Vuontisjärveltä Montellin majalle on vedetty autotien veroinen väylä, ajelin sen kesällä maasturilla ylös kun lähdin sitä kautta Hettaa kohti. Tie oli pohjustettu tosiaan auton mentäväksi, välillä kyllä on vähän jyrkkä....
Printable View
Vuontisjärveltä Montellin majalle on vedetty autotien veroinen väylä, ajelin sen kesällä maasturilla ylös kun lähdin sitä kautta Hettaa kohti. Tie oli pohjustettu tosiaan auton mentäväksi, välillä kyllä on vähän jyrkkä....
Alkaa olemaan taas hiihtäjän parasta aikaa tarjolla Lapissa. Edellyttää kyllä heräämistä ajoissa, mutta rapsakka aamun lentokeli on jotain muuta kuin puolilta päivin lässähtävä latupohja.
Alamäet on kyllä välillä aika kamalia kun pelottaa niin maan 😈.... Mutta nyt tuntee keski-ikäinen pullukkakin itsensä hyväkuntoiseksi...
Nojoo jos tamppari on aamusta liikkeellä niin sit o mukavaa. Jäätyneet sohjobaanat o meleko ikävä hiihtää.
Ite kyl taidan lenkkareihin ja fillariin vaihtaa
Ylläksellä tamppari liikkuu loppuillasta, jolloin aamulla on tarjolla hyvää ja liukasta paanaa.
Ero luistossa ja hiihtämisen mukavuudessa on niin suuri, ettei viitsi nukkua onnensa ohi....
Vielä viikko hiihtoa tutuissa lenkkimaastoissa, sitten hiihtokauden finaali Kilpisjärvellä.....
Minä vihelsin jo pelin poikki ja alotin pyöräilyn maantiellä ja lenkkeilyn. Ei saanu ku 1300km kasaan tänä talvena. Työt rajottaa ihan liikaa.
Kilpisjärvi pitäs kyllä kokea joku kevät. Tullu vaan kesäisin sielä käytyä.
Sitä vaan on aina niin sipissä hiihdosta niin myöhällä kevättä
Ihan pakko oli laittaa toi, tämänaamuiselta lenkiltä
https://live.staticflickr.com/65535/...49478332_k.jpg
Sehän näyttää hyvältä, tiistaina oma kauden viimeinen lenkki ja aika sohjoa oli Levin tykkilatu +14 lämmössä. Edellisenä päivänä oli jängille vedetyt ladut eteläpuolella jo kastumassa.
Pitäisi vähitellen opetella puolen vuoden tauon jälkeen treenaamaan pyörän päällä. Tuntumaa kyllä on tullut muutaman kerran kun kokeilin paksupyörällä ajoa moottorikelkkareittejä pitkin, nyt ne reititkin ovat ihan sohjoiset
Aika nopeasti katosi hiihtokelit Ylläkseltä ja muista lähialueen hiihtokeskuksista. Vielä viikko sitten Ylläksellä oli huollon piirissä 330km ja tänään taita olla jo latujenhoito lopetettu. Ensi talvena on varmaan parempi ottaa kevätviikot viikkoa aiemmin, vaikka ilmeisesti normaalisti hiihtokelit kestää pidempään?
Joo, tänä vuonna hiihdot ovat tässä. Yritin aamulla Kilpisjärvellä lenkkiä, järven jäällä oli ohuen jääpeitteen alla parikymmentä senttiä vettä, luisteluhiihto oli hankalaa. Pertsaa olisi rantoja pitkin päässyt. Maastossa lumi oli paikoittain ihan pois. Viime vuonna hiihtokausi loppui Muoniossa toukakuun alkupäivillä, kaksi vuotta sitten hiihdin vielä toukokuun 14. päivä. Aika aikainen kauden päätös...
Eilen kauden viimeinen lenkki Pyhällä. Ladut ajettiin vielä tänään ja yöpakkasten ansiosta olisi voinut kyllä hiihtää. Motivaatio vain hävisi. Kauden saldoksi tuli 2401 kilometriä. 113 kertaa.
Satanen vähemmän kuin viimekaudella, mutta mieli oli parempi. Eläkkeellä ollessani olen nyt hiihtänyt 11200 kilometriä kuuden talven aikana. Kunto ei ole paljoa noussut, muttei ei ole laskenutkaan.
Kauden parhaat asiat hiihtorintamalla ovat olleet juniorin parantunut hiihtotekniikka, uus Löfflerin hiihtotakki kylmille keleille ja latujen kunnossapidon hyvä taso Vantaa + Espoo-akselilla.
Ensi kaudelle täytyy taipua rotoharjan ostoon, itsellekin karwapohjat harkintaan ja pitää miettiä hiihto+wattbike vs hiihtoon keskittyminen (keleistä riippuvainen asia toki).
Rotoharja on ihan kurko. Etenkin laskettelusuksia kun harjaa normisti kuutisen paria kuntoon kun lähdetään kolmistaan mäkeen, niin jännetupin tulehduksen siitä saisi kun nuo käsin jynssäisi.
Ainut käsiharja enää käytössä on ollut keskikarkea teräs, jolla oon vedellyt pohjia auki ennen parkkua.
Murtsikoiden harjaus on rotolla yks hujaus vain.
Ekana Startin valkoinen nylon ja perään sininen viimeistelyharja. Tuolla sinisellä lähtee uskomaton määrä tavaraa pohjasta vielä nylonin jälkeen, moiseen lopputulokseen käsin harjaamalla menisi vähintään kymmenkertainen aika.
https://www.xxl.fi/madshus-hypersoni...154167_1_style
Onko poistamisen arvoiset 160 euron hintaan ensi talvea ajatellen? Vielä pitää siis siteet, monot ja sauvatkin hankkia. Ensisukset.
^ Ei noista puristelematta tiedä mitään sanoa. Madshusilla on joku siru / tarrasysteemi joka kertoo miten pari on tehtaalla mitattu jos kaupassa sitä ei tehdä.
Alennus ovh:sta on ihan hyvällä tasolla.
Mulla on yhet xxl:stä ostetut hypersonicit. Ne on joo tehtaalla valmiiksi mitattu sopivat kilot.
Mulle sattu pikkupakkaselle passelit sukset. Ja varsinki uudelle lumelle. Sinne ihan omiaan
Kuinkahan onnistuisi skatetyylin rullasuksien tekeminen vanhoista talvisuksista? Lähinnä mietityttää että riittäisikö 75-kiloiselle hiihtäjälle pyörien tuennaksi alumiini- tai teräspalaset, jotka poraisin sahattuihin hiihtosuksiin vain sivuilta? Näin painokin pysyisi alhaisempana.
Kyllä sä niistä satasen saat ja varmaan parikymppiä päällekin jos asennettujen siteiden kanssa ne ensi keväänä perinpohjaisesti turhautuneena päätät jättää hiihtohommat ihan tykkänään muiden hoidettaviksi:cool: Eli mä uskaltaisin ottaa sen riskin mikä suksien ostossa yleensä ja luistelusuksien kanssa erityisesti on silloin kun ei ole sataprosenttista lupausta siitä että niin monta kertaa vaihdetaan kunnes olet tyytyväinen.
Luistelumonoja kokeilematta sanoisin että XXL:n tarjouspaketin monot ovat vähintäänkin riittävän hyvät. Käy hyvä mies kokeilemassa jalkaasi! (Itsekin aion käydä, vaikka mulla Alpinan pertsamonoilla hiihtävänä pitäisikin periaatteessa olla oikea koko jo tiedossa.) Monoille ja siteille tulee hintaa +180 € jos laskin oikein.
PS Mutta voisit yllättyä positiivisesti jos menisit johonkin pääkaupunkiseudun yleisesti hyväksi ja osaavaksi ja riittävän suurella volyymilla (mikä ei tarkoita supermegasporttimarkettia vaan voi olla "pieni" hiihtoon erikoistunut kivijalkakauppakin) suksia myyväksi liikkeeksi, tiedustelet muina miehinä miten lumien äkkilähtö täällä meillä etelässä vaikutti suksikauppaan, jäikö paljon hyviä pareja seiniä pystyssä pitämään...nyt on aikaa palvella ja ehkä halua päästä ylivuotisista eroon (muttei silloinkaan omaa mainettaan pilaten).
Tuossa on hieman liikaa yksinkertaistettu mutta ensimmäisiä suksia ostaessa ei kannata liikaa uppoutua detaljeihin. Sukset alle ja ladulle. :)
Yksi Amerikan setä tarjoilee tämmöistä tietopakettia suksen valintaan omassa kaupassaan: https://www.caldwellsport.com/2019/05/e-z-buyers-guide/
Repsahdin tilaamaan tuollaiset xxl:ltä 75-90- painoluokassa, itse painan noin 83kg. Kun alkoi tuota luntakin tulla aamuyöllä runsaamman puoleisesti.....ehkä pääsee pian kokeilemaan...
Kannattaisiko tuohon siteet napsutella mukaan? Sauvoja ja monojahan varmasti saa muulloinkin, kun on sidetyyppi tiedossa.
Olenko mä tempokisun hylkylistan lisäksi myös paskalokin hylkylistalla?
Vai onko kyse pelkästään siitä että (a) viimeksi mainittu katsoo (ehkä täysin perustellusti) ettei meikäläisen mielipiteellä ole näissä jutuissa (jos nyt muissakaan) minkäänlaista painoarvoa tai (b) että hän vain on sitä ihmistyyppiä joka haluaa varmistua asioista ja tarvitsee oman käsityksensä vahvistukseksi ja tueksi päätökselleen useamman eri ihmisen vankan mielipiteen?
Vaan joo: täällä odotetaan nyt ensi talvea. Ja jo sitä ennen ostetaan jostain luisteluhiihtopituiset sauvat. Voinkin kertoa ettei ainakaan Hypersonicien odotusarvossa ole mitään vikaa.
Kyllä mä ottaisin. Noista Rottefelloista valkkaa mitä tuo tarjoaa kylkeen niin saa siteet asennettuna.
Rohkeasti vaan tilaamaan ja ensi talvena ladulle. Vaikka täällä saa sen käsityksen, että joka asteelle ja lumityypille pitää olla omat sukset niin aloitteleva harrastaja ei tartte. Mullakaan ei ole kuin kolme paria (pakkaskeli, lämpimämpi keli ja yksi vähän huonompi pari alkutalven vähälumisia ja kevään pahimpia roskakelejä varten), vaikka oon kohta kymmenkunta vuotta hiihtänyt aktiivisesti. Kunhan huolehtii sitten, että hionta on kunnossa ja voitelee silloin tällöin niin kyllä sitä hiihtelee. Ei tuon hintaluokan suksissa niitä jäykkyyksiäkään nyt niin paljoa ole, että kovin pahasti pieleen voisi mennä.
Ihmisten ignoreen laittaminen internetin keskustelupalstalla on vähän niin ja näin, et ole. En ollut lukenut viestiäsi.
Intersportista tarjottiin talvella 580 eurolla koko pakettia (Madshusin sukset, siteet, monot, hiilikuitusauvat). Suksien luvattiin toimivan vaikka kilpakäytössä ja seinähinta oli 399 €. Saattaa olla samat kyseessä tai sitten paremmat Madshusit, en tarkempaa mallia tiedustellut tuolloin.
XC Skis Hypersonic Carbon-sukset ja XC Bindings Performance-siteet 188 euroa (asentavat lie samalla, kun samassa paketissa tilaa?). Jos painaisi tämä tulemaan ja monojen sekä sauvojen hankinnan jättäisi myöhempään..
Asentaahan ne samalla mutta ei ole kova homma itekkään. Nis levyyn vaan pukataan kiinni ja nis avaimella avustetaan oikeaan kohtaan
Olen ehdottomasti samalla kannalla: kun on leikkiin ryhtynyt, saa luvan leikin kestää:cool:
Mutta se osa viestistä oli niin sanottu vakavalla naamalla esitetty vitsi - eikä siihen sitten juuri muuta jäänytkään kuin jo annnetun rohkaisun ja ostosuosituksen vahvistaminen.
Eikä mulla nytkään muuta kuin että Alpinat ovat paitsi hiton nätit nin myös yleisesti melko hyviksi tunnetut ja melko monenlaiseen jalkaan (mukaanlukien se niin sanottu perinteinen suomalainen jalka) sopivat. Mulla on sellainen kertakokemus ja sellainen yleisempi käsitys että hyviä "ylemmän keskiluokan" monoja voi olla vielä vaikeampi löytää sesongin ulkopuolella kuin vastaavantasoista ja itselleen sopivaa suksiparia. Syksyllä kyllä taas löytyy, mutta uuden malliston monoista pyydetään uuden malliston hintaa...
Hypersonicit tilattu Rottefellan siteillä.
Salomon RS 8X ja RS 8-malleista, tai niiden eroista kenelläkään kokemusta? Tulee NNN-versiona jalkaan ja onko faktaa miten eroaa Salomonin eri mallien koot keskenään toisistaan? 44 2/3 oli tuosta RS8X-mallista hyvä.
^Ainakin SNS -versio on vahvasti ylipainoinen, koittaisin venyttää budjettia ainakin RS Pilotiin asti.
Monoiksi ostaisin kyllä niin hyvät kuin perse kestää, niillä hiihtelee kuitenkin sen +5000km jolloin hintaero liudentuu kyllä nautintoon vuosien varrella..... Ei monojen tarvitse olla mikään +600 euroa hiilikuitumalli, mutta se seuraava alaspäin saattaa olla se paras vaihtoehto.....
XXL:ssä vielä tänään monot -25 %. Tietenkään ei omaa kokoa (44 2/3), kuin kaikkein halvimmasta Salomon Prolink-mallista. Intersportkin tarjoaa jalkineista saman alennuksen, mutta tuolla taasen ei toimi monoihin alekoodi.
Ruukaatteko vetää kesän tasatyöntölenkkejä pertsan vai vapaan sauvoilla?
Vapaan sauvoilla tuo tuntuu mukavemmalta ku saa vähä enemmän tehoa siihen eikä ole niin väkisin puurtamista