^edullisin reitti 29" kiekkoihin on ostaa käytetyt jostain kulkemasta
Printable View
^edullisin reitti 29" kiekkoihin on ostaa käytetyt jostain kulkemasta
Takakiekko riittää, koska paketista löytyy 100 mm boost-keula jonka voisi laittaa kesäksi Dudeen. Ja siihen on etukiekko valmiina.
Varmaan Prowheelin kammet. Laakerin esijännitys kiristetään muovisella avaimella ja 5mm kuusiokololla kiristetään kampi akseliin. Mulla olis vastaavat 2019 silverback scoop singlestä jääneet kammet, varmaan alle 100km ajetut kun vaihdoin lyhyemmät, nämä 175mm.
Silverbackissä on nuo kammet. Ei tähän asti pahaa sanottavaa. Eri kokoisia rattaita myös hyvin saatavissa tuolle jaolle.
Takakiekon DT Swiss -kehä alkaa olla niin monella lommolla että sen kanssa on jo pahoja tubeless-ongelmia. Pitänee hommata uusi kehä.
Olisiko Mulefut SL oleellisesti kestävämpi kuin BR710? Joku muu, mikä?
https://foxcomp.fi/sun-ringle-mulefut-sl-80mm-26
Kuitukehä. Toki niissäkin lienee eroja, mikä kestää iskuja paremmin kuin toinen. Tuskin noissa alukehissä on eroa juurikaan itse reunan suhteen, paitsi dt on kevyin järkevä alukehä. Sitten on vieläkin keveempää alukehää (HED) mutta ei kestä kesäajoa ja sen ajovirheitä.
Pelottavan vähissä on kampitarjonta. Muovisessa Muklukissa pyörinyt nämä jotain 7000km kun huomasin eturattaasta puuttuvan hampaita.
https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-DU...eth-lunar-grey
Tuohon ei ole olemassa näemmä edelleenkään mitään muita ratasta kuin tuo, joka sekin meni saldo nollille kun nyt tilasin (tosin onhan tuolla XX1 -4mm offset rattaita joka lienee aivan sama).
https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-GX...-grey-30-Teeth
Näinköhän tämä jää pysyvästi SRAMin varaan ja onko fatbiket niin niche markkina että tuonkaan jatkuvuudesta voi olla varma.
Eikös RF tee edelleen läskiin sopivaa keskiötä?
Tässä vuoden vanha artikkeli.
Keskiö OK, mutta mites kampisarjat? Voiko niiden kanssa jotenkin kikkailla jos uusien valmistus uuvahtaa? Eli vakiokampiin pidempää akselia yms viritystä. :)
https://www.singletracks.com/mtb-gea...ing-fat-bikes/
Totta joo, ilmeisesti piti sanoa, että akseli. RaceFacellahan se akseli on irtokamaa, eli samat kammet käy normipyörään ja läskiin.
Vaikka tästä: https://foxcomp.fi/race-face-ride-xc...eralle-175mm-1
RF:n 24 mm:n akselilla olevissa kammissa eli Aeffect ja Ride on akseli kiinteästi ei vetopuolen -kammessa. Eli ei vaihdettavissa. Sen sijaan 30 mm:n akselilla olevissa Atlas, SixC, Turbine ja Next akselin saa vaihdettua.
Korjatkaa jos olen väärässä.
^Näin se varmaan on. Mulla oli alunperin Turbinet 30-millisessä keskiössä ja vaihdoin tilalle Next:it, jolloin vaihdoin myös akselin Turbine -> Next. Mutta siis RaceFacelta löytyy edelleen kampisarjoja myös fättikäyttöön.
Edit: Joo, nii. Eli siis tuo linkkaamani on kiinteällä akselilla ilmeisesti.
Olisko tämä sitten: https://foxcomp.fi/race-face-turbine-30-fatbike-kammet-190-peralle-170mm
Saatavuus tuntuu vain olevan aika heikko.
^Race Facella ei ole. Mikä sinänsä on fiksua, kun kerran on saanut käsiinsä sopivan akselin...
Mulla esimerkiks lojuu yks tollanen läskiin passaava RF akseli. Niitä oli muutamaa pituutta ja vaihdoin sillon Crocciin napsun lyhyemmän.
Ja tosiaan juu Turbine sarjasta ylöspäin on irto akseli, ja se on aina se 30mm. Kävi myös johki toiseen merkkiin, oliko Easton?
Myös Hopetech. Toki aika kalliita.
https://www.hopetech.com/_repository...gChainline.pdf
https://www.hopetech.com/_repository...03_11.2019.pdf
paljonko tulee säästöä painossa jos vaihtaa kona wo 2022 fättiin hiilikuituhaarukan..noin,itsellä ei mitään käsitystä asiasta
Jos nykynen haarukka on alumiinia, niin joku ~200-300g voi keventyä. Jos taas vertaa teräkseen, niin ~400-500g arviolta.
Riippuu toki minkä haarukan hommaa. Pura oma haarukka ja punnitse...
Ja riippuu myös kuituhaarukasta. Onko alumiinisella kaulaputkella vai ei. Mutta kovin isoja painonsäästöjä ei kyllä saavuteta. Toki lompsa kevenee kilon tai kaksi.
Itse en varmaan rasvafillarin tapauksessa lähtisi painoeron takia edes vaihtamaan ellei sitten ole joku hi-ten teräshaarukka alla, tosin silloin luultavasti koko muukin pyörä olisi huteralla tolalla. Enemmänkin ehkä siinä tapauksessa, jos vaihdolla saisi myös parannettua etupään mukavuutta ja pitoa (~joustoa) tai lisättyä kiinnityspisteitä tarvittaville varusteille.
Mä meinaan ehkä laittaa omaan 2018 vuoden Muklukiin tehomittarin ensi talveksi. Siinä on 197 mm perä 50T takarattaalla (1x12 voimansiirto). Kampina on nyt SRAM GX GXP 100 mm keskiöllä, mutta aion laittaa tilalle lyhyemmät DUB-keskiöön sopivat kammet ja vaihtaa keskiön samalla. Ratas on ollut 30T -4 mm offsetilla, jos oikein muistan. Sigeyin tehomittarissa rattaan kiinnitys tapahtuu neljällä pultilla ja BCD on 104. Käsittääkseni -4 mm offsetin rattaita ei ole tällä pulttijaolla saatavissa mistään, joten miten ratkaisisin tämän ketjulinjaongelman? Voiko esim boost-rattaan kääntää väärin päin vai miten tuon kanssa tekisi?
Axo Boost antaa siis boosti kammissa 104bcd rattaalla oikean ketjulinjaan 148 peräseen. Se mikä se on 100% varmasti fatbike akselilla varustetuissa en voi tietää, mutta arvailla voi. Sramin omat rattaat boosti on 3mm ja -197 peräsen ratas on siis -4 eli 7mm ulompana.
104bcd rattaat on suoria Axo.on käy vain 32 ja isommat eli oletuksella ketjulinja on 7mm liian sisässä. 30 104bcd rattaissa on itsessään kierteet ja muoto tuo muutenkin ratasta sisemmäs, että ketju mahtuu spiderin ja rattaan väliin ja siis jostain syystä Axo speksit ei moista salli. Toki se pahentaisi muutenkin asiaa ketjulinjan suhteen.
Pojan 197 peräsessä Cubessa on 0 offset ratas Sramin kammissa ja sillä ketjulinja on ihan OK ja ongelmia ei ole 4.8 renkaan kanssa, että ketju osuisi kumiin. Eli luultavasti pidemmilla mutteri holkeilla siis pulttien vastakappale ja prikoilla saat shimmattua ratasta ainakin tuon 3mm ulommas. Saattanee vatia pidemmät pultitkin.
Axossa kuvien mukaan ratas tulee spiderin sisäpuolelle, niin kuin yleensäkkin 104bcd kammissa, jos rattaan saa ulkopuolelle jota epäilen auttaisi jo heti ketjulinjaan ehkä riittävästi.
https://www.sigeyishop.com/product/a.../?currency=EUR
Tuoltako meinasit tilata vai onko edukkaampiakin paikkoja?
Kiitos kattavasta vastauksesta! Näitä -4 mm rattaita ei tunnu löytyvän mistään 104 BCD:llä, joten varmaan tuo 0 mm offset ratas voisi olla sopiva kompromissi. Läskipyörällä ketjulinja on muutenkin vähän mitä se on. Tuota mittaria voisi käyttää sitten kesäkaudella täysjoustopyörässä ja talvet se olisi läskipyörässä. Bikeinnistä olen katsellut näin alkuun, jotta ei tule alv-yllätyksiä tavaran saapuessa.
Tosiaan nuo offsetilla olevat rattaat on vain sramin kampiin suoraan käyviä. 104bcd rattaat aina samoja ns suoria ja tämä antanee sen 7mm liian sisässä olevan ketjulinja vs orkkis -4 ratas.
Offsetteja spekuloin vain hahmottaakseni mihin tuossa tehomittarissa se ketjulinja asemoituu 104bcd rattaalla, kun käytössä on leveämmät läskikammet.
Senverran korjaan eilistä spekulointia, että pidemmillä pulteilla ja muttereilla ketjulinjan säätö ulommas ei luonnollisesti onnistu, ellei ratasta saa tehomittarin spiderin ulkopuolelle johon ratasta ei ole lähtökohtaisesti noissa tarkoitettu.
Eikö se tee tiukkaa ennemmin haarukan kanssa? En nyt hetkeen omaa Muklukkia DUB GX kammilla tuolla silmin tuijottanu, mutta jossain välin tulin tulokseen että ei tuohon saa ikuna mitään muuta ratasta kiinni kuin sen SRAMin -4mm 30 hampaisena...vai väittikös se joku jossain välin että pienellä koneistuksella saisi flipattua rattaan, jäi itsellä todentamatta. Minä kaipaisin tuohon 32t ratasta.
Minä olen sitämieltä, että juuri tuo boosti jättää sen 7mm sisemmäs, koska normi boost rattan 3mm ja -4 fat ero on tuo.
Sramin ns 170 peräset kammet on samat, kuin nuo 190 peräsen kammet vain ratas ero eli 170 fat kammissa on 3mm boost ratas ja 190 -4 ratas. Tämän voit vielä tarkistaa Sramin kampien pdf.ästä heitin tämän ulkomuistista.
Tämä on totta mitä isompi ratas niin varmasti ratas voi osua runkoon, jos ketjulinja on sisäsä. Pojalla tuo 0 offsetratas on vain 26 piikkinen, joten ei ongelmaa.
On mulla omassa Dudessa orkkis kahdenrattaan kammissa 30t jokusen millin sisempänä kuin 190 peräsen suositus ja tykkään, kun talvella vänkään mäkiä kuitenkin pienillä vaihtella, niin on ketjulinja suorempi niille
Minun tekisi mieli luopua tuosta 32t ovaalista. Täpärissä on 34t ovaaliratas ja sillä tottunut ajamaan, niin nyt läskissä tuntuu ettei oikein löydy samalla lailla oikeaa "pykälää". Kaikkeen tietysti tottuu ajan kanssa, mutta 34t/51t yhdistelmäkin riittää kyllä möyrintäänkin helposti. Lisäksi ketjulinja suoristuisi 1,5mm pyöreällä rattaalla. Ainut vaan, että mahtuuko haarukan väliin? AB:n 32t ovaalin halkaisija suurimmillaan 143mm ja pyöreän 34t rattaan 144mm. Jos tuo 34t siirtyy sen 1,5mm ulommas, niin pitäisi ilmeisesti justiinsa mahtua.
Reisissä ja maastoissa on eroa. Täälä Hollolan Tiirismaata hangatessa ylös alas olen nyt löytäny optimi välitykset. Läskissä 30 pyöree 51 pakka ja sama kesä täysjoustossa ja kolmannessa 29+ 28 pyöree/46 pakka.
Juu on sitä näitä mäkiä vängätty isommillakin välityksillä, mut nykysistä on 100 varmasti pienin sisässä joka ajolla.
Toisaalta pääsen 30/10 niin kovaa, et en jaksa kovempaa vaikka kaikissa alla suht rullaavat kumekset. Ehkä joku oikea kevyt XC kihnutin vaatis pidempää välitystä mut ei nää.
^niin se kun minä tuossa edellä haaveilin 32t rattaasta Muklukkiin johon sitä en saa, niin vaihtoehto olis toki xd vapari ja 10t ratas...vaan se kun tuossa i9 torch niin en edes uskalla googlata mitä maksaa.
Ja se 30/11 kyllä riittää lähes aina jos ajaa siellä mihin läski on varsinaisesti tarkoitettu.
Siinä se nyt olisi 60 euron kuituhaarukka Taigassa.
100 € oli kokonaiskustannus sisältää maalin, akselin ja expanderin kaulaputkeen. https://pic.useful.fi/nwk6FVwqJ.jpg
Tuli hieno!
Tähän mun wattimittariongelmaan päivitystä, nyt ollut jo reilun kuukauden verran Power2Max NGeco spider 32T pyöreällä eturattaalla Salsa Muklukissa kiinni. Siirryin samalla lyhempiin kampiin. Laitoin rattaan spiderin ns. väärälle puolelle, jotta mahtui pyörimään ja että ketjulinja meni oikein. Ratas otti kiinni kammen sisäpuoleen, mutta vähän viilaamalla kampea se istui hyvin kiinni. Tehot tuntuvat näkyvän oikein, aika lailla linjassa muiden omien mittarieni kanssa. Hauskaa harrastaa väärinpyöräilyä läskipyörällä eli tehdä pitkiä kovavauhtisia hiekkatielenkkejä, kun on pimeää ja märkää.
Mitä mitä, läskipyörällä kovaa ja vielä muka kivaa? Tiedän tunteen.
Vaikka läskipyöräily ei enää niin muodinmukaista olekaan, niin jos oikeasti pitäisi tyytyä vain yhteen pyörään niin kyllä se läski olisi. Täytyy tuota wattimittari juttua makustella vielä kun tähän tulee tällä hetkellä niin vähän tunteja kun tuli ostettua täpäri vuosi sitten. Ens kesäks on vielä suunnitelmia täpärille, mutta sen jälkeen siitä vois melkein luopua ja siirtyä maastoajoissa läskiin. Gravelillakin pärjää suurimmalla osalla poluista, pitää vain "ajaa" vähän enemmän.
Joo, mulla ei olisi ratas mahtunut muuten pyörimään. Ostin tuon käytettynä Ruotsista edullisesti ja myyjä oli asentanut omaan pyöräänsä näin. Tehomittarista on ollut yllättävän paljon hyötyä tässä pyörässä, nyt ei tule ajettua koko aikaa liian kovaa. Mä ajan tällä pääasiassa pk-lenkkejä pimeän ja märän aikaan, on rentouttavampaa lähteä metsäteille ajamaan töiden jälkeen, kun ei tarvitse joka kuoppaa pelätä. Gravelillakin pärjää joo aika pitkälti. Täysjouston taidan pitää vielä ilman mittaria.
Ai niin joo, sulla oli vissiin ongelmia sen toisen kammen sopivuuden kanssa. Harmi juttu. Kallis hankintahinta näissä P2M mittareissa, mutta ovat kyllä sitten joka euron arvoisia. Mulla on myös maantiepyörässä ja gravelissa niiden mittari.