyvin nuo tuntuivat toimivan, joten ei siinä rahat hukkaan menneet.
^eipä kannata stressata vaikka vaikeeta onkin alkuun pääseminen, niin se oli itselläkin opetellessa kun putkiin paloi reikiä, mutta lopulta jonkunlainen onnistuminen tuli.
Hyvä, että työkalut on toimivia, etenkin tuo alakoolin kalvain. En ole vielä saanut perusteltua sen ostoa itselle, sorvari ollut liian helposti käytettävissä tarpeeksi isolla sorvilla.
Päätin lisätä satulaputkelle tuen alkuperäisestä suunitelmasta poiketen.
https://dl.dropbox.com/s/jg0b6f28pvibzk5/18.jpg
ei kestä reynolds ainakaan poolokäytössä keulana
https://plus.google.com/photos/10686...441?banner=pwa
http://3.bp.blogspot.com/-2omnLXaW0c...0/IMG_3207.JPG
http://cogkola.blogspot.fi/2013/09/poolopyora.html
Nyt kun on kiekot ja rengaat niin testaus ennen kuin seatstayt menee paikoilleen, seatstayn mutka olisikin sattunut liian alas ilman testiä.
https://dl.dropbox.com/s/bzdsn3bxk217sus/19.jpg
Max 28t, kuten suunniteltu.
https://dl.dropbox.com/s/x7upw6qk45ecfzr/20.jpg
Pientä säätöä vielä vasemmalle ja sitten liittämään.
https://dl.dropbox.com/s/7smeuikwxpj52y2/21.jpg
Nämä rakoset täytetään Fillet Prolla.
https://dl.dropbox.com/s/enr0b4qvp5mxekt/22.jpg
Enpä tykänny tuosta ekasta seatstay setistä niin taivutin uudet.
Alkaisi olla siltoja vaille valmista maalaukseen.
https://dl.dropbox.com/s/yld7uqnhjhdnsxr/23.jpg
Fillet Prolla täytetty
https://dl.dropbox.com/s/kdjfwciotcar4t9/24.jpg
Silta viilattu isolla pinta-alalla hopealla juotettavaksi
https://dl.dropbox.com/s/bnnihkh3zfhagzd/25.jpg
Laserilla leikattuja dropoutteja ja suojalevyjä, jokunen ylimääräinenkin tuli.
https://dl.dropbox.com/s/li7z786mm09btqo/dropouts.jpg
Vähän käytin kalvainta putkessa, taitaa tuossa olla kauluskin ilmestynyt satulaputken päähän kun on niin outo koko ettei löydy sopivan kokoista pantaa ilman kauluksen käyttöä.
https://dl.dropbox.com/s/vd9jmip616engnt/26.jpg
Heftaillessakin olisi voinut käyttää juurikaasua niin ei olisi noita kokkareita tuolla sotkemassa
https://dl.dropbox.com/s/amogrpg8lp5mx94/27.jpg
Sillat paikoillaan.
https://dl.dropbox.com/s/cm1uyrc8hybryn7/28.jpg
https://dl.dropbox.com/s/hproyfevy8ztmpz/29.jpg
Pientä edistystä täälläkin - tai oikeastaan takapakkia. Kasasin takakiekon ja mallailin chain stayn sopivuutta. Valmiiksi taivutetut yhdistettynä slideri dropouttiin kun on 24 tuumaiset kiekot ei ollut oikein järkevä yhdistelmä alkuperäisen mitoituksen kannalta. Onneksi tuli katsottua ajoissa, tai olisi tullut sutta oikein urakalla.
^Piirtelitko etukäteen mitään mallia chainstaysta? Rattlecadissa on ihan kohtuudella toimiva chainstay-mallinnus.
Kävin tuossa vielä siistimässä tämän päiväiset juotokset, vielä puuttuisi kaapelikiinnikkeet.
https://dl.dropbox.com/s/od6w6alsftuvpdl/30.jpg
Tuen tarpeellisuudesta chainstay-seatstay välissä ei ollut varmuutta niin laiton sen
https://dl.dropbox.com/s/i7bfyw8vmxady94/31.jpg
^Rattlecadi on ihan kohtuullinen, olen sitten loput chainstay suunnitelmat piirtänyt cadilla rattlecadin pohjalta ja tulostanut 1:1 kuvan ja mallanut putket päälle.
Läski on nyt maalausta odottamassa ja saakin odottaa varmaan vielä kuukauden, että maalaamossa on vapaata. No kaipa sitä voi odottaa kun löytyi sopivaa väriä jauheena ja sopiva maalari.
Seuraavaksi taas muhvien pariin, tämä tuli aloitettua jo kesällä mutta jäi kesken erinäisistä syistä. Nyt alkaa hahmottua kokonaisuus, max. 32mm kumit, onko ne sitten compass, challenge vai jotkut muut niin ei vielä selvää.
https://dl.dropbox.com/s/55wvaepby0vfcsj/geom.jpg
Meinasin tehdä toisen satulaputken muhvin, mutta näytin uudestaan viilaa jo aiemmin tehdylle niin löytyikin sopivat muodot.
https://dl.dropbox.com/s/p3asq251ipfkpks/10.jpg
https://dl.dropbox.com/s/m8khqxg9ysadkfo/11.jpg