Älä esitä idioottia. Kyllä sinä tiedät mistä on kyse.
Printable View
Toisaalta, tursklandiassa toi hiihto on vähän samanlaisessa asemassa kun täällä vaikapa kiekko. On maailmantähtiä, joiden vanavedessä junnut haluaa kulkea. Ja siitä saa siellä ihan kivaa korvaustakin, jos oot huipulla.
Jos meette käymään joskus Oslossa kesällä, niin ottakaa pieni junamatka kollenille. Se on hämmentävää, kuinka paljon siellä on junnuja reenaamassa rullilla omissa ikäkausiryhmissään. Viimeksi kun kävin 2019 kesällä, niin tiistai-iltana oli joku 150 junnua siinä stadionilla rullilla ja vanhemmat junnut oli 2,5km:n lenkillä omien koutsiensa kanssa.
Kun on sitä harrastajamassaa mistä valita, niin löytyy sieltä niitä huippujakin. Meillä on vähän enemmän porukkaa huipulla NHL:ssä ja norskeilla taas ladulla.
Olihan tuosta Fossesholmistakin juttua että piti kasvuhormonilla saada kasvamaan lähemmäs kilpahiihtäjän mittoja vaikkei oikeasti olisi täyttänyt lääketieteellisiä kriteerejä lyhytkasvuisuuden hoitoon. Isoa bisnestä hiihto Norjassa.
Roposelta hieno hiihto, jos itseä vanhempi nelikymppinen jaksaa niin aina kova mun silmissä. Itse en viitsi edes vaihtaa kanavaa jos kaukosäädin liian kaukana.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Ei se Fossesholm ole vieläkään kuin 151cm. En tiedä lääketieteellisiä lyhytkasvuisuuden kriteerejä, mutta tuskinpa 13 vuotiaana on pelkkää tulevaa hiihtomenestystä ajateltu vaan sivistyneessä länsimaassa on ihan lääkehoidollekkin perusteet. Toki jälkiviisastella voi sillä onko kuuri ollut liian pitkä, jos lopputulema on 151cm pitkä todennäköisesti mittaansa nähden maailman vahvin huippunaishiihtäjä.
Kun kaikki pitäisi huipulla tehdä viimeisen päälle, niin ihmettelen tiettyjen naishiihtäjien jättilettejä. Vauhdit on nykyään sellaiset, että myös aerodynamiikka pitäisi ottaa tosissaan.
Mikä lienee Norjan hiihtorodunjalostamon alamitta, mutta 140cm 13 vuotiaana ei ilmeisesti ollut vielä tarpeeksi.
Cycling news.comin foorumin "doping in xc skiiing" - keskustelussa (postaus 5598) on linkki uutiseen tuosta ja siitä jonkin verran keskustelua.
Kenelläkään ei kyllä ole mitään todella pitkiä hiuksia tai lettejä :D ja aika useinhan on pipa. Kristalla on aika vahvat hiukset, mutta just kun katselin niin onhan Charlotte Kallallakin lihaksikkaat reidet, siis kun tosi paljon tuolla on ilkeilty että Kristan pitäisi laihduttaa 15kg.
Mä olin joskus juoksu-urallani sitä mieltä että pitää olla lyhyet hiukset ettei haittaa juoksua, ihan älytöntä. No ehkä oli vaan helppohoitoisempaa lyhyillä hiuksilla.
Mutta hiihdon suosio Norjassa. Mun veli on ollut reilu pari suotta Norjassa Stavangerissa töissä, kyselin silloin joskus kun vielä sieltä pääsi Suomeen ja tavattiin, että mitä norjalaislehdistö kirjoittaa Johannes Bööstä ja Therese Johaugista ....Jukka oli että öö...keitäs he ovat :D
ps. jäsen Jami2003, niinhän se on. Kerran anorektikko, aina anorektikko. Kerran douppari, aina douppari. Minä haluan ajatella toisin, että sitä tekee virheitä, mutta virheistä voi myös oppia ( joo...mutta ajattelin siten että korjaa tapansa). Kaikki ei sitä kumminkaan usko.
Onneksi internetissä voi keskustella, epäillä ja pohdiskella ilman tarkkaa tietoakin. Muuten olisi tälläkin palstalla aika hiljaista. Tuskin täällä Norjan antidoping-komitean lääkärit on asiasta kertomassa juniorien TUE-päätöksistä.
Norjan hiihtourheilun kova sisäinen kilpailu polttaa joitain nuoria urheilijoita aivan varmasti loppuun, enkä pidä mitenkään mahdottomana että seurat tai vanhemmat ovat valmiita riskeeraamaan lasten terveyttä nopean tuloksen hakemisella.
Se nyt kuitenkin on varma, että tuollaista hoitopäätöstä ei tehdä yhden arvon perusteella kuten sinä koitat väittää, toisaalla muuten väitetään arvoksi 137.5cm, vaan pidemmän seurannan ja kehityksen perusteella.
https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000007837600.html
Italian joukkue lähtemässä kisoista pois, Norjan mäkihypyn maailmancupia johtavalla Granerudilla myös positiivinen koronatesti. Saa nähdä, joudutaanko koko kisat keskeyttämään, toivottavasti ei.
Ylen jutussa Roposesta mainitaan et ovat muuttaneet harjoittelua että saisivat jaloista pois painoa. Varmaan tuota kohti on jokainen vanhemmista hiihtäjistä joutunut tekemään töitä. Laivaa ei vaan niin nopeasti käännetä eikä ruumiinnrakenetta ole helppo muuttaa väkisin.
Sama miehissä, niskanen on aika raskastekoinen varsinkin vapaalle tyylille verrattuna moneen muuhun.
https://yle.fi/urheilu/3-11817824
Iivolla hyvä alku, Mäki jo keskeytti
Jaa-a haastattelu oli ehkä vähån näytelty.
Doping testaajat kannoilla?
Heikolla hapella on kyllä suomalaiset
Yhyy norjalaiset douppaa, kun noin ylivoimaisia.
Jos jollekin norskille suo voiton niin 15km pitkän kirin Holundille. Yhteislähtöjen aikakaudella kaverin vaikea voittaa arvokisoissa alle 50km matkoja.
Miesten viestistä voi edelleen tulla pronssi. 50km ja 30km kisoista ei Suomeen tule kuin surua.
ritu on ihq <3
voipi olla, että mäki ja risto-matti pelastivat suomalaisen maastohiihdon. Suksetkaan ei yleisesti heikoin lenkki, eikö ne vaan jaksa rämpiä työmiehenkelissä? Suolle juoksemaan koko porukka!