Aijaa mää ku luulin .. muuten aika hupasa yhdistelmä 300 nastaa edessä ja kesärengas takana.. saas nähdä miten noi polut tuolla onko tallattu ja jäätä vai sulaa maata/pehmolunta.
Printable View
Niimpä ite ajan nastoilla varmuuden vuoksi..:)
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Mulla oli jonkin aikaa 208 nastainen edessä ja Nokian Rollspeed melkein sliksi takana, en minä huomannut pidossa kovin suurta eroa, mutta aivan siloista kiillottunutta jäätä ei juuri löytynyt.
Migreeni kun meinaa hajottaa pään kävin taas ajamassa tunnin lenkin, kylmä ilma auttaa siihen ja riittävän tummaa lasia nokalle, niin ei ole niin kovin paha.
Mitä enemmän 26" maasturilla ajaa, sen enemmän se koukuttaa, kävin toisen reitin ajamassa ja siellä on sellaista 1-2cm upottavaa jäätynyttä sohjoa/lunta, melkoisen mekkalan pitää kun ajaa ja tietty jonkin verran vastustakin, mutta uskomattoman hyvin tuo menee, sama nimellinen leveys renkaissa kuin mara wintterissä, mutta maralla se on sellaista seinän läpi puskemista, kun nuo LT3 kumit ei juuri välitä mitä siihen eteen tulee.
Hauskinta kuitenkin on se, että muutama polkaisu ja paikassa kuin paikassa vauhdin saa sinne 30 tuntumaan, no ehkei tiukassa ylämäessä kuitenkaan, vauhti tuntuu vielä pysyvän ihan kivasti, 29:llä taas meno on enemmän siirappimaista, tahmeaa. Tykkään, että paremmin tuo 26 menee talvikelissä nyt kun säädöt alkaa olemaan kohdillaan.
Yksi reipas alamäki on matkalla ja alla on tosi tiukka 90 mutka, ei mitään ongelmia pidon kanssa, vauhtia noin 40km/h login mukaan.
Heitin aiemmin 34 piikkisellä varustetun takapakan paikoilleen, niin kiipeää nyt rankimmatkin mäet ylös, vaikka olisi pöpperöistäkin, kuten talvella tahtoo näillä pienemmillä teillä olla, jätin myös fleece välihousut pois, räntäsade kasteli sitten verkkarit ja tuuli jäähdytti ihanasti, no ei se nyt niin hirvittävän paha ollut, kun ajoi vaan kovempaa :D
No en minä kovin kovaa päässyt, 10-11km/h keskarit, migreeni päällä ei viitsi todellakaan revitellä ylämäkiin.
Takana ei taida tosiaan nastoja tarvita kuin ainoastaan jäisen mäen kiipeämiseen, mulla on välillä ollut nastoillakin siinä lajissa ongelmaa, nousuprosentit kun ylittää 15, niin alkaa olemaan haasteellista.
Ihan kiva nastat takanakin sitten kun on kunnon jäärännipolkua
Mulla on nyt edessä 2,35" ISP-nasta ja takana 2,25" Nobby Nic -nastaton. Suurimman osan ajoista pelittää oikein hyvin, mutta aika ajoin kun on jääränniä tai oikein hyvin kiillottunutta pikkutietä, niin takana lipsuu ja kaipaisin nastaa sinnekin. Pääasia on kuitenkin, että nurin ei ole menty kertaakaan, kokonaisuutena olen sen verran tyytyväinen, etten raaski kuuttakymppiä uhrata toisen nastarenkaan hankkimiseen.
Alkutalvesta, kun oli kovat pakkaset ja pelkkää lunta & kovaa maata ilman jäitä mentiin pelkillä Nobby Niceillä oikein hyvin, ei tarvinnut nastoja mihinkään.
Niinno, jäärännille taakse kai menisi joku hyvin rullaava ja kevyt vähemmillä nastoilla varustettu rengas, jollaista ei markkinoilta tosin löydy.
Riittävän kovaa mutkaan niin kyllä se peräkin alta lähtee.
Kuusamon talvessa on tarvittu nastaa eturenkaassa lokakuun lopusta vuodenvaihteeseen asti, sen jälkeen on pärjännyt normi nappularenkailla. Saa olla kyllä äärimmäisen liukas keli, että takana tarvii nastaa.
Siitä on hauskuus kaukana, kun kylki edellä lähestuu alikulkutunnelin betonista suuaukkoa:rolleyes:
Mulla on 7 kn matkalla 18 risteystä, joista 14 pitää kääntyä. Päälle vielä muutama alikulkutunnelin suuaukon ohitus. Kaarreoninaisuuksien lisäksi kiihtyvyyden ja pysähtyvyyden pitää olla kunnossa. Samanlaiset nastat kun on edessä ja takana, niin meno on sujuvaa.
WXC300 rullaa loistavasti jäällä, huomattavasti paremmin kuin norminappulakumi asvaltilla. Kiva on olla renkaat balanssissa .. sitten kun on ollut paremmin lunta polut tallautuneet ja keväällä kovettuneet/jäätyneet noilla poluilla mennään LUJAA .. kun ei tarvi kivistä ja juurista välittää vauhdit on huomattavasti kovemmat kuin kesällä, silloin hommasta menee riemu jos takarengas ei pidä. Otan takarenkaankin käyttöön noilla keleillä, nyt tullut sitä säästeltyä eikä varsinkaan asfaltilla/sepelillä viitsi turhaan noilla ajella kun takarengas kuluu huomattavasti nopeammin .. kommuutteriajelua varten oli W106 mutta nyt ei ole niin paljoa hyötyajoa ollut että tarvisi.
Mittailin ja arvoin tuossa juuri ajoasentoani, näkyy olevan nyt 56% painosta takarattaalla, hieman tekisi mieleni laskea tankoa alemmas, nyt se on noin 4cm penkin alapuolella, kun ottaa huomioon penkin pehmusteiden painuman. Noin 30mm saisi suoralla tangolla laskettua, mutta mun budjetilla se suora tanko olisi sitten 6cm kapeampi, talvikelissä sitä kaipaisi kuitenkin leveää otetta ja suht paljon painoa etukiekolle, mutta joutunee valitsemaan toisen tai toisen.
Onkos muilla sama ajoasento kesällä ja talvella?
Mulla on talvisin oltava oikeastaan aina takarenkaassa heikompi pito, kun muutoin saa jalka olla maassa turhan ahkerasti eturenkaan menettäessä otteen. Takarengas jos vähän lipsuu, niin eihän siitä haittaa ole, vain Schwalben kumeilla on mulla takarengas lipsunut tosi isosti ja yllättäen, muilla se lipsuminen on aika hillittyä ja rauhallista, mutta minähän en kanttaile kurveissa, kun mulla ei ole kiire mihinkään, usein tulee pyrittyä siihen, että välttää hikoilua noilla arkimatkoilla eikä mulla sellaisia renkaita ole joilla talvella nyt voisikaan kanttailla tai edes ajaa reippaasti kurveja, jos on sitä nastan tarvetta kelin puolesta.
Takarengas kumminkin varoittaa hyvissä ajoin ja tietää ajaa hitaammin, siinä missä etunen tahtoo aiheuttaa menon pysähtymisen, kun pitää tarjota jalkaa maahan.
Tosi huono ajaa jos molemmat renkaat on yhtä pitävää sorttia, ei ole ollenkaan luottoa siihen pyörään silloin, vähän sama kuin etuvetoisella autolla ajaminen, ihan hirveää kärsimystä ja paljon sitä on tullut harrastettua myös :D
Maasturiin tosin ei olekkaan nastoja, eikä ole ollut vielä jäätä, että tietäisi tarvitseeko niitä nastoja ensinkään. En minä tuossa hötölumella saanut eturengasta oikein mitenkään lukkoon, takarengas meinasi kyllä pari kertaa vähän nousta maasta, kai se on tuon joustonkin vaikutusta, kun painoa siirtyy vielä enemmän eteen.
Kelveillä ja ajoradoilla ei täällä etelässä oo tänäkään (etenkään tänä) talvena tarvinnu nastoja kuin hakemalla parina päivänä. Eilen tein havainnon; ensimmäisiä kelvipätkiä oli jo putsattu sorastakin! Wow! Muuten sulat ajoväylät lähestulkoon täysin. Kippurasarvista slickseillä vois tuonne laittaa ellei olis soraaaaa....
Mietin josko nastat riittäisi vain eteen, mutta kerran kaatuessani laitoin taaksekin. Oli täydellinen peilijäälätäkkö. Huomasin sen, mutta en ehtinyt enää jarruttaa joten ajattelin kokeilla onneani, josko äärimmäisen suoraan ja polkematta siitä pääsisi. Ei päässyt. Itseasiassa se oli nimenomaan perä (missä se paino on) joka lähti alta. Ei edes yrittänyt sutia tai pitää kiinni senttiäkään. Tämmöisiä ansapaikkoja on yksi tai kaksi omalla työmatkalla, mutta ei viitsi enää sen jälkeen kaatua yhtään kertaa.
Aamupäivällä täällä sisällä lensi hyttynen, liiskasin sen, mutta kovasti ihmettelen, kuinka voi olla mahdollista, ulkona on lunta ja -4C pakkasta, mutta ei siitä ininästä ja rotikan ulkonäöstä voi erehtyä.
En nyt tiedä mitä tämä kertoo, mutta tässä ekassa on tuolla hybridillä tempokahvalla ja hyvin rullaavilla renkailla sulan maan aikaan ajettu pätkä, ekat noin 15km on sama pätkä kuin alemmassa, jossa ajoin tuolla 26" maasturilla tänään, auraamatonta renkaanuraa, jossa ihan ok mielestäni kulki:
http://i.imgur.com/XRbTZb3.png
http://i.imgur.com/seCJ8IW.png
Jalat loppui tuolla ajamisella, en tiedä miksi, mutta tuo reitti on aina mahdottoman raskas ja vauhdit jää suht alas yleensä, ehkä siinä on sellaista salakavalaa pientä nousua mikä vie jaloista mehut, mutta tuskainen pätkä ajaa, muihin suuntiin kulkee yleensä paljon paremmin tai ainakin siltä tuntuu.
Mulla oli vain 2,5bar painetta eturenkaassa ja 3bar takarenkaassa, oli ihan ok pidon kannalta ja mielestäni rullasikin ihan kohtuudella ottaen huomioon sen, että jatkuvasti oli noin sentti pehmeää lunta, sen alla vähän kovempaa vajaa sentti ja sitten kovaksi tamppautunutta lunta.
40 nopeuksia ei tullut rikottua, ilmanvastus ja vierintävastus jarruttaa aika paljon suuremmissa nopeuksissa, edestä keskirieska ja takana pienin ratas on niin pitkä välitys, että ihan pieneen alamäkeenkään en sitä tarvitse, isoin eturieska on täysin turha ainakin näin talvella, tosin mulla on kesäksi Nokia sliksi vanhaa varastoa ja joku samanlainen halpavalmistajan versio, kulku saattaa parantua sitten.
Takaisintullessa isoimmissa mäissä ajoin etujarrua vähän sisään, autoissa kisajarrujen kanssa levy piti saada siniseksi, sitten se oli hyvä, mutta epäilen tossa olevan orgaaniset palat, niin ei ihan sellaista sitten viitsinyt tehdä, mutta sen että vähän väri muuttui ja pitää vähän paremmin. On mielenkiintoista muuten pidon rajoilla jarrutella jyrkässä alamäessä kaltevalla ajouralla, josta lipsuminen tietää turvalleen lentoa, vain pari kertaa napsahti etunen lukkoon, mutta tilanne pelastui hellittämällä kahvasta.
Varpaita meinasi palella muutamaan otteeseen, muutoin olikin sitten liiankin lämmin. Jalkojen lisäksi ranteet loppuivat.
Viime vuonna ei ollu mulla nastakumeja alls oli lunta enemän ..pärjäs loistavasti. .nyt alla lunta 15cn en uskaltas ajaa ilman on jääläkin ajoa..:) Muuten ollu täälä keski suomes jännä talvi ja muuallakin suomee..:)
Olipas lystiä kun lykkäsi liki 20cm lunta kerralla, sitten plussaa ja vähän vettäkin selkään.
Löysin sitten yhden noin 6km pätkän tietä, joka oli lumimyräkän aikana putsattu, mutta siihen oli tullut sitten lisää sitä lunta niin, että koskematon 5cm kerros pinnassa sellaista märkää nuoskaa.
Sellainen metsän läpi kulkeva ikäänkuin mökkitie, vanhojen soramonttujen ohi kulkee. Alussa tuntui, että tämähän rullaa hyvin lumesta huolimatta, aika pian alkoi kummallinen polte jaloissa tuntumaan, kun pääsin nousuihin, pari ihan kipakkaa nousua tuossa reitillä, sitten rupesi tuntumaan jo ettei alamäkeenkään oikein kulje, tunti lopulta meni ja hervoton hiki päällä, yhdessä mäessä piti pitää huohotustaukojakin.
En edelleenkään nähnyt tarvetta kummoisempaan rengastukseen, ihan riittävästi oli pitoa mun vauhdeille, joku DH kaahari varmasti olisi erimieltä.
Varpaillekkaan ei tullut nyt kylmä, muttei liian lämminkään.
Melkoista. Täällä kaupungissa oli ainakin vielä eilen lunta teillä niin paljon, että älyttömällä voimankäytöllä pääsi juuri vähän nopeampaa kuin kävellen. Tänään en ole vielä ulkona käynyt, kohta sen näkee onko aurattu. Yhdessä kaupunginosassa oli jostain syystä kelvit ihan tiptop-kunnossa, muualla oli hoidettu vain autoteitä.
Niin ja mitään nousuja ei tietysti voinut ajatellakaan, kun lumen takia pappafillarin maasto-ominaisuudet loppuivat auttamatta kesken jo loivassakin ylämäessä. Tuohon maasturiin ei vieläkään ole voimansiirron osia, kun ei ole ollut rahaa ostaa.
Kummaa touhua siellä kaupungissa, täällä aurataan heti kun vähänkin näyttää, että ilmassa saattaisi hiutale leijailla, tai välillä siltä ainakin tuntuu, sillä tulipa lunta vaikka keskellä yötä, niin se aurataan suht heti pois. Aamulla klo 7 aikaan sitä ei enää ole millään tiellä, joita vaan talvikunnossapidetään.
Joskus päivällä saattaa käydä niin, että tunti tai pari on sitä tavaraa tiellä, mutta sitten se pyyhkäistään jo pois.
Tietty täällä ei juuri kelvejä ole, tuo yksi pätkä oli aurattu kyllä lumesta puhtaaksi, hätäisesti sentin loskakerros siinä nyt oli, sille ei paljoa aurauksellakaan voi.
Mennessä aurasivat autolla ja kuulostelin, että kun ajelin tuota toista reittiä pois, niin aura taas kolisi, mutta taajuus oli eri, että ilmeisesti urakoitsija ei ollut tyytyväinen autonsa tulokseen ja vaihtoi traktoriin, jolla sohjo lähteekin pois aika täydellisesti.
Tuo luminen tie mitä ajoin on sellainen ettei sitä yleensä talvikunnossapidetä lainkaan, viimevuonnakin taisi olla liki puolimetriä lunta tähän aikaan vuodesta siinä tien päällä.
Jotenkin tuntuu siltä, että kaupungissa yritetään tehdä sitä aurausta samoilla reursseilla kuin täällä korvessa, muistan hyvin kuinka järjetöntä se oli kun kaupungissa asuin, illasta kun tuli märkää lunta ja oli sohjoa, niin se jätettiin siihen, sitten joku silmäätekevä sai autonsa poikittain pääkadulla ja seuraavana yönä sitten höylällä yrittivät sitä luistinrataa korjata, toki märän lumen ja sohjon annettiin ensin pakastua. Paras taisi olla sellainen, kun oli sitä sohjolumimoskaa oikein kunnolla tullut ja sitten tuli paukkupakkaset, niin paukkupakkasilla sitä höylättiin, aivan helkkarinmoinen mekkala ja höylä pääsi aina muutaman metrin ja sitten stoppi, sitä samaa hinkkausta pitkälle aamuyöhön. Aika moni pääkadun varren asukasta siitä taisi palautetta antaa.
Sillä täällä on jotenkin uskomatonta tuo tienhoidon taso, mutta tuo onkin yksityinen perheyritys, joka hoitaa taajaman ja ympäröivät tiet, niillä on kai vähän korkeampi moraali tuohon tekemiseen ja ilmeisesti sillä rahalla minkä saavat pystyvät sitten tarjoamaan paremman palvelutason.
Hölmöä kyllä kuinka kaupungeissa ei samanlaiseen pystytä, ehkä se tienhoito pitäisi siellä yksityistää ja kilpailuttaa painottaen hinnan ja laadun suhdetta?
Ei ole paljoa lumista jäljellä kohta, kun on niin lämpimiä päiviä luvattu, taitaa pikitie jopa osin kuivahtaa, mutta ainakin tuo reunaviiva on paljaana, joten pääsisi vähän pisemmällekkin reissulle nyt.
On kyllä tullut huomattua, että pienissä maalaispitäjissä teidenhoito on selvästi paremmalla tolalla kuin Kuopiossa. En muista kaupungeista hirveästi tiedä, kun ei ole tullut oleskeltua talvisin pitempiä aikoja.
Kyllä ainakin täällä pääkaupungissa on osa talvikunnossapidosta ulkoistettu yksityisille urakoitsijoille. Kaupunki on jaettu moneen eri urakka-alueeseen, joista muutamia hoitaa kaupungin oma liikelaitos (Stara), yhtä kaupungin liikuntavirasto, ja loput kilpailutetaan yksityisille. Tosin sekä Stara että nuo yksityiset urakoitsijat sitten vielä siirtävät osan hommista yksityisille alihankkijoille. Lopputuloksena se, että kaupunkia hoitaa melkoinen määrä urakoitsijoita vaihtelevalla kalustolla ja työn laadulla.
Tuosta urakoiden pieniin paloihin pilkkomisesta on sitten se seuraus, että tien kunnossapidon taso voi vaihdella puolen kilometrin välein erinomaisesta täysin hoitamattomaan. Ja jokaisen lumisateenkin jälkeen voi vaihdella se missä järjestyksessä tiet aurataan. Oma ongelmansa ovat sitten nuo urakka-alueiden reuna-alueet, jonne joskus on jäänyt parinkymmenen metrin pätkiä jotka eivät tunnu olevan kenenkään vastuulla.
Kai siellä maalla nyt on tienpito kunnossa kun ei ole kuin se yksi ainoa tie aurattavana koko taajamassa.
On tällä Auraus ja hiekotus OK..Ja teitäkin on..enemän kun se yksi ;)
Niinhän ne tekeekin, mutta painoarvo taitaa olla hinnalla. Halvempi urakoitsija sai täälläpäin monta urakkaa. Uusi urakoitsija ajaa aura ylhäällä ja ripottelee hiekat lumen sekaan, vaikka pelkkä auraus olisi usein riittänyt. Arvaahan sen mitä siitä seuraa, kun nollan kahta puolen sahaavassa ilmastossa tuota harrastetaan. No olen keskustellut asiasta kaupunginhallituksen jäsenen kanssa ja ovat luvanneet keväällä käsitellä myös laatu asiaa. Hyvä puoli on ollut, että jokaiseen valitukseen on reagoitu ja urakoitsija paranatanut tasoa kuin sika juoksuaan. Tosin tällä hetkellä ei lumesta, eikä jäästäkään ole tietoakaan. Jos maastopolut ei olisi jäässä, niin voisi vaihtaa jo kesäkumit.
Onhan tämä talvi ollut aika pitkälle lumi tuli, lumi suli, lumi tuli, lumi suli...
Ikävin talvi moneen vuoteen. No ompahan edes lämmityskuluissa säästynyt
Aika niukkaa alkaa olla talvipyöräilyn kanssa täällä pääkaupunkiseudulla, kun kaikki jossakin vaiheessa auratut tiet ovat jo sulia. Yhdeltä kokonaan aurausta vailla olleelta pikkuiselta hiekkatieltä löytyi sentään vielä pikkuisen jäätä pinnasta.
Joo marmar:a komppaan, tänään oli eka päivä jolloin olisin kävelly töihin mutta oli pakko vaihtaa nastarengastettuun pyörään... Koirien aamulenkillä kun kaikilla meinas kävely olla spagaattien tekemistä.
Pari sadepäivää kuten viimeksi ja reilusti plussaa vienee jäät ja heitän uutukaiset maastosliksit alle...
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Tampereen kaupunkille pisteitä muutama... Härmälä Rantaperkiö osin puhdistettu sepelistä