^Matemaatikko, yes! Ei näillä leveysasteilla tullessa valoja tarvi... Ymmärsitkö, jos et niin kyllä tarkennan...
Printable View
^Matemaatikko, yes! Ei näillä leveysasteilla tullessa valoja tarvi... Ymmärsitkö, jos et niin kyllä tarkennan...
Mistä sen tietää mihin aikoihin muut työskentelee. Melko poikkeuksetta mulla on pimeetä molempiin suuntiin näin talvella.
^Omasta kokemuksesta puhuin, jos huomasit. Jos olisi ajanut 400lumenin tehoilla olisi hyvin riittänyt kelvillä vaikka kumpaankin suuntaan mutta kun ajoissa aloittaa pääsee ajoissa kotiin. Ja voihan noita ladata, monet lataa puhelimiakin...
Kyllä sun omista kokemuksista putosi nyt pohja kun selvisi että sun duunimatkan pituus on 3 kilometriä. Sen ajaa varmasti ilman valojakin ympärivuoden vaikka yksipyöräisellä uimahousut jalassa. Sun viisastelusta päätellen luulin että veivaat 20 kilometriä suuntaansa talven tuiskuissa ja sudet näykkii housunlahkeita jos cadensssi putoaa alle sataseen. Mutta my bad, ei tosiaan noilla kilometreillä tarvii sähköpyörää, ymmärrän.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti nure;[URL="tel:3245746"
No tavallaan nyt tuli vasta voita leivän päälle :DLainaus:
Alkujaan tämän lähetti kaakku;[URL="tel:3246118"
Hiukan hymyilytti tilanne eilen aamulla (viiden maissa = pimeää), kun lenkillä tuli vastaan valoton pyöräilijä tummissa vaatteissa; minulla, jalankulkijalla, oli neonkeltainen takki, heijastinliivi ja valaisin.
Kävin kirjastossa. Yhdelläkään mukelolla ei ollut pyörässä valoja.
Illan lenkillä käytti alle puolet havaituista pyöräilijöistä valoja.
Jalankulkijoiden heijastinten käyttäjien osuus oli vielä pienempi.
Koirilla taisi yli puolella olla valo tai heijastin.
Ajelin pari päivää sitten keravalta kotiopäin, niin tais yhdellä vastaantulevalla olla joku tuikku päällä. Muksut keuli vastaantulevien kaistalle ilman valoja ja yksi autoilija pysähtyi ja huusi jotain ikkunasta, niin kommentit takasin oli keskisormea ja jotain huutelua. Kasin aikaan oli kuitenkin jo täysin pimeetä. Yks kaverin muksu tosin sano, että jos sulla on valo fillarissa remmillä kii, se pöllitään. Jos kunnolla pulteilla, se rikotaan.
^Selityksen makua. Toisaaltaan valot voi kiinnittää vaikka kypärään mutta kuka nyt sellaista käyttää...?
Samaa olen itse huomannut... Itsekin pitää käydä hankkimassa heijastinliivit kävelylenkkejä varten. Fillarointiin tuli hankittua Craft:n heijastin liivi, mutta se ei oikein mahdu "normivaatteiden" päälle.
Syyssynkällä koiralle valo(panta) on melko ehdoton, niin näkee itsekin missä koira menee ja muutkin kulkijat huomaavat koiran paremmin. Ehkä itselläkin kaulassa oleva valopanta toimisi, siitähän tulee valoa 360°:rolleyes:.
Eikö tuo yleisin selitys ollut että valo oli "unohtunut" kun asiasta kyseltiin. Tai sitten eivät kehdanneet/uskaltaneet poliisille sanoa ettei omista sellaisia.
Kai se sitten on joillekin samanlainen asenneongelma kuin turvavyön tai kypärän käyttäminen.
Tämä. Erehdyin ostamaan Blackburnin valon. Enpäs tajunnut, että siinä ei ollut telakkaa. Pitäis kumiremmiä repiä koko ajan. Ei hyvä koulu- taikka työmatkapyörään, jos ei ole turvallista (sisä-)tilaa pyörälle päivän ajaksi. Tai kotonakaan, jos joutuu pitämään ulkona.
Noh, lenkkikäytössä menee
Ostin pari tälläistä työmatkakäyttöön ja ajattelin, että remmi on nopea. No ei ole, ihan helvetin hankala saada kiinni, kylmillä käsillä ei varmaan edes onnistu. Muksuille toki telakalla olevat, ihan käsittämätöntä jos vanhemmat ei katso omien muksujensa perään. Valottomuuteen kun yhdistää vielä tavan painaa sivuilleen katsomatta väistämisvelvollisena suojatien yli, niin jossain taas kolisee.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/le..._stvzo_pro_115
Olen nähnyt muutaman kerran yhden pariskunnan, jolla on aamupimeässä kävellessä käsivarren ympärillä punaista vilkkuva nauha, oletettavasti joku tuollainen led-panta. Ei itse asiassa huono ajatus; heijastin on kuitenkin passiivinen, vaatii sen valon toiselta osapuolelta, ja niitä valottomia tai lähes valottomia pyöräilijöitä näkee täälläkin päin ihan riittävästi.
Mulla on ollut nyt vuoden pari kumiremmillinen (Moon Meteor) ja omasta mielestä se on ollut helppo ja nopea. En heti keksi tilannetta missä mun tarttisi räplätä sitä kylmin käsin, koska kuitenkin tuon sen mukanani pyörälle sisältä lämpimästä. Sen sijaan yhdestä toisesta valosta meni telakka (en muista katosiko vai rikkoutuiko) puolen vuoden jälkeen, ja maahantuoja vaan levitteli käsiään, kun ei valmistajalta saa enää uusia. Terkkui Fenixille.
LED-pantahommista, juoksupuolella markkinoidaan heijastin- ja valonauhoja yhdistelevää liiviä. Noxgear on se ”merkkituote”, mutta vastaavia on huomattavasti halvemmalla amazonista/kiinaromukaupoista. En ole Suomessa juuri nähnyt, mutta itse koen luontevaksi pimeän kauden jatkeeksi värikkäille pyöräilyvaatteille :)
^ Kumiremmi on kyllä nopea, mutta aina mietityttää montako kertaa se kestää venyttelyä. Yleensä noihin laitan vielä tangon ympärille sisuria ettei tarvitsisi ihan pinkeäksi venyttää, Ja tosimies tietysti tekee sisurista uuden lenkin jos niikseen tulee.
Jos omatunto sallii, niin nimenomaan kiinasta löytyy varmasti telakka erikseen. Voi joutua etsimään tovin kuten itsellä kävi, mutta sain lopulta toimivan kun yhdistelin hajonneesta + uudesta osia.
Jos on tarve vaan näkyä 1h ajan, niin Knog blinder mini on helppo kietaista tankoon ja satulaputkeen. Kunhan vaan muistaa nypätä taskuun kun jättää pyörän valvomattomaan paikkaan.
Knog plus USB-tikkuvalo taas on magneetilla kiinni kumilenksuosassa ja sekin on helppo laittaa taskuun.
Näitä on helppo pitää repun taskussa ettei pimeä yllätä.
Kumilenksutkin voi korvata helposti jos saa rikki.
Blackburnilla on ollut hyviäkin malleja, mutta joissakin on kumiremmillä kiinnitys tehty kumman vaikeaksi. Kumiremmin hajotessa ei näissä saa uusittua.
Kumilenkki on kyllä parempi kun telakka, kun tulee ajettua eri pyörillä välillä.
Lampun mukana ei kumminkaan tule kuin 1 telakka ja sen siirtäminen pyörästä toiseen vasta kysyykin hermoja.
Lapsillakin ollut kumilenkkivalot ja hyvin on toimineet.
Nyt 5-luokkalaiselle pojalle hommasin, kun oli eskarissa ja vielä ainakin on kumilenkki ehjä.
Lamppuna hinta-laatu suhteeltaan huippu Moon Meteor. 19.90 taitaa nyt maksaa puuilossa. 400lm max, 4 tehoa kiinteää ja vilkkuvälkyt päälle.
^ kun ostin fenix.n valon tilasin samalla kaks telakkaa , sai toiseenkin pyörään .
Hyvin taas huomaa että ihmiset käyttää samoja kamoja todella eri tavoilla. Kun en itse halua pelleillä kuminauhojen kanssa yhtään, laitoin joka fillariin Fenixin tankokiinnikkeen ja BC25R on aina oikein suunnattu kun vaan kliksauttaa kiinni. Kaapissa on vielä yksi extrakiinnike, jolloin saan metsälenkeille BC30:sen kaukovaloksi mihin tahansa pyörään. Takuulla väärä tapa, mutta toimii mulla.
Ei kai siinä muuta, paitsi sitten voi harmittaa jos Fenix taas muuttaa kiinnitystelakkaansa. Mulla oli siis BC21R ekaa versiota, ja siihen sopivan telakan saatavuus loppui kuin seinään kun ko. lamppu poistui myynnistä. Fenixin telakkatilanne vaikuttaa nyt toki fiksummalta kuin mitä se silloin oli.
3 lamppua ja 6 telakkaa, otin harkitun riskin että näistä saisi kymmeneksi vuodeksi edes jonkun tuikun tankoon. Panostus oli n.200€ ja nyt on viisi vuotta menty tyytyväisenä. Palstalla Lupinet on ihan peruskauraa ja tätä keskustelua käydään Valottomat-ketjussa, eli kuvittelisin olevani keskitason valospeksaaja. Kaikkihan tuota alkuinvestointia kauhistelee, mutta kun monet tutut ei jaksa irroittaa kuminauhalamppujaan, niin ostavat aina syksyllä uuden halvan kun edellinen on pöllitty. Ja kun kerran näytin mitä meidän autovakuutus maksaa vuodessa, vaimo ei kertaakaan ole marissut mun valoista tai itseasiassa koko fillaroinnista enää sanaakaan.
Kuitenkin fakta homma on että on huono selitys ettei löydä sopivaa/mieleistä valaisinta olla niitä käyttämättä.
Yksi hyvä vaihtoehto työmatka ajoon on LedLenser P7 ja siihen tankoteline, valo riittää kelveille ja äärettömän helppo kiinnittää ja irroittaa.lisäksi toimii mainiosti myös taskulamppuna.
eikö "ajokoirille" sovikin pannat eikä ne nyt niin epämukavia ole, pitäähän koirienkin pitää niitä. toisaalta kysytäänkö niiltä liikoja? Ei saa unohtaa mahdollista viihdekäyttöä tarvittaessa :P
ihan sama, kun nyt vaan näkyisi jollain tapaa.
Valo mielellään kuitenkin suunnattuna siihen tiehen päin. Tuossa joku mainitsikin, että noita remelillä olevia on monesti hankala kiinnittää, ja suuntaus jää kyllä sitten tekemättä. Siinä mielessä telakallinen tai sitten kiinteä (itse käytän napadynamoa ja -valoa) suuntautuvat oikein, eivätkä häikäise vastaantulevaa.
Voihan se remmikiinnitteinen olla lähtiessä oikein suunnattu, sitten lamppu-telakka -yhdistelmän painopisteestä riippuen kääntyy sojottamaan taivaalle tai eturenkaaseen tärinän vaikutuksesta. Toinen ongelma on siinä että omissa vehkeissä on tangon suora osa aikalailla jo täynnä kiinnikettä niin suuntaus kärsii aina vähän siinäkin.
Valoja on kyllä hyvin käytössä aamuisin, mutta ehkä kannattaisi vaihtaa ne aurinkolasitkin jo kirkkaisiin.
Tänä aamuna meinasi yksi sankari ajaa vastapalloon alppikylän kohdilla. Tummien lasien kanssa ei aamuhämärässä nää muuta kuin sen oman valokeilan.
Tänään aamun pimeydessä tuli sokaistua vastaantulija, sori siitä. [emoji846]
Ohitin notkelman pohjalla kävelijän ja siinä rinnalla pistin pitkät päälle. Ei ollut lyhyen valon katkaistu valokuvio osunut vastaan tulevan heijastimiin ja se sai naamalleen täydet lumenit. Tiputin kyllä heti lyhyille ja laskin valotehoa mutta varmaan oli ikävä yllätys.
Sent from my Takapalk
Puhutaan vain pyörilijöiden syyllistymisestä "sokaisuun", itse ainakin harkitsin markkinoiden tehokkaimman valonlähteen hankkimista autoilijoita varten.
^ Maantien vasemmalla puolella kulkevalla pyörätiellä on tosiaan syntynyt tilanteita, jotka ovat olleet vähintään yhtä ikäviä kuin valoidioottifillaristien kohtaamiset: LED-valoissa riittää tehoa, ihan kaikissa autoissakaan ne eivät taida olla oikein suunnatut ja valitettavan harvalla autoilijalla riittää älliä vaihtaa lyhyille vastaantulevan pyöräilijän vuoksi.
Kerran olen kaupunkialueellakin joutunut painamaan jarruja, kun en ole täydellisen sokaistumisen vuoksi nähnyt eteeni. Joku dorka laittoi täydet valot päälle tullessaan porttikongista.
Joo no 90% tapauksista menee siten että ensin vaihdetaan lyhyille oikein mallikkaasti, kunnes ratin takana syttyy päässä lamppu että se olikin "vain" polkupyörä ja pitkät päälle. Tekisi mieli antaa samalla mitalla takaisin mutta en halua vajota sille tasolle.
Auton ratissa saa sitten kiroilla kun korollakaket räpsyttelevät pitkiä kun eivät ymmärrä että adaptiiviset kaukovalot eivät niin selvästi napsahda himmeämmäksi.
^Duunimatkalla kelvillä sopivassa loivassa mutkassa vastaantulijat rinkelimersuineen aina tehokkailla valoilla, hetken sokea ja siinä pitäis vastaantulijoitakin seurata...
^^ Olisi pitänyt olla 10000lumenin lamppu erikseen väläyttämistä varten.
^Juuri sama ongelma omassa ja vahvinkaan riittävä valitettavasti moiseen.
Puuttumatta valojen hyviin tai huonoihin ominaisuuksiin . . .
Tänäänkin pimeällä aamulla Seinäjoella alle puolella mustiin pukeutuneista porukoista ei ollut minkäänlaista tuikkua edessä tai takana.
Sama meininki illalla auringon laskettua about 17.40. Ei mitään valoja edessä tai takana.
Lumi, ensimmäinen sellainen oli jo maassa.
Ei mitään valoja puolellakaan väestä. Hiukan hirvitti. Pimeää ja pyöräilijät ajelevat sokkona näkemättä toisiaankaan.
Onko tosiaan vain osa luonnollista karsintaa. Tyhmät kuolee ensiksi . . .
Vai, millä lailla mahtavatkaan ajatella ?
Katuvalot riittää, koska minä olen, koska minä näen, ei kai mitään satu kun ei oo ennenkään sattunu, emmä viitti polokupyörään mitään valoja tai muitakaan juttuja laittaa, junttihuumori tai jännityksen etsintä, säästän vitosen jos ei poliisit pysäytä ?
Tai joku muu syy kun pilkko-pimeällä pikimustissa vaatteissa pyörällä ajetaan.