Tässä ajassa olisit jo meilannut pysäköinninvalvontaan.
Tässä ajassa olisit jo meilannut pysäköinninvalvontaan.
Miksi se oikeanpuoleinen liikenne on niin vaikeaa? Tänään olin tulossa kotiinpäin (Pajalantie, Järvenpää noin klo 16) kuormattuna rauhallista vauhtia, kun ajorataan nähden vasemmanpuoleisella kaksisuuntaisella yhdistetyllä pyörätiellä edessä pyöräilee isä pienen lapsensa kanssa. Isän huomattua minut hän ohjastaa lapsensa vasempaan reunaan. Hihkaisen ainakin omasta mielestäni ihan ystävällisesti, että oikeanpuoleinen liikenne ja jään odottamaan. Vastaukseksi saan tylyn kommentin, että aja sitten siellä takana jos en voi mennä väärältä puolelta ohi. En tiedä sitten pitäisikö tuossa tilanteessa sitten vaan mennä ohi väärältä puolelta ja jättää ääliöt omaan arvoonsa. Enpä kuitenkaan tehnyt niin vaan valitettavasti itsekin provosoituneena sitten käytin soittokelloa. Silloin he pysähtyvät, jolloin vielä kommentoin (mielestäni ihan rauhallisesti kuitenkin), että jos ohitan väärältä puolelta ja jotain yllättävää tapahtuu, niin minä siinä joudun syylliseksi. Mahdun sitten siitä vasemmasta reunasta ohi juuri ja juuri. Silloin vastaan tulee neljä pyöräilijää, osa aikuisia, osa vähän varttuneempia lapsia, joista kaksi ensimmäistä ohittaa kaikki meidät kolme väärältä puolelta, ja kahden jälkimmäisen ohitustapaa en jäänyt tarkkailemaan kun pääsin itse jatkamaan välissä matkaa.
Mitenköhän tuon voisi rakentavammin kohdata? Ei minulla ollut kiire ja jos kommentti olisi ollut jotain muuta, niin olisin hyvin voinut odottaa sitä ohitustilaisuutta ihan rauhassa ja kenties vielä huikannut kiitoksen ohituksen jälkeen. Nyt jäi varmaan molemmille vaan paha mieli. Pitäisikö ensi kerralla vaan sitten pysähtyä hetkeksi ja antaa edellä menevän mennä sopivan etäisyyden päähän ja sitten vaan yrittämään onnea uudesta josko sillä kertaa tilaa tehtäisi oikein päin?
On se elämä vaikeaa, ja jos lapsillekaan ei viitsitä opettaa liikennesääntöjä, niin se on vaikeaa vielä ensi vuosituhannellakin.
Väärältä puolelta ohittaminen voitaisiin luultavasti katsoa liikenteen vaarantamiseksi. Ainakin jos jotain sattuisi ja komisaario yrittäisi sepittää sopivan syyllisen.
Jaa rakentavammin? Olisit pitäny turpas kiinni ja ajanu viivyttelemätyä ohi, niin ette olis tehny tukkoa tielle. Nyt sun tarve päästä pätemään aiheutti harmia ihan ulkopuolisille. Kaiken maailman nillittäjiä ja poliisikoulusta pudonneita elämän häviäjiä on liikkeellä.
Jo on ihana kommentti! Viestistä ei kyllä selviä, että olisi jonkinlaista kieroa huumoria kyseessä. On siis pakko uskoa, että joku voi noin järjettömän kommentin kirjoittaa tosissaan!
Yleensä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat niin kapeita, että minä en ainakaan mielelläni lähde ohittamaan väylän kummassakin reunassa pyöräileviä heidän välistään. Siellä vasemmassa reunassa kulkeva voi yhtäkkiä väistää vaikka kuoppaa, railoa, vesilätäkköä, jäätä, lumikasaa, kaivonkantta, oravaa, käärmettä tai melkein mitä tahansa. Ja mihin suuntaan se väistö sitten tapahtuu? Juuri sinne oikealle, jossa ohittaja on menossa ohi! Myös vastaantulijoita voi ilmaantua "jostain" ihan hetkessä ja automaattisesti useimmat väärällä puolella kulkijat siirtyvät sinne oikeaan reunaan huomatessaan vastaantulijan.
En ole vielä nähnyt pieniä lapsia isiensä kanssa harjoittelemassa moottoritieajoa... siitä voisin kyllä nillittää.
Lapsen ollessa kyseessä sillä ei syyllisyyskysymyksen kannalta taida olla niin väliä kummalta puolelta ohittaa.
Itse en ala muita ihmisiä kouluttamaan jos eivät satu tyrimään pahasti (aiheuttavat esim lukkojarrutuksen tai ison väistöliikkeen). Lapsen kasvatus on 90% (tjsp) vanhempien vastuulla vaikka eivät noin suurta aikaa hereilläoloajastaan lastensa kanssa vietäkään. Muualla ei ole aikaa henk koht opastukseen. Tämä homma ei ole valtaosin vanhemmilla hallussa. En tiedä johtuuko kiinnostuksen vai (muka) ajan puutteesta. Eivät pidä kersoilleen mitään kuria. Harvat kieltävät yleensä ollenkaan lapsiaan. Pitää (siis pitäisi) opettaa mitä saa tehdä ja mitä ei, miten missäkin tilanteessa toimitaan ja miten ei. Töissä olen nähnyt uuvattivanhempia enemmän kuin laki sallii, reilusti yli 50% mennään, ehkä 80%. Antavat kersojensa rellestää miten sattuu. Sitten kun minä (suoralla tavalla) käsken niiden rasavillejä lopettamaan tekemänsä asian niin jopa jotkut antavat pahaa silmää siitä. Minä kuitenkin henkilökunnan edustajana tiedän mitä saa tehdä ja mitä ei. Olen myöskin isompi auktoriteetti kyseisessä tilanteessa kuin vanhempi asemani vuoksi. En nää tulevia sukupolvia kovin positiivisena kokemuksieni perusteella. On eri-ikäisiä lapsia ja nuoria työssä paljon. Enkä ole töissä koulussa (ONNEKSI). Pullamössöä piti olla munkin. Nykyset eivät ole edes sitä!
Muoks: Niin pointtina siis se, että ei ole yhteiskunnalle edukasta käsitellä lapsia ja nuoria tuolla tavalla. Ei millään tavalla eikä kukaan voi väittää muuta.
Kyseinen isä teki siis väärin koska opetti lapselleen asian päin honkia. Potentiaalisesti 13v päästä se keilaa jonku pyöräilijän kumoon eikä edes tajua tehneensä väärin. Ei näin. Jos ei jaksa kouluttaa lastaan käyttää kumia.
Täsätä taitaa olla jo viikko aikaa. Ajelin iltalenkkiäni hämärän aikaan, hyvällä valolla (kiinanihme, 1000lm) ja takissakin oli heijastin etupuolella, joten mut ainakin oli pakko huomata. Siinä sitten Portsasta vähän eteenpäin, entisen jätevedenpuhdistamon kohdalla, ajelin kelvin oikeata reunaa kuten mun kuuluikin ajaa. Sitten siinä vastaan tulee eräs about keski-ikäinen mies heijastinliivissä ´´omaa oikeaansa´´ heijastinliivi päällä. -No proplem, ajattelen minä ja jatkan matkaani. Kelvillä on siinä kohtaa muutama juuri puskenut asfalttia ylöspäin ja äijähän väistää niitä juuria.... suoraan mun eteen! Siinä sitten piti jo parempihermoisenkin ääneen kirosin, että mitä hlvt?! Jos en olisi jarruja äkisti painanut niin olisi kolissut. Kuopat eivät olleet edes suuria vaan about 0.5-1cm kohoumia kelvissä. Että sellasta tällä kertaa...
Ei nyt varsinaista avautumista. Mutta telkkarista on alkanut joku sarja, paksut poliisit. Amerikkalainen sarja. Siinä poliisi pysäytti pyöräilijän joka polki autotien reunassa oikealla puolella. Sanoi että, pyäräilijän kuuluu polkea autotiellä vasemmalla puolella että näkee paremmin kun auto tulee vastaan. On vaarallista kulkea oikealla puolella, kun takaa tulee auto.
Siis näköjään jenkkilässä kuuluukin polkea vasemmalla puolella autotiellä! Jos joku on sinne menossa, niin muista tämä.
Kun edellisessä ei ollut hymiöitä, joku voi ottaa neuvon tosissaan. Mitä nyt itse olen fillaroinut jenkkilässä, niin aina on ajettu normaaliin tapaan oikealla. En muista nähneeni kenenkään koskaan polkevan väärää puolta.
Voi tietysti olla, että joissain osavaltioissa on luvallista polkea myös vasenta laitaa. Tiedä noista. Tai sitten paksu poliisi ajatteli hieman elävöittää muuten niin tasapaksua (heh) tosi-tv:tä.
Liitiä on varmasti oikeassa.
Autot ja pyörät menevät sen takia samaan suuntaa koska silloin kohtaamisnopeus on huomattavasti pienempi kuin jos ne ajaisivat vastakkaisiin suuntiin.
En edes muista nähneeni vasemmalla puolella polkijoita siellä suunnalla.
Kyllä Suomessakin näkee silloin tällöin näitä väärällä puolella polkijoita.
Kerran huomautin yhdelle ulkomaiselle matkapyöräilijälle että meillä ajetaan pyörällä tien oikeaa laitaa. Hän kaikesta huolimatta halusi ajaa siellä vasemmalla puolella huomioidakseen vastaantulevat autot.
Jos jenkkilän foorumeita on uskominen niin paikallisilla sinivuokoilla saattaa välillä olla paikallinen tieliikennelain tuntemus hiukan hakusessa etenkin koskien polkupyöriä.
Asiaahan ei helpota yhtään, että joka osavaltiossa on omat lakinsa. Jos sinne suuntaa on hyvä ottaa lait selville niistä osavaltioista joissa aikoo poljeskella.
Jep, oikealla puolella maantien laitaa tietysti ajetaan. Kokeilkaapa joskus kuitenkin ajaa vasenta puolta. Mielenkiintoista seurata kuinka etäältä autoilija reagoi pyöräilijään. Vai reagoiko ollenkaan ja kuinka äkkinäisiä on välillä ohjausliikkeet. Kokeilun jälkeen voi pistää miettimään oisko vasen puoli sittenkin parempi.
Taisi tää depatti mennä pätkälle.
Viisi autoa taisin laskea määräksi tuossa pari tuntia sitten välillä Lakalaiva-Linnainmaa, jotka surutta laskivat vasemmalta keskelle kevyen liikenteen väylää pysähtyäkseen siihen. Mikä ***** siinä on niin vaikeaa?
Olinkohan törmätä näkövammaiseen? Suoralla kelvillä vastaan tuleva koiraa taluttava lenkkeilijä kääntyy arvaamatta eteen. Koira oli kultainen noutaja, ehkä se oli oikeasti opaskoira? Voisiko vaikka sen opaskoiran merkitä jotenkin, jos valkoinen keppi ei ole enää muotia?
Kyllä oikeat näkövammaisia opastavat opaskoirat tunnistaa valjaista.
Ehkä sitten, kun on pysähtynyt tutkimaan valjaita. Tästä en nähnyt, millaiset valjaat koiralla oli, koska oli pimeää - vaikka on hyvät valot, niin vastaantulijaa ei oikein näe tarkastella noin tiukasti. Kun pitää vähän katsoa muutakin liikennettä.
Opaskoiran valjaat on sellaset, joissa on iso kahva, josta opastettava pitää kiinni. Ja koira sillon on tosiaa ihan siinä ihmisessä kiinni eikä poukkoo missään fleksin päässä.
esim. http://www.vastavalo.fi/opaskoira-op...la-233804.html
http://www.opaskoirakoulu.fi/fi/opas...oirankayttajan
Vastataan varmuuden vuoksi.
En tunne paikkaa, mutta missään ei vasemmalta tai oikealta tuleminen vaikuta kevyen liikenteen väylän ja ajoradan risteyksen väistämisvelvollisuuksiin. Fillaristi on väistämisvelvollinen tullessaan kevyenliikenteen väylältä ajoradalle ellei liikennemerkein tai muissa säännöissä muuta määrätä (esim. kolmio, kääntyvä ajoneuvo, ...). Suojatielle tai pyörätien jatkeelle saati yleensä keskelle risteystä pysähtymistä tulee tietenkin välttää.
Aika paljon näkee vielä jalankulkijoiden suojatiesääntöön luottavia pyöräilijöitä ja näitä vasemmalta tulijan väistämiseen luottavia fillarilla suojatien ylittäjiä. Säännöt kannatta kerrata, jos alkaa tuntua siltä, että jokin tietty tilanne menee aina pieleen.
Väitän, että fillarifoorumille kirjoittava tamperelainen pyöräilijä tuntee väistämissäännöt paremmin kuin tamperelainen autoilija. Autoilijoiden niitä sääntöjä pitäisi kerrata! Jos pyöräilijä ei osaa väistämissääntöjä ja ajaa väistämisvelvollisena kolarin auton kanssa, niin pyöräilijä on se enemmän vaarassa oleva osapuoli. Jos taas taas pyöräilijä osaa väistämissäännöt ja ajaa kolarin väistämisvelvollisen autoilijan kanssa, niin silloin se on edelleen se pyöräilijä jota sattuu usein enemmän. Ei siis kauheasti auta sääntöjen kertaaminen pyöräilijää, jos ne säännöt on jo hallussa. Jos taas pyöräilijä ei osaa väistämissääntöjä, niin se on ihan oma valinta. Ei ne säännöt kovin vaikeita ole oppia...
Niinpä niin. Viimeksi lauantaina sain kolmion takaa tulleelta autoilijalta osakseni torvensoittoa kun ylitin pyörätien jatkeen paikassa, jossa vieläpä on ihan hyvä näkyvyys. Vastasin tähän kansainvälisellä käsimerkillä, vaikka järkevämpää olisi kyllä ollut olla reagoimatta asiaan millään tavalla, koska suoranaista vaaratilannetta ei kuitenkaan tapahtunut. Mutta yritäpä siinä sitten olla provosoitumatta, kun autoilija omalla käytöksellään tekee selväksi, ettei hallitse edes yksinkertaisimpia väistämissääntöjä.
Autoilijan näkökulmasta paikka näyttää tältä. Itse tulin kuvasta katsottuna vasemmalta.
Jos se soitti sulle torvea kun luuli että ajat suojatiellä. Yllättävän moni autoilija ei tiedä miten pyörätien jatke voidaan merkitä vielä vuoden 2017 loppuun asti pelkällä suojatieraidoituksella.
Allekirjoittaneelle on huudettu suojatiellä ajamisesta paikassa ( Tuomarilantien ja Tuomarilankadun risteys Espoossa ) missä on Tuomarilankadulta tuleville autoille kolmio ja sen alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi.