Onko siellä canyonissa käpyä? Tosi monissa ei ole tuollaista lainkaan, eikä tietysti sitten sitä kiristystäkään stemmin päällä.
Stemmi löystyy röykkyisessä ajossa jos expanderi ei tue riittävän hyvin stemmin ja laakerin kohdalta.
Printable View
Onko siellä canyonissa käpyä? Tosi monissa ei ole tuollaista lainkaan, eikä tietysti sitten sitä kiristystäkään stemmin päällä.
Stemmi löystyy röykkyisessä ajossa jos expanderi ei tue riittävän hyvin stemmin ja laakerin kohdalta.
Kovin on vaikeaa uuden pyörän ostaminen Aeroad CF SLX 8 Di2 vaihteillä olisi ajatuksissa hommata ensi kesäksi mutta eihän noita ole kyseisiä malleja ole saanut useampaan kuukauteen, tosin samanlainen saatavuusongelma tuntuu olevan lähes kaikilla pyörillä jota on tullut katselluksi, no toivotaan että pian tulisi tän 2022 vuoden mallit myyntiin ja pyöriä alkaisi taas saamaan vähän helpommalla. Mikäs komponentti (pula) se on mikä pahiten tuota pyörien saatavuutta nyt oikeasti huonontaa?
Tänks. En tajunnut sitä rengasta katella lähemmin vaikka se kädessä olikin.
Luulen että oli joku vaseliini/asennusrasva uinut sinne stemmin väliin. Kun otin sillon jouluna pyörän pahvilaatikosta niin sitä rasvaa oli pitkin emäputkea. Eilen kun putsasin vanhat mähmät pois ja laitoin kitkatahnaa väliin niin kesti ainakin pidempään, toisin sanoen pääsin töihin eikä ollut löysällä. Katotaan pääsenkö myös kotiin. Kertaalleen löysäsin ja kiristin sen renkaan tossa päivällä.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
No sitä käpyä ei saa ulos kun on se tukikaulus siellä ruodon sisällä, mutta ylhäältä katsottuna se vaikuttaisi ihan sellaiselta alumiiniselta.
Oli tosiaan taas löysä kun ajoi töistä kotiin. Alkaa jo ohuesti vatuttaa. Tarvii nyt kuitenkin laskea käpyä hieman ja vaihtaa Carbon Juicen tahnaan kun tuo canyonin oli aika litkua. Sillä laskea käpyä kun top capin pultissa on holkki, ettei varmasti vaan pohjaa siihen.
Jotenkin tämä löystyminen liittyy siihen lukitusrenkaaseen. Illalla taas ihmettelin ja kiristelin. Aamulla työmatkan jälkeen löysä, tarkistin että top cap ei ole löysällä(eli käpy ei luista), sit löysäsin vaan sen lukitusrenkaan niin välys hävisi.
Voisko olla niin että tuolla röykkysillä kelveillä tulee sellasia voimia emäputkeen että pääsee vetämään lukitusrengasta ylöspäin, mutta ei sellaisia voimia että se palautuisi alas?
Taisin omani tehdä niin että löysäsin expanderia hiukan, painoin sen palikan lujasti paikkaansa ja kiristin momenttiin. Seuraavaksi sitten expanderin tiukkaus ja viimeisenä stemmi topcäppineen. Spacereitähän minulla ei ole välissä. Järjestys saattoi olla myöskin niin että stemmin ja expanderin kiristysjärjestys oli päinvastainen.
Ei sen kyllä ihan pienestä röykytyksestä pitäisi löystyä. Tuon välyksen poistaminen oli ainakin omalla kohdalla tasan kiinni kiristysjärjestyksestä. Grail voi olla eri tapaus siltikin vaikka samaa osaa siellä on. Tosin tuo tukikaulus on minulle aivan uusi asia tai en vaan hoksaa kupletin juonta.
Ei ole aina ihan pientä röykytystä, mutta mun mielestä ei pitäisi löystyä oikein mistään. Mä olen kokeillut kaikkia kiristysjärjestyksiä.
Canyon ohjeessa 1.lukkorengas löysälle, 2.top cap 2nm, 3.lukkorengas kireelle(momenttia ei kerrota), 4.stemmistä ensin molemmat 4nm ja sit 7nm.
https://www.canyon.com/fi-fi/support...ide-grail.html
Nyt tosiaan edellisen löystymisen jälkeen en tehnyt muuta kuin kokeilin sormilla onko top cap löysä, sen jälkeen vain löysäsin lukkorenkaan ja välys poistui sillä. Sitten kiristin ihan vähän lukkorenkaan pulttia.
Toinen mitä mietin, on se "knock block" renkula siellä crown racen päällä/tilalla.
Kuvassa lukkorengas on #35 ja siinä on siis varmaan m1 pultti millä se puristuu ruotoon.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...faceecfc98.jpg
En oikeastaan edes halua tietää miten nämä canyonin systeemit on tarkoitettu toimimaan.
No se on ihan normi. Tuo lukkorengas on luultavasti vain helpottamassa kuljetusta, ei pääse koko paketti purkeemaan kun ohjaamon ottaa pois. Monesti "normaalissa" systeemissä se ensimmäinen rinkula mikä tulee ylälaakerin päälle, on tiukka siihen ruotoon. Näin ainakin kaikissa omissa ollu.
Ehkä se lukkorengas ei saa olla ainakaan liian kireällä, kaikki osat kuitenkin kuitua jolloin ne elää ajossa. Sit se lukkorengas jääkin kantamaan ja ohjaukseen tulee pieni välys. Tämä on mun veikkaus koska pelkällä lukkorenkaan löystämisellä välys katosi.
Täytyy kysyä canyonilta, vaikka vastaus varmaan on että vie huoltoon.
Emmä nyt tiedä. Onhan tuossa aika montaa kohta millä paketti pidetään kasassa. Lukkorengas, stemmin pultit ja normi expanderi + korkki.
Ja ainoastaan stemmi on se mikä pitää laakerin oikeasti kasassa. Jos stemmi ei pääse luistamaan niin laakerointi ei voi väljistyäkkään.
Jos välystä ilmestyy aina uudestaan kiristyksen jälkeen, niin expanderin on noustava hieman kaulaputken sisällä. Stemmin kiristyspalan, ohjeessa oranssi?, on luistettava.
(Sellainen teoreettinen vaihtoehto, että laakerit eivät asetu suoraan)
Miten sä sit selität sen että välys katoaa heti kun lukkorenkaan löysää? Mihinkään muualle ei siis kosketa. Tuskin se luistanut stemmi takaisin valuu. Ja se on Juicy lubesin tahnalla, se on sellasta jäykähköä ja karheeta. Oikeestihan sen pitäs pysyä millä vaan, ei toi mitään avaruustiedettä ole
Tuo laakereiden suuntaus voi toki olla kans.
Olen kokeillut myös kiristää kaikilla tavoin, rengas ilmassa, painoa vaakaputkella, ilman rengasta...olen jopa kiristäny kerran pakkasessa noi, kesken lenkin.
^Pyöriikse vapaasti ja ahdistamatta kiristettynä reunasta reunaan?
Pyörii juu. Vanhassa pyörässä oli yksi keula/stemmi combo mikä kanssa löystyi, siinä käpy ei pitänyt. Mutta tässä kun tuntuis että käpy ei ainakaan luista. Täytyy alkaa ottamaan syvyysmittaa siitä aina kun joutuu kiristelemään...
Jos käpy pysyy paikallaan, niin en osaa kuvitella, että stemmikään voisi mitenkään luistaa. Ja tuo kiristysrinkulan löystäminen, jotenkin ajatus veisi siihen, että jokin on vino, tai että jossakin on joku purse tai klöntti.
https://cdn-cyclingtips.pressidium.c...nyonGrail3.jpg
Kurkkaappa pellin alle
Jos se käpy on sellainen kumiluttero, niin sinnehhän jää jännitys. Eli just sen kiristysrenkaan löysäys ja uudelleen kiristäminen riittää poistamaan välyksen.
Mutta se syy on edelleen tuossa luistavassa stemmissä. Ja stemmi jää nyt kiristysrenkaan löysäyksen jälkeen edelleen"ylös".
Se stemmi ei pääse koskaan luistamaan, jos alla on normaali pitkä käpy, joka tulee laakeriin asti
Ultimatessa se on ainakin tollanen. Miten lie sitten Grailissa?
https://www.canyon.com/dw/image/v2/B...bgcolor=F4F4F4