Itsellä kanssa kiekkojen kasausprojekti käsillä ja käsilleenhän se eka yritys menikin. Onneks on aikaa yrittää uusiks.
Ohjeita on tosiaan tajuttoman vaikea jaksaa lukea kun alun jälkeen on sellanen "kyllä mä tän nyt osaan" -fiilis.
Printable View
Itsellä kanssa kiekkojen kasausprojekti käsillä ja käsilleenhän se eka yritys menikin. Onneks on aikaa yrittää uusiks.
Ohjeita on tosiaan tajuttoman vaikea jaksaa lukea kun alun jälkeen on sellanen "kyllä mä tän nyt osaan" -fiilis.
Noniin nyt olis sitten takakiekko kasattu ja rihdattu. Pinnoiks tuli 259mm eli 260mm olis ehkä ollu liian pitkät..
Ekan kierroksen pinnat sai ladottua melko helposti, mut toisen puolen alotuspinnaa sai kyllä miettiä tarkkaa! Sain ekan yrittämisen jälkeen purkaa toisen puolen pinnat juurikin väärän aloituspinnan paikan takia. Kaikenkaikkia kiekon rakentaminen oli mukavaa, mutta toisaalta tarkkaa hommaa joten tuun jatkossaki kasaamaan omat kiekot. Onko porukka jälkikiristelly noita pinnoja? Työkaluina mulla oli leveekärkinen talttapäinen ruuvimeisseli pinnankiristys työkalu (se pyöree jossa reunassa kolot) ja rihtauspenkkinä pyörän takahaarukka ja kasa nippusiteitä ns ilmaisemaan kiristyksen/löysäämisen tarpeen.
Suosittelen kokeilemaan jos vähääkään miettii sitä oman kiekon kokoomista! Niin ja tekemällähän oppii.
Ainiin ohjeet löytyi täältä: http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=958
PS: ton mun linkittämän ohjeen loppussa on kuvakooste helpottamaan kasaamista.
Noni, eilen vaihdoin pinnat oikeaan järjestykseen. Melekeen suorakin tuli ja yritin jopa tehdä stressinvähentelynkin. Pinnankieroudenestomanööverit jäi kasatessa tekemättä, täytyy ehkä vähän hiplailla vielä ja jos vaikka sais luotisuoraksi. Vaikka ottais neljäsosakierroksen kaikkia auki ja rihtais siitä sitten oikeaoppisesti, niin ei jäis kieroja löystymään. Ehkä.
Jos tämä onnistui - ja sehän selviää pahimmassa tapauksessa jo ekalla ajolla tai paremmassa vasta ajan kanssa - niin teen näitä jatkossakin, mukavaa puuhaa.
Säästääkö tuossa rahaakin vai saako vain itse tekemällä tietyt komponentit samaan kiekkoon? Vai onko kasaaminen vaan niin hauskaa, että kannattais kokeilla?
Näin on. Lisäksi jos löytyy perfektionistisiä taipumuksia voi kiekkoja rihdata pitkäänkin todella suoraksi ja pinnoja tarkasti oikeaan kireyteen. Valmiskiekot ei välttämättä ole niin tarkkaan rihdattuja. Ja kiekon kasaus on hyvä osata ja on tietenkin myös osa tätä hienoa harrastusta, kuten muutkin kasaus-, korjaus- ja huoltotoimenpiteet.
Olisiko tämmöiset kiekot järkevä rakentaa?
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=60997 Hope Pro 2 evo QR taakse
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=80514 Hope Pro 2 evo QR eteen
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=71064 kehät Mavic TN 317 disc
Noiden hinnaksi tulisi jo 305e, siihen puolia/pinnoja vielä nippu, niin mennään yli 350 euron.
Samaan aikaan toisaalla actionsports.de kauppaa samoille navoille koottuja levarikiekkoja, joissa Mavic A317 kehät hintaan 369e. Onko tässäkin näin, että kiekkojan kootaan lähinnä teknisen mielenkiinnon takia, ei niinkään säästön? Millainen tuo A317 kehä on verrattuna T317:een, vai onko vain vuoden vaihtuessa korjattu tyyppiä?
Actionsports tosin tekee etunavan jostakin syystä 20mm akselille, joten sieltä pitäisi ostaa 20e maksava QR-adapteri napaan.
Kiinnostaisi se teknisestä syystä myös, mutta siihen en rupea, jos samalla ei tulisi edes nimellistä säästöä.
Onko joku tehnyt kiekkoa noista komponenteista? Nuo tulisivat cyclocrossariin.
Onko kukaan ehtinyt rakentaa Kinlin XR19W vanteilla uusia kiekkoja? Mulla pyörii 32 reikäinen takanapa ylimääräisenä nurkissa ja vanhat treenikiekot on ns. raiskattu. Toinen vannevaihtoehto on BHS C472w vanne (poikkileikkaus alla), 28 mm korkea ja 23 mm leveä eikä ihan kauhean painava 470 grammaisena, mutta 32 pinnalla ei mene ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan (kai?). Toi matala vanne olisi tosin 410 grammainen, eli melko kevyt. Kevyimpiä Kinlineitä ei kiinnosta kokeilla, kun ne eivät varmaan ole kovin jäykät mun läskiperseen alla. Molemmat ovat edukkaita, Kinlinit $40 ja BHS $55 per kehä. Etunavaksi tulee joku halpis $30 napa ja pinnoja 24 tai 28 vannevalinnasta riippuen.
http://a248.e.akamai.net/origin-cdn....jpg?1333038013
Kokemuksia vanteen vaihdosta. Omassa maasturissa oli takakiekko joka jäi kahden pitkospuun väliin ja vääntyi melkoisesti. Kuitenkin sain kiekon rihdattua välttäväksi, mutta siihen jäi muutama aika löysä pinna. Ajelin tuolla kokoonpanolla loppusyksyn, ja tuossa ennen joulua vaihdoin sitten uuden suoran vanteen kiekkoon. Purin kaikki pinnat pois ja siinä mittailin niitä Parktoolin pinnaviivottimella. Alkujaan kiekko oli rakennettu kaksilla eripituisilla pinnoilla. Löin kaikki pinnat yhteen nippuun ja ajattelin sitten tarkan mittaamisen jälkeen jaotella ne kahteen nippuun pituuden mukaan. Alunperin oli pituusmitassa eroa 2mm, Nyt oli suurta vaikeutta jakaa pinnat kahteen eripituiseen nippuun. Navan pinnanreijätkin olivat kuluneet melkoisesti. Kiekon kasaamisessa ei ollut ongelmia, mutta kun piti alkaa kiristämään pinnoja ja rihtaamaan kiekkoa alkoi melkoinen ketutus. Olin joskus lukenut Sheldonin sivuilta, että älkää kasatko kiekkoja vanhoilla pinnoilla. Kantapään kautta opittuna tiedän mitä sillä tarkoitettiin. Valehtelematta meni 10h tuohon takakiekkoon, eikä siitä tullut vieläkään hyvää vaikka sillä nyt ajeleekin. No onhan koettu tämäkin, mutta vanhoista osista en enää koskaan kasaa kiekkoa.
Tomi
Onko jossain laskureita puolauksen kestävyydelle? Takakiekkoa olisin rakentamassa alusta. Aikaisemmin on tullut vaihdettua vanne vanhaan kiekkoon ja nyt houkuttelisi tehdä homma alusta asti. Vanhat ovat olleet perinteisiä 36 puolaa x3 kiekkoja.
Kuski painaa 90kg (jos ei paino putoa pyöräilemällä). Taakse olen tekemässä keikkoa ja ensimmäisenä tulee vastaan puolauksen valinta. 36 olisi varmasti riittävä, mutta kannattaako lähteä keventämään ja laittaa 32 tai 28 puolaa ja ne 2.0/1.8mm. DT revolution puolat taitaa olla turhan vaativia laittaa (2.0/1.5mm) ja ainakaan niitä en suunnittele vetopuolelle (kovempaan rasitukseen). Vanteeksi olen aikonut käyttää joko Mavicin Open Pro tai CXP33. Meneeköhän CXP33:nen hivenen vähemmillä puolilla ja onkohan noviisin puolaajan syytä käyttää messinkinippeleitä -- helpompi rihtailla myöhemmin.
Etukiekkoon voisi käyttää 2.0/1.5mm puolia ja niitä ehkä 28 kpl. Sen teen joskus myöhemmin. Tiedä sitten kuinka herkästi ne puolat menee asennusvirheen takia poikki -- enemmän huolellisuutta vaativat asennuksessa kuin paksummat. Takakiekolle on ensin tarvetta ja teen ensin.
Navat kanssa on valittavina. Jos hommaan innostuu, niin parempi myöhemmin hankkia ne kalliimmat navat version 2 kiekkoihin ja nyt harjoitella? Nämä tulee maantiepyörään. Maastopyörä myös kaipaa uutta kiekkoa taakse (vanne on kulunut), mutta se ehkä joutaa odottaan vuoroaan. Ensimmäiseksi pitänee ostaa Park toolin jännitysmittari ja rihtailla vanhat kiekot aikaisempaa tarkemmin ;)
32 pinnaa riittää varmuudella vannejarrulliseen kun pinna on 2,0/1,8. Levyjarrullisessa kiekossakin tuo määrä riittää.
Tästä se lähtee. Navat ja kehät mitattu ja pinnat tilattu. Saas nähdä, kuin äijän käy.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...85428130_n.jpg
Morjes vaan. mulla noin 5 rakennettua kiekkoa alusta saakka + useita kymmeniä rihtausprojekteja takana, eli aivan alussa ollaan vielä. Nauratti viestisi siinä mielessä että JUURI samalla tavalla alkoi minullakin. Ostin pinnat alan liikkeestä että oli varmasti oikean mittaiset projektiin. Piti tehdä 3 ristiin ja meinasinkin mennä valittamaan liian pitkistä pinnoista kun kiristettäessä ei kerta kaikkiaan tullut hommasta mitään ja jäivät pullolleen. noh, olin laittanut 2 ristiin sitten mahdottomalla tohinalla. Kyllä se siitä jos mäkin pääsin alkuun ja nyt onnistuu jo melko hyvin. Ostan tosin kireysmittarin, vaikkei yhtään ole vielä pamahdellut, pikemminkin bruukaa jäädä löysälle kun en raaski mahdottomasti väännellä alkujäykkyyksiä pois, vaan sisäänajan kiekon aina + jälkirihtailen sitten... Omasta kokemuksesta voi sanoa, että paras opettaja oli valmis kiekko vieressä, jollainen oli tarkoitus siis tehdä. Siitä kun katsoo mallia niin huolellisuudella ja ajan kanssa tulee hyvä. Muista myös että erittäin helposti menee 4:n jaksoissa vähän eri syvyydelle nippelit pinnaan, jos et tee alkukiristelyä huolellisesti...
Edit:
Tähän piti siis kommentoida :"Itsellä kanssa kiekkojen kasausprojekti käsillä ja käsilleenhän se eka yritys menikin. Onneks on aikaa yrittää uusiks.
Ohjeita on tosiaan tajuttoman vaikea jaksaa lukea kun alun jälkeen on sellanen "kyllä mä tän nyt osaan" -fiilis."
Itse otin mallia yhdestä kiekosta ja kun sain sen valmiiksi vertailin sitä kolmanteen kiekkoon. Niin se olikin erilainen.
Meni aikaa selvitellessä, että kuka on virheen tehnyt. No kukaan ei virhettä tehnyt, sattui vain mallikiekko olleen Shimanon ohjeiden vastainen ja kolmas kiekko Shimanon mukaan pinnattu.
http://www.peterverdone.com/archive/...sk-pattern.gif
Yleinen mielipide näytti olevan, että ongelma on lähinnä akateeminen. Yhtä kestävä kiekko tulee riippumatta siitä, mihin suuntaan ulkopuoliset pinnat sojottavat.
Mitäs raati sanoo kannattaako yrittää tehdä kiekkoa hieman kierosta vanteesta? Kierous on luokkaa 2 mm ja tarkoitus on tehdä työmatkakiekot.
En ole tehnyt kuin yhden kiekon ja senkin ensin väärin. Eikä sillä ole ajettu kuin vasta kymmenisen kilsaa. No sentään vielä kasassa. Että siinä seevee, mut en olis ensinkään huolissani noin pienestä heitosta. Vaikka jättäisit millin heittoa lopputuotteeseen, niin tuntuuko tuo nyt missään...
ZTR Olympic kyseessä.
Mistä nettikaupasta löytyy paras valikoima vanteen kehiä maantiepyörään? Ajatuksenani oli kasata oppimistarkoituksena itselle uudet kevyet kiekot maantiepyörään mutta nopean nettiselailun jälkeen totesin että kehiä oli tarjolla melko kaponen valikoima verrattuna valmiskiekkoihin? Mistä siis kannattaa etsiä?
Valtamerkit ovat Mavic ja DT Swiss. Starbikella on tässä sellainen keskimääräinen valikoima. Sellaista kauppaa missä olisi kymmenittäin eri vaihtoehtoja, ei taida olla
http://www.starbike.com/php/product_...filter_submit=
Velocityn kehiä on tullut tilattua tuolta. Fusion taitaa olla uusi malli, 475g
http://www.singlespeedshop.com/singl...8___-_700c.htm
Bike-discount on edullinen postimaksujen suhteen. Oma tilaus on sieltä http://www.bike-discount.de/shop/k452/rims.html?lg=en
Kun saan kiekot ja navat, niin on osien mittaamisen vuoro ja tilattavien puolien pituuksien määrittäminen.
Toisena tulee kysymys 2,0/1,5 puolien edut 2,0/1,8:iin nähden etukiekossa. Huomaakohan sitä missään tavallinen polkija. Eniten taitaa huomata kiekon kokoamisessa -- pitää olla tarkempi ja poistaa kiertojännitykset.
Olen tullut siihen tulokseen että vanne ensin mahdollisimman suoraksi sitten vasta kiekonrakenteluun. Mutta jos ei ole kovin jyrkkä kiero kohta vanteessa joko venttiilireijän kohdalla tai vanteen mahdollisen liitoskohdan lähettyvillä niin toimii kyllä aika hyvin tällaisen lievästi kieron vanteen uusiokäyttö. Joskus saattaa kylläkin pettyä tulokseen kun huomaa että vanne on ollut myös soikea kierouden lisäksi.
Lainaan itseäni toisaalta:
Nyt on kiekko kestänyt talvella maastoajoa ihan hyvin. Pari kertaa rihtailin ajamisen välissä ja nyt alkaa olemaan sellainen, että pysyy pinnat tiukalla. Kannattaa orientoitua siihen, että tasakireys ennen täydellistä suoruutta, kun on kerran kieroutta jo lähdössä.Lainaus:
Tämäkin asia on ollut varmaan monta kertaa esillä, mutta laitetaan vielä, jos sattuu kohdalle, kun rakentaa ensimmäistä kiekkoa. Joskus vika voi olla siis kehässä.
Kuten on usein mainittu, saumakohdassa voi olla pieni heitto, jota ei saa pois. Mutta itselleni tuli vastaan ongelma Mavicin Tn719 -kehän kanssa, kun siitä ei saanut heittoa pois millään. Kyseinen kehä on ollut maastokäytössä jokin aikaa. Kesällä kasasin sen uusilla pinnoilla uudestaan vaimon työmatkakulkineeseen. Jo silloin siihen tuli epätasaista kireyttä pinnoihin, jos sen halusi suoraksi. Annoin asia silloin olla, kun kiekko tuli vain väliaikaiseen käyttöön. Joulun aikaan hankin Kingin sinkulanavan ja ajettelin käyttää tuota samaa kehää uuteen kiekkoon. Kasasin sen taas uudelleen (tosin kesällä käytetyillä pinnoilla, kun olivat juuri oikean pituisia). Ensimmäinen yritys johti kummalisiin eroihin kireyksissä. Otin pinnat uudelleen löysälle ja lähdin hakemaan tasakireyttä, jonka jälkeen oikaisu. Taas suorassa vanteessa oli löysiä ja todella kireitä pinnoja. Joka kerta heitto ja epätasainen kireys tuli venttiilinaukon molemminpuolin. Kyseessä ei ollut terävä heitto vaan loiva s-mutka n. 40 cm matkalla. Tutkin kehää suoralla pöydällä pinnat löysällä ja kyllä siinä näkyi silloinkin sama mutka.
Taas uusi löysäys ja tasakireyden hakeminen, mutta nyt vuorotellen oikaisten ja kiristäen. Näin sain parhaan tasakireyden ja suoruuden kompromissin. Nyt painoa oli enemmän tasakireydellä kuin suoruudella. Venttiilin lähellä heitto on 1-2 mm puolelleen. Muuten vanne on suora.
Kolmena iltana tätä vannetta rakentelin ja välillä ihmettelin kunnes uskoin, että kai kehässä on sitten jotain kieroa itsessään. Näyttäsi jopa siltä, että kehässä radan suuntaista kieroutta, t.s. kehä olisi hieman kiertynyt oman keskilinjansa suhteen.
Tämä ei ollut ensimmäinen kiekko omalla kohdallani ja luulen osaavani kiekon kasausta kohtuullisesti, kun omassa ja toisten käytössä tekemäni kiekot toimiva. Katsotaan miten toimii käytännössä. Vastaavassa kehässä ei ole ongelmaa etukiekossa, eli kehä on kokenut joskus kovaa käyttöä tai sitten se on ollut jo uudesta asti tuollainen. Tosin itse olen sen kasannut uutenakin, mutta siitä ei ole mielikuvaa oliko tuolloin jotain ongelmaa. Silloin ongelmat oli hajoavissa XT:n navoissa.
Jos tuollainen venkura tulee eteen ensimmäisellä kasauskerralla, niin saattaa siinä usko omaan osaamiseen olla koetuksella.
Ensimmäisen kiekon kokoaminen alkaa ihan just. Teoriaopinnot vielä meneillään, osat odottavat jo kaapissa.
Ensin kuitenkin kaksi kysymystä, kenties tyhmiä, jos sallitte;
-Tulisiko nippeleitä rasvata (öljytä)? Siis ulkopuolelta. Kun kerran pinnojen kierteet on ehdottoman tärkeä rasvailla myöhempiä aikoja ajatellen, niin päteekö sama nippeleihin jotta ne eivät jumittaisi vannetta vasten.
-Rasva/öljy? Kuinka spesiaalia tavaraa sen tulisi olla, tai onko jotakin mitä sen ei tulisi olla? Varastosta löytyy perusvaseliinia, hydrauliöljyä, ketjurasvaa ohutta ja paksua... Mitäs sinne kierteisiin (ja nippeleihin?) siis sivellään?
-h
Mussonin kiekonrakennuskirjassa suositellaan vanteen reikien öljyämistä sieltä sisäpuolelta, juuri tuon jumittamisen estämiseksi.
www.wheelpro.co.uk