Se mun Ripley on nyt kasassa ja tuolla projekti-osiossa
Printable View
Se mun Ripley on nyt kasassa ja tuolla projekti-osiossa
On se tyylikäs ja linkusto suorastaan seksikäs [emoji7]
Noista ripleyn renkaista: kyllähän tuo V4:n runko, geometria ja joustot riittää ihan hyvin bike park ajoon tai enskaan niin siihen voi huoletta laittaa nakit sen mukaan alle.
Tasamaa-ajoihin riittää kyllä xc- tai kevyen pään trailikumit, mutta pitää kyllä omaankin hommata kesän rymyajoihin jotain aggressiivisempaa.
Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Mittasin sitten omasta että miten se käyttäytyy kun jousitus pohjaa ja satula alhaalla. Renkaan ja satulan väliin jää vielä sellainen nyrkinmentävä rako, mutta kuten kuvastakin näkee, 125-millinen tolppa ei mene über-alas. Mulle ihan riittävästi tosin.
Joo sulle olis mahtunut hyvin 150 mm tolppakin, kun tuota putkea on 125 mm tolpassa enemmän kuin 25 mm näkyvissä.
^Siinä ja siinä. Käytin apuna tuota Ibiksen sivuilta löytyvää taulukkoa ja olisko mulla satulan korkeus keskiön keskeltä satulan kiinnikkeisiin 680 milliä. 150-millisellä voi tulla satulaputken muoto vastaan, eli se ei mene riittävän alas.
https://archive.ibiscycles.com/bikes/past_models/ripley_ls
(pitää scrollata alas kohtaan "DROPPER POST MEASUREMENTS" ja siitä klikata taulukko auki)
Pidemmässä tolpassa pidempi varsi. Oneupilla saa maksimoitua pitudeen, niillä lyhyimmät kokonaispituudet ja pienin stäkki siinä pannassa.
Uskon, että mulle tuo 125-milliä on riittävä. Jos joskus tarvitsee enemmän, on se kuitenkin helppo vaihtaa.
Se on hieno!
Mulle tuo satulan ja takarenkaan osumattomuus on aivan validi koe, koska ensijusteerauksella tolpalle sopivaksi korkeudeksi asettui sentti kauluksesta kiristimeen. Itseasiassa tämä seat tuben mitta oli yksi tärkeistä geotaulukon mitoista pyörää valitesssa. Yläkropalleni S-kokoiset pyörät ovat useimmiten vähän pieniä, mutta monessa M-kokoisessa taas seat tube saattaa olla jopa 45cm, jolloin välttämättä en saa edes 100-millistä dropperia tarpeeksi syvälle runkoon. Tämän perusteella monta muuten mielenkiintoista pyörää joutui sivuuttamaan, esimerkkeinä muista katselemistani mm. joku Canyon, Salsa Horsetheaf, Norco Optic C2, Alchemy Arktos ST ja Intense Sniper Trail. Eihän tuo mitta yksin pyörää tee, mutta minä en noita olisi uskaltanut kokeilematta tilata, ja kokeiluun taas ei harvinaista pyörää helpolla löydä. Mutuna trailikategorian enskammassa päässä löytyi paremmin matalia, mutta omaan käyttöön olen mieltänyt saman skaalan xc:mmän päädyn enemmän omakseni.
Ripleyn mitoituksella pystyn käyttämään ylenpalttista 150mm dropperia, ja vaikka en olisikaan pystynyt, ei se olisi ollut mikään ongelma, lyhyempää vaan tilalle :)
Tämä kauppa päätyi kaupan purkuun. Viimeisin viesti PayPalin kautta johti siihen että PayPalilta tuli suositus kaupan purkuun ja rahojen palautuksen. Viestin jälkeen kauppapurettiin ja rahat on jo palautettu. Edelleenkään tuolta puljusta ei ole tullut mitään viestiä. En voi suositella tuota liikettä kenellekään.
Ei muuta kun leuka rintaan ja etsimään uutta liikettä josta pyörän voisi tilata.
Harmillista tosiaan. Paypal on onneksi turvallinen ostotapa ja toimi sinunkin kohdalla hienosti. Hyvä että raportoit tänne niin joku asiasta lukeva voi välttää samat ongelmat. Menettävät paypal-tuen jos eivät heillekään vastaa ja anna kunnon selitystä.
Edelleen: LTM Racing. Ainakin omat kokemukset hyvät. Vaikka runko tuli hankittua eBayn kautta, silti kaikki kommunikointi toimi loistavasti suoraan kaupan kanssa. Runkohan tuli väärällä takaiskarilla (piti olla Factory). Kun ilmoitin asiasta, ilmoittivat heti, että heidän virhe ja kysyivät että haluanko hyvityksen vai palautanko rungon heidän piikkiin. Päädyin ottamaan (muistaakseni) 170 EUR hyvityksen, koska se toinen runko oli jo mennyt jollekin toiselle, joka ilokseen huomasi saaneensa paremman iskarin.
Tänään pääsin Ripleyn kanssa pitkästä aikaa ominaiseen ympäristöön. Mahtava keli ja mahtavat polut. Hyvä jäinen pohja, sopivasti juuret paistoi läpi ja ympärillä hankikanto niin oli kiva kanttailla mutkiin. Pikku hiljaa alkaa tottumaan pitkän rungon ja leveän tangon komboon. Tyylipoliiseille pahoittelut oksettava värisestä tangosta. Pitää hioa se yhtä räikeän mustaksi kuin muu pyörä. Kiekkojen Santa cruzin logot sentään värikoodasin foxin oranssin kans samaan sävyyn.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...315efa8891.jpg
Mistäpäin Suomea on kuva? [emoji848] Täällä etelä - Pirkanmaan suunnalla hieman erilaiset "talvipolut" [emoji23]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...2c04b59cba.jpg
Oulun tasamailta. Vaihteeksi tuli ensilumi ja oli jopa pakkasta auringon kera heti perään. Melkein koko talvi sahannut jäisen helvetin ja ihan kivan talvikelin välillä. Tällä kertaa voi olla vähän kateellinen Etelä-Suomen talvesta [emoji28]
Ei kannata. Täällä Helsingissä ainakin on niin märkää, että sorsat ui vastaan poluilla. Suurin osa tutuista reiteistä on sellaisia, että alavilla paikoilla on järvi ja hiukka ylempänä sitten puita kaatunut polut ristiin-rastiin. Menee aika paljon tunkkaamiseksi.
Juu, ei todellakaan kannata olla kateellinen.... ollut kertakaikkisen surkeet kelit. 5-10 päivää koko talven aikana ollut sellaista, että pakkas-yön/päivän jälkeen polut jotenkin ajattavissa, jos ei halua uida kurassa ja tekojärvissä +2 lämpötilassa. [emoji28]
Sent from my GM1913 using Tapatalk
Mielenkiintoinen Ibis-perustaja Scot Nicolin haastattelu helmikuulta bongattu MTBR:n Ibis-keskusteluryhmästä:
https://blisterreview.com/podcasts/i...ot-nicol-ep-15
Kestää n. 1:20 h eli on varsin pitkä. Sisältää paljon juttua uusista pyöristä, mutta myös Ibiksen n. 40-vuotisesta historiasta. Parina viime vuonna Ripmon ja Ripley v4:n menekki on näköjään siivittänyt firmaa kohtuulliseen kasvuun. V. 2018 liikevaihto kasvanut Nicolin mukaan lähes 40% ja v. 2019 yli 50%.
Keskeisellä Pirkanmaalla on ollut ihan hyvä "talvi". Ei kuitenkaan kuten juuri tässä nimenomaisessa kuvassa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...fb10d593f1.jpg
Ripleyssä on hienosti vedetty kaikki taakse menevät vaijerit sisäkautta, ml. hieman epäkäytännöllisesti myös takajarrun letku. Manuaalin mukaan kanavissa on sisäputket, joten siltä osin vaihtaminen pitäisi olla helppoa.
Tässä kohtaa näkyy pyörän aurinkoinen kotimaa. Lähes kaikki läpivientien portit ovat ylöspäin. Yritin hieman laittaa silikonirasvaa tulpaksi, mutta ei se toiminut, ainoastaan kerää roskia reikien suulle. Toinen samaan kategoriaan menevä ajattelemattomuus on kuvassa alareunassa näkyvä muovinen "pohjapanssari". On siellä välissä hieman pehmustetta, mutta istuvuus ei ole kovin hyvä, joten sinne väliin ajautuva kura ja pikkukivet varmastikin jättävät jälkensä runkoon. Keskiömuhvin alla sentään on vedenpoistoreikä.
Virallinen pyörä sylissä henkilövaa'alla -mittaus antoi laskutoimituksen jälkeen tulokseksi 14,puoli kiloa. Minulla on varmaankin painavat polkimet, mitenkään muuten eivät maailmalla näkyneet <13kg painot selity :D Kiekot punnitsin keittiövaa'alla, 2317 ja 3030g ilman akseleita.
Ensilenkillä ajokokemukset olivat jokseenkin odotetunlaiset. Putkelta runttaamiseen on hyvin tilaa, mutta istualtaan nousut kyllä aiheuttavat kysymyksen "nykyaikaisen trailipyörän polkemistehokkuudesta". Oli meinaan kummallisen hitaan ja raskaan tuntuista. Kyse ei ollut jousituksen notkumisesta, vaan luultavasti (toivoakseni) pystymmän ajoasennon vierastamisesta. Jalkojen voimantuotto ei ehkä ole tottunut avoimemmalla lonkkakulmalla operoimiseen?
Rattaaksi olin jo ennättänyt vaihtaa tottumanikaltaisen ovaalin. Vakiona tuli 32T, ja tila näytti chainstayn koukun kohdalta sellaiselta ettei siihen 34T mene? Itse menin pienempään päin joten ei ongelmaa.
Ei pidä näitä ihmettelyitä negatiivisena tuomiona ottaa. Kyllä tuo paljon tyytyväisyyttäkin aiheuttaa, mutta toimivista kohdista en osaa niin hehkutuksia kirjoittaa. Nx pelaa 30km ajettuna kuin unelma, ja alaspäin pyörä tulee potentiaalienergialla siinä missä muutkin :rolleyes:
https://i.imgur.com/39Ai4uh.jpg
Nopeasti oman ripleyn painoon verrattuna isoimmat erot tulee assguylla varustetuista kiekoista (1600g) ja nx groupsetistä (500g). Tuohon vielä pienet kevennykset sieltä täältä niin ollaankin jo 12 kg tuntumassa. Laskeskelin, että tallista löytyvillä osilla sais laskettua painon 10,5 kg tuntumaan, mutta ehkä mieluummin ajan hissitolpan kans leveällä tangolla ja kunnon renkailla.
Mulla oli kans ekoilla lenkeillä vähän outo fiilis pitkän geometrian ja pystyn tolpan kans. Pihalla tuntu oudon lyhyeltä ja maastossa liian matalalta. Kädetkin puutui. 15h ajojen jälkeen taas meno maistuu ja vanhaan paluu tuntuu aivan typerältä. Johtuisikohan hitauden tuntu kiekkojen painosta? [emoji28]
Rungossa olisi kyllä kieltämättä pientä kehitysvaraa noiden vaijerivientien puuttuvien tulppien ja rungon pohjapanssarin kans. Chainstayn suoja on monissa muissa rungoissa parempi. Saahan nuo hoidettua kuntoon kotikonstein, mutta tämän hintaisessa rungossa soisi olla valmiina täydellisesti.
Ripley LS:ssä on noi läpiviennit fiksummin, eli irroitettavilla "maskeilla", joiden tiiviys on varsin hyvä. Di2-johdon läpivienneissä mulla on se Shimanon läpivientikumi ja hissitolpan läpivienti on niin tiukka, että letku hädintuskin liikkuu. Mitään putkituksia rungon sisällä ei ole.
Lisäksi asensin omaan vehkeeseen ISG05-kiinnikkeet ja siihen bash guardin. Sen muovilirpakkeen alle voisi kyllä viritellä rungonsuojateippiä kuten myös mulla etukolmioon asennetun pork chop bagin alle.
Kyllä tuo moderni geo saattaa vaatia pitkääkin totuttelua ja setupin haeskelua, mutta sitten, kun pääsee sinuiksi alkaa ymmärtää pointin. Kiva, kun uskallatte tuoda niitä suunnittelun kukkasiakin esille eikä vaan pelkkää hehkutusta:). Välillä tuntuu, että kukaan ei uskalla moittia muitakaan ns laatu pyöriään.
Nii, juu: Ripley LS:ssä jarruletku menee ulkokautta. Olisin vetänyt sen osin sisäkautta, mutta se ei onnistunut edes ns. ranettamalla. En nyt jaksa asiasta kauheasti stressata.
Gargamelin kuvasta voi tulla siihen päätelmään, että jos sovitus olisi tiukempi, saattaisi jarruletku mennä ajan kanssa poikki, kun voima kohdistuisi sitten noihin läpivientikohtiin.
Omassa rungossa piti Di2-kaapelia hetki viritellä, ettei se vaan pääse ottamaan eturattaaseen tai takapakkaan kiinni. Käytin edessä hyväksi etuvaihtajan paikan peitelevyä ja nippusidettä, jolla sain rakennettua erillisen ohjurin kaapelille. Takana sitten nippuside on takavaihtajan korvakkeen kiinnitysruuvista läpi. Joka tarkoittaa sitä, että mun pitää työkaluihin laittaa joku teräase, jolla nipparin saa poikki tarvittaessa. Tai sitten ei kannata myöskään varakorvaketta kanniskella turhaan.
Eturattaan maksimikoko LS:ssä on 32T, ja koska Quarqin spiderissa minimiratas on 32T, ei tarvinnut mitään soikhiopäitä ajatella. Ensin oli tarkoitus laittaa ovaali, mutta vaihtoehdot oli wattikammet tai munapää ja valitsin ensimmäisen.
Että onhan näissä aina pientä virittelyä.
Joo, tuo uudentyyppiseen geometriaan tottuminen vei hetken kun pyörä vaihtui Ripley v1:stä Ripmoon. Alkuun tuntui ihan kummalliselta kun tuntui että istuu paljon edempänä rungossa kuin aiemmin. Ja lihakset rasittui eri tavalla eri asennosta johtuen. Noh, kyllä siihen sitten tottui.
Itse en ole osannut pitää ongelmina vaijereiden läpivientien portteja tai pohjapanssaria. Ripmossa lienevät samanlaiset kuin Ripley v4:ssä. Eivät ole aiheuttaneet mitään ongelmia reilun vuoden käytön jälkeen.
Oma XL-kokoinen Ripmo painaa muuten 12,86 kg polkimineen hyvälaatuisella vaa'alla punnittuna.
Oho! Kevyt!
Aiemmin mutisin Ripleyn ajattelemattomuuksista. Nyt vastakkaisia huomioita:
Takalinkuston palaset liikkuvat lähellä eturunkoa. Jos noita paikkoja ei olisi suojattu mitenkään, tekisi irtokivet yms. siellä tuhoja. Mutta alemman kohdan päällä on pieni kuraläppä estämässä roskien pääsemisen väliin (ja pystyputkessa suojateippi), ja ylemmän linkun runkoa vasten muodostamassa kupissa on kumiteippiä estämässä siellä pomppivien kivien kolinan.
Chainstayn alapuolelta löytyi pienenpieni vedenpoistoreikä, joten ehkäpä ne vaijeriviennit on viemäröity.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...93c450949b.jpg
Mielestäni rungon esteettinen laatu ei ole aivan hintaluokan mukainen. Maalipinnan alla on muhkuroita jotka eivät toki normaalisti näy, mutta sopivassa valossa kyllä. Alla kuva seatstaysta. Eturunkokaan ei tasaisesti peilaa, vaikka aivan tuollaisia möykkyjä ei olekaan. Auton pelleissä nuo tarkoittaisivat paksua pakkelikerrosta, hiilarista en osaa sanoa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...38ff8955d8.jpg
Teippi on minun lisäämäni.
Mulla ainakin jo lähtenyt tuo alempi kuraläppä pois eli pitänee koittaa liimata uudestaan jollain tehokkaalla kaksipuolisella teipillä. [emoji848]
Ja tosiaan maalipinnan laatu ei ehkä ihan niin vimpan päälle kuin boutique - runkolta voisi odottaa, mut se unohtuu nopeasti ajaessa kun on niin mahtava laite muuten [emoji23]
Sent from my GM1913 using Tapatalk
Gargamelin kuvasta näkyy hyvin se, miksi SRAMin jarruissa pitää olla SRAMin adapterit... toi syinteri menee alemmas kuin Shimanoissa tai Maguroissa, siksi vaaditaan V:n muotoinen adpateri.
Mutta joo, itse en kasausvaiheessa havainnut mitään suurempia virheitä maalipinnassa, mutta ehkä en sitä niin tuijotellutkaan. Teipitkin laitoin, mutta revin irti. Käyttövehkeitähän nämä ovat. Vitriinipyörät sitten erikseen.
Mielikuvat menivät mullakin toisen amerikkalaisen valmistajan uutukaisen kanssa suunnilleen noin ekoilla lenkeillä (jousitus itse asiassa notkuu). Jännä juttu tulikin kellottaessa tuttua nousua: notkuen nopeampi! Pitää oikeasti unohtaa monta asiaa vanhoista konsensuksista. Notkuminen nimittäin merkitsee ainakin lyrik/SD-kombossa myös huomattavasti parantunutta ajettavuutta juurakoissa ja kivikoissa puhumattakaan kun alamäki alkaa.