Ai katos. Tuohan on se entinen tv-juontaja. Tasurilla taitaa vetää noita matkoja
Printable View
Ai katos. Tuohan on se entinen tv-juontaja. Tasurilla taitaa vetää noita matkoja
En kyllä tykkää näistä jäätikkäkeleistä yhtään.
Nämä jäätikkäkelit muuttuisivat oleellisesti, jos käytettäisiin latukoneessa olevaa murskainta. Ainakin VihtiSkissä on Pistenbullyn 100 koneessa murskain, jolla saa hakattua pinnasta jään palasiksi, en tiedä onko noissa pienemmissä Paanoissa tms samaa mahdollisuutta...
Pohjoisessa myös jääkelit, ja voi nauttia vauhdista nihkeiden pakkaskelien jälkeen :)
Lievästi sanottuna vaihtelevat ovat kelit olleet täälläkin parin viikon ajan. Jäätikköä enemmän haittaa roskista, varsinkin plussakeleillä. Sukset pitäny pestä joka lenkin jälkeen.
Mutta just nyt näyttää paremmalta. Aamupäivän lumisade pelastaa paljon.
Katselin varsin Pirkan hiihdon latutilanetta. Ei pääse talkooporukka helepolla! https://www.pirkankierros.fi/latutiedote-2/
2014 katkesi oma 17v Pirkkaputki juuri epävarman lumitilanteen vuoksi.
Aikamoinen tervaskanto!!https://www.pirkankierros.fi/tarinoita_kalevimakinen/
:DTankkausohjeita Pirkkaan
Lainaus yllä olevasta linkistä:
"Linja-autossa matkalla Niinisalon majoitukseen huuli lensi autossa ja tunnelma oli hieno. Ja nousi vaan, kun miehet illan hämyssä nuotiolla voitelivat suksiaan. Pentinmaalla ei ollut hiihtoasiantuntijoita, jotka olisivat osanneet neuvoa, miten pitkälle matkalle pitää varautua. ”Älä syö paljon, että jaksat hiihtää”, oli ainoa neuvo. – Söin yhden appelsiinin. Kyröskoskella olin niin tyhjä, että söin viisi lautasellista soppaa ja kolme vellimukia. Olotila koheni ja Kalevi saapui Lamminpään maaliin retkeilijöiden sarjassa sijaluvulla 311."
Edit:
Jos olisi lanka- tunnustus ihanasta hetkestä hiitoladulla, niin kylläpä joutus tunnustuksia tekemään.
Eilisen ja osin yön aikana sataneen lumen ansiosta nyt on puhtaat valkeat ladut.
Jos oli menneellä viikolla ladut roskista mustana, niin eilen ja tänään hiihtäjistä:D
Hiihtää lipsuttelin pertsaa 3:15 tossa lauantaina ja siinä tohinassa oikean jalan "etuvarpaan" kynsi keksi irrota ja vasemman jalan pottuvarpaan päälle teki oikein sopivan kokoisen vesikellon. On se hiihtäminen vaan niin kivaa, mutta ehkä joutuu katselemaan jotain muita pertsamonoja noiden Rossignolien sijaan. Paikallinen kauppias yrittää myydä S-lab skinejä edukkaaseen hintaan, eli pitää koittaa ruinata joku hyvä pakettidiili näin kevään korvilla.
Oloksella ainakin kilpakolmonen on aika jäisen liukas :)
Täällä Pyhätunturilla on todella hienot hiihto-olot. Yöpakkasia on, mutta aurinko lämmittää niin, että keskipäivällä on noin kymmen pakkasta. Joka päivä mollikka lämmittää enemmän. Kohta pitää vaihtaa vuorokausirytmiä ja lähteä ladulle aina vain aikaisemmin. Latuja on 150 kilometriä ja latukahviloissa hyviä munkkeja. Vappuun saakka tätä ihanuutta..
Ihan kiva. Täällä etelärannikolla luvatusta lumimäärästä saatiin lopulta vain murto-osa eli juuri minkäänlaista parannusta olosuhteisiin niillä laduilla ja niissä paikoissa jossa sitä olisi kipeästi kaivattu ei saatu. Ja ainakin pessimisti on jo etukäteen varma siitä että Ilmatieteen laitoksen sääennustus perjantaille toteutuukin sitten prikulleen eli sadetta saadaan koko päivä ja lähes kaikki vetenä...
PS Onko "osittain uusiksi mennyt" hiihtotekniikka tuntunut hyvältä, luontevalta ja paremmin toimivalta myös alkuinnostuksen jälkeen?
PPS Mulla tosin on tekniikkaoppien suhteen käynyt yleensä niin että se mikä toimii silloin kun nuppi ja kroppa ovat vireessä ja tekniikkaan keskityy eikä matkakaan ole pitkä ei enää toimikaan kun hiihtää tavallista lenkkiä ja pitempää matkaa kuin oppitunnilla tai omissa tekniikkatreeneissä...
Jep! Pidän tänään kolmannen hiihtokurssipäivän täällä Pyhällä. Osaan itse melko hyvin. Kyse on lähinnä kehon painopisteen sijainnista suksen päällä.
Mä otin yön pienen lumisateen ja huomiseksi luvatun hienon ulkoilusään innostamana huomisen töistä vapaaksi ja aion vetää parin tunnin lenkin Espoon keskuspuistossa ja kenties Oittaan suuntaan pertsalla. Latukonekin näkyy käyneen tänään ajamassa jo osan laduista (Latokaskessa ainakin jo päivitetty tiedot).
Pitäis olla varsinkin aamupäivällä ihan tyyntä ja aurinkoa.
Tekniikan hienouksien opettaminen ja yksityiskohtien hioiminen olisivat kyllä minun kohdallani helmiä sioille ja hukkaanheitettyä puuhaa. Muutenhan aiheesta eli nykyaikaisesta tasurihiihdosta on YouTubessakin lukuisia videoita joista en ole katsonut kuin muutaman, mutta tämän kyllä - ja melkein uskaltaisin väittää että sen mitä olen sitten itse ladulla oivaltanut ja omaksunut omaan hiihtooni opin lähes yksinomaan tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=YCKlb5eYYXg
Jos omaa tekniikkaa haluaa itsekseen hioa, niin ensimmäisenä kannattaa pyytää kaveri ottamaan pätkät omaa hiihtoa videolle. Tietyt asiat tekniikassa näyttää kummasti erilaiselta kun niitä katsoo ulkopuolelta.
Tuossa Jönssönin videossa ei ole mitään suurta vikaa tai vikaa ollenkaan. Nykyisin korostetaan polvikulman merkitystä, eikä jalkoja suoristeta lukkoon saakka koskaan. Keskivartalo aktivoidaan nostamalla napa ylös(ennen sanottiin että lantio ylös) ja purristetaan perrseestä(ninkuin kummelissa) eli jännitetään pakaralihakset. Kun polvikulmaa surennetaan saadaan automaattisesti ns. hyökkäävä asento (ennen puhuttiin vain siitä)ja paino tulee päkiöille automaattisesti työntövaiheessa siis tasurissa. Tässä Kläbon kilpailuvideossa näkyy selvästi mistä on kysymys kun puhutaan polvikulmasta. Varsinkin noissa loppusuorien vas
su ja tasuripätkissä se näkyy hyvin. https://www.youtube.com/watch?v=XnVaE6St1LY
Yllättäen tässä Mustin vapaan opasvideossa kaikki on mielestäni oikein, vaikka Musti ei mikään vapaan guru aktiiviaikoinaan ollutkaan.https://www.youtube.com/watch?v=c3IwRbQzgFs Tekniikka on parissa vuodessa muuttunut melkoisesti, mutta ei nuo nyanssit kuntoilijan kannalta niin merkittäviä ole.
Kun olen tuota hiihtokurssia kuntoilijoille pitänyt niin pahimmat virheet ovat olleet se, että vapaassa suksea ei tuoda keskilinjalle ja kokopohjalle ja potku jää vajaaksi. Pertsassa pahin puute on, että vuorohiihdossa ei tuoda painoa kokonaan liukuvalle sukselle ja potku suuntautuu väärin. Tasurissa keskivartaloa ei käytetä ja työntö tehdään pelkällä kädellä.
Ehdottoman totta! Pahimmissa virheissä saattaa tosin riittää että kaveri joka näkee ne myös ne tarpeeksi suorin sanoin kerto!
Mutta jossain vaihessa täytyy joka tapauksessa muodostaa itselleen oikeasta tai ainakin teknisesti paremmasta suorituksesta jonkinlainen malli, koostuu se sitten liikkeen analyysista, mielikuvista tai lihas- tai liiketuntemuksista. Yleensä sitä parempi, mitä vähemmän siinä on selitystä ja sanoja.
Mutta ongelma on usein siinä että se jolla on paras kinesiologinen(?) taju ja muisti on yleensä myös se joka osaa ennestään parhaiten ja jolla on eniten kokemusta uusien liikesuoritusten oppimisesta ja harjoittelusta. (Vähän sama juttu on kielten opiskelussa. Se joka on "hyvä kielissä" on varsin usein opiskellut useampia kieliä ja harrastanut niitä tunneissakin laskettuna enemmän, ja uuden kielen oppimiseen on aivoissa valmiina malli ja miljardeja sopivia kytkentöjä aivosolujen välillä.)
Ja voi sitä onnetonta joka on vähän niin kuin meikäläinen eli liikunnallisesti lahjaton eikä ole eläessään tämmöisiä juttuja harrastanut (vaikka olisi niin sanotusti kuntoillut)! Ei p-le tahdo tulla mitään! Uutta ei millään opi tai jos oppii, oppii väärin. Ja vanhat huonot suoritusmallit istuvat sitkeässä eikä niistä millään tahdo oppia pois vaan heti kun ei keskity tai väsyy. Ei siinä silloin auta että muistaa että "kehon painopiste" pitäisi olla jossain...
Jos minä 70-vuotiaana opin melko nopeasti, niin kai nuoremmat oppii erittäin nopeasti. ;)
No kyllähän uuden oppiminen on hidastunut ja nykyisin pitää jotain nyanssia hioa monta viikkoa. Minulla on aikaa...olen kyllä aina ollut aika kinesteettis visuaalinen tyyppi, eli analysoin liikeradat, teen mielikuvaharjoittalua ennen oikeaa harjoittelua. Mikään uusi ei onnistu käytännössä ilman että sen saa ensin mielikuvissa onnistumaan. Eihän videointiin tarvita kaveria. Kolmijalka riittää... videolta ei muuten ole helppo nähdä oikeaa suoritusta, jos itse ei osaa tehdä oikein.(Ainakin mielikuvissa)
Täällähän on annettu ymmärtää, että jos tekniikka ei hallussa niin pitäisi pysyä poissa laduilta. Kyllä minä taas mieleni pahoitin eilen lenkillä, kun paljon oli porukkaa lapsista vanhuksiin suksien päällä ladulla hiihtämässä ja ulkoilemassa eikä kellään ollut oikein pertsan tekniikka kohdallaan. Pysyivät nuokin kotisohvallaan saakeli. No oli siellä pari raavasta nuorta miestä sentään, joilla tekniikka pelasi.
Viime viikon jäätikkäkelit on vissiin hämärtäneet sisäistä GPS:ää tai jotain, mutta todella nihkeältä tuntui pakkaskeli eilen. Latua ei oltu ajettu, joten sentti pari tuoretta pakkaslunta enemmän tai vähemmän jo polkeutuneena. Oma vikakin, kun pakkaskelin pari faijan autotallissa, kun ajattelin etten sitä täällä kaupungissa niin tarvi näin keväällä. Huomasin kuitenkin lenkin jälkeen hiihtäneeni keskimääräistä omaa lenkkivauhtiani kovempaa. Mikä lie.
Jotenkin nuo viime viikon kovalla alustalla hiihdeltyt reissut sai alaselän jumittamaan. Joutunee tuollaisella ladulla jännittämään asentoa jotenkin normaalia enemmän kun on tottunut hiihteleen minteillä kunnolla lumisilla laduilla tuolla maaseudulla.
Minä katselin taaksepäin muutaman kymmenen postausta ja en kyllä nähnyt että olisi annettu ymmärtää pysyä poissa ladulta jos ei osaa tekniikkaa. Olen nyt ohjannut toistakymmentä ihmistä hiihtämään paremmalla tekniikalla. Kaikki ovat olleet mielissään siitä, että pienellä harjoittelulla hommasta on tullut mukavampaa kuin aikaisemmin. Pääasiahan on että kuntoilee. Facen puolella joku todella suuttui minulle kun sanoin, että ihmisten tekniikka pistää silmään. Hänen mielestään pitää keskittyä omaan hiihtämiseen eikä saa katsoa miten toiset hiihtävät. Aika yleisesti olen saanut kavereilta kommentteja, että miksi sitä hiihtokouluun pitäisi mennä. Kyllä minä hiihtää osaan. Parempi silloin on olla sanomatta mitään vaikka kun yhdessä hiihdetään niin tekisi mieli korjata ihan pikkusen :)
"F.Kotlerburg" nyt vaan on - kenties poislukien silloin kuin sattuu kirjoittamaan asiaa jostain läheiseksi kokemastaan pyöräilyn alalajista ja asiasta josta jotain tietää kin - vieläkin turhempi trolli kuin minä ja trollien ikiaikainen modus operandi on ollut väittää täysin perusteettomasti ja paikkansapitämöttömästi jotain juuri tuohon "Täällähän on annettu ymmärtää, että..." Eli ei hänestä kannata perustaa.
Toinen juttu on sitten se ettei ole kovin fiksua myöskään esimerkiksi tulla tänne kehumaan omaa tekniikkaansa tai antamaan ymmärtää miten paljon parempaa se on kuin muiden. Ei ainakaan jos ei ole pienintäkään yritystä välittää tietoaan ja osaamista esimerkiksi sanallisten neuvojen tai videolinkkien avulla. Vaikka ihan sairaan vaikeatahan se on, kun paras ja viime kädessä ainoa tapa oppia jotain kunnolla ja jonkinasteisella varmuudella on mennä tai päästä asiantuntevan ohjaajan tai gurun opetettavaksi. Ja sitten harjoitella, harjoitella ja harjoitella.
PS Kaikkein rasittavin on tyyppi joka osaa kyllä huomauttaa että teet tuon ihan väärin tai että tuo ei mene oiken, mutta ei osaa, viitsi tai halua neuvoa, opastaa ja opettaa saman tien miten virhe korjataan tai jokin tehdään oikein tai paremmin:mad:
PPS Eilen oli muuten tosiaan jännä keli. Lumisateen jälkeen latukone oli tehnyt jäiselle pohjalle hyvät ladut, jotka olivatkin liukkaat, mutta luistelu-ura oli huomattavan nihkeä. Harvoin käy meikäläisen tasoiselle hiihtäjälle niin että skeittimiehiä tulee selkä edellä vastaan! No, siellä missä tuuli sitten pääsi pyryttämään ei ladullakaan luistanut.
On sitä tapahtunut tässä pitkin talvea. Sanotaan että viimeiset kymmenen sivua kun selailee niin tuota dissaamista näkee.
Ihan yleiseksi hyväksi ja yhteiseksi iloksi, mutta myös siksi että kerrankin saisin nähdä sellaisen ihmeen: kerää nyt näkemäsi ja selailemalla löytyvät esimerkit (niitä kovin pahasti ja mielivaltaisesti pätkimättä ja yhteydestään irrottamatta) yhteen ja laita tänne meidän kaikkien luettavaksi!:rolleyes:
No en ole kyllä huomannut kenenkään kehuvan omaa tekniikkaansa täällä, jos minua ei lasketa.;)
En nyt viitsi ketään viestiin linkkaamalla leimata, mutta esim. viestit joissa haukutaan 90%:n hiihtotekniikka, lapsille tehdyt ladut turhaksi ja puhutaan muiden hiihtämisestä mateluna tai suksilla kävelynä aiheuttavat tälläisen lukukokemuksen. Löytänet viestit nyt nopeasti itsekin.
Tai sitten kyse on vaan normaalista kusipäisyydestä ja oman erinomaisuuden korostamisesta.
Kovin on nätti keli ulkona. Pitäisiköhän luikkia töistä karkuun ja suksille. Tosin en ole ehtinyt noille kalikoille mitään tehdä niin tuskin luistavat tänäänkään. Olisi tuolla toki tuo romupari varastossa, että jos sen ottaisi. Sillä ei ole hiihdetty kuin yksi kaksvitonen voitelun jälkeen.
Ei, en minäkään! Ja sinunkin viestisi luin kuten uskon kaikkien muidenkin, "F.Kotlerburg" mahdollisesti poislukien, lukeneen eli sellaisena positiivisena kannustuksena palata takaisin koulunpenkille eli muistutuksena siitä että maastohiihdonkaan puolella hiihtotunnit eivät ole pelkästään aloittelijoita varten ja että omaa hiihtotekniikkaansa voi ja kannattaa jokaisen, vähän kehittää menemällä rohkeasti, uteliaana ja nöyrällä asenteelle maastohiihtokurssille, -tekniikkatyöpajaan tai mitä nyt missäkin on tarjolla.
PS Tämähän on jännä juttu, miksi ja minkä takia niin hiihdon kuin pyöräilynkin puolella suunnilleen me kaikki uhraamme rahaa yli ja ohi välittömän tarpeen kalustoon ja tavoittelemme sillä tavoin parempia suorituksia, kehittymistä lajissa ja iloa ja nautintoa harrastuksesta - mutta emme kuitenkaan hevin ole valmiita maksaamaan palvelusta, osaamisesta tai muusta aineettomasta hyvästä, vaikka sen avulla saavuttaisimme kaikkea tavoittelemaamme paremminkin kuin ostamalla taas jotain uutta välinettä, osaa tms.
Ehdottomasti näin ja Hannun viesteissä juuri kannustettiin tekniikan opetteluun jne. jne. eikä vain dissattu muita. Eli ei ollut Hannun tekniikkaviesteistä kyse. Nehän oli vaan positiivista.
Omassakin tekemisessä on varmasti roimasti parantamista. Kykenen sentään muuhunkin kuin raivokuokkaan, mutta enpä ole noita raivokuokkaajiakaan arvostellut tai ylenkatsonut. Jokainen tavallaan. Hassujahan ne tuolla ladulla toki ovat, kun kaikesta pitää yrittää päästä ohi tai ainakin pysyä peesissä, jos joku menee ohi.
Häätyy kyl kehasta vähän rovaniemen latuhuoltoa tänä vuona. Alotti uus urakoitsija joulukuussa. Tuli yksityinen entisen kunnan infran tilalle. Rovaniemen latu ja reitti.
Ollu kyl mahtavaa baanaa. Melekee joka lenkillä tullu latukone vastaan ja päässy ihan tuoreelle jäljelle. Varsinki eilen oli ihan mahtavaa ku oli kova alusta niin kone kävi pehmentämässä sen.
Infran konetta en nähny ikinä. Se liikku kalenterin mukaan joskus aamuyöntunteina eikä sillon ku pitää.
Ku ihmiset valitti niin syynä oli aina raha.
Rovaniemen latujen kunnoissa on kyllä ollut puutteita. Hienoa että ovat saaneet asian kuntoon.
Ostin sitten ne skinit kevätlumille. Onko mitään vinkkejä miten infota vaimoa ennen kuin näkee tapahtuneen luottokortin tapahtumista?
"Ostin muuten uudet sukset"
En kyllä tiedä ymmärtääkö se suomea.
Mutta tuolla sitä voi ainakin testata.
"näytän kohta tältä: https://www.instagram.com/p/9Ed_tolhX7/ "
Se vaan kysyi, että paljonko maksoi ja totesi olleen hyvä diili. Kohta se vaan keksii tarvitsevansa skinit itselleenkin. Säästän ton kuvan seuraavaa hankintaa varten.
Sanokaapa superhiihtäjät, että miksi matelijoille ei voi huikata tulevansa takaa vaan ennemmin hiihdetään selkään tai kannoille ja sitten noidutaan, kun ei saatu tilaa. Harva näkee taaimmaisella silmällä. Tää porukka ilmeisesti niin tekee. Ja sekuntiakaan ei voida odottaa, että se hitaampi ehtisi vaikka alamäkeen vaan pitää tunkea siinä hankalimmassa ylämäen kohdassa ohi. Niinkö se keskari ahdistaa vai mikä?
^ Kannattaa ehkä jäädä kotiin jos noin koville ottaa sivakointi :) innokasta väkeä jos oikein selkään kiipeää? Kevättä rinnoissa!
Enkä mä rupee tuntemattomille höpöttelemään, puita uuniin ja oikeelta ohi.
Ps. Varusteista ei tasotusta anneta!
Ei ota koville. Ihmetyttää vaan tuo päälle hiihtäminen, mitä pääsin tänään pariin otteeseen todistamaan. Eikä siinä tarvitse höpötellä.
Ne on niitä pertsatonttuja, varsinaisia latujen kuninkaallisia, joita toisinaan näkee murtsikkaladuilla. Viime viikonloppuna sivusta seurasin just tommosta "ohitustilannetta" missä pertsatonttu painoi tappituntumalle kun toppatakkipariskunta ei ymmärtänyt hyppiä ladulta sivuun tekemään herra tontulle tietä. Jotain se siinä kehtasi vielä tiuskia mennessään. "Melkonen mulukku" mietin mielessäni ja käännyin eri lenkille ettei tarvinnut kamppailla tontun ohittamisen kanssa. Jotkut vähän ounastelee, että nämä muuttuvat lumettomana aikana pissipääpyoräilijoiksi.
Jaa-a eikait sitä tarvi huikata mitää ku mennä ohi vaa. Eikait ne baanat niin ahtaita ole
Yhtenä foorumin harvoista superhiihtäjistä koen velvollisuudekseni yrittää vastata.
Tässä on uskoakseni kyseessä hyvin leimallisesti paikallinen ilmiö joka liittyy sikäläiseen mentaliteettiin. Tai juomaveteen. On myös aihetta otaksua että jos seutukunnan matelijat hiihtäisivät kovempaa ja ohittelisivat muita, he toimisivat prikulleen samoin.
Ei vaineskaan, Minun on myönnettävä etten pysty minkäänlaista selitystä antamaan - senkään vuoksi että ilmiö on minulle täysin tuntematon, Eikä se johdu siitä että superhiihtäjänä en tule koskaan ohitetuksi, Täälläpäin ohittajat menevät heittämällä tai lentämällä, mutta myös erinomaisen hyvällä pelisilmällä ja kannoille hiihtämättä ohi. (Ja niin teen myös itsekin.)
Onkin pakko kysyä: onko tapauksia todella ollut useampia kuin tämä yksi joka nyt kirvoitti kielesi - ja jos on, minkälainen mahtaa olla näiden selkään hiihtävien noitujien ja hankalassa paikassa ohi tunkijoiden suhde normaaleihin, hyvää hiihtotapaa noudattaviin ohittajiin?
Suomalaisista pertsatontuista ja hiihtoniiloista voi olla monta mieltä, mutta en usko että kukaan voi väittää tai kenenkään tarvitse enää kokea että mainitut latujen kuninkaalliset odottaisivat että heidän tieltään hypittäisiin sivuun. Jos joku viesti on mennyt perille vihoviimeisellekin heistä, niin se on "Nopeampi väistää!"
PS Liittyisikö kuvaamasi käytökseen joku sellainen juttu éttä kun sielläpäin ymmärtääkseni miltei kaikki ladut ja hiihtopaikat ovat yksityisiä eli maksullisia, niin joillekin tulee tällainen "Minä olen maksava asiakas ja minulla on oikeus jne"?