Eihän minulla ole minkäänlaista kehtaamiskynnystä! Enkä jätä hakematta rastia vain sen vuoksi että tunnistan sen heti; mun ainoa periaate kuvarasteissa on etten hae rasteja jotka ovat *ihan mun omilla hoodeilla* eli sellaisia jotka olen minulle tavattoman tuttuja tai miltei jokapäiväisiä. Silloin näen mieluummin että rastin hakee joku jolle se on uusi tai ainakin tuoreempi tai jolle sen hakeminen joka tapauksessa tuo enemmän huvia, iloa tai mitä se nyt kenellekin tuo.
Pyörä oli uusi kai vuonna 2007. Minulla se on ollut nyt kaksi kertaa pitempään kuin ensimmäisellä omistajallaan. Mutta kyllä sillä on edelleen ilo ajaa eikä se mitenkään häpeä ykkösmaantiepyöräni (joka tosin ei ole aivan viimeisintä huutoa sekään) rinnalla.
Totta puhuakseni chapeaun toivossa minä sinne kipusinkin:D
Jos olisin Speedplay-miehiä, en olisi tarvinnut edes harkita. Mutta Shimanon maantieklossit olen jo aiemminkin todennut yllättävän käveltäviksi - ja tämä klossipari oli jo muutenkin vaihtokunnossa.
Vanha rasti oli siis Berghyddan, Vanhankaupungin ruotsinkielisen nuorisoseuran (Gammelstadens ungdomsförening rf, GUF) talkootyöllä rakentama mansardikattoinen myöhäisjugendtyylinen seurantalo.
"Föreningshuset Berghyddan uppfördes år 1910 och är idag knutpunkten i föreningens verksamhet. Gammelstadens ungdomsförening har under ett sekels tid vårdat och upprätthållit huset. Idag är Berghyddan ett skyddsobjekt och betraktas som en väsentlig del av kulturlandskapet i Helsingfors."
Uusi rasti ei ole ainakaan Keskuspuiston radiomasto, sillä se on jo ollut rastina. Roihupellossa, Itäväylän ja Viikintien liittymän vieressä, on muistaakseni jonkinlainen masto, mutta olen jokseenkin varma ettei se ole oikea. Taitaa olla kaikenlaisia jänniä paikkoja koluamassa käyvien maastopyöräkuskien rasti?