Riittääköhän läskipyörän tubeless-täyttöön nämä ryobin kannettavat akkukäyttöiset ”kompurat” vai kuinka paljon ne sitä ilmaa kerralla vaatii noustakseen?
Jonkunlainen kompura varmaan pitää ostaa, ja tutun kautta saisi uuden akun hinnalla sellaisen
Printable View
Riittääköhän läskipyörän tubeless-täyttöön nämä ryobin kannettavat akkukäyttöiset ”kompurat” vai kuinka paljon ne sitä ilmaa kerralla vaatii noustakseen?
Jonkunlainen kompura varmaan pitää ostaa, ja tutun kautta saisi uuden akun hinnalla sellaisen
Pidäthän renkaan kyljellään esim sangon päällä niin, että irti oleva reuna on alaspäin?
Kyllä, mutta riittäneeköhän ilmatila jollekin 4.6" läskille? Jos nyt ajatellaan, että 4.6" renkaan keskihalkaisija olisi 28", saadaan "tuubin" pituudeksi 223 cm ja sitä kautta tilavuudeksi 15 litraa (?). Pumppuun saa 11 bar. Jos tilavuus on 1,5 litraa, ollaan hiinä ja hiinä. 2 litraa, niin on jo hieman reserviäkin.
Voishan tuolla onnistuakin, mutta samalla hintaa saa sitten jo sellaisen siirreltävän kompuran 6 litran säiliöllä. Sinne 6 bar, niin meillä on 36 litraa ilmaa välittömästi käyttöön ja kompura lykkää lisää.
Verstas on onneksi VSS-luolassa, niin en usko naapureiden tulevan valittamaan. Tosin jonkun bänditreenit voi mennä vituiksi, mutta ainakin se toinen bändi soittaa death metalia, joten todennäköisempää että pyytävät keikalle mukaan.Lainaus:
Pitää aina katsoa kelloa kun törkkää kompuran sähköihin kiinni, kaamea meteli.
Ostin sitten sen kompuran. Kerron lisää auttoiko se asiaan...
Mätänetistä 90 EUR outlet-tuote.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000...pressori-15-Hp
Joopa... ehkä vähään aikaan, jollei koskaan, pyöräilyyn parhaiten sijoitettu saturainen tuo kompuran hankinta. Eilen koko illan tappelemani takarengas nousi laakista, kun vain kompuraa näytti. Etukumin kanssa tappelinkin sitten jonkun kolme tuntia. Onnistuin tappamaan sen ostamani sisurinkin, jonka sitten leikkasin auki, tungin renkaan sisään ja avustin vielä kuormaliinalla. Nousihan se perkele... mutta ei olisi kyllä noussut ilman kompuraa. Ei edes napsulla. Tai ainakin olisi hermo mennyt sitä napsua täytellessä kerta toisen jälkeen.
Kuinka paha ääninen tuo kompura on?
^Paha. 97dB. Kuulosuojaimet päähän. Mutta kuten sanottu, mun verstas on VSS-luolassa, jonka päällä 20 m peruskalliota, joten siellä voi mölytä hieman enemmänkin.
Ulkona tuo on varmaan ihan ok, mutta kerrostaloasuntoon en välttämättä hankkisi. Varsinkin jos montteeraukset tehdään lasten nukkumaanmenon jälkeen...
Ostitko sellaisen nätin 6mm kierreletkun? Kompuran bareista ei ole paljoa hyötyä, jos letku tai pistooli ahdistaa.
Mukana tuli joku kierreletku. Pistoolin ostin erikseen. Mutta voisihan tuon kierreletkun vaihtaa paksumpaan ja lyhyempään. Turhaan on nyt 5m.
Pistooli on mätänetin fillarikäyttöön tarkoitettu: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000...-polkupyoralle
Osta vaan suora letku. Se kierreletku hidastaa ilman virtausnopeutta. Tuo tuli joskus itelle ilmi runkonaulaimen kanssa.
Ja tästähän varmaan alkaa kohta jähääminen . . .
Tossahan olis tollanen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002...-Orange-12-5-m
5m sekin, mutta 12mm sisähalkaisijalla.
Sitä letkua saa ihan metritavarana. Ja päitä erikseen. Etrasta tai monesta muusta autotarvike liikkeestä. Reilu metrin pätkähän riittää hyvin.
Mikäs on toimivin litku maantiepaineilla?
En ole itse (vielä) koittanut, mutta Orangen litku on kehuttua ulkomailla. Muun muassa:
https://road.cc/content/forum/231339...gher-pressures
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eipä siis mennyt ilman kompuraa, mutta sitten lopuksi kun meni, niin laaki ja vainaa: ei vuoda mistään kumpikaan rengas. Mitään etukäteistöitä, kuten reunan hiomisia tms. en tehnyt. Vanha rengas pois, pyyhin litkun jämät talouspapaerilla ja erityisen tarkasti vanteen huulen. Ja sitten muutaman tunnin tappelulla renkaat paikallaan. Molemmissa kieoikssa oli vielä litkua jäljellä toukokuussa (huhtikuussa?) tehdyn asennuksen jäljiltä. Ja niihin oli siis laitettu parisen desiä per rengas Stansin Racea.
Venttiilinhattujen käyttäjille (ja mikseipä pyöränpimppaajillekin, eri värejä) Granitelta sellainen, jossa integroitu venttiilinsielun irroitusavain.
Granite Juicy Nipple
https://static.wixstatic.com/media/d...SC_9607-2.webp
Juicy nipplestä tulle kyllä muut jutut mieleen, mutta mä olenkin tällainen dirty old man...
Mikähän tässä auttaisi, kun laskee Lou:sta paineita alle 1,4bar niin alkaa ilmat(litkut) tulemaan ulos.
1,5bar niin vielä pysyy ilmat, mutta turhan kovat ajella.
Hiukan epäilen tuota hirvisäkkiä, joka pitää kumin irti kehästä...
Aiemmilla kehillä ei ole ollut ongelmia, mutta nämä clownshoet tuntuu vähän haastavammilta.
Kokemusta vastaavasta?
Edit: On noussut vanteelle, pysyy vaikka laskee ilmat pois.
j
Kahden tappion jälkeen - aiheuttajina ISP:n 27,5x2,6 ja Syncrosin läskivanne - alustava työvoitto. Plan A oli laittaa sisuri, mutta kun kombo Hutsun Python / Ryde Edge oli hieman liian kireä, melkein meni mutta ei kuitenkaan, oli ruvettava litkuttamaan. Aika nihkeätä sekin, pääsyyllinen venttiilinjuuri. Rengasta sai kiristää kahdellakin renkaalla ja silikoniakin tuli lykittyä venttiilinjuureen (vanha LVI-alan jippo) ennen kuin tuntuu asettuneen. Asymmetrinen vanne tuottaa pientä lisävaivaa, eikä ollut aivan oikeanlevyistä teippiä.
Näkyikin olevan Pythonin Non Tubeless Ready, mitenkähän tuokin sitten eroaa Tubeless Readystä. Kireä tuo ainakin on.
Kovia paineita laitatte läskirenkaisiin. Minä olen tainnut käydä korkeintaan yhdessä baarissa...
Jos ilmat alkavat karata painetta laskiessa, tarkoittanee se sitä että rengas ”tippuu” jostain oletettavasti pienestä kohdin hyllyltä. Siellä voi tosiaan olla jokin kikkare. Tee astianpesuaineesta ja vedestä liuos, jota ruiskuttelet spraypullolla selvittääksesi missä tuo mahdollinen epätasaisuus sijaitsee. Toinen vaihtoehto on laittaa rengas kyljelleen ja laittaa tiivistyslitkua suoraan tiivistyskohtaan eli siis renkaan ulkopuolelle. Vielä jos laittaa Stanin tujumpaa race-litkua, niin johan on kumma jos ei tiivisty.
Löytyihän se videokin:
https://youtu.be/kEpQt82pJtM
Sent from my iPad using Tapatalk
Kiitos näistä kokemuksista/kommenteista Nitro ja gargamel. Joo en käytä itsekään yleensä yli 1bar paineita. Nyt oli pakko kuulosuojaimet päässä kokeilla että mikä kiikastaa. Rengas on vanteella hyvin, eikä tipu kun paineita laskee. Otin mm. ilmat pois ja lisäsin venttillin kautta litkua renkaaseen. Kesti ihan peukaloilla painella, että vanteella on.
Luulen että ongelma on tuossa hirvisäkissä ja tosiaan renkaan reunassa, 10cm välein tuommoiset kokkareet (kuva). Laitoin nyt teipit asettumaan kehille sisurien kanssa Bud/Lou combolla ja jätän hirvisäkit laittamatta. Pitää jossain välissä koittaa alkaako tuo Lou tuosta tiivistymään vai tarviiko noita reunoja puukottaa. Nyt mennään tovi sisureilla.
Olen ongelmatapauksissa käyttänyt juuri tuota videon tiivistysmenetelmää. Tuosta minun kuvasta näkyy että Lou puskee ilmaa joka puolelta ulos. On silti ihan hyvin kehällä, ohuen merkkiviivankin löysin koko matkalta...
Kolmille eri kehille olen onnistuneesti nostanut Jumbojimit, BFL:t, Budit, Dillinger5t ja Veekasit, mutta tämmöistä ongelmaa en ole aiemmin tavannut.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...2a5fb468ff.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...29a6c05363.jpg
j
Eipä kestä. Taisinkin mainita viestissäni tuon Stanin race-litkun, jonka olen ottanut käyttöön vaikeimmissa kohteissa. Sen paikkaamisominaisuudet etenkin kovemmissa paineissa (ei siis läski) ovat perus-Stania huomattavasti paremmat. Tämä etenkin tapeltaessa tappajasepelin kanssa, joka tekee pahaa jälkeä. Samoin asennuksessa race sealant toimii paremmin. Tästähän on nyt kyse. Siksi hyllyssä aina varalla tuota tujumpaa litkua, jos tiivistyminen ei ala toteutua. Enkä ole huomannut edes ongelmia venttiilin tukkeutumisessa.
Voimia mittelöihin.
^^ Ilman puskeminen ulos on ongelma vain, jos se ei lopu? Minulla tuota tapahtuu varsin usein alkuvaiheessa.
^^^^^ Python/Ryde Edgeen palatakseni, jostakin syystä en saanut venttiilinjuurta pitäväksi toisellakaan asennuksella. Olen pari Ryde Edgeä litkuttanut, että epäsymmetrisen vanteen ei pitäisi olla mahdoton ja toisella kerralla tiivistekin näytti sisäpuolella hyvältä mutta kun ei niin ei. Kaikenlaisia muitakin vaikeuksia leijui ilmassa (teippi oli alunperinkin paikkailtu, sähläsin siihen vielä tiimellyksessä pari reikää ruuvimeisselillä, teippi loppu, pumppu hajosi ym. ym., ) niin laitoin sitten sen sisurin. Menikin nyt tosi helposti kun litkut liukastivat, ja muutenkin kummi lie venynyt.
Joo ei se loppunut ja rengas vuoti aina tyhjiin, mutta nyt loppui!
Hioin nuo reunassa olevat kokkareet pois ja teippasin kehän 100mm leveällä teipillä.
Nyt ensilenkin jälkeen vuoto on tyrehtynyt kokonaan. Hyvä yhdistelmä kyllä tuo Bud+Lou 100mm kehällä.
j