Sopiiko kysyä miten ahdas, ja mikä oli vanteen sisäleveys. Olin näet juuri tilaamaisillani nuo omaan Explorooni.
Printable View
Onko kellään kokemuksia Maxxiksen Ramblerista yleis-grävelointi-renkaana kotimaan teillä? Aikalailla muhkuin kumi mikä omaan fillariin vielä menee ja kuvio vaikuttaisi äkkiseltään aina fiksulta "jokapaikanhöylältä".
Hemmetin hyvät renkaat. Mulla on 40 milliset 120 tpi -versiona ja oon tykänny, ainoo vika on etteivät oo tanwall.
Mulla on 60tpi versiot ja tykkään kyllä sekalaisessa ajossa noista. Eivät sorra asfaltilla kantatessa, kuten normi krossi renkaat ja kulkevat matalien nappuloiden vuoksi pirullisen kovaa. Eli minusta tuo 60tpi versiokin on nopea. Vähän se on kokokumisen tuntuinen, mutta tuohon fiilikseen tottuu äkkiä. Yhtään rengasrikkoa ei ole tullut noilla. Kyljet tuntuvat kestävän oikein hienosti.
Laadukkaat renkaat. Nousevat aina laakista hyllylle tubeleksina, eli kyljet eivät veny ja vanu käytössä.
Alkaa itselläkin gravel pyörä kuume nousta, niin olisin kysynyt hieman vinkkejä. Onko kellään kokemusta tällaisesta Sup merkkisestä Gravel pyörästä:
https://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-mud-disc-
Tarkoitus olisi ajella nyt talvi kelissä asfalttiteitä ja sorateitä. Keväämmällä sitten poluille lähteä. Budjetti olisi tosiaan 1500 euron luokkaa. Onko tuohon hintaan parempia vaihtoehtoja?
Eipä tohon oikein muuta voi sanoa kuin että: #bringbacktheelegance. Design on (melkein) yhtä onnistunut, kuin siinä yhdessä suomalaisessa maasturissa silloin muutama vuosi sitten. Mikäs sen nimi olikaan?
Radavistissa long term review uudesta Salsa Warbirdistä: https://theradavist.com/2019/11/long...650b-all-road/
https://media.theradavist.com/upload...000&quality=75
Nyt muutama lenkki takana 650b-kiekoilla.
Eka tuntemus oli että koko pyörä tuntui pienemmältä ;) vannoutunut 700c käyttäjä tunnustautuu tykkäävänsä näistä ketteryyden ja herkkyyden takia jos ajetaan huonommilla poluilla tai teillä, mutta perushiekkatieajeluun valkkaan edelleen 700c-kiekot ja kumit.
https://live.staticflickr.com/65535/...6394665d_b.jpg
Itse huomasin lähinnä eron ilmatilassa 650b x 47mm vs 700c x 40 mm. Kaikki muut pelkästään kiekon halkaisijasta johtuvat erot hävisivät jo yhden lenkin aikana. Nyt on pienemmillä kiekoilla WTB Bywayt ja isommilla Nanot. Periaatteessa olisi varmaan järkevämpi pitää toisin päin, eli sliksit 700c-kiekoilla ja nappularenkaat pienemmillä, mutta toistaiseksi mennään näillä.
Onko tullut mitattua noiden Pacentien leveyttä? Avaruuskanaan taakse 50 mm taitaa olla aivan maksimi, 47 mm Bywaylla karvat hankasivat jo chainstayhyn niin, että piti nyppiä pois.
Pacentit on jämpti 50mm
Vieläkö flarella varustettuja tankoja käytetään vai onko palattu kaikessa hiljaisuudessa perus dropbareihin?
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Grailia odotellessa kerkeää kaikkea lukra ja alkanut tuo space chicken kiinnostamaan. Onkohan yleensä tulossa Planet X:lle black friday alennuksia? Varmaan varsinkin pikku alennuksella olisi ainakin hinta tuossa kohdallaan.
Millaisia kokemuksia noista on, onko jotain miksi kannattaisi jäädä sitä grailia odottelemaan? Työmatka ja lenkkipyöräksi asfaltille/soralle/latupohjille lähinnä tulisi ympärivuotiseen käyttöön.
Planet X:n alennukset ovat melko satunnaisia, luulisi että myös black fridayn aikaan tulee jotain mutta ei välttämättä koske koko mallistoa. Eihän tuo Space Chicken ole toisaalta kovin pahan hintainen täydelläkään hinnalla. Sellainen huomio heidän nettikaupastaan, että kun sinne rekisteröityy ja tekee ensimmäisen tilauksen, ei valuuttaa voi vaihtaa sen jälkeen. Olen joskus tilannut heiltä eurohinnoilla, mutta ainakin nyt puntahinnat ovat huomattavasti halvemmat (käyttävät meille surkeaa vaihtokurssia), joten tein uuden tilin ja tilasin pyörän punnilla.
En osaa Grailiin verrata, mutta omaan teräsroveen verrattuna Space Chicken tuntuu sähäkältä, ketterältä ja kovalta. Varsinkin isommissa töyssyissä teräskeula on huomattavasti anteeksiantavampi kuin Space Chickenin hiilikuituinen. Hyväkuntoisella soratiellä tuolla ei mielestäni ole merkitystä, mutta kuoppaisella tai kivisellä tiellä Rove on mukavampi. Toisaalta asfaltilla SC:n jäykkyys lasketaan ehkä eduksi. Grailissakin on melko jyrkkä ohjauskulma, mutta rakea ei ole ilmoitettu, joten numeroiden perusteella on vaikea ennustaa miten pyörä käyttäytyy. Perä on hieman pidempi kuin Space Chickenissä. Jos kiikarissa oli Grailin hiilikuituversio, on se varmasti mukavampi ohjaamon ja satulatolpan takia, mutta alumiiniversiota oli kai sanottu jossain arvostelussa melko kovaksi.
Ai niin, L-kokoisella Space Chickenillä 700c-kiekolla 40 mm renkailla ja 44 koon kenkä ottaa kiinni renkaaseen. 650b 47 mm renkailla ongelmaa ei ole.
Onko kukaan mitannut Suomi Tyresin Fast Freddie 54-584 nastarenkaan todellista kokoa?
Kuin myös. Milloinhan Grail AL -mallit tulossa saataville? Mutta asiaan, eilis ehtoolla netissä tuli vastaan itselle uutena vaihtoehtona Ribble -merkki. CGR -gravel mallistoa (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr/). Kiinnostaisi alumiininen CGR AL tai hiilari CGR SL (löytyy myös teräs ja titaani versiot..) Osissa saa valita aika kattavasti eri vaihtoehdoista, hinnat aika samalla tasolla vs. Canyon Grail. Onko näistä Ribblen pyöristä kokemuksia?
Niille on peräti oma topicci.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...481-Ribble-CGR
Grailin AL-mallia olen odotellut ja siihen vaihtoehtona aika samaan rahaan saisi tuon Space Chickenin. Uskon että aika asfalttipainotteista ajo tulee olemaan, sillä tallissa on tuo läskipyörä enemmän maastoon, joten ehkä tuo kovuus ei haittaa omassa käytössä. Tuo kengän osuminen hieman kyllä arveluttava ominaisuus... Odotellaan vielä black fridayt jos tulisi alennuksia.
Onko talvikäytössä tuollainen 650b 47mm rengas parempi kuin 700c? Löytyykö tuossa koossa hyviä nastarenkaita? Jos ottaa noilla 650b niin asfalttiajoon varmaan sitten kannattaisi toiset kiekot kesäksi hommata?
Tempestin omistajana suosittelen vilkaisemaan myös sitä, hinta näyttää suunnilleen samalta kuin SC:n. Toe overlappia ei ainakaan minulla (runko L, kenkä 44) ole, enkä ole rungosta muitakaan huonoja puolia löytänyt. Titaani tuntuu materiaalina alustavasti erittäin huolettomalta.
^ Mihin hintaan tuota Tempestiä on parhaimmillaan saanut? Mietin vain saattaisiko tulla kuun lopussa hyvää tarjousta vai tilaisinko tuon Rivalin 1x11 vaihteistolla nyt.
^ En ole enää seurannut aktiivisesti, mutta halvempaa en ole muistaakseni nähnyt. Pyörä on ilmeisesti myynyt aika hyvin eikä superhalvoille tarjouksille ehkä ollut tarvetta. Punnan kurssi ja Brexit aiheuttanevat pientä vaihtelua.
Toeoverlapilla ei ole väliä, jos ei mutkittele fiksillä kävelyvauhtia.
Tempest kannattepa huomioida, että Force22 on vanhalla rungolla-> max tyre 38mm. Muut versiot uudemmalla, eli max 46mm kumi
Odotteluks se nyt näyttää kuitenkin menevän ku M-koko on loppu.
Mä itse veikkaan, että tuollainen 650b rengas n. 50mm (mielellään vähän yli) leveenä olis haastavammassa talvikelissä parempi kun 700c 38-40mm rengas. Gräveli menee kyllä talvellakin monessa paikkaa ihan hyvin 40mm nakeilla, mutta huonommalla kelillä eteneminen on välillä hyvin raskasta ja/tai huteraa.
Ongelma on vaan se, että tuossa 650b koossa kunnolliset vaihtoehdot on vissiin vasta 2,1-2,25" kokoluokassa, eli liian isoja avaruuskanaan. Paras saatavilla oleva on käsittääkseni tuo Gravdal, mutta se on taas ihan turhan kapea.
https://45nrth.com/products/gravdal_650
Mä oon itse kanssa tuolaista avuruuskanan kaltaista laitetta katsellut, mutta hankinta on lykkääntynyt. Tollasen sopis kyllä aika hyvin maantiehommiin jotkut 30mm sliksit ja sopivat vanteet. Esim. seuraavat.
https://www.superstarcomponents.com/...-made-hubs.htm
https://www.bike24.com/1.php?content...D%5B19574%5D=1
Mulla on sormi ollut ostonapilla Tempestin tai Space Chickenin kohdalla useamman kerran. Sopivan Shimano - kokoonpanon puute on toistaiseksi estänyt. R8000 malli on itselle liian hintava.
^eiks noita saa runkonakin? Saa mieleisen ja pääsee askartelemaan.
Löytyiskö jostain juttua mitkä on käytännössä titaanin edut vs. hiilikuitu? Onko edut suuremmat kuin lisäpaino jonka titaani tuo? Eli Tempest vs. Space Chicken lähinnä mietin...
Yksi etu on varmaan titaanin joustavuus ja sitä kautta rungon mukavuus, mutta hiilikuitukeulalla siitä aika suuri osa sulaa pois. Nuo Planet X:n rungot tuskin ovat myöskään mitään hiporunkoja, eli materiaalia on luultavasti käytetty vähän enemmän. Itselläni oli sama valinta, päädyin Space Chickeniin painon takia, ja taisi se ainakin kesällä olla hieman halvempikin. Kyseisissä pyörissä on myös jonkin verran eroa geometriassa, Tempest on hieman rennompi ja loivemmalla keulalla, pidemmällä perällä sekä todennäköisesti hitaammalla ohjauksella.
Tuskin PlanetX:n pyörissä materiaalin erot pääsee mitenkään erityisen hyvin esiin velibin mainitsemasta syystä. Jos geometriaeroja ei ottaisi huomioon niin menisin puhtaasti fiilispohjalta mikä materiaali houkuttelee enemmän.
Titaanin etuna ajattomuus yksinkertaisen muotoilun ja materiaalin kautta, maalipinta ei kärsi ja kestävämpi kolhuille. Näistä syistä myös bulkki titaanirungot on suhteessa aika helppo myydä pois vuosienkin jälkeen jos päivitysinto kasvaa.
Kuitu kevyempi ja todennäköisesti hieman enemmän vaimentaa tärinää vaikkakin suurin ero tulee renkaista. Omaan silmään graafinen toteutus ja muotoilu erikoista ja hieman halvan näköistä eli perus planetxää.
Jos ei vielä huomannut rivien välistä niin ehdottomasti itse näistä menisin huolettomammalla ja ajattomalla titaanilla. Muilla vaatimukset todennäköisesti ihan eri niin valitsee sen mikä innostaa ajamaan entistä enemmän.
Exploro meni tänään hydro- ja digiloikalle Asetoni & Asetoniin. Ensimmäinen kysymys oli mikset hommannut sitä Ultegran RX Di2:sta? Hele...
Kai tästä hyvä tulee.