Oppitunti nöösille rengas&vanne valinnoista..
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
Moska
Jos siinä on nämä "oikeat" pyörän venttiilit(presta), ei auton eikä pika, niin niiden halkaisia on pienempi kuin auto ja pika venttiili llä.
Toisekseen ne ovat erittäin hyvät venttiilit, kun oppii niiden käytön ja on hyvä suukappale pumpussa. Kierrettävät sulakkeet ovat syvältä. Vivulla tai vastaavalla kiristettävistä löytyy hyviä. Itsellä on helkaman ja lidlin pumput käytössä ja toimivat, mutta mieli tekisi hipompaa. 藍
Nyt luin loppuun ja presta näkyy olevan. Saahan sen vanteen porattua jos pakko on.
Minulla on samanlevyisillä vanteilla 57mm nastarenkaat, mutta ne eivät mahdu monenkaan hybridin haarukoihin.
Nuista kumeista 28mm versio, mutta suosittelen linkkaamani. On nopeampi ja mukavampi.
Kiitokset jälleen, Moska!
Tosiaan pitää ottaa huomioon tuo haarukankin leveys talvirenkaita hankkiessa. Linkkaamasi renkaat ovat tällähetkellä 1-sijalla, kunhan saan listan valmiiksi, mitä tilaan sitten kuunvaihteessa.
Jos verrataan noiden renkaiden specsejä, eli ne minun linkkaamani renkaat CRC:n VS Planet X:n(sinun linkkaamasi) renkaat, joiden linkit on tässä mainttu useaan otteeseen. Niin nuo Planet X:n renkaiden leveys olisi minun vanteille käypäinen 38mm -leveänä, viitaten tähän, joka on renkaiden specseissä.
- ERTO 32x622 = 700x32c = 32mm
- ERTO 37x622 = 700x35c = 35mm
- ERTO 40x622 = 700x38c = 38mm
Ehdotit minun vanteiilleni 35mm renkaita, mutta eikö se ole sama ottaa nuo 32mm renkaat, jos nekin käyvät vanteilleni? Vai sattuiko tässä pieni virhe ja minun tulisi ostaa nuo 38mm -renkaat jotka olisivat ISO -standardin mukaiset renkaat?
Tässä vielä linkki vanteideni kuvaan: https://i.uppaa.fi/2017/09/16/20170916_133842187ba.jpg
Renkaasta löytyvät merkinnät: (40-622, 700 x 38C - 28 x 1 5/8 x 1 1/2)
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
teeässä
Autonrengasventtiili = schrader
Kiitokset teeässä!
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
SSGT-92
Tässäpä oivaa faktaa, kiitokset jälleen kerran SSGT!
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
Moska
Tuo 57 on jo vähän ylileveä, mutta ISPiä (schwalben Ice spiker pro) ei saa kapeampana ja se on paras rospuuttorengas mitä tuohon saa. Ekana pyöräily talvena takana oli maraton winter 50mm nastakumi mutta se oli aika masentava verrattuna ISPiin.
Viimetalven ajoin 35mm gravdaaleilla cyclolla ja onhan se loistava kanssa, mutta aivan erilainen kuin ispi. Toinen on maasturin kumi ja toinen lähes maantie rengas. Hybridi oli kyllä lähes koko talven tallissa ja cyclo käytössä.
No, meni offtopikin puolelle, mutta jospa ei haittaisi.
Heheh, abaut puolet tai oikeastaan koko teksti jäi vaille ymmärrystä! ispit, cyclot, gravdaalit.. :D
Niin ja eihän se niin justiinsa ole, jos juttu lähtee vähän sivu poluille!
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
jone1
- käyttö
https://www.youtube.com/watch?v=9byRp9e2USU (
http://fi.lmgtfy.com/?t=v&q=presta)
- presta joka on itselläsi. Muut schrader=auto ja dunlop=mummopyörä eivät käy koska vanteessa tarttee olla isompi reikä venaa varten. Täytyis porailla isompi sulle jos noita muita haluis käyttää.
- Folding on taittuva jonka voi esim.taitella pieneen pakettiin ja esim.taskuun varakumi mukaan. Ovat kevyempiä kuin wired joka ei taitu kun siinä on rautalanka reunassa. Tosin folding on hinnakkaampi.
- Merkintä 40-622 ISO standardin merkintä jossa 40 on renkaan leveys ja 622 vanteen halkaisija (
700 x 38C - 28 x 1 5/8 x 1 1/2 sama asia eri muodossa) älä käytä muita.
- Folding parempi 28mm leveä ja tossa sisurit
http://www.chainreactioncycles.com/f...e/rp-prod26727 ota 40mm pitkä vena koska muut tolkuttoman pitkiä ja valkkaa leveys kumiesi mukaan.
Kiitokset jone1! Tästä oli paljon apua ja iloa!
ISO -standardi merkinnästä vielä, 40mm olisi renkaan maksimi leveys. Mutta todellisuudessa siihen käy miltei mikä rengas tahansa? Olen saanut nyt sen käsityksen että vanteen halkaisija 622-on lähinnä ainoa rajoittava tekijä rengasta valittaessa, Viittaan mm ööh Moskan tai kuka se nyt mainitsikaan, että on samoilla vanteilla yli 50mm renkaat ja muihin edellä mainittuihin rengas suosituksiin jne. Olenko ihan metsässä vai..?
Tosiaan katukumia ostaessani haluan mahdollisimman hyvin rullaavan renkaan, mutta hinta pitää pysyä kohtuullisena(tarkoittaa minulla max 20-30€/kpl, mielummin alta 20€/kpl). Moskan linkkaamat renkaat ovat budjetissani ja niitä saa leveydellä 32 , 35 ja 38mm. Joten onko tuolla 32mm leveällä renkaalla mitään merkitystä verrattuna leveimpään 38mm malliin? Onko kyseessä vain se, että mikä mätsää vanteeseen vai onko jotakin joka vaikuttaa ajo ominaisuuksiin?
Ottaen vielä huomioon, että olen "sunnutai pyöräilijä", jonka lenkit on n.30-40km/3-4 kertaa viikossa. -En siis minkään sortin urheilija, jos se ei ole vielä tullut selväksi!:D