Lahden polkupyörähuolto myi viime talvena muutaman Salsan. Tilauksesta voit saada, mutta koeajomahdollisuus olematon veikkaan. Spessua ja Trekkiä 15" koossa hyllyssä.
Printable View
Hei! Mitä mielipiteitä porukalla on kahdesta fatbikestä ( Surly Moonlander tai Specialized fatboy ) Kumpaankaan en ole koeajanut mutta lähipäivinä pääsee kokeilemaan Spessua Tampereella ja olis hyvä jos joku voisi auttaa niin pääsisin kokeileen tuota Surlykin. Kiitoksia etukäteen.
Nnuo on kovasti erilaiset pyörät. Surly on retkivyöryjä, jonka saa kuormattua. Spessu on enempi polkukone :)
Surlyä Tampereella Sportax ja Nippeli. Käy samalla reisulla nekin koittamassa.
Feltin Double Double 30 vaikuttaa aika hyvältä paketilta. Blutokin solahtaisi tarvittaessa paikoilleen kivasti.
Vaan nytpä Rosen Tusker 1:n speksit ja hinta on tarkentunut. 1x10 11-34 pakalla + 16t ja e13 40t rattaat vakiona.
Onkos kenelläkään Tusker 1 tai 2 tilauksessa?
Harmillista, että toi Tusker on saakelin ruma.
Panzer kannattaa kaiketi tsekata, Yläfemma lupailee jotta 12/2014 olis.
Charge Cooker Maxi 1 S Black mainostettiin tämän päivän Pohjallisessa hintaan 1099 € (Vaasan pyörä- ja suksihuolto). Mitä mieltä?
No eihän tuo Panzer kuvissa täysin vakuuta tosiaan. Pitänee nähdä livenä.
Luonnossa Tuskerkin voi olla ihan kelpo laitos...
Fillari-lehden seuraavassa numerossa 7/2014, joka ilmestyy nyt perjantaina 28.11 on testissä näköjään Charge Cooker Maxi 2 ja White 2Fat Interceptor. Pitkään kestäneen speksi/hinta-vertailun jälkeen piti tänään tilata tuo White 2Fat Interceptor, koska hinta oli mielestäni enemmän kuin kohdallaan;xxl:n verkkokaupassa 25% alennuksella hinnaksi jäi 1875 eur. Tuossa mallissa siis hiilikuiturunko, XT-osat ja Vee Bulldozer 4,7" renkaat. Tuota samaa hiilikuiturunkoa näytettäneen muuten myytävän useana eri merkkinä:
* Alaskan carbon: http://www.framedbikes.com/alaskancarbon/
* KHS 4 season 5000: http://khsbicycles.com/bikes/2015-kh...eason-5000-15/
* White 2fat interceptor: 2FAT Interceptor | WHITE
Mitään virallista testiä en ole tuosta White 2Fat Interceptor:sta ole löytänyt, joten pitää mennä perjantaina ostamaan/lukemaan tuo uusi fillari-lehti. Jos jollain on jo kokemusta tuosta pyörästä, niin voisiko laittaa tänne kommenttia. Youtubes:tä löytyy tällainen, jossa näkee että ko. fatti taipuu trialiinkin osaavissa käsissä...
La Bicicletteria di Delfo - YouTube
Kunpa pyörä jo saapuisi ja pääsisi ajamaan... :-)
Ei jäänyt Eurosamaralle liikaa hintaa. Väittäisin äkkiä hyväksi kaupaksi.
Paikallisella oli koko valkoinen Salsa. En uskaltanut lähestyä.
Mtn haasteita vaan osaavan kasaajan. Mulla on kaikki takakieakot offsettejä ja rumasti ajamisesta huolimatta edelleen ihan suoria. Rumiahan ne on ku prkl mutta sou wat...
Panzer on mielenkiintoinen värkki.. erityisesti piiitkä runko ja lyhyt stemmi rokkaavat. Omassa läskipyörässäni päädyin geometriapohdiskeluisssani vastaavaan toteutukseen ihan vaan ostamalla isomman rungon ja laittamalla 30mm stemmin. Haaramitassa oli tähän hyvin varaa. Täytyy sanoa, että kokeilu kannatti, läski pesee kaksysini ketteryydessä mennen tullen ja palatessa. Kauneus on toki katsojan silmässä, mutta kyllä tuo Panzer aika rumankaunis työkalu näyttäisi olevan, itseäni ei niinkään hempeät pastellit säväytä. Aika matala geometria, keskiökin roikkuu kohtuullisen alhaalla... ainakin verrattuna Tuskeriin, erotusta 20mm. En tiedä, itse arvostan kyllä matalaa keskiötä, vaikka se vaatiikin polkemistekniikalta huolellisuutta. Takahaarukka on pitkä, esim verrattuna Farleyhin, mutta saman pituinen kuin Spessusssa. Toki renkaalle on tehty tilaa haarukkaa pidentämällä. Sanoisin, että sopii sellaiselle, joka arvostaa agressiivista ajoasentoa ja nopeaa etenemistä ehkä teknisessä maastossa kikkailun kustannuksella. Minä ostaisin tämän, näin pikaisella vilkaisulla, olisi mukava lukea arviointeja geometriasta.
Panzer on kyllä nimeään myöten tietyllä tavalla päheä. Noin äkkiä kateltuna Tusker, Fatty, Wo ja Farley näyttää vähä sellasilta miltä ois helppo jalkautua kun ajaa harhaan polulta. Siis lumisissa olosuhteissa. Siinä on oma haarukka vaarassa ja sitä ehkä voisi minimoida tuollaisella geolla.
Mites 170mm vs. 190mm perä? Onko mitään väliä vaiko jotain ihan muuta?
Mietin tuossa, että mitä tarkoitit ketteryydellä mitä pitkä runko ja lyhyt stemmi tuo versus 29 si? Itse ajelen ja tykkään läskissä suht lyhyestä stemmistä (50-60mm lyhempää en ole testannut) mikä tuo nopeutta ohjaukseen ja kääntyvyyttä tilavilla baanoilla, mutta se ketteryyden puute pitkällä rungolla/akselivälillä ahtaalla polulla saa välillä ahistamaan. esim, kun ajeltiin pitkospuita tuntuu, et perä oikoo liikaa ja pitkokset tuntuu kapeilta(perä putoaa) ja teknisellä mutkittelevalla ranta polulla tuntuu vaan, että on kankea, kun pitäs pienessä tilassa saada käännöksiä aikaseksi. Silloin, kun mennnään kivikko juurakko h_lvettiä suoraan ja kovaa ei pitkä runko ahista vaan tuo vakautta ja non OTB herkkyyttä. Sen olen huomannut, että isoa runkoa joutuu ajamaan kropalla paljon enemmän, kun taas pieni taipuilee ihan helposti, tosin ei sillä sitten uskallakkaan murjoa, niin kuin isolla. Ai, kun pääsis ajamaan ihan samaa runkoa omalla setupilla mikä nyt L, niin M kokoisena ja sit valkkais paremman.
^Isommassa rungossa akseliväli kasvaa muutamia senttejä, se ei vielä tee mistään rungosta "junaa". Sen sijaan muutama lisäsentti stemmissä sen tekee. Lisäksi isolla rungolla+lyhyemmällä stemmillä uskaltaa laskea paremmin kun tunne tangon yli menosta vähenee. Myös ylämäessä painoa saa takarenkaalle helpommin kun painopiste on taaempana, toki stemmin pituus ja kuskin "notkeus" myös vaikuttaa paljon, sekä myötä- että vastamäessä. Läskissähän kohtuullisen pitkä takahaarukka yhdessä lyhyen keulan kanssa pitää eturenkaan aika hyvin maassa kun nousuun lähdetään. Pitkällä rungolla ylämäessä satulasta polkeva kuski on suhteellisesti hieman taaempana.
Nämä siis silloin, jos ei rungon koossa mennä järjettömyyksiin ja satulan eestaas säätövarat riittävät. Esim. itse olen taulukoiden mukaan s-m-koon runkojen välissä, mutta koska haaroissa on varaa, kannattaa ottaa aina pitempi. Lyhyt stemmi ja leveä tanko tekee terää mille hyvänsä maastopolkulaitteelle.
Lisäksi on tietysti muut geometriaerot, mutta omalla kohdallani tämä on kokemusperäisesti ollut suuri vaikuttava tekijä. Eiköhän Trekin ja Mondrakerin filosofia jotain mainitsemieni juttujen suuntaista tavoitttele. Joku muu voi tietysti olla ihan toista mieltä.
Itse arvuuttellin onen fattyssä m-l välillä.. olen 180 pitkä ja jalan mitta 85.5 eli kumman vaan olis voinut valita. Isomman otin ja ainakin nyt tuntuu että oikein valitsin! Mutta en ole kokeillut m koon vastaavaa.
^^Aika samoilla linjoilla olen näin M/L 180/85 välikokoisena. L Fattyni oli hitusen pienempi, kuin L Muklukki. Fatty oli ehkä sopivampi vaikka ei siinä ollutkaan lyhyt akseliväli.
Harkinnassa olisi hiilikuiturunkoinen fatbike. Kokemuksia? Suosituksia? Vinkkejä? Itsellä Canyonin normi maastopyörä ja tyytyväinen ole ollut. Onkohan kukaan tilannut Canyon Dude CF? Hinnat 1899-2599€.
Tilasihan niitä vaikka ketkä: Canyon Läskipyörät.
^^tiedoksi: Canyonilla ajetaan sitten vasta ens kesänä.
Heisans.
Sopisikohan tähän läskiketjuun pienemmän kokoisen pyörän etsintähuutelu.
Eli, jos olisin hankkimassa 165cm korkuiselle kuskille leveärenkaista, niin mikä valmistaja/malli saattaisi nähdäksenne toimia?
Oulussa nimimerkillä a-o taitaa olla perheessä naiskuskillä Trekin Farley, en nyt löydä sitä viestiä jonka aikoinaan näin, että mikä koko oli pyörässä saati kuskissa...
Ehdotuksia kuunnellaan, antaa tulla.
-h