Tattis. Onko noilla joku "virallinen" nimi?
Printable View
Kysymys cantilever jarruista, onko näillä malleilla jotain eroa jarrutehon tuoton suhteen vai onko tämä vain muotoilu kysymys?
https://i.ibb.co/g7jH2gm/Shimano-BR-...VR-oder-HR.jpg
https://i.ibb.co/7nmprCV/XLC-Cross-B...se-schwarz.jpg
Tämmöset: https://kauppa.mimoto.fi/product/148...g480-musta-1pr
https://progrip.com/en/product/brake-knob/
Jenkkilässä taisi olla joku Sticky fingers tai vastaava mutta nopeasti ei löytynyt täältä, eipä noissa kai juuri eroja ole.
Alempien jarruteho olisi teoreetisesti isompi mutta Sheldon Brownin mukaan ei ole ero merkittävä: https://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html .
Vaimon vanhassa pyörässä oli ylemmän malliset ja omassa vanhassa pyörässä alemman malliset. Koin alemman malliset helpommaksi säätää ja sain ne selvästi tehokkaammin jarruttaviksi, sikäli kun se nyt mitään kertoo.
Muoks: Omat cantijarrut sain Sheldonin suosittelemiin kulmiin vasta lokarit poistamalla. Sen jälkeen kuivan kelin jarrutusteho ei mielestäni paljonkaan jäänyt edes nykyisen pyörän hydraulilevareista.
Minulla on tällaiset kammet:
https://praxiscycles.com/wp-content/...B_Std_Inst.pdf
Keskiölaakerit pitäisi vaihtaa eikä praxis m24 bsa -laakeria löydy mistään enää. Käykö tilalle mikä vain bsa gxp bottom bracket, akseli on 24mm halkaisijaltaan mutta spindlen loppuosa kapenee 22mm:iin.
Missä voi vika olla kun satunnaisesti etuvaihtajalla vaihtaessa pienemmälle rattaalle ketju jää jotenkin kiinni/jumiin/tjsp. niin että se osuu chainstayn alapuolelle?
Ketjut on puhtaat, pestyt ja voideltu Muc Offin Dry lubella, edessä kammet ja rattaat ovat uudet FSA Gossamer Pro:t, takapakka on lähes uusi ja vaihteisto Ultegraa jonka toiminnassa ei ongelmia.
Alas vaihtessa ketju on yleensä takapakalla noin puoliväliä ylempänä.
Piikkien tarkistus herkin sormin, jossain pientä karstaa, johon ketju hitusen yrittää tarttua. Veikkaan pienempää ratasta, kevyt pyyhkäisy viilalla tai hiekkapaperilla, kun vika löytyy.
Onhan ketju sopivan mittainen?
Piikit suorassa eikä sormilla tunnu pesun jäljitä mitään erikoista, olisikin ollut niin syy olisi löytynt.
Ketjun oletan olevan sopivan mittainen, voimansiirto on toistaiseksi vielä tehdasasenteista vastaava ja takavaihtaja on vielä järkevässä asennossa kun ketju on isoilla rattailla edessä ja takana.
Voiko liian pitkä ketju aiheuttaa tällaista ongelmaa?
Mitenkäs ketjunpituus kun molemmissa päissä pienimmillä rattailla?
Takavaihtajan häkin ketjunkireyden jousivoima lähestyy nollaa jos/kun ketju on turhan pitkä. Vois se siten tarttua herkemmin eturattaan piikkeihin - jos tarttuakseen.
Joku helppo tapa vetää vaihtajan vaijeri rungon ulkopuolelta. Rove nrb, vähän reipas vuosi ikää ja vaijerin kuoret on rungon sisäänviennissä entiset jo. En edes aja kovin paljoa, lähinnä työmatkaa ja jotain hupia tulee ajeltua. Ei huvita vaihtaa vaijerin kuoria joka vuosi näillä kilsoilla.
Saisiko jollain tuollaisilla sen laiteltua ; https://www.bike24.com/p2228635.html?menu=1000,2,85
Kysymys 1: Miten leveä on kiekon ulkohalkaisija ( jarrupinnasta jarrupintaan ) vannejarrullisessa alukiekossa jos sisähalkaisija on 19mm?
Kysymys 2: Pikalinkku kiekoissahan tulee akselit mukana, eikö?
Nyt tartteis hyviä neuvoja.. joku kepakko sattui sopivasti ketjujen väliin niin, että mokomat pyörähti takapakan ja kiekon väliin. Kotiin nilkutettua otin renkaan pois, mut ketjut on niin tiukassa ettei nyhtämällä tai vääntelemällä hievahdakaan. Pari lenkkiä on siellä ihan syvällä, pinnan juurien ja pakan välissä. Mulla ei tietenkään ole avainta sille pakalle ja huomenna oli tarkoitus rälläillä koko päivä kun kelit suosii. Olisko kellään mitään vinkkejä tarjota? Saako esim niistä akselin reiän ympärillä olevista"muttereista" pakkaa löysättyä yhtään? En uskalla summassa pyöritellä..
Pistä paikkakuntaa niin eiköhän joku jeesaa, kuitenkin viiden minuutin homma ottaa pakka irti ja pistää takaisin. Tai johonkin paikalliseen FB-ryhmään.
e. Motonet aukeaa näköjään kympiltä niin siellä ainakin on työkalut eli pakka-avain, ketjupiiska sekä avaimeen muistaakseni 19-millinen lenkkiavain.
Amatöörille neuvoja kaivattaisiin. Onko uusien hydraulisien levyjarrujen kohdalla normaalia, että jarruttaessa ”rahisevat” / ääntävät uutuuttaan..
Noin 30km ajoa takana.
Vaativatko uudet palat jonkin verran sisäänajoa? Vai onko nämä äänet enemmän tai vähemmän erilaisien jarrujen ominaisuuksia..
Onko nämä muuten samat paisi mukana tulevat rattaat?
https://www.bike24.com/p2372227.html
https://www.bike24.com/p2378308.html
Olis tarve tuolle singlesetille mutta ilmeisesti kyseessä on Shimanon "on meillä halvempiakin vaihtoehtoja" -malli jota ei ole koskaan oikeasti myyty. Saattaa toki olla että tuo tuplaratasmalli on samanlainen vedätys mutta saldot vain sekoilee.
Sinänsä ihan sama kumman ottaisi jos vain ketjulinja olisi sama. Molempiin vaihtuisi anyway eri ratas.
Compressionless-vaijerinkuoret normaalissa vannejarrussa: uhka vai mahdollisuus?
Hankin edellisen työmatkapyörän mekaanisiin levyjarruihin compressionless-kuoret vaijereihin modulaation parantamiseksi, mutta pyörä jäi eläkkeelle ennen kuin ehdin ne asentaa. Nyt olisi maantiekiiturissa Shimanon 105 -sarjan jarruista vaijerien kuoret uusimisen tarpeessa. Kannattaako käyttää nuo compressionless-kuoret siihen? Paraneeko jarrutuntuma vai saattaako se peräti heikentya?
(Vieressä on fillariliike, joten normikuoretkin saa helposti, ellei compressionlessistä ole hyötyä vannjarruissa.)
Maasturin keskiölaakerit (sellaiset kierteellä olevat) alkoi erään kosteamman lenkin jälkeen rahisemaan aika kovasti. Käytin polkimet irti pyörittelin laakereita sormilla niin selvästi hiekkaa sisällä. Saako tai kannattaako noita availla ja millä roippeilla kannattaa ensin varustautua? Keskiöavaintakaan ei vielä ole. Ja onko kuinka tavallista että noihin pääsee reilummin kuraa sisään?
Tuskin on hiekkaa sisällä vaan vesi päässyt laakeriin ja tuhonnut kuulat / koolit. Uutta tilalle, rasvaus on korkeintaan laastari murtumaan.
Mahtoiko olla renkaille pikakysymyksiä .. maantierenkulan kanssa kävin krossarilla kaupungilla kun tuli äkkilähtö ja onnistuin täräyttämään sen pois Pasilasta Keskuspuistoon hämärissä vauhdilla siirtyessä jossain nurkassa vähän oikoessa päällysteen ja maa-aineksen kulmaan ja se tyhjeni metsässä. Nyt ei ollutkaan varasisuria kun olin laittanut sen toiseen renkaaseen ja paikka ei pitänyt .. mahtoikohan sisäkumi olla jotain ainetta jossa ei paikka pysy vai onko paikan liima jotenkin vanhentunut? Juoksi ja kuivui kyllä mutta haju ei ehkä ollut niin tiukka.. koitin kyllä vähän karhentaa sisuria.
Itse kysäisin aikoinaan vanhemmalta pyöräliikkeen omistajalta palkkauksen pitävyys ongelmasta .
Hän neuvoi tekemään tuplaliimauksen , eli liiman kuivuttua uusi liimaus ja sitten vasta paikka .
Tällä systeemillä on itsellä paikat alkaneet pysyä , tosin omissa pyörissä sisärenkaat vain varalla.
Päivitystä vähän tähän tapaukseen. Jäi mainitsematta, että pyörä on siis keväällä ostettu ja kilsoja takana vasta noin 700. Kai noi laakerit vähän pidempään luulis kestävän. Pesin tuossa viikonloppuna pyörää ja ilman ketjuja kampia pyörittelemällä ei kuulunut enää mitään ääntä tai tuntunut epätasaisuutta. Sitten kun ottaa kammet pois ja pyörittelee sitä keskiötä sormilla niin tuntuu karheutta. Otapa selvää... No laakereita ei itsesään kai saa auki ilman omaa työkalua, eikä niiden availu pitäisi kai yleensä olla kovin tarpeellista. Polkiessa kuitenkin ääntä ja napsumista kuuluu (myös toisilla ketjuilla ja polkimilla) joten pitänee ottaa keskiöt auki ja putsailla/rasvailla kierteet jne. Motonetistä löytyi sopiva avainkin. Luulen että keskiöiden kierteet vaan kuivat ja siitä nuo äänet lopulta johtuu.