Tää on oikeesti offtopic ja provo, mutta tuon 200€ kun olisi käyttänyt valon hankkimiseen syksyn tullessa, niin olisi ollut jo 1/4 osa lupinen hinnasta kasassa. Eikä nyt herneitä nenään :)
Printable View
Faktaa on tuokin. Mutta pohjatyö kannattaa tehdä ja googlettaa ja etsiä arvostelut ja kommentit netistä. Se auttaa jo paljon. Yksilöitähän nuo ainakin jossain määrin tuppaa olemaan, mutta kyllä niitä löytyy kalliistakin laitteista vaikkakin prosentuaalisesti vähemmän. Mutta suoraan sanottuna itse tavallisesti avaan laitteet ja pyrin etsimään mahdolliset vikakohdat ennenkuin mitään ongelmaa tuleekaan. Kaikkea ei tietysti noinkaan voi havaita, mutta paljon kuitenkin. Tietysti myös mittaan ja tarkastan toiminnan. Tosin eipä vikakohtia tai ongelmia paljoa ole löytynytkään vaikka kaikenlaista on tullut tilattua. Jos taitoa riittää niin kyllä noita viasta riippuen korjattuakin saa. Kukin toki tehköön kuten parhaaksi näkee.
Offtopic ja provo:
Ja siihen jos olisin rahani pistänyt olisin jäänyt ilman akun balansointia ja menettänyt 3/4 Lupinen hinnasta. Olisi se vaan ollut sääli laittaa niin paljon rahaa valaisimeen jonka laturi ja akku ei ole suunniteltu kuten pitää. Puhumattakaan siitä että kaikki tarkat mittaukset olisi jäänyt suorittamatta. Siinä sitten voikin verrata kahta Saksalaista tuotetta, joista toinen on suunniteltu ja tehty kunnolla tarkkuus mielessä pitäen ja toinen hutaistu ainakin akun ja laturin osalta sinnepäin. Jonkinlainen prioriteetti ja käsitys hinta/laatu suhteesta tässäkin pitää olla...
Todellinen DIY mies olisi ostanut Kiinasta 2€ mittarin ja tehnyt siitä itselleen pienin modauksin 200€ saksalaista vastaavan mittarin. :D
No tavallaan juu. Mutta sitten taas toisaalta... Tuollaista harrastelaturiakin olen "ollut hankkimassa" ainakin pari-kolme kertaa viimeisen muutaman vuoden aikana. Aiheen tutkimiseen netissä on tullut käytettyä jokaisella kerralla vähintään ilta tai pari. Kiinakopio maksaisi ehkä 40 euroa, aito päälle satasen. Vaikka tuota joidenkin kymppien säästöä varten on jo käytetty monta iltaa, laturia ei ole vieläkään tullut hankittua. Ja jos vaikka olisikin tullut, en silti luottaisi kiinakopioon yhtä lailla kuin aitoon (toki samalla on tutkailtu että mitäs ne ns. aidot sitten olisivat, ja missä maksettaisiin laadusta eikä merkistä). Helposti saa kulumaan aikaa (ja joskus ihan kirjaimellisestikin rahaa) huomattavasti tarjolla olevaa säästöä enemmän. Nettivertailujen kanssa on vähän myös se ongelma, että yksittäisten kommenttien pätevyydestä ei aina voi olla varma, ja kommentoijan omakin taitotaso voi jäädä epäselväksi. Ja vaikka kommentointi ja niitä koskeva laite olisivatkin pätevät, mikään tuskin takaa että oma kappale on välttämättä samanlainen kuin kommentoijan kappale, varsinkin jos kommenteista on kulunut aikaa. Mitä taas tulee johonkin laitteiden avaamiseen ja tarkistamiseen, se vaatii sitten jo jonkinlaista harrastustaustaa tai vähintään rutkasti lisää pohjatyötä jotta touhussa olisi mitään järkeä.
No juu. Yllä mainitsin että tarvittaisiin uusi yleismittari, ja että vinkkejäkin voisi tarjota. No tuli tehtyä hyvin pienimuotoista pohjatyötä. Pohjimmiltaanhan en tarvitsisi muuta kuin luotettavan mittarin perustoiminnoilla (ainakin jännite virta ja vastus löytyvät kaikista), ja kestävyyttä sen verran ettei hajoa tavallisten kotitalouslaitteiden ja verkkojen kanssa touhutessa. Oletus että hyvin satunnaisessa käytössä (vanhalle ei kenties ollut käyttöä edes joka vuosi?) kestää 10+ vuotta. Kelvollisen saisi varmaan parilla kympillä? No, Mastech on ilmeisesti ihan käyttökelpoinen edullinen valmistaja. Valikoimista löytyy myös tavallista monipuolisempi MS-8229, jossa on lämpömittaria, kosteusmittaria, desibelimittaria ja (huom. ON-TOPIC!) valoisuusmittaria. Hinta luotettavalla kotimaisella jälleenmyyjällä YEOY:llä reilu 70 euroa. Kokemuksia? Kannattaako? Alkuviikosta pyöräilisin taas putiikin ohi.
edit: Linkki mittariin
Todellinen DIY mies tietäisi ettei tuo ole pienin modauksin mahdollista ja ilman kunnon tarkkaa mittauskalustoa et edes pysty kalibroimaan sitä kiinalaista mittaria tarkaksi.
Totta, kyllä tuohon aikaakin saa kulumaan. Mutta jos löytyy jokin hyvin yleisesti käytössä oleva kiinalainen tuote niin kommenttejakin yleensä löytyy vaikka millä mitalla ja etsiminen on nopeaa ja helppoa. Toki tämä ei välttämättä ole ole tilanne, jolloin voi olla vaikeaakin löytää tietoa. Mutta etsimistä kannattaa yrittää ja jos tietoa ei löydy ja jos alkuperäisen tuotteen hintakaan ei ole paha niin siihen voi olla parempi rahansa sijoittaa. Tosiaan tuo avaaminen ja tutkiminen vaatii vähintään harrastustaustaa tai pohjatyötä, joten ei liene läheskään kaikkien tapauksessa varteenotettava toimenpide.
Mitä tuohon yleismittariin tulee niin Mastechin mittareita on yleisesti pidetty hinta/laatu-suhteeltaan hyvinä. Itsellä ei ole kokemusta ko. mittarista, mutta kyseessä vaikuttaisi olevan kuvailemaasi käyttöön vähintäänkin riittävä mittari. Mastechilta löytyy myös noita vähän perusmallisempia mittareita (ilman noita desibelimittareita, valoisuusmittareita jne.) jotka varmasti ajaisivat asian kuvailemassasi käytössä, mutta jos noille mittauksille on oikeasti käyttöä niin kuulostaa aika perustellulta valinnalta. Ei tuo hinta ainakaan äkkiseltään ollenkaan pahalta kuullosta mittarille josta löytyy mm. mainitsemasi ominaisuudet. Muutama mittausalue kuulostaa hieman kapealta (mm. kapasitanssi, taajuus), mutta ei mainitsemassasi käytössä varmaankaan tule eteen tilanteita joissa tuo ei riittäisi. Toki varmasti kalliimmissa mittareissa on parempi tarkkuus ja laajempi mittausalue, mutta sellaista ei liene mitenkään perusteltua ostaa mainitsemaasi käyttöön.
Edit:
Ja MTBR:n foorumeiltahan löytyi kuvat Lupinen akusta (sori vaatii rekisteröinnin ja kirjautumisen):
http://forums.mtbr.com/lights-diy-do...cs-686780.html
Komponenttien merkintöjen mukaan tuossa on kaksi fettiä ja mikropiiri, joten kyllä vain suojapiiri on kyseessä. Joten se siitä spekuloinnista.
Tjoo, kun ei elektroniikkahommia harrasta niin monille perinteisille yleismittarin ominaisuuksille on aika vähän käyttöä. Kunhan nyt DC-virrat ja -jännitteet saa mitattua ja ohmimittarilla tarkistettua onko virtapiiri/johto ehjä (ja AC:stä varmistettua että virta ei ole päällä), niin siinä tuli jo pitkälti tähänastiset tarpeet lueteltua. Noille vähemmän perinteisille mittareille voisi löytyä enemmän käyttöä, vaikken sitten tiedä, onko niillekään mitään ihan oikeaa tarvetta. Tulisivat vaan mukavasti mukana, ja samalla kuvittelisi mittarin olevan muutenkin vähän karvalakkimallia laadukkaampi (tarkempi se ei toki ole). Tuli sitä joku vuosi sitten pelkästä (paisto)lämpömittaristakin maksettua 20-30 euroa. Pitää tuumailla.
No, selvisi sitten tuokin. Olisi kyllä vähän odottanut, että edes Lupinella olisi hoidettu akkujen lataus kaikkien taiteen (tekniikan) sääntöjen mukaisesti. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon13.png
Siis pitääkö toi ymmärtää niin ettei rahalla saa sen kummempaa , kuin "rakennussarjan" :seko:Lainaus:
Olisi kyllä vähän odottanut, että edes Lupinella olisi hoidettu akkujen lataus kaikkien taiteen (tekniikan) sääntöjen mukaisesti. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon13.png
Tuli vastaan:
http://www.dealextreme.com/p/fluke-1...included-28658
Onko joku hankkinut täältä/tätä? Onko aito fluke?
Laitoin äsken Led lencer P7 ja teline tilaukseen, tuolla pärjännee ihan hyvin Espoossa. Onko muilla kokemusta LL P7:sta pyöräilykäytössä? Harkitsin myös LL V2:sta, mutta noilla nyt oli niin pieni hintaero, että päädyin P7:aan, koska on ilmeisesti huomattavasti tehokkaampi.
No ei kai sitä nyt ihan niinkään voi ymmärtää... Mutta voi ymmärtää niin, että muutamilla euroilla saa kiinalamppuun modattua asianmukaisen kennokohtaisen akkujen latauksen, mitä taas Lupineen ei saa isollakaan rahalla. Hullua että saksalaiset näkevät (käsittääkseni) vaivan valita mahdollisimman hyvin yhteen sopivat kennot akkuihin, mutta eivät viitsi tehdä elektroniikkaa, joka hoitaisi latauksen niin kuin se speksien mukaan pitäisi tehdä.
Tämän mukaan ainakin ko. malli ainakin löytyy Flukelta, alihankintana valmistettu vain Kiinan sisäisille markkinoille. Että voinee hyvin olla aito. Onko hintansa arvoinen niin siitä en sitten tiedä. Keskustelussa mainittuja arvosteluja en lukenut.
Taisin tätä jo joskus kysyä mutten enää muista mitä sanottiin. Eli miten tuon riistovalon saisi pysymään 25.4 hiilaristongan ympärillä. Tuossa Syntacen stongassa on niin sileä pinta ettei sillä pienemmälläkään renkaalla tahdo tukevasti olla vaikka leikkasin sisäkumista siihen palaa alle, terävissä kuopissa jäykässä hybridissä silti liikahtaa. Ja miten muuten sen lataus oli, pitääkö valuttaa tyhjäksi vai saako kesken kaiken ladata?
Eikä kiinanlampusta saa Lupinea, ei sitten millään. Tämä kommentti siksi, ettei kukaan nyt erehdy luulemaan näin lamppuostoksia miettiessään. On niillä muutakin eroa kuin lataustapa. Itse asiassa lataustapa on täysin toissijainen seikka, kun mennään pimeään metsään ajamaan. Mutta olen täysin samaa mieltä, että perin outoa ettei latausta ole balansoitu. Kyllähän tuo luotu brändi, naurettava hinta ja korkealla laadulla retostelu vaatisi sen.
Kiinanihme ei käy pimeään metsään ? Minä väitän kyllä muuta :pLainaus:
Itse asiassa lataustapa on täysin toissijainen seikka, kun mennään pimeään metsään ajamaan.
Kokemuksilla tuskin lienee väliä, jos ostit lampun jo.
Itse jätin P7:n vuosi sitten Partioaittaan kun ohjekirja paljasti ettei se käytä mitään virranhallintaa ja erikseen kielsi kaikkien paitsi alkalien käytön (akkujen jännite pysyy korkeampana kuin alkalien, litiumeista puhumattakaan). Halvemmalla sai täysin reguloidun Quarkin jenkeistä.
Vielä edelliseen ; Itse ajan "kiinanihmeen" valossa 2,5...3,5h täydellä teholla , riippuen lämpötilassa. Akkapaketti on yleensä jossain lämpimässä taskussa.
Pikainen vilkaisu Fluke ketjuun kertoi, että mittari on todennäköisesti parempi, kuin joku merkitön, mutta ei pääse länsimaisen kalliimman Fluken tasolle. Voi olla, että esim. Mastech:n suomesta ostetuille mittareille saa käytännössä paremman takuun, kuin DX:ltä ostetulle Flukelle. Itse olen todennut, että Lassila&Tikanoja hoitaa helpoiten DX:n halpojen tavaroiden takuun.
Siitä Lupinen akkujutusta tuli yksi lataustapa (ihan oma ajatus) mieleen, mutta on kyllä ihan puhdas arvaus. Eli akkua ladataan aluksi normaalina 2s pakettina, max. latausjännite 8.4V. Kun toinen kenno tulee jänniterajalle (4.2V) irroitetaan tämän toinen napa fetillä virtapiiristä ja ohitetaan tämä täyteen tullut kenno toisella fetillä. Tämän jälkeen ladataan toinenkin kenno täyteen ja tässä vaiheessa laturi tunnistaa tilanteen ja siirtyy 4.2V moodiin. Aina, kun ei ladattaisi olisi kytkentä normaali 2s. En tunne pintaliitoskomponentteja niin hyvin, että voisin sanoa onko piirilevyllä tämän mahdollistavat tavarat ja tuntuu aika erikoiselta jos tilanne on tämä. Kuitenkin jos valmistaja hehkuttaa kovin pitkää elinikää akulle ja taatusti kieltää muiden latureiden käytön olisi luontevaa, että jotain muutakin olisi, kuin vain valikoidut kennot ja suojapiiri.
Ei siinä mitään hienouksia ole, charger one työntää täydet voltit tappiin asti. Ja kuten mainitsin, niin akuilla on vaihtotarjous, joten eivät heidän akut ole ikuisia heidänkään mielestä. Olisihan se hauska tietää faktoja, kuinka paljon balansointi pidentäisi akun ikää. Onko sillä käytännön merkitystä.. Mutta eiköhän tuleva neljäskin talvi mene vielä alkuperäisrllä akulla.
Tilastotietoa olisi mukava asiasta nähdä, mutta aivan varmasti on käytännön merkitystä eliniän ja saavutettavan kapasiteetin kannalta. Balansoitua latausta ei muuten käytettäisi muuallakaan jos ei olisi. Onko kukaan törmännyt vaikkapa yhteenkään kannettavaan tietokoneeseen jossa LiIon-akun latausta ei hoidettaisi balansoidusti? Balansoimaton lataus on tavallisesti käytössä vain aivan halvimmissa tuotteissa (toki joitain harvoja ja ikäviä poikkeuksiakin löytyy), jotka on tehty halvalla sinnepäin ja suurinpiirtein eliniästä välittämättä. Toki Lupinen tyylillä valikoida tai käyttää ominaisuuksiltaan tasalaatuisia kennoja saavutetaan parempi elinikä kuin lyömällä akku kasaan nipusta ominaisuuksiltaan erilaisia kennoja (johtuen sitten vaikka kennojen valmistustoleransseista), mutta toista se on oikeasti balansoidulla latauksella.
Tuo ei mitenkään ole mahdollista kahden fetin kytkennällä, oli sitten pintaliitos tai läpijuotettavista feteistä kyse. Mitä tulee tuohon valmistajan kieltämiseen käyttää muiden tuotteita lataukseen on lähes vakiokäytäntö ja ei kerro mistään ihmeellisyyksistä. Näin tehdessä voi vetäytyä vastuusta jos jotain tapahtuu toisen valmistajan latureilla akkua ladattaessa, sekä lisäksi omilla tuotteilla on enemmän myyntiä.
Eli mitä paskemmista kennoista koottu akku, sen enemmän sillä on merkitystä? Näin yleistäen. Onko siis kuitenkin mahdollista, että lupinen tapauksessa ero jää marginaaliseksi? Tämä taitaa jäädä arvailuksi.
Olisikohan mahdollisesti aiheellista tehdä näistä valomodauksista jne. oma ketjunsa?
Tuplafettejäkin on olemassa, mutta niistä ei nyt ole kyse. Tuonhan näkee linkittämieni kuvien perusteella jo piirilevyn vedoista, puhumattakaan komponenttien datoista.
Kyllä huonommilla tai paremminkin ominaisuuksiltaan epätasalaatuisemmilla kennoilla tuo on tärkeämpää. Mutta koska kyseessä on kumulatiivinen virhe, se tietenkin kasvaa kokoajan. Ei koskaan ole valmistettu kahta samanlaista kennoa. Ei Lupinenkaan käyttämät kennot ole mitenkään lähellekään samanlaisia valmistuslinjalta tullessaan, ei ne ole mitään maailmaa mullistavia uusia kennoja joita muut ei käytä. Eri kennot myös vanhenee eri tahtia, joka vaan kasvattaa eroa. Ja tästähän näitä Lupinen käyttämiä kennoja voi ostaakin, niin ei tarvitse tuhlailla Lupinen akkuihin: http://www.heroledstore.com/2pcsx-sa...ery-p-490.html . Ja vaikka Lupine sattuisi valikoimaan kennot ominaisuuksien mukaan (jos näin edes tehdään), ei ominaisuudet välttämättä enää joidenkien latauskertojen jälkeen olekaan enää niin samanlaiset. Sen lisäksi, luuletko että käytetty suojapiiri kuormittaa molempia kennoja symmetrisesti?
Lupinen sivuilla muuten pirullisen ovelasti puhutaan että käyttävät Sanyon tai Samsungin kennoja, mutta tämän jälkeen puhutaan (ja kehutaan) vain Sanyon kennoista. Ja mikäs se vaan MTBR:n foorumeillakin paljastui kennon valmistajaksi, ettei vaan olisi ollut Samsung. Siis täällä: http://www.lupine.de/web/en/technology/battery/li-ion
Aikasemmin lähettämäni tekstin uudelleen kertaaminen varmaankin kannattaisi. Ja kuten aikaisemmin jo totesin, niin tilastotietoa minulla ei asiasta ole. Esittämäsi marginaalinen ero on täyttä arvailua vailla faktapohjaa.
Joo, niinhän minä juuri sanoin että jää arvailuiksi. Jätetään tämä asia tähän yleisön pyynnöstä. Tilasin muuten päivityksen vanhaan Bettyyn, 2100 lumen@26°. Eihä sitä valoa voi syksyllä liikaa olla. Tai liian leveästi.
Pahasti näyttää siltä että kesä loppuu kesken ja jotain valoa pitäisi metsään kehittää.
Ajan puutteen vuoksi en valitettavasti alkanut lukea kaikkia 180 sivua läpi, joten olisi muutama pikainen kysymys:
Mitä eroa näillä on, paitsi tuo hieno "Assault" nimessä sekä pieni ero hinnassa: T6 Assault Crown Water Resistant XML-T6 ja T6 Water Resistant XML-T6 ?
Ja tärkein, eli selviääkö/näkeekö jommalla kummalla valolla metsäpoluilla ja ilman DIY-modauksia vai olisiko se alkuperäinen ja virallinen riistovalo parempi valinta?
Lisätään vielä, että vaikka Lupine tai Hope varmasti tarjoaisi paremman vaihtoehdon, ei budjetti tähän paljoa veny. Ajelen mieluummiin päivänvalossa, mutta lamppu voisi tuoda hivenen tekohengitystä illan jatkuvasti aikaistuvaan hämärtymiseen.
Lisäksi molemmissa näyttää olevan melko samanlainen "assault crown" ja valokuvioista kertovat kuvatkin nähtävästi samat (siis ei samanlaiset vaan samat).
Eipä noissa eri riistovaloissa kovin paljon eroa liene. Jos ei keskustelualueelta löydy mitään erikoista (siis jotain erityistä juuri ko. malliin liittyvää ongelmaa) eikä ole tietoa valokuvioistakaan, niin lienee melko se ja sama minkä ostaa. Kyllä niillä ihan riittävästi näkee. XM-L -lediä käyttäviä toki suosisin.
Asiasta toiseen, onko kukaan tilaillut tavaraa Manafontista? Miten on homma toiminut? Kyseessä siis samantyyliseltä vaikuttava hongkongilainen pulju kuin esim. Dealextreme, vähän pienempi ja vähemmän tunnettu vain ja ollut markkinoilla lyhemmän aikaa.
Pieniä eroja. Assaultissa on epätarkempi spotti ja kirkkaampi "lyhyt". Hajakeila on likimain sama täydellä teholla. Kummankin värisävy on sama, mutta jälkimmäisessä tosiaan tarkempi spotti ja olemattoman himmeä "lyhyt".
Assault ehkä paree ainoaksi valoksi. Riippuen vähän haluaako tarkemman vai vähemmän tarkemman spotin pyöreän valokeilan keskelle.
Tämä selvä. Kiitokset Eskolle ja Tomssonille asian valaisemisesta. :)
Tänään lähti Assault tilaus menemään ja katsellaan sitten myöhemmin mitä sanottavaa moisesta kapistuksesta on.
Alkuvuodesta tilasin täälläkin kerran jos toistekin suosituksia keränneen Ultrafiren ( SKU 39359) ja varsin tyytyväinen siihen olen ollut. Rakenne on oikein jämäkkä ja valotehoakin piisas talven aikana kolutuille pimeille metsäpoluille, muutoin se on toiminut yleispyörän valona sekä kotosalla taskulamppuna.
Dodii tänne posti kantoi tänään pari kipaletta assault valoa.. Ja kylläpäs niissä onkin potkua, tuli koekäytettyä koiran kanssa tuolla mettälenkillä ja valehtelematta ne on tehokkaimmat lamput mitä ikinä nähnyt. Suosittelen myös ebaysta hajoitin linssiä.. Todella kätevä, valon keila on aika spottimainen ja uskon että hajoittimelle on monella käyttöä. Sähköliitännät oli perseestä, ei meinaa pysyä piuhat kiinni millään -> ajattelin korvata liittimet jollain simppelillä, esim rca liittimillä.
Edit, otsapanta vaikutti pätevältä ja siinä käytössä kaapeleilla on sopivasti mittaa kun akku yltää esim povitaskuun
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jos haluat hyvät vesitiiviit liittimet niin http://www.partco.biz/verkkokauppa/p...ducts_id=14886 ovat hyviä. En sitten tiedä ovatko liian teknisiä jo sinun makuusi?
Vastakappale pitää sitten erikseen vielä hommata tuolle ja tiiviste jos haluaa paremman suojan.
Tuo diffilinssi sopii.. paitsi että on ohuempi kuin alkup. linssi, eikä kiristy kunnolla (pyörii) ilman jotain lisätiivistettä. Kävin just pikakokeella, ja on tehokas kyllä tuo Assault. Vanha p7 MTE on aika lähellä tuon uuden pienempää tehoa. MTE:ssä kyllä spotti isompi ja epämääräisempi (hyvä), ja hajavalo pienempi (uudessa ehkä liiankin laaja). Joka tapauksessa minä pärjään lumiaikaan kevyesti pienemmällä teholla, ainakin akut riittää koko lenkin..
Saako noita diffilinssejä muunkinlaisia? Minä kun haluaisin sen olevan vähän erilainen, jos mahdollista. Nyt se vain venyttää alunperin kirkkaan ja tarkkarajaisen spotin, ikäänkuin olisi ~neljä spottia allekkain. Se on aika kapea, jos olis vähän leveämpi läheltä.. tai vain kolmen korkuinen, mutta leveämpi koko matkan.
Tietääkö joku tuon laturin sielunelämästä, kun on latingissa niin palaa punainen valo joten muuttuuko tuo esim vihreäksi kun akku on täysi? Minkälaiset kennot noissa akuissa on nimh tms ?
Edit, joo näköjään muuttuu vihreäksi ja li-ion akku 4,4Ah
Edit, eipä kauaa kestänyt laturi.. Yhden latauksen kesti ennen kuin päästi savut, saas nähdä saako dx:ltä korvaavaa tilalle.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sellainen tyhmä kysymys, että jos ostan nyt vaikkapa iMax B6AC-laturin ja juotan balansointipiuhan kiinalampun akkuun, tarvitsen ilmeisestikin piuhan jossa on JST-XH 2s-plugi. Mutta tarvitsenko uros- vai naarasplugin?
Ja tuo piuhahan on ilmeisesti ainoastaan balansointia varten, joten varsinainen lataus täytyy suorittaa toisella piuhalla, eikö? Täytyykö latauspiuhan ohittaa akkupaketin suojapiiri, eli enkö voi ladata akkua sen omaa vakiojohtoa käyttäen?
5pin plugi, eli lataat akun 1s4p:nä, muuten et saa jokaista kennoa tasan, vaan vain kennoparin, jotka on rinnan. Kiinavalon akku on 2s2p. Toki 2p tasauskin jeesaa, mutta samalla vaivalla laittaa 4p.
Akun voi johdottaa täysin uusiksi, jos tietää miten balansointipiuhan laittaa eli yksi yhteinen - ja joka kennolta +.
5 piuhaa siis balansointiin ja 2 paksumpaa piuhaa(vaikka vakiojohto) sarjan päihin, eli + ja - joista ladataan ja käytetään.
Pitää myös tietää kumpaan päähän tasausliitintä nollan laittaa. Pinnejä voi tosin siirrellä liittimen sisällä, eli ei fataalia kokeilua.
Plussien järjestykselläkään ei ole väliä.
Tämän näköinen liitin siis kennojen päähän
http://www.bphobbies.com/img/chargery/MaleJST_XH_5PIN.jpg
Vähän tietty arvailua, kun en ole kiina-akkua purkanut. Mutta itse raapisin kaikki irti kennoista ja laittaisin uusiksi.
Siis ei millään neljän kennon rinnankytkennällä. Miten ajattelit erottaa kennot galvaanisesti toisistaan, sekä kytkeä kennot toiseen konfiguraatioon ja tämän jälkeen kytkeä kennot uudestaan alkuperäiseen konfiguraatioon joka kerta? Kahden rinnakkaisen kennon jännitteet on aina samassa potentiaalissa ja niiden välillä ei minkäänlaista balansointia tarvitse. Kennojen sarjaankytkennässä balansointi on tarpeellinen, joten onnistuu mainiosti ns. "kahden kennon" (2s piuhalla) balansoinnilla.
Tosiaan JST-XH Male-tyyppisen liittimen tuohon tarvitsee. Ja tosiaan lataamiseen tarvitsee muutakin kuin balansointijohtoa. Suojapiiristä voi tulla olematon resistiivinen jännitehäviö (fettien häviöiden johdosta), mutta latauksen loppuvaiheessa virta laskee hitaasti olemattomiin ja ero jännitteessä jäänee hyvinkin olemattomaksi. Joten pitäisi toimia hyvin myös suojapiirin läpi ladattaessa. Varovainen kannattaa olla purkaessa ja juottaessa ettei saa aikaan oikosulkua kennojen välille.
Edit: Lisään vielä sen verran että tosiaan tuota 5-nastaista balansointiliitintä käytetään neljän kennon sarjaankytkennässä, ei rinnankytkennässä (siihen ei balansointijohtoa tarvita).
Aivan. Joku ajatushäirö iski kun kiireessä ehdein postin kirjoittamaan ennen liikkeelle lähtöä. Rinnan kytkennässä tosiaan kennot pitävät toisiaan kädestä kiinni. Eihän siitä ole montaakaan viikkoa kun tein johtosarjan noiden kiina-akkunen rinnatkytkemistä varten määrälle X valaisimia.
Muistutetaanpa näistä varsin pätevistä säikeistä:
Akut ja laturit
Tee-Se-Itse valot
Tämä ketju käsittelee valmiita kaupan lamppuja.
Juu, alkaa mennä uhkaavasti kolvinörttien jargoniksi tämä säie.