Mulla rupes joskus foxin keula vuotamaan pakkasella, mut huollolla siitäkin selvis.
Printable View
Mulla rupes joskus foxin keula vuotamaan pakkasella, mut huollolla siitäkin selvis.
Dpx2 antautui toisen pakkaslenkin jälkeen. Kauhee korina kuului ja vaimennukset kateissa. Omat kokemukset foxin takakepeistä on, ettei tehtaan jäljiltä kestä/toimi kunnolla. Huollon jälkeen on parempi kuin uutena
pitäisi recon rl B1 32mm keulaan vaihtaa stefat ja nuo vaahtomuovirenkaat. osaisiko joku sanoa rttä käykö tämä setti tuohon keulaan https://www.bikester.fi/rockshox-dus...6_3389734.html
Tilasin itse tällaisen https://www.bikester.fi/rockshox-rec...t-M912565.html
Jäi tosin vielä avaamatta kun kaikki oli vielä ehjää enkä viittinyt huvikseen vaihtaa 50h jälkeen.
Eikä 50h jälkeen yleensä mitään tarvi vaihtaa, paitsi öljyt. Vaahtomuovirenkaat puhtaaksi ja niiden öljyäminen riittää.
Alkoi rokkarin RL peruspumppu imaisemaan sisään vartta senverran että aukihan se oli otettava. Pumppu tuli joskus mulle käytettynä ja nähtävästi edellinen omistaja oli yrittänyt tehdä sille huoltoa vähän huonommalla menestyksellä. Irtiruuvattaessa akselin pää ruuvautui irti siitä yläpuolen kupista ja sieltä suihkusi pienellä paineella öljyä. Laitoin takaisin ja vaihdoin kaikki 50h tiivisteet. Tunnin ajon jälkeen pumppu oli taas samassa kunnossa.
Lueskelin tuossa rokkarin ohjetta ja siellä nimenomaan varoitetaan että tuota akselia ei saa irroittaa kupista vaan se alaosa jossa on mäntä öljypuolelle aukaistaan isompaa huoltoa tehdessä. Ajattelin ihan haasteena tuon vetää pitkänkaavan kautta niinkuin ohjeessa mutta tuli vastaan yllättävä ongelma. Taulukon mukaan tuohon RL malliin pitää laittaa tällaiset paineet: 500 psi, 34.4 bar.
Millä ihmeellä saan sinne 500psi kun iskaripumppukin on vain 300psi? Oli jo ostoskorissa venttiiliadapteri ja öljy mutta mitäs niillä tekee jos ei paineita saa laitettua. Tuo pitäisi saada muutenkin atomeiksi koska tuo mainitsemani akselinpää on ilmeisesti väärässä asennossa (oli jo aikaisemmin?) koska lukitusvipu ei vaikuta mitenkään vaan kumpikin asento on jousto päällä. Ohjekirja mainitsi jotain että siellä on joku säätö mutta en viitsi purkaa tuonne asti jos ei sitä saa enää kasaan.
Onko ideoita saako tuosta vielä kalua vai heittääkö menemään? Sinänsä rahallisesti tuolla ei ole mitään arvoa mutta haasteena mielenkiintoinen projekti.
https://www.servicearchive.sram.com/..._english_0.pdf
https://www.bike24.com/p263771.html
Tällä saa tuon paineen sinne.
Onko mitään kikka kolmosta jolla iskari paineen sais pysymään kun ottaa iskaripumpun irti.
Iskarina Fox Float DPS Performance, 3-position, 210/55 mm ja pumppuna https://larunpyora.com/tuote/rock-sh...pumppu-300psi/
Paineen kun saa pumpulla kohilleen nii irrotuksessa karkaa liikaa painetta vaikka kuinka nopeesti pumpun kiertää irti.
Tästä ollut aikaisemminkin juttua mutta... Ilma mitä tuossa pumpun irroittamisessa tulee ei tule iskarista vaan iskaripumpusta joka tyhjenee. Ja kun taas laitat pumpun kiinni iskariin iskaripumppu täyttyy ilmalla joka tulee iskunvaimentimesta. Toisinsanoen paineet kohdalleen ja kovaa ajoa.
Lezynellä on pumppuja joilla saa tuon iskarin venttiilin suljettua ennenkuin irroittaa pumpun, mutta edessäsi on edelleen sama ongelma kun laitat pumpun uudelleen kiinni iskariin.
Voihan se olla ettei pumppu ja venttiili toimi keskenään oikein. Venttiilin pitäisi sulkeutua ennen kuin pumpun ja venttiilin rungon välinen liitos falskaa paineet pois. Toisaalta, takaiskarissa on yleensä 2-3x korkeammat paineet kuin keulassa, jolloin pumpun letkuun mahtuu enemmän ilmaakin. Lisäksi se iskarin ilmatilavuus on pienempi joten pumpun liittäminen tiputtaa paineita enemmän kuin keulassa.
Vm 2018 Rock shock Reconiin olen vaihtamassa vaimentimen öljyt. Rs ilmoittaa huolto-ohjeissaan öljymäärän millilitroina sekä öljyn korkeutena. Onko noilla jotain eroa käytännössä? Jos laitan oikean määrän millilitroina, pitääkö vielä lisäksi tarkistus mitata korkeus? Ja mitä jos niissä on eroa? :D
Kannattaa vaikka ostaa schrader venttiili avain. Voi alkuun koittaa venttiiliä availla ja säätää sen asennus syvyyttä. On tullut myös vastaan että nuo venttiilit ei välttämättä ole olleet ihan pohjassa jolloin pumppu painaa venttiiliä auki liian kauan ja suhauttaa painetta pois aina kun pumpun irroittaa.
Ei ole kallis kokeilu.
Tuota kokeilin ja venttiili on pohjassa asti.
Laitoin takaiskariin 230psi painetta niin ei oo lähelläkään 25-30%sag,mittaus näyttää yli 20mm iskarissa painautuman.
Painan ilman kamoja 79kg nii tuolla näyttäis et 220psi pitäis olla aika lähellä jo 25-30% sag.
Sen takia tuota venttiilin vuotamista ajattelin.
Vai mättääkö tässä jokin muu nytten?
Suositusarvot on suosituksia. Lisää painetta vaikka 10psi:tä kerrallaan kunnes sopiva sagi on saavutettu. Jos iskari toimii muuten ja pitää paineet säädetyssä, niin ei ehjää kannata korjaamaan lähteä.
Olikos jostain muualta kuin kiinan tai usan pojilta saatavissa keulan vaahtomuovirinkuloita Rokkareihin isommissa erissä (~10-20 kpl) kohtuullisen järkevään hintaan? Hibike.de:ssä oli jotain, mutta en ottanut niistä oikein selvää. Yksittäin näytti vaahtomuovirinkulalle reippaan kumpin hintaa koossa 32x5 mm. Sitten taas 20 kipaleen pussi koossa 32x3,5 mm oli reippaan 12 eemeliä. Hakusessa olisi tuo 32x5 mm.
E. Kolmevitoseen SIDiin löytyi B24:sta (https://www.bike24.com/p2396460.html). Ei osunut silmiin äkkiseltään kolmekakkosta vastaavaa.
Loppusyksystä tilasin SIDiin kasan 32x5mm rinkuloita juuri hibikesta. Tuolloin hinta oli 1€/kpl, tuotenumero 22637429. Nyt näyttää tuolle tosiaan moninkertaista hintaa.:seko:
Ehkä tuosta hinnasta voisi laittaa kysymyksen kauppiaalle.
^Laitoin kyssärin perään.
^ Tästä tulikin hibiken vastaus jo aiemmin, mutta hinta oli sama, 10€ zipale. Onko kellään tullut viime käden tietoa, mistä saisi isommissa erissä 32mm vaahtomuovirinkuloita?
En tiedä kyllä, mutta mulla on varmaa laatikossa pari ylimäärästä 32 vaahtorinkulaa jotka saa ihan ilmasiks. Muistaakseni alunperin foxin rinkulat.
Osta 35mm ja leikkaa pätkä pois välistä. Liimaa yhteen jos katkos renkaassa häiritsee.
Vaahtomuovirinkulat tuntuvat pitenevän öljyssä liottamalla ihan hitokseen. 32 mm rinkulan jos ottaa pois, putsaa isopropanonilla ja kastaa puhtaaseen öljyyn kuten ohjeissa neuvotaan, rinkula laajenee niin paljon että sitä on vaikea saada paikoilleen ilman ryppyjä. No tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen mutta olen miettinyt pitäiskö ostaa tahallaan 30 mm rinkuloita 32 haarukkaan tai 35 mm 38 haarukkaan.
Tuosta pussillinen 30 mm rinkuloita
https://www.bike-discount.de/en/buy/...pieces-1049495
Itse olen laittanut tuosta syystä öljyn vasta jälkikäteen.
Varastosta löytyy vielä pari paria oikean kokoisia vaahtomuovirinkuloita, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi hommattava lisää.
Tuotakin pohdin, että ottaisi pienempiä, mutta kutistuukohan nuo sitten taas kuivuessaan ja alkavat ahdistaa tai nakeltaa keulassa. Noh, huomaisipa ainakin, kun vaahtomuovit ovat kuivat. Jos taas keula oireilee 300km matkan aikana, ei ihan hirveästi ole tehtävissä muuta kuin vain ajaa vajaatoimisella keulalla.
Joo samaan olen minäkin siirtynyt, että ruiskulla lisään öljyä ensin rinkulan asennettuani. Aivan uuden rinkulan kanssa voi hetkeksi kastaa öljyyn mutta käytettyä jos puhdistuksen jälkeen asentaa niin on tosi hankalaa turvonneena.
Mulla on 32 ja 35 rinkuloita ihan hyvin jäljellä mutta uuden pyörän zeb vaatii uusia isompia renkuloita. vanhoille löytyy myös käyttöä kun kotiin jää edelleen kaksi keulaa jossa 32 ja yksi jossa 35 liukuputket. hmm vai onkohan sidissä vain 30 mm.No siihenkin on ainakin yksi setti jossa vaahtomuovit, kumiset huulitiivisteet ja o-renkaita.
Noni, Eli hommasin pitkästä aikaa Mtb -pyörän.. Kyseessä on UUsi
kovaperänen Hard -tail Fillari
-Vakiojouset
-Etu-takajarrut
eli niistä jousista kun en "säädöistä mitään... polkiessa seisaalleen huomaa etu-haarukan löystön pumppaavasta liikkestä, keulan pumpatessa1-3cm. Ja keulaa nostaessa
( tangosta vetämällä ) [itseenpäin] Klong kuuluu, mahtaako olla ilmajouset +/- (säädöllä) pyöritellyt +++ -> suuntaan
ei en kyllä moista vaikutsta huomaa, maastossa tuo ei, entiedä haittaako se ehkä muutenkaan menoa, mutta droppi rappusista varmasti haarukka pohjaan ja naamat :) ?
Huomasin keltaisella varotustarralla Kaikenlaisen trickailun olevan jousilla kielletty :)