Sori... :eek:
Printable View
Sori... :eek:
Hiihtäjä kaivautunut poteroonsa eikä oo hoksannu naamioida jälkiänsä...:D:D
Niinhän se näyttää, mutta haitta ladulle on minimissään verrattuna muihin tapoihin - luullakseni. Semmosen sata metriä ehkä per tyypillinen talvilenksu tulee korvat luimussa jotain tuollaista tehtyä, että pääsen paikasta toiseen ja vielä en ole saanut edes sanan säilästä. Olen kyllä välillä ajanut saman luistelubaanaa - että pääsee nopeemmin pois - jos on ollut pohja niin kova, että jälki on lähinnä kosmeettinen.
"Keskustelun" perusteella tuntuu vahvasti siltä, että eniten ahdistaa tsadilaisia maalaisia, lähinnä kai asumistiheys. Ja vaikka olisi käytykin syntymässä tsadissa, niin lapsuuden kesät on vietetty kuitenkin jossain Kuopijossa. HC lienee Närpiöstä kotoisin. Tiedetään millaista elämä voisi olla, mutku ei ole. Ja ahistaa.
Keski-ikä on tuonut makkaraa vyötärölle, sitten on vihdoin löydetty omasta mielestä mukava liikuntalaji. Fakkiinnuttu siihen niin pahasti, ettei edes ymmärretä, että suomessa on neljä vuodenaikaa. Eikä omaa lajia olisi ylipäätään edes mahdollista harrastaa talvella ilman muun sortin liikkujia.
Tossa aiemmin lainatussa kaupungin edustajan tekstissä selviää aika hyvin se villakoiran ydin. Hiihto liikuttaa massoja ja kaupungille on erinomaisen kannatavaa tehdä kattava latuverkosto. Kansaterveydelliset hyödyt kattaa kulut monin verroin ja säästää setienkin veroeuroja. Vaakakupissa ei kourallinen talvimaastopyöräilijöitä paljon paina jos pelkästään Paloheinässä käy 300000 hiihtäjää talvessa. Ei senkään vuoksi, että hiihto pesee kuntoilumuotona pyöräilyn 100-0.
Fillarilehdessähän oli just juttua pyöräilijöiden erektiovaivoista, voihan olla että saamattomuus lisää artymystä entisestään? Yksi syy lisää harrastaa välillä jotain muutakin.
8kk vuodesta hiihtäjiä ei näy, 4kk on niin vaikeaa. Kyynel.
Tänään ei ollut ajettavaa polkua, ei liioin latuakaan mailla halmeilla. Yhteenkään ihmiseen en törmännyt, kun tallustelin osin umpihangessa katsastamassa maastopolulle uutta linjaa ensi kesäksi. Oli vähän helevetin hienoa ulkoilla. Hiki tuli, ja punaiset posket pakkasessa.
http://i1056.photobucket.com/albums/...ps830cf64a.jpg
Voih...
Ei näkyny yhtään hiihtäjää tai pyöräilijää eilenkään, eli normimeininki. Olisi oikeastaan ihan kiva jos tuolla poluilla olisi edes muutama muu hiihtäjä tai pyöräilijä, nimittäin tonne jos kyykähtää jostain syystä ladun varteen, niin noutaja tulee tässä pakkasessa aika nopeasti.
Ei se kuitenkaan ihan oikein ole jos Helsingin keskuspuiston kaikki baanat on ajettu hiihtoladuiksi vaikka hiihto on ilmeisesti lisännyt suosiotaan. Useampikin ei niin hiihtäjä mun tuttavapiirissä on 3-kympin tuskissaan alkanut hiihtämään ja nimenomaan keskuspuistossa ja Paloheinässä.
Olen syntynyt Helsingissä ja asunut 8 ekaa elinvuottani Töölössä, sieltä muutettiin maalle Espooseen, Mankkaalle jos ollaan ihan tarkkoja. Espoosta muutin Porvooseen pariksi vuodeksi opiskelemaan ja sieltä Helsingin Maunulaan, nyt olen asunut viimeiset 7 vuotta Vantaalla. Närpiössä en ole koskaan käynyt.
174cm ja 72kiloon ei vielä mitään kauheita makkaroita mahdu. Olen tietoinen Suomen vuodenajoista, onhan mulla joka vuodenajalle sopivat ajovaatteet. Mistä tiedät että lumikenkäilyä, koirankusetusta ja polkupyöräilyä ei pysty harrastamaan ilman muun sortin liikkujia?
En ymmärrä argumenttiasi, minä en ole missään vaiheessa väittänyt hiihtoa huonoksi kuntoilumuodoksi, enkä ole kieltänyt sitä etteikö sitä harrastettaisiin paljon. Muo häiritsee se että Helsingin keskuspuisto on huonolla latuverkoston suunnittelulla ajettu täyteen latuja, eikä esim. normaali työmatkapyöräily onnistu merkattuja pyöräreittejä pitkin koska ne on vedetty laduksi.
Se on myönnettävä että eilen hyvin syödyn illallisen jälkeen en jaksanut enän vaimon kanssa neljättä varvia kun piti kumilla vetää, pitäisikö mun olla huolissani?
Mä tulen oikein hyvin juttuun hiihtäjien kanssa, tänäänkin juteltiin monen kanssa kun oltiin lenkillä, kuten olen jo monesti täällä kirjoittanut niin tuo reittien toteutus on se mikä tökkii, etkö osaa lukea kirjoitettua tekstiä?
Tuolla sinun loistavalla ihmistuntemuksella suosittelisin että ottaisit yhteyttä 7Päivää lehteen ja tarjoaisit tätä loistavaa lahjaasi heille käyttöön, esim. horoskooppien kirjoittamiseksi.
Tänään yritettiin scoutata polkuja mille pääsis ajelemaan pitkäkosken tuntumassa. Eipä nuilla poluilla paljoa käyttäjiä nyt ole, kun polkuset on niin kauniisti motitettu, joten ajaminen paksupyörälläkin oli kovin vaivalloista. Useampi ladun ylitys ja hetkittäin piti ajella ladullakin. Pettyneinä pää painuksissa sitten kurvailtiin muualle.
Vaan Hoosee ja mää löydettiin yksi vallan helmikuntoinen polkuränni jota ajaen joutui ylittämään kolme hiekkatietä joille kaikille oli ajettu kaksi latua. Ylitimme ne höyhenenkevyesti läskitellen.
Oma suhtautuminen tuohon riippuisi paljon (lue: täysin) rullahiihtäjän tyylistä. Jos menee pertsalla ja käyttää metrin verran tien leveydestä niin ei muuta kuin hyvää matkaa, toivottavasti suksi rullaa. Mutta jos sieltä tullaan samaan tapaan kuin sauvarullaluistelijat täällä päin eli luistelupotkuilla laidasta keskelle seilaten sekä kahden metrin hiilikuitukepit vallattomasti huitoen ja kuusimetrisen tien leveydestä menee viisi metriä niin kyllä, kyllä palaa käämi. Yleensä niillä on vielä napit korvissa jolloin ohittaminen onnistuu vain täydellisellä yllätyksellä ja vaikkei olisikaan niin tilaa tuskin tulee koska pyöräilijä väistää jalankulkijaa ja nuo sankarit luetaan jalankulkijoiksi.
Tuokin on aivan totta.
^^mää kerran yhden tuollaisen nappikorvissaluistelijan yhytin H-linnantien kelvillä. Ensiksi kohteliaasti soitin kelloa, ei mtn reaktioata. Ajoin ihan taakse ja tööttäsin. Ukolta meni rytmi sekaisin, mutta väisti kuitenkin.
Se on kyllä huumoria kun maalaiset kommentoi kaupunkilaisten vaikeasta elämästä hiihtoladulla. Eihän ne voi tietää miten suksi täällä luistaa, kosteampi meri-ilmakin on prkle ja havuja perkele.
Eli luistelutyylillä eteneminen on väärin urheiltu/kuntoiltu? Myös autolla ladun ääreen siirtyminen on väärin? Jos ei pysty puhumaan puuskuttamatta, niin sekin lienee väärin? Alkaa selkenemään, että miksi paikalliset oikein urheilevat ovat niin nuivaa sakkia minua kohtaan.
Tänään ladulla oli pari moottorikelkkaa ja tietenkin mönkijä.
Tuon mun aiemmin postaaman kuvan kohdilta napattu otos. Tarkkasilmäisimmät huomaa hevosenpaskaläjän oikealla puolella olevat paksupyörän jättämät vauriot yhteiskäyttöväylälle. Ja toisaalta, ei noita hevosen jälkiä näkynyt tuolla osuudella mitenkään muutoin kuin paskan osalta. Lisäksi niidenkin yli ja ohi pääsi ajamalla. Hetkeä aikaisemmin yksi lenkkikaveri hiihi meitä vastaan, eikä kukaan kiukutellut.
Oli siellä yhdet koiranpaskatkin ladun vierellä, mutta kuitenkin ajoväylällä. Porkilla vois osua jos ei katsoisi mihin sauvansa tunkee.
https://lh3.googleusercontent.com/-m...0/P1050516.JPG
Eipä ollu mun tapauksessa tällaisesta kyse. Raivoilija oli vastaantuleva ja itse etenin tuolla kohtaa tasatyönnöillä enkä luistellen.
Tästäpä muistu mieleen pari sattuma muutaman vuoden takaa, jotka sopii jotenkuten topicciin (eli ahistusta fillaristeille).
Luistelin kerran reipasta vauhtia työmatkaa Arabianrannan yhteisväylää, kun kuulin ryminää takavasemmalta. Siellä oli fillaristi yrittämässä ohitusta, mutta etupyörä putosikin vasemmassa laidassa olleeseen latu-uraan ja kaveri lensi OTB hankeen. Ei soittanut kelloa tai en ainakaan kuullut ilmavirran huminan takaa. Ei sille fillaristille tainnut pahasti käydä, mutta ei se uudelleen ohi yrittänyt.
Toisen kerran työmatkatempoilin maastofillarilla liikkeellä olleen kanssa Kivinokasta Viikinrantaan (n. 4 km). Kaveri pääsi ohi, kun jouduin kantamaan suksia yhden tien yli, mutta sitten sain sen uudelleen kiinni. Baana oli kova ja vähän kuopille kävelty, joten fillaristi joutui vähän antamaan tasoitusta. En kyllä itsekään pystynyt täysillä luistelemaan.
Välillä tulin tasatyönnoillä jäistä latu-uraa pitkin vierelle härnäämään, mutten sentään niin hölmö ole, että olisin eteen mennyt. Onneksi kaveri kääntyi Viikinrannassa eri suuntaan, mulla nimittäin alko jo hapottaa.
Joulurauhaa myös hiihtoladuille.
Huono trollihan tuo edellinen oli, kun ei siihen yhtä enempää tarttunut.
Hyvää joulua vaan itse kullekin.
Ja jos jokainen ens vuodeksi lupaa säätää sitä toleranssiaan pari napsua > sallivampaan päin, niin ei se ainakaan pahitteeksi ole.
Piis.
Mä oon huomannu ku ottaa pari napsuu kulkee sukset ja fillari lujempaa. Luonnekkin muuttuu boheemin sallivaksi. Ei ole kyllä ikinä häirinny ladulla reiät tai vastaantulijat... ei kai se hiihto niiin vaikeeta ole.
edittiä: ah nopeutta laskiessa lähti toinen suksi alta reilussa vauhdissa mutta oli varmaan oma moka vaikka rinteessä oli kyllä uria joka suuntaan. Helposti moka korjattu kun vauhtia ei vielä ollut kahtasataa.
Nii että opetelkaa eka hiihtää ja tulkaa sit vinkumaan jos pikku häiriöt ladussa haittaa.
Isoa kalaa kannattaa aina pyytää:). Liikenteessäkin tulee yleensä tilaa kun välillä ite antaa periks. Ja mihinkä tuolla nyt muka olis kiiru, penkka tai muutilasto ei ninkauhiasti kiinnosta, pfffht.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Pekka L
Kas, jouluolut.
*gluglu*
Nii viel et jos mä pääsen yhdellä suksella kumparelatuu takaperin vois kuvitella et kahdella suksella ihmiset pärjäis. Over and out hyvää joulua. Ehkä lähden hiihtää.
Vttu vaan neljä, mä oon nelkytvee (ja toi oli ÄO) sekakuntoilija ja en noin vähällä pääse ikinä. Muilta ei vaan vaadita niin paljoa ku yksneljäsosa-finskeiltä. Sitä kun kerran sanoo, mineo heikko enkä väsy helpolla..Eikä sitä mies sano ikinä naiselle ei, emmä tiedä. Tai jos sanoo, nin mieheksi ei pidä kutsua vaan ajaa kilpurilla kiinni ja purra pallit pois.
Eli pavosen heska ja suunnistajat onkin syyllisiä, joku reviiriinmerkkaus riitti? enivan enivan?
...vetelän kesyt herjaa poromiehiä, kun porot loukkaantuu etelän-urpojen välinpitämättömuudestä, että pidetään toisten mailla omaa koiraa vapaana, vaikka se tulisi olla kytkettynä. Samoin huvittaa etelä-suomalaisten susi kommentit. Sitten itketään kun poromies ajaa kaukaa katsomaan, että mikä ***** nyo ku villikoira porojen kimpussa, ja sillo se ampu tulee ja vie reku lekkimästä lemmikkiä ja etelän isännän mielstä pohjosen juntti rikkoi lakia ja siltä pitää saada aseet pois, samaan aikaan sen oma jälkeläinen on lahtaamassa luokkakavereita.
Kyllä moni saisi kuulla enemmän kuin anisatsee tuolla pohjoisesa, missä elämä voi tuntua kovalta ja raadolliselta. Ja tietysti aina voi helposti kuitata että nehän vaan juovat viinaa ja siellä sekoilevat..
Ja kaikki mekkala vain sen takia, että porukka ei osaa jakaa yhteistä hyvää, kun luulevat vuorollansa sen yhteisen omistavansa.
http://www.youtube.com/watch?v=uhiCFdWeQfA
En ole jaksanut provosoitua helsingissä laduilla kävelijöistä/pyöräilijöistä/muulla tavalla kuin suksilla liikkujista. Ei ne sieltä lopu vaikka muutamalle huutaisit. Paras mennä sitten jonnekin muualle hiihtämään jos vetää herneet heti nenään. Vaikka tänne maalle. Olisihan se kivaa jos keskuspuistossa pääsisi hiihtämään puhtaalla luistelubaanalla, mutta se tuskin tulee koskaan tapahtumaan. Kaikista ei tarvi tykätä, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.
Lisäkysymys, kun täällä sen verran pertsan hiihtäjiä on niin kysyn kun esimerkiksi keskuspuistossa luistelubaana on kovin kapea joissakin paikoissa ja pertsan latu menee molemmin puolin uraa niin vedättekö herneen nenään kun itse pelkästään luistellen hiihtävänä joudun välillä toisen pertsan ladun päällä mäkiäkin nousemaan? Itseä välillä harmittaa että ura on kapea, mutta mielestäni tuonnekin riittäisi se yksi ura molempiin suuntiin, jotta luistellenkin pystyisi paremmin hiihtämään.
Joo ei koirii saa viedä ladulle sanoo Suomen Latu. Mulla yks kesä yhdellä suksella vetäessä tuli kanssa töyssy ja sukellus. Piilolinssi tippu mutta onneks kaveri huomes se oli posken päällä. Vauhtia oli aika hyvin viiskymppiä ehkä.
Vedettii muuten lumilaudallakin muinoin, kantti oli väärinpäin kaareva..