Kiitos tuosta. Sramin sivuilla seikkailin mutta ei tommone osunu näkökenttään.
Printable View
Kiitos tuosta. Sramin sivuilla seikkailin mutta ei tommone osunu näkökenttään.
L- ruuvin toiminta selvinnee tästä kuvasta.
L ruuvia vastapäivään kiertämällä vaihtaja pääsee liikkumaan sisäänpäin eli lähemmäs pinnoja ja myötäpäivään kääntämällä kauemmas pinnoista.
http://www.parktool.com/assets/img/r...der_llimit.gif
Ja sen H-ruuvin toiminta:
http://www.parktool.com/assets/img/r...der_hlimit.gif
Otin silmän käteen niin näin hieman lähempää että päälle päin vahtaamalla ei voi mtb-amatööri tietää kumpi nuosta kahdesta ruuvista on H ja kumpi L kun ei niitä ole merkitty. Koitin ruuveja pyöritellä eikä niistä mun mielestä tapahtunut mitään, Mutta en vielä siinä vaiheessa tiennyt että silläkin on merkitystä millä rattaalla ketju menee kun niitä ruuveja pyörittelee. Mutta olen ymmärtänyt että ihminen oppii tekemällä ja jos ei meinaa onnistua niin kysyy vai onko senkin sisäistäminen mennyt vituiksi?
Kannattaa Youtuben kautta tutustua pyörän huoltoon, sieltä itsekin vaihteiden säädöt opiskelin.
Tuossa esim yksi video:
https://youtu.be/wQncKmddahk
Sieltä katsomaan vinkkiä ja sitten pyöräm kimppuun ihmettelemään niin sielunelämä tulee tutuksi [emoji106]
Ei kun katsot mitä se ruuvi tekee. Tuo yllä oleva kuvapari hämää vain, ei se vaihtaja liiku ruuveja pyörittämällä yhtään mihinkään.
Kun katsot niitä ruuveja, niin näät, että jomman kumman ruuvin pää ottaa vaihtajan runkoon kiinni pienimmällä tai isoimmalla rattaalla, eli se ruuvi rajoittaa vaihtajan liikettä kyseiseen suuntaan. Jos taas vaihtaja ei vastaa rajoitinruuviin, niin on vaijeri liian löysällä tai kireällä.
Eipä tuossa tekemällä oppimisessa tässä tapauksessa muuta väliä kai ole kuin että jos pudotat ketjut pinnojen ja pakan väliin, ja satut saamaan vaihtajanhäkin pinnojen väliin, niin äkkiä hukkuu jokunen euro tuhojen korjailuun.
Laita vaihtaja pienimmälle vaihteelle niin silloin jompikumpi ruuveista ihan fyysisesti siirtää vaihtajaa silmin nähden. Sama isoimmalla vaihteella. Yleensä se ison vaihteen puoleinen ruuvi säätää sitä ja toinen toista mutta tolla tempulla sen saa selvillekin.
Znoodin kaltaisille kommentoijille toivoisin bannia foorumilta alkuun ainakin vuodeksi.
Oikean puoleinen on L ruuvi ja sitä kiertämällä myötäpäivään rajoitat vaihtaja sivuliikettä niin että ketju ei putoa pinnojen ja pakan väliin.
Huom.Onhan takavaihtajan korvake suora ja vaijeri oikealla kireydellä ja kiinitetty oikein ruuvin alle.
Kts kuva sivulla 6/19.https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....ser_manual.pdf
Popcornit loppuu kohta, eli pakko jotain kommentoida :D Oliko tuo säätö pielessä uudesta asti? Jos oli niin ok, mutta muuten katso tosiaan takaapäin että ketjulinja on suorassa, eikä vaihtaja nojaa sisäänpäin. ( <-- korvakko vääntyy tuohon suuntaan helpoiten -- oikaisu tai uusi tilalle).
Jos on samanlainen ollut uudesta asti niin säätö. Mullakin on käynyt noita säädettävänä, joissa on uutuuttaan ollut rajoittimet päin honkia. Tuossa sramin GX11 ohje tuohon päähän:
http://i40.photobucket.com/albums/e2...psqvr3flyu.png
Höh miksi jättäisin "käännäruuviamyötäivään"viestin postaamatta jos se mahdollisesti auttaa jotakuta saamaan pyörän ajokuntoon?
Ei mulla ollut tärkeempääkään postattavaa tälle päivälle .
Mitä noi arvonimet oikein merkkaa?
Edellinen omistaja ei ollut kuulemma tehnyt vaihteisiin säätöjä eli oletan että on alkuperäisissä säädöissä, pyörällä oli ajettu n. 200km kun Ostin ko. Pyörän 2vko sitten ja kuten ehkä selväksi on tässä tullu en noiden säätämisestä tiedä yhtään mitään (3-v oivalla menty tähän asti) mutta eiköhän tuohon jotain selvyyttä huomenna tule kun pääsen taas pyörän kimppuun, sen verta hyviä ohjeita saanut, suurimmaksi osaksi..
Täällä sama ongelma 4 päivää vanhassa white 4pro jos vaihtaa isommalle rattaalle nousussa meni kettinki pinnojen väliin mutta onneksi osasin vähän oottaa tuota niin en runnonu koko painolla mäkeen:-) muuten toimii kuin pitääkin hieno pyörä (oon viimeksi lapsena polkenu näin paljon talvella pyörällä : )
vien pyörän liikkeeseen ekahuoltoon kun kuuluu kauppaan vaikka osaan kyllä itsekkin nuita säädellä ,mutta kun on omaa lasten vaimon... pyöriä säädelly huoltanu niin ei 1290e fillaria viittis heti alkaa itte vaikka edessähän se varmaan on.
3 fat prossa ei taas meinannut mennä suurimmalle rattaalle. Liekö varmuuden vuoksi säädetty tuolla tavalla, ettei satu vahinkoja. Muuten oli kyllä hyvin kohdillaan noin pukissa pyöritellessä, mutta veto päällä ei vaihtanut kunnolla alaspäin. Eli kyllä noita aina joutuu käytön myötä säätelemään, joten kannattaa opetella säätäminen, ettei jää lenkit tekemättä.
Asiasta välityksiin. Näille nöösireisille tuo 32/42 -välitys on vähän hapokas vaativammassa maastossa. 3 fat pron kampien 104 bcd ei oikein mahdollista parhaimmillaankaan kuin 30T ovaalin. Onko tuosta hyvin apua, vai pitäisikö vaihtaa kampisarja, jotta saisi 26 tai 28 -hampaisen eturattaan? Ja jos nyt jollain sattuu olemaan 4 fat prosta kammet vapautumassa tai muut käypäiset, edullisesti tietenkin, niin tarjotkaapa yksärillä ;)
Samaa kiinnostaisi kuulla tuosta ^ ovaalista. Kun tuota 30t pienempää ei saa ja kampia en ala vaihtamaan niin olen miettinyt takapakkaa. Jos tuohon comppiin uppoaa 11-42t, niin meneekö siihen myös 11-46t esim tämä sunrace slx:n kaveriksi? http://www.bike-discount.de/en/buy/s...e-11-46-535478
Omassa kolmosProossa oli muistaakseni 34 piikkinen eturieska tehtaalta. Vaihdoin RaceFacen 30-hampaisen nw-rattaan. Itselle ainakin alkas välitykset tiheässäkin päässä riittämään. Ratas ei montaa kymppiä maksa. Kokeile, ei putoa kovin korkealta.
Ihan hyvällä tarkotin opastaa, vaikka näyttipä vähän tylyltä omaankin silmään jälkeenpäin. Kettinki meni yli ja meinaat poleksia sen aikaa kunnes saat varattua huoltoajan? Ja osaat säädellä? Kyllä mä mieluummin pyöräyttäsin ruuvista ihan ite ekaks, menee 15-20 sek niin kaikki toimii niinkuin pitää, eikä riskiä paikkojen rikkoontumisesta ylihyppivän ketjun vuoksi. Vie ilmaseen huoltoon sitten (jos jaksat) kun on muutaman satkun jälkeen huolto paikallaan.
Jos harrastaa pyöräilyä niin perussäädöt syytä sisäistää niin että onnistuu korvessakin säätötoimet.
Tottahan tuo on 😃
Jos en nyt ihan väärin muista ni omassa Fat3Pro kammissa on ruuvinreiät pikkurattaalle, siis se 96BCD ja siihenhän saa sit 26/28 ovaalia spagettikintuille. Mulla on 32 ovaali ja vielä ei oo tullu paikkaa vastaan missä ei riittäs, kapeerenkaisessa on sama 32 ovaali mut takapakka loppuu 40T.
Jos teiän kammissa ei niitä toisia reikiä oo ni noi kammet joutaa myydä. RF kammet paikallaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ensinnä tulee mieleen,että jos 10piikin erotuksella ei riitä välitykset, eli etu32/taka42,niin kannattaa kokeilla vaihtaa renkaat laadukkaampii, esim JumboJim4" ja kevennyssisurit tai tubelessit,niin meno muuttuu aivan erilaiseksi.
Itellä vuosi sitten,kun aloin läskipyöräilijäksi,niin ihmettelin,että miten on kunto menny näin huonoksi,kun tutussa ylämäessä vauhti hiipui. Sitten vaihdoin kevyemmät sisurit ja meno muuttui vähän, sen jälkeen vaihdoin JumboJimit ja meno muuttui huomattavasti, myöhemmässä vaiheessa tuli hommattua kevyemmät kehät ja taas helpotti.
Pyörivästä massasta,kun saa painoa pois,niin vaikutus on välitön. Kaikki lite ja pro mallin läskit on kehnoilla renkailla,joten ensin miettisin rengastuksen kuntoon.
Näinköhän noinkaan. Muutamana päivänä oon lyllertäny 15-20cm umpilumessa. Pinta alkaa hitusen kovettua, alla puuteria. Pinta ei tokikaan kanna yhtään. Moinen lumi vastustaa menoa aika juhlavasti renkaasta riippumatta ja mäkiä pääsee ylös hitaasti ajaen, pitoa hakien. Kovaa ei kulje missään kohden, kun vastus kasvaa nopeasti. Alamäet pitää pääosin polkea, jyrkemmät sentään rullaa.
Toki, kuskin paino suhteessa tehoihin vaikuttaa paljon, myös kesällä. Läskillä pääsee pidon puolesta tolkuttoman jyrkkää mäkeä, niin helposti alkaa voima loppumaan. Lukot auttaa, mutta niitä en itse käytä talvella, jäätyy jalat.
nih..
Juu, talvi ja ääriolosuhteissa renkailla ehkei ole niin suurta merkitystä,mutta kovalla alustalla ja kesällä ero on kuin yöllä ja päivällä. Kannattaa kokeilla kavereiden pyöriä ja vertailla, että mikä vaikuttaa ja mihin vaikuttaa.
Minun mielestäni Talvella just on merkitystä renkailla ja paineilla. .ja ajaako umpi lumessa vai kävelty tai kova alusta mutta kokeillaan niin tiedetään. .Tää on niin siistii touhua 👊👌🔝😊
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla