Näinpä, tajusin pari sekuntia liian myöhässä.
Printable View
Sramilla on olemassa 11sp pakka joka ei tarttee XD-vapaaratasta
Oiskohan nyt sitten ollut tämä:
https://www.bike-components.de/en/SR...issset-p48904/
Edit. Ainahan vaparaattaan voi vaihtaa samalla tuohon xd- malliin. GX-voimansiirto on todella hyvä kun vaan on kunnolla säädöissä. Vastaavasta shimpasta tosin ei ole kokemuksia.
Ajattelin laittaa eteen 28T ja taakse 11-42 järkihinnoilla. Tästä päädyin tuohon slx-sarjaan ja 11 vaihteeseen. Eli tuo slx:n m7000 pakka ei tod. mene mutta xt 8000 menee? Ei ole mikään pakko olla tietenkään juuri nämä, täytyy vielä tutkia 10 vaihteita jos menee kerran nätimmin. Ei mene M-koko millään mulle. Ja periaatteessa haluaisin ainakin kerran laitella kaikki itse kun tämä on ns. ensimmäinen pyörä, että vähän oppisi perusasioita eikä olisi ihan kädetön pyörän huolloissa sitten. Tuossa 4 prossa olisi kaikki vaan valmiina kuin illallinen Manulle 😀
Niin siis kaikki shimanon 11-lehtiset maastopakat on saman levyisiä. Se että mahtuuko ne tuohon kyseiseen vapaarattaan runkoon on eri asia. Pitäis mitata tai kokeilla laina pakalla ennen kun tilaa setin.
Eikös 3Prossa ole GX:n pakka vakiona eli se on sillon 10-42. Tuo 10-piikkinen on juurikin se syy miksi se tarvitsee XD-vapaarattaan.
Kyllä ne kaikki Shimanon 11 lehtiset maastopakat menee siihen tavalliseen vapariin. Eli myös se SLX.
elastolta hyvää tietoa. Jotenkin oli mielessä että tuolle alun perin 8-lehtisen vapaarattaalle ei mene kun tuo kymppi, mutta parempi näin päin. Varmaan maantiepuolelta sekoitin.. tällä kylällä vähemmän liikkuu vielä noita shimanon isolla voimansiirrolla olevia maastossa.
Kiitos infoista. Kaipaan potkua tuonne möyrintäpäähän näillä ripulireisillä. Arvon tuon 28 ja 30 eturattaan välillä. Voihan tuon aina vaihtaa jos menee överiksi 28:lla. Hyvä tietää että tuo 11-pakka pitäisi mennä, sen kuitenkin haluaisin mieluiten.
Moi foorumille, ensimmäinen viesti!
Maasto-ajoon sopiva hinta-laatusuhteeltaan hyvä harrastepyörä kiinnostaisi paljon. Olen pohtinut sekä etujousitettua maastopyörää että fatbikea. Jälkimmäinen kiinnostaa tällä hetkellä enemmän, mutta oikeasti en näistä mitään tiedä, eikä haittaisi jos joku haluaisi minulle opastaa pääpointit maastopyörä vs. läski?
Olen pohtinut, että jousittamaton läski saattaisi olla helpompi ylläpitää (vähemmän huoltoa ja rikkoutuvia osia) ja sopisi ympäri vuoden maastoon sekä poluille, voisi kenties laskettelukeskuksissakin kikkailla, sekä talvella kävisi myös työmatkapyöränä.
Onko fatbikeissa jotain erityisiä ongelmakohtia, jotka ennen hankintaa olisi hyvä huomioida vs. maastopyörä?
- Leveä rengas paremman pidon vuoksi voi antaa liian suuren rasituksen ketjuille, rattaille tai muille voimansiirtoon liittyville osille ja rikkoutua käytössä perinteistä maastopyörää helpommin?
- Ongelmia leveän renkaan kanssa muutoin, sopivuus, paikoillaan pysyminen tai vanteelle laitto?
Olen surffaillut Canyonin sivuilla (kaverilta löytyy Grand Canyon maasturi) ja lisäksi Whiten läskistä olen kiinnostunut (olen lukenut ketjua, mutten kokonaan). Toisella kaverilla on Feltin läski, josta hän on pitänyt kovasti. Pyöräkuumetta on, mutta niin on myös matkakuumetta aina ja juuri tällä hetkellä rahat ovat kiinni talven reissussa. Jos hyvin käy ensi kesäksi saattaisi olla varaa ostaa pyörä. En halua maksaa "liikaa", mutten myöskään halua ostaa huonolaatuista mankelia, jonka kanssa olen jatkuvissa ongelmissa rajallisten taitojen kera.
White 4 Fat Lite 799€ ja Pro 1290€ (@XXL) olisivat mielestäni kumpikin hinnaltaan ok. Onko muita hyviä vaihtoehtoja, kun etsin pyörää joka maksaa korkeintaan 1500€, mutta mieluiten kuluttaisin alle tonnin. Onko jokin syy miksi kannattaisi valita vanhempi 3-malli, jos niitä sattuu saamaan? Taidan ilmoittautua tapojani vasten XXL:n postituslistalle, jotta pystyn reagoimaan mahdollisiin tarjouksiin...
Kiitokset jo etukäteen asiantuntevasta avusta aloittelijalle.
Yo! Tuore White omistaja ilmoittautuu tänne.. Oranssi sellainen tarttui matkaan viime viikolla kaupassa käydessäni. Itse asiassa en ole sillä vielä oikeastaan ajanutkaan koska ajattelin nastoittaa noi Snowshoet ja ajattelin etten halua nastareikiä täyteen moskaa. Jarrut on vaihtunut slxään ja rallinaaman turbine stonga isketty stemmiin kiinni + lukkogripit. Ei muuta tällä kertaa..
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...60bc06a97f.jpg
Oma läsä nyt tollasessa kuosissa. Huomenissä, jos pääsisi jarruja sisäänajamaan ja testaamaan kuitukeulaa käytännössä.
Vaa'allakin käytin ja 14,7 kg jäi kahden läskin erotukseksi[emoji1]
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Olikos noissa 3 ja 4 fat prossa juuri muuta eroa kuin että 3:ssa on hiilikuituetuhaarukka, mutta sentin kapeammat kehät. Ja renkaat nelosessa ovat 4,8-tuumaiset nastoitettavat Snow shoet, kun taas kolmosessa 4,5-tuumaiset Snow shoet.
Mulla jäi näemmä toiseen selaimeen tuo tonnin tarjous 3 fat prosta auki ja se näyttää, että vaikka netissä ei ole, niin Tammistossa olisi M-kokoa. En sitten tiedä pitäneekö paikkansa.
Ja myyhän xxl hiilarikeuloja 199 hintaan, oranssin värisenä.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Myyhän se, mutta se on 15mm läpiakselilla. Ei käy kovinkaan moneen ainakaan halvempaan malliin.
Ok. Luulin että niissä oli 15mm kaikissa. Kiinasta saa edukkaasti hiilarikeuloja jos sellaista kaipaa..
8, 9, 10 ja 11 lehtiset maastopakat menee saman levyseen vapaarattaanrunkoon. 11 on kyllä kokonaisuudessaan leveempi, mutta sitä on levitetty tuomalla rattaita lähemmäs pinnoja. Saattaa aiheuttaa joissain läskeissä ongelmia, koska ketju kulkee pienimmällä vaihteella lähempänä rengasta. Mulla on 3Fat Litessä XT M8000 1x11 vaihteisto ja hienosti pyörii takana alkuperäisellä 80mm vanteella 4,8" Surly Bud, joka on kuitenkin suhteellisen muhkean kokoinen renkula.
Kysymys keskiöstä. Vaihdoin saman palikan ku AnttiL. Mulla jää pieni rako vasemman polkimen ja sen mustan holkin väliin. Ehkä n.2mm. Kasasin samoilla hiluilla ku purinkin. ???
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
On kyllä ihan eri pyörä nyt tuo 3lite. Kannatti vaihtaa kuitukeulaan. Ja jarrut (slx m-675) ihan eri planeetalta alkuperäisiin verrattuna.
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Kyl se on ihan nätisti kierteellä. Tech osiossa on kuva ku eilen sinne laitoin kans kyssärin.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
onko ytte07:lle selvinny jo tuo kampihomma? Sanoisin että shimanon laakerikupit on sen millin kapeammat ja niin noihin kampiin jää tuo rako. Käy hakemassa sopivat spacerit ja homma kunnossa. Itsellekkin on jäänyt noita laatikkoon kampien ja keskiöiden vaihdoista..yleinen juttu. Pitäisi löytyä joka pyörähuollosta hyllytavarana tuolle akselille sopia.
Olikos jollain tietoa paljonko Pro 3:n ohjaustanko painaa? Huomenna meen ostamaan vasta ko. pyörän mutta nyt sais jo tilailla vähä jotain palikkaa.. :)
Esim. onko tämä oikea tohon pyörän ja onko kokemuksia tekeekö tolla mitään? Truvativ Stylo T20 20mm Riser Handlebar 31.8 x 680mm.
Ja mikäs kevyempi sisuri sinne orkkis sirureiden tilalle kannattaa vaihtaa Schwalbe 13F vai joku muu...?
Amatööri kiittää!