28-36 toimii. Sikäli kun XT:n pienimmän rattaan bcd on 64mm, niin siihen löytyy kyllä ratasta 28T:nä. Muistaakseni jopa Shimanon
omia löytyy, mut ainakin Specialites TA:n Chinookkia on tossa koossa.
Printable View
Rungon polkuhinta ei aina tarkoita huonoa runkoa, mutta jännä ettei rungoista ole ainakaan maastureiden osalta juuri kirjoiteltu. Kiitokset vinkeistä, sikäli rohkaisevia kommentteja etenkin tuo 2.4 Ardent! Ärsyttäviä yksityiskohtia huomaa monissa rungoissa: joihinkin menee nippanappa 2.2, joihinkin menisi isompikin, mutta inssi keksinyt laittaa jarruvaijerin pidikkeet putken renkaan puolelle jne. Näistä kun ei meinaa saada infoa. Kertokaa vaan lisää jos Radoneissa on joitakin todella ärsyttäviä yksityiskohtia mitkä jälkikäteen nyppii, kun on yleensä kaiketi sokkona ostanut.
Niin ja noista halvempien 29 ZR Race kiekoista en myöskään oikein ole löytänyt infoa. Onko ihan ankkureita vai allaanko kuitenkin alle tai edes 2kg tuntumassa?
Kunpa noissa 2013 malleissa ei olisi triplaa edessä...mutta taitaa olla.
Kiitos avusta. Itse en kuitenkaan löytänyt tuohon sisimpään mestaan saletisti sopivaa 28t-ratasta, tai sitten en vaan hiffaa jotain.
Vaikka joissain Shimanon rattaissa on sama 64mm bcd, niin Shimanon taulukkojen mukaan ne eivät kävisi tuohon 10sp FC-M780 -malliin. Tuo oma pienin ratas on pienellä offsetillä keskiratasta kohti, joten jääkö ilman offsettiä oleva ratas liian kauaksi keskirattaasta, jolloin ketju mahtuisi mahdollisesti rattaiden väliin?
Chinook taitaa myös olla ilman offsettiä. Toisaalta voinhan tilata "suoran" rattaan, ja ottaa spiderin vastinpinnasta offsetin verran matskua pois, mutta ostaisin mieluummin ihan aidosti istuvan mallin. Vääntäisikö joku mulle vielä rautakangesta/ratakiskosta/lyhtypylväästä, että onko tuohon sopivaa 28t sisäratasta olemassa?
Edit: Ratashuolista keskustelu siirtynyt tähän säikeeseen kuulumattomana YV-puolelle.
Nämä kommentit jäivät mietityttämään kun mietin Radonin täpäriä (mahdollisesti 2013 slide). Onko noilla mitään väliä hupiajelijalle? Onko runko pelkkä välttämätön paha, jotta voidaan myydä pyöriä vai onko se vain tylsästi ei paras ja kehittynein, mutta ei huonokaan?
Mietityttää lähinnä voisiko satunnaiseen ajeluun saada enemmän vastinetta rahalle jollain toisella rungolla ja huonommilla osilla kun pelkkiä osia katsoessa ei vaihtoehtoja kauheasti tunnu samoissa hintaluokissa olevan.
Omasta mielestä noiden Radonien rungoissa ei ole vikaa. Itellä on ainakin vuodenpäivät Slide pelannut hyvin, eikä rungossa ole ollut mitään sanomista (kuskilla painoa vähän alle 100kg). Pikku pätkän oon ajanut Trek ex 8:lla ja en rungoissa eroa huomannut. Trekissä on toisaalta mielestäni parempi jousitus-systeemi, mutta se onkin eri juttu. Myöskin testasin joskus Radonin jäykkäperää ja jos sitä vertaisin tuohon omaan Trekkiin (8500, vm.2009), niin ei se huonommalta tuntunut. En tosin tiedä millä tavalla tuo pyörän "sielu" tulee ilmi. Mielestäni nämä on näitä uskonasioita, siis tämä sielukkuus. Ja joidenkin mielestä nämä halvemman pään pyörämerkit on lähtökohtaisesti huonoja.
Suurin osa näiden Saksan postimyynti-ihmeiden ja muiden fillareiden hintaerosta tulee siitä, montako kertaa fillarilaatikkoa siirretään ja varastoidaan matkalla tehtaalta asiakkaalle. Nuo logistisen ketjun välivaiheet eivät ymmärtääksen paranna rungon laatua, vaikka hintaa tulee lisää helposti 50%.
No voi saamari!Lainaus:
Ei ole samat kiekot radonissa mitkä linkitit. Saksalaiset valmistajat myy pyörissään heille erikseen valmistettuja oem karvalakkiversioita hieman poikkeavilla mallinimillä, joten on helppo sekottaa.
Tuntuikin vähän graalin maljalta tuo R1 5.0.
Bike-Discountista kun olisi (ilman runkoa) pelkät kiekot, osasarjan ja muut kilkkeet tilannut, niin olisi maksanut useita satasia enemmän kun tuo kompliitti fillari. Olisi ollut aika asiallinen paketti ja mikä tärkeintä, heti ostettavissa (kokoja saatavilla. vrt. Canyon).
Mitähän eroa noissa kiekoissa on? Ainakin Radonin omilla sivuilla oleva (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web...7_.htm#details) kiekkojen esittelyteksti on pilkulleen sama kuin noiden Bike-discountin sivuilla myytävien Citecien (http://www.bike-discount.de/shop/k63...r-shimano.html).
Jos nimim. janneko:n väite pitää paikkaansa niin kysessä on aika törkeää asiakkaan harhaanjohtamista. Varsinkin kun Bike-Discount on Radonin (virallinen?) myyntikanava.
http://forum.tour-magazin.de/showthr...-S-unterschied
Tuollahan ne erot selitetty.
Jaa nytkö jo alumiinisilla maastureilla on sielu :cool:
http://www.bike-discount.de/shop/k64...0.html?mfid=52
http://www.bike-discount.de/shop/k18...7-0.html?lg=en
http://www.bike-discount.de/shop/k88...7-0.html?lg=en
http://www.bike-discount.de/shop/k18...6-0.html?lg=en
Saako näissä pyörissä lukittua etujuosituksen niin ettei se liiku lainkaan vai antaako jousitus aina vähän periksi?
Muistaakseni rokkareissa lukitus antaa aina vähän perää. Itsellä tulee ainakin foxit mieleen jos jäykkää haetaan.
Joo vähän mietityttää miten tasaisella "vauhdikas" matkaaminen onnistuu jos pumput antaa periksi.
Ei siinä ole kuin pieni vara, alle sentti. Ei sen takia kannata pyörää hylätä, niin paljon se ei ajoon vaikuta.
Itse en ainakaan tarkoittanut rungon laadukkuudella mitään sielujuttuja vaan hain ihan selkeitä rajoitteita, kuten huonosti sijoitetut vaijeripidikkeet, liian kapea takahaarukka, liian lähelle rengasta tehdyt haarukan sillat. Nää nyt tulee heti mieleen ja rajoittavat käytettäviä renkaita joskus kovastikin. Hyvä jos Radonin rungoissa ei ainakaan em ongelmia ole.
Käytännössä lukittu Rock Shoxin iskari joustaa painuman verran. Eli se painuu sen verran kasaan mitä on painuakseen kun kuski laskee painonsa pyörän päälle. Sen jälkeen kova isku voi lyödä lukon "läpi" turvallisuussyistä ja silloin iskari joustaa syvemmälle.
Miksi ostaa maastopyörä jos lenkkeilee sillä semmosessa maastossa missä ei joustoa tarvitse?
Eipä se Reban tms keulan pieni liikkumavara se top5 murhe ole siinä lenkkeilyssä :) Kyllä se sen verran hyvin jäykkänä pysyy että hyvin ajelee asfaltillakin.
Mitä tulee noihin painoihin joita joku tuossa kovasti epäili, niin ihan hyvin sivuilla luvatut painot pitävät paikkaansa. Olisikohan omaan 5.0 29eriin luvattu spekseissä 12,0kg, tuohon kun lisäsi M520-polkimet, pullotelineen ja taisi satulakin vaihtua, niin oltiin jossain 12,5 kilossa vaa'alla punnittuna.
Testasin tänään kaverin vanhaa Nishikin hybridiä 20 kilometrin verran missä oli etujousitus ja olihan se aika epämiellyttävää ajaa vaikka lukossa oli eikä liikettä ollut kuin se vajaa 1cm. Jostain syystä en tykkää yhtään että etuhaarukka joustaa vaikka ajaisin maastossa. Eli jos etujousitettu pyörä lähtee tilaukseen niin vaihdan ensitöikseni haarukan joustamattomaan.
Kyllähän tasamaalla pääsee vaikka miten lujaa esim. pitkäjoustoisella täpärillä jousitukset auki. Reidestä se on kiinni enemmän kuin mistään jouston lukituksesta.
Eipä oikeastaan. Lukitusta tarvitaan oikeastaan vasta silloin kun ajetaan putkelta. Satulasta ajaen varsinkaan etuhaarukka ei tee pumppaavaa liikettä jos ajotekniikka on vähääkään hallussa.
Pyöritystä, pyöritystä...
Öö... miksi sitten edes ostaa etujousitettua maasturia jos vaihdat keulan jäykkään? Osta suoraan täysjäykkä.
Edit. Oletko muuten ikinä ajanut maastossa? Kyllä siinä alkaa kaipaamaan etujoustoa jos ajaa muuallakin kuin asfaltilla. Täysjäykällä kädet tärisee kovemmassa menossa jo ihan kiitettävästi.
Jep, ja täälläkin aika moni maastoveikko ajaa melko pitkillä joustoilla (140mm-170mm molemmissa päissä.) eikä se jousto haittaa siirtymillä. Itse olen polkenut 160mm joustavalla pelillä monia kertoja pitkiäkin siirtymiä 23-25km/h keskarilla eikä sitä joustoa voi syyttää siitä että miksi ei kulkenut. Ainakaan paljoa. Toki saattaa vähän aikaa tuntua epämiellyttävälle pieni liike (ei siis tunnu satulasta) mutta kaikkeen tottuu. Oli nimittäin melkoinen järkytys kun testasin omaa täpäriä ekaa kertaa, sitä ennen ajanut 29er etujousitetulla. Mutta kuten sanoin kaikkeen tottuu.
Pyörää vaan tilaukseen että pääsee ajamaan!
Näkisin sen niin että suuremman eron ajotuntumaan tekee rengas jos vertaillaan maastopyörärunkoon liitettyä lukittua joustokeulaa ja jäykkää keulaa. Joustokeula suodattaa tärinöitä ja värinöitä pois hieman jäykkää keulaa enemmän, mutta eipä niitä kamalasti käsiin välity jos alla on 2.0"-2.5" leveä maastorengas järkevillä paineilla. 28mm, 32mm tai vastaavan leveyden katurengas onkin vähän eri juttu, mutta sellaista ei ole tullut kokeiltua joustokeulan kaverina.
Omassa 29" täpärissä on joustoa 100mm kummassakin päässä. Keulana on Reba jossa on viisi- tai kuusiportainen painumavaimennus, se on aina yhden tai kahden pykälän päässä "täysin auki"-asennosta. Hyvin joustaa kun paineet on kohdallaan, tietysti nyökkii kun runttaa putkelta mutta ei se häiritse. Kuuluu asiaan.
Jos ei löydy sopivaa mallia valmiiksi jäykällä keulalla.
Poluilla ja pururadalla tulee välillä ajeltua. Kyllähän se vähän tärisyttää mutta ei haitaksi asti.
Miten ajat seisovilteen niin ettei jousitus pumppaa? Ei se jousitus paljoa tunnu liikkuvan kun istualteen ajaa. Tykkään mm kiihdyttää ylämäet seisovilteen ylös ja pumppaus on tuolloin todella ärsyttävää.
Et mitenkään mutta suoratankoisella ajaessa ajotekniikassasi on hiomista jos paljon ajat putkelta. Pyöritystä, ne mäetkin nousee paremmin. Ja epäilen tuon pyörän lötymistä, vaihdat vaikka renkaat mielummin kuin keulan.
Voikos noita etuhaarukoita käyttää enää muissa pyörissä jos ne on jo johkin pyörään kertaalleen asennettu? Ei viitsi tosiaan haarukoitakaan alkaa vaihtelemaan jos pitää heittää 300€:n etuhaarukka pois eikä sitä voi myydä eteenpäin.