Nykyisin tulee hiihdettyä pelkästään tasatyöntöä pertsan rullasuksilla. Kamatkin sekalaiset: Pertsan rullasukset ja luistelumonoilla ja sauvoilla. Tuo vuorohiihto on vaan meikäläiselle jotenkin hankalaa noilla pertsan rullasuksilla.
Printable View
Johaug voittanu iivo niskasen Lysebotn Opp rullahiihtokisoissa. On se melekonen. Toki se suosii höyhenen kevyitä urheilijoita ku mennään kovaan ylämäkeen.
Niin joo. Ensi kuun jälkeen on jo lokakuu. Pitäiskö alkaa kaivamaan voitelurautaa esiin. Aika viileää jo ulkona.
^
Äläs nyt. Just eilen tuli kyselyä Oloksen suunnalta vieläkö setä jaksaa heilua Lapponian ja laitetaanko vakikämpän varaus voimaan?
Maja varattu:)
Seuraava eli 2020 Lapponia tarjoaa nyt eka kerran oman sarjan&lähdön myös perinteisen hiihtäjille!
Ilmeisesti siellä on kuunneltu hiihtäjien toiveita. Viime talvena muutama pertsan hiihtäjä koitti siellä luikkariporukan seassa mennä.
Kovin hankaleelta näytti meno rikkinäisellä ladulla siinä luikkarijonon vierellä.
https://www.lapponiahiihto.fi/
Tulevana talvena on tarkoituksena antaa uusi mahdollisuus pertsalle. Edellinen päättyi siihen, että en vaan saanut suksia pitämään edes sillä helpoimmalla pikkupakkasen kelillä vaikka sukset oli omien mittojen mukaan etukäteen kesällä tilattu jne. Siitä lähtien onkin menty vapaalla tyylillä, mutta vapaalla hiihtäessä saa unohtaa PK1-lenkit, sillä syke nousee liikaa.
Siksi uusi mahdollisuus pertsalle, ei kylläkään voideltavilla suksilla vaan joku tarjolla olevista valmiista pitopohjaratkaisuista. Näitähän on monenlaisia ja eri suksimerkeillä omansa. En ole koskaan hiihtänyt kilpaa enkä taatusti osaa hiihdon tekniikkaa aivan täysin. Omasta mielestäni ns. sunnuntaihiihtäjä. Onko suosituksia mitä merkkiä ja millaista suksenpohjaa kannattaisi lähteä ostamaan? Haussa siis ensisijaisesti mahdollisimman hyvä pito nollakelistä noin 10 pakkasasteeseen.
^Riippuu myös siitä missä hiihtelee. Etelään ehkä pitopohja parempi mutta jos pohjoisessa kuivia pakkaskelejä riittää niin pitovoitelun saloihin perehtymistä kannattaisi jatkaa.
Kait ne skinit on sunnuntaihiihtäjille parhaat jotka ei tasuria paljon vedä.
Olettasin ku monet sunnuntaihiihtäjät kehuu. Itekki vähä miettiny työreissuille moisia ku ei jaksa voidella tai raahata montaa paria mukana.
Halpoja tuskin kannattaa ostaa. Ei oo mukava jos karvat laahaa maata kokoaja
Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla
Mulla ei ole karvasuksista omakohtaisia kokemuksia, mutta puutun hiukan tähän lauseeseen. Pikkupakkanen ei mielestäni ole mitenkään helppo (taikka yksiselitteinen) pertsan voitelukeli, ehkä juuri vaikeimmasta päästä. Jos sillä speksillä tilaa sukset, niin ne yleensä tulee jollain keskikorkealla voidepesällä, jonne mahtuu myös pikkasen liisteriä (ainakin keskelle) alle. Sellaista suksea voi olla hankala saada pitämään pelkällä purkilla kovalla ja varsinkin kiiltäväksi liippaantuneella latupohjalla, jollaisia suosituimmat lyhyet purulenkit monesti ovat. Varsinkin jos painot on valittu vähän kilpa/kuntohiihtäjän spekseillä.
Helppo pertsan keli on karkea kuiva ja suht kiinteä pakkaslumi, jollaista yleensä on ainakin -5C kylmemmässä. Samoin noita helppoja kelejä on yleisemmin tammi-helmikuussa, kun taas keväämmällä on vanhempaa, kosteampaa ja usein päivisin sulanutta lunta, joka saattaa vaatia liisteriä voiteen alle tai paksummin pehmeetä purkkia.
Mistähän 155/65 kokoinen saisi luistelusuksia? Tuntuu, että lyhyimmät on jotain yli 174cm pitkiä :/
Karhu Volcan Skating mini on 166cm lyhyt luistelusuksi aikuiselle, tämä taisi olla aikaisemmin myynnissä Yokon nimellä.
Olet varmaan kuullut että tekniikan ollessa kunnossa suksen pituudella ei ole juuri väliä mutta jos pituus tuntuu hankalalta niin sitten se tuntuu.
Mitäs hanskoja ootte käyttäny rullahiihdossa? Yoko YXG:t korkkas saumoista eikä taho löytyä samanlaisia tällä hetkellä.
Tarkotus käyttää myös lauhemmilla hiihtokeleillä niin siksi ei rullahiihtohanskoja ku niissä ei pahemmin mitään tuulisuojaa ole.
Itse rullahiihdän yleensä napakoilla saliräpikkäillä (nykyiset on XXL:stä ostetut Reebokit), mutta jos samoilla on tarkoitus hiihtää talvellakin, niin Swix Triac -hiihtohanskat on napakat ja rullailuun sopivan ohkaiset, joskin hintaan nähden kuluvat melko nopeasti. Niissä ei myöskään ole puristavaa saumaa kämmenen alasyrjällä.
Njoo kerkesin tilaamaan lilsportin legend goldit. Saa nähä onko liian kuumat. Ei ainakaan ole eristetyt/topatut
Hiihtokausi lähenee ja pitäisi käyttää vehkeet huollossa. 2 paria vapaan suksia ja 2 paria laskettelusuksia olisi huoltoa vailla. Onko suositella jotain mestaa pk-seudulla mihin nuo kannattaisi kiikuttaa huoltoon ?
http://www.suksihionta.fi/ ei varmaankaan halvin, mutta tulee varmasti hyvät.Lainaus:
Onko suositella jotain mestaa pk-seudulla mihin nuo kannattaisi kiikuttaa huoltoon ?
Lunta on jo satanut ja kuukauden päästä pääsee ehkä ladulle Pyhän mökillä. Kesä on mennyt pieleen loukkantumisten takia ja kunto on alempana kuin viiteen vuoteen. Ostin viime syksynä Rossarin pertsan sukset. Ne olivat parhaat sukset, joilla olen hiihtänyt, siis hiihdettävyydeltään. Katkesivat, niin kuin niiillä on kuulemma tapana ja en enää uskalla uhrata riskisuksiin monta satkua. Olen hiihtänyt useilla merkeillä elämässäni, mutta yleensä ns. kakkossuksilla ja onhan ne ainakin Rossareilla vähän huonompia nimenomaa hiihto-ominaisuuksiltaan. Ostin myös Peltoset edellisenä talvena ja ne jäivät kauas Rossareista, joten niitä en enää osta. Onko kellään kokemuksia Karhuista. Joskus minulla on niitä ollut ja mielikuva on edelleen hyvä. Kiteelle ei olis pitkä matka niitä hakemaankaan. Onko muita suosituksia? Karvasuksia en kaipaa. Osaan ja haluan voidella.
Ounasvaaralla kausi lykkääntyy enskuuhun. Säilölumikasa sulanu puoleen eikä saada varmaan edes yhtä pitkää rataa tehtyä ku ennen.
Käyttivät kangasta muhan sijasta tällä kertaa. Ilmeisesti hätä ratkasu ku piti stadionille säilöä ku uuteen paikkaan ei jostain syystä pystynykkään.
EIkait siinä. Parasta maastopyöräilyaikaahan tämä vielä onki. Taidan panostaa siihen nyt.
Karhuista ei kyllä hajua. Taitanu vaihtaa valmistajaakin viimevuosina monta kertaa. Jos se kiteellä tehhään niin varmaan sama suksi ku Yoko.
Ite niil hiihtäny. Ihan hyvät sukset mutta en osta enään porattavia vehkeitä ku niistä korkkas reijät.
mitkäs mallit rossareista katkeaa? Ite aattelin pertsan rossarit ostaa ensilumien jälkeen. En kuitenkaan mitää kisasuksea ku ei taidot riitä
Kahdet Rossarit ovat katkenneet minulla. Toinen kun ajoin alamäessä lumipenkkaan, toinen kun horjahdin jäällä ja tein telemarkit niin että polvi osui sukseen, suksesta rusahti rakenteet hajalle...
Nooh luulis nuitten aktiiviharrastajan sukset kestävän paremmin ku kisasukset. Ei oo kevenetty kriittisen paljon.
yhet perus luistelu x-ium:it mulla on ollu pari talvee ja delta courset ollu sen 7v varmaan.
Kivikon hiihtohalli testattu ja ihan hienot on puitteet. Vapaan ura oli jo suht pehmeä aamusta, mutta tämä oli aikaisemmista kommenteista tiedossa. Ei kuitenkaan pahemmin haitannut itse kuntoilua. Tunti meni rattoisasti ja varmaan pidempäänkin viitsii, jos ei tarvitse töihin kiirustaa.
19.10.2019 olisi 5km tykkilatua hiihdettävänä täällä imatralla.
Ohan tää noloa ku etelässäki hiihdetään aijemmin ku täällä lapissa :D
Kuinkahan imatran tykkilatu meinaa kestää ku varsinainen talvi alkaa?
Viime syksynä levitetty kesti aika hyvin kun vähän odottivat(12.10.2018 19,8 lämmintä)latu oli valmis 23.10 jolloin hiihtokausi omalta osaltani alkoi ja jatkui aina maaliskuun loppuun.lunta laittavat noin metrin verran paksuutta ladulle niiin aika hyvin tuntuu kestävän.
Ohi mennessä käytin pertsasukset Häijään SkiSelector mittauksissa.
Peltoset 35 kg ja Fisukat 52 kg hiihtäjän sukset ja minä n 78 kg. Yllättävän hyvin tuo purkkivoidekin vissiin luistaa. :)
Mutta vähän siinä karvoista puhuttiin, joko sitä uskaltaisi skineihin siirtyä? Ja kuinka pitkään ne mahtaa kestää. Nuo Fisukat on nyt 17 vuotta vanhat. :)
Ps. Netistä löytyi hiihtolehden skini-testi ja sen pohjalta kiinnostaa Fischer Twin Skin Pro tai Twin Skin Race, tai sitten Salomonin S-Race Skin.
Hakusessa helppohiihtoinen kuntoilijan suksi. Koska hiihtäjällä ei ole potkussa voimaa, ja tekniikka on huono. :)
Kävin tänään tarkistamassa tuon lumen määrän(levitetyllä osuudella) kun tuo metri alkoi tuntua itsestäni aikasta paljolta, nyt lunta on levitetty noin 70-85 cm paksuinen kerros.täälläkin kun tuota tykkilunta enimmäisiä kertoja leviteltiin niin laitettiin noin.30-40 cm joka ei sitten riittänyt luonnon lumille, riittävän paksun kerroksen vaatii kestääkseen.
Veikkaisin että Ohiampujaa arvelutti se mahdollisuus että jos hankkii karvasukset ja käy - kuten suksille joskus käy - että niiden kantavuus laskee. Tai miten se oikein termein sanotaan? Eli käy vähitellen niin että 80-kiloisen hiihtäjän suksista tulee 60-kiloisen hiihtäjän sukset. Eli karvat tuovat pitoa myös liukuvaiheessa.
Voideltava suksikaan ei tällöin enää välttämättä ole parhaimmillaan, mutta sen perusteella mitä karvasuksista olen lukenut ja kuullut voi niillä hiihtämisestä kadota kaikki nautinto hyvinkin äkkiä. Ostajiahan neuvotaan usein ostamaan tarpeeksi jäykät eli usein jopa itseään reilusti painavammalle hiihtäjälle tehtaalla merkityt sukset.
Karvasuksien rakenteen vaikutuksesta suksen kestävyyteen tai siis nimenomaan siihen miten hyvin ja pitkään se säilyttää jäykkyytensä en osaa sanoa yhtään mitään, mutta voisihan sitä ajatella että se ei ole ainakaan kestävyyttä lisäävä tekijä.
Se on kyllä melko höttöistä pohdintaa että pohjaan jyrsitty millin syvä kolo (Fischer, Peltonen, Rossignoll) vaikuttaisi suksen kantavuuteen. Muutenhan se pitovoidekin vaikuttaisi suksen jäykkyyteen.
Kuten yllä kirjoitin, 52 kg suksella olen voinut hiihtää ihan hyvin, kun sitä pitovoidealuetta voi lyhentää tarpeen mukaan. Mutta karvan kanssa se on vähän vaikeampaa.
Mutta pointti on siinä että haluan ostaa kestäviä välineitä, joilla voi huoletta harrastaa useita vuosia. Ja purkkisuksian kanssa se on siis onnistunut hyvin, ja mun vapaan suksetkin on jo 16 vuotta vanhat, enkä koe mitään tarvetta niiden vaihtamiselle. (Vielä kun ne viime keväänä hiottiin :) )
Karvasukseen kuuluu ehdottomasti siirrettävät siteet joten kokonaisuus vastaa aika lailla pidon kanssa säätämistä. Ja voi sinne karvan ulkopuolelle sipaista vähän pitoakin jos ei kerro latupoliisille.
Karvoihin voi sipaista luistoa.
Ei vaan se mitattu pari sopii 35 kg hiihtäjille. Ja niillä minä viime talvellakin tyytyväisenä hiihtelin. :)
- Oloksella 10.10.http://live.staticflickr.com/65535/4...0d699b38_k.jpg
Skinisukset tehdään skineiksi ihan rungon profiilista lähtien. Myös pohjamateriaalin paksuus on esim. Peltonen SkinPro:ssa erilainen, jotta siihen ylipäänsä voidaan jyrsiä kolo. Ja kyllä pohjamateriaalin poistaminen voidepesästä vaikuttaa loppukiloihin mitattavasti. Onhan näitä sitten jälkikäteen tehtäviäkin skinejä mutta ne ovat asia erikseen.
Nestemäisten luistovahojen liuotin irrottaa karvan liimauksen. Kannattaa olla varovainen. Paras käsittelyaine skinikarvoihin on Rex Hydrex, se kyllästää karvan hydrofobiseksi jolloin se ei vety, ei likaannu ja luistaa paremmin. Käsittelyn vaikutus kestää pitkään...
No prkl, olen väärässä... profiileja tietenkin tehdään erilaisia mutta epäilen silti että skin suksen kestävyydessä ei ole eroa skinittömään. Kestää minkä kestää, ja veikkaan että useimmilla kuitenkin kuitenkin kuljetus- tai voiteluvauriot ovat suurin syy suksien hajoamiseen.