Kummaa narinaa. Seuraavan kerran kun on pakottava tarve järjestää kulkue, järjestettäköön se baanalla, ohjataan bussit ja taksit sinne kanssa, parit lastenvaunut sekaan että varmasti on tasapuolista. Sitten tyytyväinen?
Printable View
Fuuga: Ylempänä ehdottamasti on todella outo ajatus. Suosittelen tutkimaan tapauksesta kuvattuja videoita ja karttoja Mannerheimintien paikkeilta.
"muut bussit ja taksit odottelivat aivan nätisti" - kaikki muut eivät odotelleet nätisti. Kulkueen sekaan oli vähällä tunkea pari muutakin sinne kuulumatonta ajoneuvoa. Näköjään tietosi kulkueesta ovat hyvin vaiillinaiset, joten suosittelisin olemaan kommentoimatta.
Minä olin siellä ja näin aivan hyvin. Keskimäärin ne jotka siellä hötkyilivät ja pyrkivät päsmäröimään oli oma väki (=pyöräilijät) "kun kerrankin saa pomottaa". Se jäi minulle "muistoajosta".
Esim. samasta kohtaa kuin tämä tyhmyydensoturi tuli ei yksikään toinen bussi edes liikahtanut.
En tiedä, olenko ymmärtänyt väärin, mutta käsittääkseni oli kyseessä muistoajo, jonka yhtenä sisältönä oli kaikenkokoisten autojen suhtautuminen fillaristeihin. Jos olet seurannut uutisointeja viime vuosina, järkyttävän paljon eri asteisia tilanteita bussit vs. fillarilla liikkuvat. Ei siis pelkästään succisjengi. Itseä on järkyttänyt, kun olen keskustellut bussikortin/siitä ammatista toimeentulonsa saavien kanssa ja vallitseva näkemys on se, että fillarilla ei saa ajaa missään tapauksessa "suojatiellä", vaan on talutettava, vaikka bussi olisi kääntyvä ajoneuvo. Sitten olen kertonut todellisuuden nykysäännöksillä ja nämä ovat olleet aidosti hämmästyneitä... Että tavallaan vastapuoli näkemyksesi mukaan. Itse kyllä tulkitsen mielenilmauksen samassa liikenteessä olevien huomion keskittämiseen fillaristien perspektiiviin, olemassaoloon ja huomioimiseen.
Oli siellä ilmeisesti useampikin kinneri ja välittömästi saattueen sulkevan poliisiauton perässä kaksi moottoripyöräilijää (jotka olisivat mielestäni voineet hyvin olla myös poliisiauton edessä, samalla tavalla heihin sattuu auton kanssa kolaroidessa ja suhtautuvat yleensä hyvin terveesti polkupyöräilijöihin (samoin kuin useimmat autoilijat, tietysti)). Olisiko se ollut uhrin muistamisen kannalta parempi, että yhtenäisen kaksi-/kolmipyöräjoukon sijasta olisi ollut sekalainen seurakunta Cannondalea ja Toyotaa, BMC:tä ja BMW:tä, ts. ei juuri eroa hieman normaalia ruuhkaisemmasta päivästä Manskulla? Joku Autoliiton edustaja tai vastaava olisi tietysti voinut ennen tapahtumaa puhua, mutta eipä siitä sen kummemmin olisi uutisissa mainittu varsinkin koko tapahtuman leimautuessa yhden ikävän sattumuksen takia.
Vaikka konflikti ei olekaan toivottava ja sellaista pitää liikenteessä pyrkiä välttämään, mielestäni bussin tempaus voi loppupeleissä olla hyväkin juttu. Tapaus tuskin olisi saanut julkisuutta muutamaa pientä lehtijuttua ja ehkä puolen minuutin tv-pätkää enempää eli unohdettu viimeistään seuraavan uutisen jälkeen. Nyt ongelma on kaikkien tiedossa ja kun sitä tarpeeksi pureskellaan, kulkueen tavoite eli herättää ihmiset ajattelemaan voi hyvinkin toteutua. Näin, vaikka vähän pureskelua tarvitaankin.
Markettipyörämiehen ajatus on loistava. Jos esim. Autoliitto lähtisi mukaan seuraavaan kulkueeseen, pohja rauhan rakentamiseen olisi ihan uudella tasolla ja hommasta lähtisi viesti pyrkimyksestä hoitaa tarkoituksenmukaisella tavalla liikkumistarvetta nykyisen kalustopoihjaisen reviiritaistelun sijaan.
Nyt pyörivässä A-studiossa puhuttiin sujuvasti mielenosoituksesta, jossa ilmeni ties mitä raivoa puolin ja toisin. Ja tuohan taisi oikeammin olla muistokulkue, eikä muistoajo. Hautajaissaattue se ei ainakaan ollut, joten ei sentään aleta sotkea omaisten surua ja asioita fillaristit vs. autoilijat kinasteluun.
Munamankelilta hyvä oikaisu. Muistokulkulkue kyseessä mielenilmauksen ohella. (En katsonut uutisointeja niin tarkalla silmällä, että oliko suositusten mukaiset mustat nauhat käsivarren ympärillä. Tai vastaavat symbolit fillaristien perinteiden mukaisesti).
Ei millään pahalla, mutta kulkue oli satoja metrejä pitkä eli kukaan ei ole käytännössä voinut nähdä kaikkea mitä siellä tapahtui. Itse ajoin loppupäässä ja tuli nähtyä pysähtynyt bussi ja torikokous sen edessä, mutta oli siellä Hesperiankatujen tienoilla keskellä katua pyöräilijöiden väisteltävänä vihreä farmariauto, jonka luona yksi pyöräilijäkin oli pysähtyneenä ilmeisesti vahtimassa autoa. Olin kuulevinani pyöräilijän naurahtavan eli ainakin siinä vaiheessa tunteet olivat rauhalliset. Ilmeisesti auto oli jossain välissä (ehkä bussin aiheuttamassa) tunkenut pyöräilijöiden väliin ja lopulta pysäytetty paikalleen.
Täällä on myös muutamaan otteeseen ehdotettu bussin tapauksessa, että joku olisi ilmoittanut siitä poliiseille ja nämä olisivat hoitaneet bussin pysäytyksen tai pitäneet sen pysäkillä jos se olisi sinne ensin päästetty. Ensinnäkin kulkue oli pitkä eli poliisien hakuun ja heidän paikalle saamiseen olisi mennyt ihan liikaa aikaa ja kuski nyt olisi tuskin rauhassa vain odotellut. Toiseksi etummaisella ja takana olleella partiolla oli oma tehtävänsä, jota eivät olisi voineet turvallisuuden takia keskeyttää.
Siellähän olisi kuumentuneet autoilijat olleet viimeisten pyörälijöiden renkaissa kiinni jos takana ollut partio olisi lähtenyt.
Ainakaan letkan loppupäässä en havainnut minkäälaista pyöräilijöiden "pomottamista", mutta ehkä sinne oli jäänyt ajamaan rauhallisemmat yksilöt. Oli joukossa myös muutamia kävelijöitäkin ja ainakin yhdet lastenvaunutkin. Tiedä sitten pääsivätkö perille asti, kun ainakin reitin ainoassa alamäessä vauhti sentään kiihtyi jo kävelyvauhtia kovemmaksi.
Muutamassa viimeisessä kriittisessä pyöräilyssäkin on huomannut juuri joidenkin ammattikuskien välinpitämättömyyden. Viikko sitten taksi yritti tunkea Länsiväylän liittymästä pyöräilijöiden sekaan, mutta moottoripyöräpoliisi keskeytti toiminnan ja myöhemmin vielä bussin täytyi tunkea suurinpiirtein pyöräilijöiden hihoja nuoleskemaan ulosmeno rampilla. Kuukausi sitten piti jonkun tsupparifirman pakun myös tunkea joukkoon, vaikkei kuljettajan olisi enää montaa pyöräilijää tarvinnut ohitseen päästää. Lyhyen häiriköinnin jälkeen paku kuitenkin kääntyi, mutta sai sekin myös moottoripyöräpoliisin peräänsä. Todennäköisesti puhuttelulla ovat selvinneet, vaikka voisi tuosta vaarantamisesta sakkojakin antaa. Joku ehkä tietää paremmin miten näissä poliisi toimii?
Autojen suhtautuminen pyöräilijöihin?!? Ihminen se on kuule sielläkin sisällä.
Onko ne bussikuskit ajanut sitten surutta niiden suojatiellä olleiden fillaristien päälle? Aikoivatko ajaa, jos tilanne tulee eteen?
Mielestäni on aivan samantekevää, mitä laki sanoo. Kukaan terve ei aja tahallaan toisen päälle autolla tai auton alle fillarilla.
Miten tämä kulkue paransi fillaristien turvallisuutta? Ainakaan Sergei ei reagoinut kovin kivasti turhaan viivästykseen ja varmasti lisäsi taas hernettä monenkin tulevan "kouluttajan" nenään. Miksi tällaisen ajon päätarkoitus oli häiritä normaalia liikennettä ja kerätä mediahuomiota? Ketä varten? Oliko omaisten suostumus tälle ajolle olemassa? Olisiko ehkä kannattanut vetää henkeä muutama päivä?
Oikein aiheellinen kysymys. Omasta mielestäni toistaiseksi parhaan vastauksen ainakin joihinkin noihin seikkoihin olen lukenut tästä kolumnista: http://uusi.voima.fi/blogikirjoitus/...avat-maailman/
Olisin itse kirjoittanut ehkä vähemmän kärkevästi, mutta on tuossa kolumnissa paljon hyvääkin.
En ehdota, että jätettäisiin tutkimatta ja kirjaamatta. Sen sijaan turha lisärankaiseminen on se mitä en välttämättä ymmärrä. Ja edelleen korostan, että piittaamattomuus, välinpitämättömyys tai tahallisuus ovat rangaistuksen arvoisia. Sen sijaan aito tahaton onnettomuus on asia jossa rangaistukseksi riittäisi itse onnettomudesta syntyneet vastuut ilman sakkorangaistusta. Tämä ei mielestäni heikentäisi uskoa luottamukseen muita liikenteessäkulkijoita vastaan vaan pikemminkin vahvistaisi sitä. Luottamusta ei synny tiukemmilla säännöillä ja kovemmilla rangaistuksilla, vaan vastuunkannolla. Vastuunkannosta tässä maassa tuntuu olevan valtava pula.
johan tästä sota saatiin. En tiiä, mutta ei mulla ole ollut koskaan erityisen vaikeata liikenteessä, vaikka olen sekä pyöräilijä että autoilija. Nyt on ajettu pari päivää vaimon kanssa autolla töihin, jatketaan fillarilla kun pahin möyhkääminen laantuu.
Hatuttaa nämä nykymedian pseudovastakkainasettelut kuten pyöräilijät vs. autoilijat. No kohta velaksieläminen loppuu joka tapauksessa, sitten voi olla ihan oikeitakin ongelmia
Mulle kävi just näin pari kolme viikkoa sitten kun aamulenkin lopulla lähestyin työpaikkaa. 40:n rajoitusalueella poljin 32-37 lukemilla kun peileistä näin mursun ohittavan juuri ennen korotettua suojatietä johon sitten piti tietysti reilusti polkasta jarrua ettei AMG-alusta pohjaa tai tuplaputkien päät ota naarmuja.
Vähällä oli etten perään täräyttänyt, vähän heristelin etusormea rinnalla niin mitä saksan kilvillä mursuileva tekee ? No se jättäytyi hetkeksi jälkeen ja on kohta rinnalla, sivuikkuna auki ja hedelmäkapula kourassa ikuistaa mun ajoa rinnalla 35-40 vauhdissa vastaantulijoista välittämättä.
Vähällä oli tulla otsikon mukaista jälkeä mutta muutaman kehotuksen jälkeen älysi poistua rinnalta kiilaamasta.
Yritin ajaa mursua kiinni jotta olisi selvinnyt missä tällaisia lahjakkuuksia työllistetään mutta yli 40:n vauhti ei siihen riittänyt, kääntyi sitten muualle ennen työmaata.
Ilmeisesti halusi kuvata pyöräilijää ja ajoradan vieressä kulkeva kevliä... Ihan tuon takia piti liittyä naamakirjan riemuryhmään jos olisi tarpeeksi tyhmä laittamaan tuotoksensa raadin arvioitavaksi. Olisi saanut helpommalla yhteystiedot tutkintapyyntöön viranomaisille.
Tuo tapaus oli viimeinen kannuste hankkia Full-HD kamera jolla teen omat versiot jatkossa ja ilmoitus lähtee taatusti jokaisesta vastaavasta typeryydestä.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Ajoin itse myös melko jälkipäässä. Olin melkein kohdalla kun tämä 'Sergei' toi bussinsa siinä vaiheessa aika siististi skurukiskoille. Sen jälkeen itse ohitin juuri torikokouksen abt. kansallismuseon kohdalla ja totesin siinä olevan aivan riittävästi polemiikia, että siihen enää kenenkään tarvitsisi jäädä. Melkein koko matkan Töölönlahdenkadulta Hesarille ajoi kaksi henkilöautoa saattueen keskellä. Näille ei soitettu poskea eikä heitä provosoitu mihinkään ja taisivat itse tajuta oman tyhmyytensä ja ajoivat sinänsä aivan nätisti. Kääntyivät sitten oopperatalon kohdalta hesarille. Skuruhallien kohdalla Töölössä oli taksi odottamassa ylipääsyä kiskoilla poikittan. Jonkun piti mm. siitä huudella kuskille 'Ei kuules noin saa ajaa' tjsp.
Minä vain en voi sille mitään, että minun silmiini myös joillain pyöräilijöillä on kumma tarve saada kärjistettyä pyöräilijöiden ja muun liikenteen ristiriitoja ja siten loppujen lopuksi aiheuttaa hallaa koko genrelle. Rikosilmoituksen teko selvistä tilanteista on syytä tehdä, mutta mitä hyödyttää sen huutelu ja siitä kinastelu tapahtumapaikalla? Nyt bussi-episodin mainosarvo on pyöräilijöille nolla.
Mutta juu, olen avautunut ja tuonut mielipiteeni julki. Se riittäkööt.
Niinhän sitä luulisi, mutta matala impulssikontrolli tekee ihmeitä joidenkin ihmisten harkintakyvylle.
Sillä oli tärkeä demonstratiivinen funktio. Suomalainen liikennekulttuuri on niin debiiliä, että täällä ei voida järjestää edes rattiraivon uhrin muistoa kunnioittavaa kulkuetta ilman osallistujien henkeä uhkaavia välikohtauksia a la Sergei. Aika harvassa mielenosoituksessa päästään yhtä selkeästi demonstroimaan mitä vastaan väki protestoi...
Olen hyvin pahoillani, että ajo oli järjestetty pahimpaan ruuhka-aikaan sunnuntaina kello 12:00. Vilpittömästi toivon, ettei Sergei saisi tuosta muuta kuin kirjallisen huomautuksen ja pääsisi jatkamaan työtänsä yhtä kokemusta rikkaampana. Tuskin ajaa toista kertaa kulkueen keskelle.
Omainen oli tapahtuman saaneesta laajuudesta hämmästynyt, mutta ei vastustanut ajatusta (kohtalaisen luotettavan tahon mukaan). Mikä olisi sopiva aika hengen vetoon, viikko, kuukausi tai vaikka seuraavaan kevääseen, kyllä sen olisi jo moni unohtanut ja fillareita olis ollut paikalla vaikka kolme.
Siis se virkavalta joka ei ollut paikalla estääkseen bussin laittoman liikkumisen alunperinkään? Tykkään myös konsensuksesta ja musta käsirysy oli tyhmää mutta jotain rajaa nyt tähän.
Aika rohkea ekstrapolaatio että sama olisi jatkunut jos bussi olisi päästetty ajamaan mielensä mukaan. Kokemukseni perusteella lähes kaikissa asioissa—eritoten kielletyissä—vesipato murtuu kun ensimmäiset pari aloitteellista tekevät jotain.Lainaus:
Toisekseen, muut bussit ja taksit odottelivat aivan nätisti vaikka niillä oli selvä esimerkki.
Ihan tälleen keskustelua sivusta seuraavana ois kiva jos kantakaupungin hipsteritkin muistas että ei olla nyt trendikahvilan myssyn tuoksusessa takapöydässä keskustelemassa, ihan sillä vaan et voi käyttää savolaisia sanamuotoja, ei tarvii sitä hienointa, juuri kuulemaansa, sivistyssanaa ihan jokaiseen virkkeeseen lisätä. Ei muuten mutta ei tarviis tälläsen maalaistollon vähän väliä kuuklella kahtoo et mitähän tässä mahdetaan kirjoittaa.
Ihan tajunnan avartamiseksi otetaan esimerkiksi: taas jälleen kerran fillaristi on tappanut autossaan istuvan autoaan kuljettaneen ihmisen laeista yms. piittamattomalla pyörällä ajollaan. Autoilijat järjestävät muistokulkueen tapahtuneen johdosta. Yhteisymmärrystä rakentavat pyöräilijät menevät paikalle ja ujuttautuvat kulkueeseen. Autonkuljettajat ja pyöräilijät halaavat toisiaan ilonkyynelten valuessa poskille?
Jotenkin huvittavaa että me pyöräilijät saadaan tästäkin aiheesta tämänkaltainen kina aikaiseksi. Meillä kaikillä on kuitenkin jollain tasolla samankaltainen lähestymistapa tähän asiaan.
Mutta kuinka tätä asiaa mahdetaan pyöritellä tuolla ei-pyöräilijöiden joukoissa? Vai kiinnostaako koko juttu oikeasti muita kuin pyöräilijöitä ja sitten noita intohimoisia pyöräilyn vastustajia. Se siihen väliin mahtuva iso porukka ei taida korviaan lotkauttaa. Ainakaan täällä töissä ja muissa asiakaspiireissä en ole kuullut sanaakaan koko hommasta. :)
Pitää olla melkoinen piip trolli kerroin x jos tuollaisia tarvitsee edes kysellä? Autoilija aiheutti toiminnallaan pyöräilijän kuoleman. Kyse ei ole onnettomuudesta ja se on se pointti. Mitä enemmän tällainen törttöily saa julkisuutta sen parempi ja tässä tapauksessa se ei edes jäänyt törttöilyn asteelle. Olen itsekin sortunut törttöilemään liikenteessä, mutta välineiden pitää olla tasavertaiset - auto vs. polkupyörä eivät sitä ole.
Ja lisäksi tämä ajo taas osoitti mielestäni, että pyöräilijät ovat yhtä suurta perhettä - todella hieno ele järjestäjiltä. Järjestäkää toki mullekin jos joskus menen sen sipsin perässä sinne ajoradalle. Mulla on sen verran hyvä henkivakuutus, että kaljaa riittää luultavasti kaikille :cool:
Pakko laittaa tätä omiin havaintoihin perustuvaa trenditietoa. Takana toistakymmentä vuotta säännöllistä työmatka-ajoa Espoo-Helsinki akselilla n. 40 km/vrk. Lisäksi paljon ajoa keskustassa 80-luvulla. Autoilijat ottavat pyöräilijät huomioon vuosi vuodelta paremmin ja agressivisten määrä on vähentynyt. Pyöräilijöiden määrä on kasvanut voimakkaasti ja holtittomien/piittaamattomien pyöräilijöiden määrä on vaarallisen suuri. Koen, että itselleni pyöräilijä on useammin vaaran aiheuttaja kuin auto. Pyöräilijät puhuvat kokoajan suhteestaan autoilijoihin, unohtaen täysin jalankulkijat. Esimerkkinä se, että suojatiesäännöt koskevat myös polkupyöriä, jotka siis laisssa määritellään ajoneuvoiksi. Summasummarum vika ei ole kulkupeleissä vaan yksilöissä. Töölön teurastaja ei edusta autoilijoita vaan itseään eli mieleltään häiriintynyttä ihmistä. Ei nyt aloiteta sotaa.
Vihan hallinta liikenteessäkin on ihan kunnioitettavaa.
Se mitä itse luen Pyöräliiton ja Hepon suunnalta tulevaa propagandaa elikäs tiedotusta, niin se minun lukemanani edustaa urbanismia: kaupungissa tärkein kulkumuoto on kävely, sitten tulee pyöräily, kolmantena joukkoliikenne ja sitten muut. Se kuinka paljon "me pyörälijät" oikeeasti voimme vaikuttaa siihen miten joku 14-vuotias teini Jopollaan toista teiniä tarakalla kuskaten ajaa vaikka suojatielle tai pujottelee yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä mummojen välistä, niin on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jokainen voi omasta ajotavastaan ottaa vastuun, mutta muiden käyttäytymiseen vaikuttaminen on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta. Itse olen muuttanut työmatkareittiä, koska eräässä valoristeyksessä ärsytti lähes joka kerta kun autoilijat ajoivat sen tukkoon. Nyt en aja siitä risteyksestä ja hymyilen enemmän.
Ja kaikki voimme panostaa parempiin pyöräväyliin: Oikeanpuoleinen pyöräliikenne (pyöräkaista) erotettuna jalankulusta. Risteyksien jatkuvuuskohdat kuntoon milloin pyöräilijän reitti jatkuu ajoradalla tai milloin jalankulkijoiden seassa. Kunnollinen infra oikeasti luo sitä parempaa pyöräilykulttuuria, ei se ole mitään vihreää tuulimyllyhaihattelua. Ugh, olen puhunut vaikka meni aika kauas onnettomuuksista.
^Kaupunkilaisena totean, että järjestys on: kävely, raiteet eli spora, metro ja juna, pyörä, bussit ja sitten (kännissä) taksi ja sitten lainattu auto ja sitten oma auto (kellä on).
Kaupungissa on syytä ymmärtää, että pyöräilyn tarkoitus ei ole tempoajo vaan siirtyminen liikennevirtaan sovittautuen paikasta toiseen.
Jonkinlaista pakinaa tämän tiimoilta. Ei järin hauskaa, enkä nyt tarkoita aihetta vaan muka hupaisaa tyyliä. Ei ihan jyrkilehtola.
Sääli, että suomalaiset tappelevat niin paljon muistoajoissa joita järjestetään jonkun muistolle. Muistoajo voisi olla juuri meille suomalaisille sopiva liikuntaharrastus.
http://yle.fi/uutiset/sananen__muistoajot/8235782
Siksi että sen näyttäminen on jotenkin lapsellisen amismaista, ihan hurjapäisen kapinallista. Yllättävää kyllä jotkut edelleen raivostuvat siitä, vaikka teho vanheni jo joskus 1990-luvulla.
Minunkin mielestäni noin ylipäänsä liikenne soljuu paljon mukavammin kuin ihan parikin vuotta sitten, mutta vakava/tarkoituksellinen häirintä on lisääntynyt. Jos ei nyt sentään kerran kuussa niin kyllä muutaman kerran vuodessa tulee noita tilanteita ja se on ihan liian paljon.
Tosin täytyy myös ottaa huomioon että esim. en enää koskaan odota autoliikenteen noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, joka osittain vähentää omia vaaratilanteitani, mutta se ei tarkoita sitä että liikenne todellisuudessa olisi parempaa.
Pyöräurpoilijoita on kyllä ikävä määrä, ja vaikka heidän aiheuttamansa vaara on pienempi kuin autolla liikkuvan, olisi sitäkin hyvä kitkeä. Joponuorisohenkilöt erikseen, mutta erityisesti ketuttavat yleensä hiljattain maantieharrastuksen aloittaneet työmatkaohjukset jotka eivät tajua etteivät ne tytöt ehdi nähdä sitä mieskuntoa jota esitellään laput silmillä kolmeakymppiä jossain keskellä kaupunkia. Noille tulee välillä huudettua ja näytettyä merkkiä. Että jos edes lycraheimo jotenkin tolkullisesti ajaisi.