Juu ei. ;)
Ei riitä rahkeet kaupalliseen tuotantoon.
Kongahan tekee kustomin jos sellanen kiinnostaa.
Printable View
Loistavaa työtä J_K! Muutenkin mahtavaa, että jotkut vielä hallitsee "käsityön" eivätkä tyydy ostamaan valmista. Kypärän nosto myös täältä ÄIJÄLLE!
Ei osaa sanoa mitään muuta kuin että HUIKEA! Ihan käsittämättömän hienoa jälkeä. Mahtavaa!
J_K:n läskiä tulikin jo kehuttua toisella foorumilla mutta kyllä se on niin hieno, että sitä voi täälläkin hieman ylistää! Upea on.
Uusi jigi tuli vihdoin laitettua tänään kasaan. Askartelin samalla tuollaisen ständin jigille. Jigin saa tarvittaessa kiepautettua 360° ympäri ja tiltattua tarvittaessa vaikka vaakatasoon.
http://farm8.staticflickr.com/7431/1...300f30ae_o.jpg
Tämä ketju ei kyllä millään tavalla helpota alitajuista pakkomiellettäni alkaa kasaamaan oma runko. Kongan jigi vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta; toivottavasti sille tulee paljon käyttöä!
Hienoja runkoja on täällä tehty !
Itse kötöstelin toissa syksyllä muutamassa viikossa tämmösen vekottimen:
http://goo.gl/b83vG
Rakennusmateriaalina toimi kaksi Yosemite-fillaria ja miesten Nopsa jotka olivat kaverilla menossa metallinkierrätykseen. Rälläköin rungot pätkiksi, järjestelin niitä vähän uusiksi ja ripustelin lankkujigissä sitten komponenttien ympärille tarvittavat korvakot yms.
Tässä on kaikki putkiosat maalauksen jälkeen:
http://goo.gl/oVmbo
Tältä se näytti tuossa syksyn viimeisessä CX-mestaruuskisassa:
https://lh4.googleusercontent.com/-9...o/_MG_9766.JPG
Alumiinia ei rakenteissa enää ole muualla kuin takajousituksen nivelkolmioissa.
Nyt on tarkoitus tehdä seuraava prototyyppi, tällä kertaa käyttäen CrMo-putkia, jättää nelikanttikeskiö pois takahaarukan nivelöinnistä ja muutenkin vähän järkeistää rakenteita. Putkia olen katellu Arigosta ja Aircraft Spruce EU:sta ja Nova Cycles:stä keskiömuhvia, emäputkia ja takakorvakkoja.
Kasaus edelleen pääosin tai pelkästään TIG-hitsaamalla. Teen asiallisemman jigin rungon ja takahaarukan hitsausta varten ja tarkoitus on tehdä päärunkoa kahdella mitalla jotta tytärkin lyhyempänä saa kokeiltavakseen mokoman.
Oli tarkoitus tehdä joustohaarukan emäputki tapered-keuloille mutta on piisannu vaikeuksia löytää sopivaa putkitavaraa tai valmista emäputkea. Columbus:n valikoimista sellainen löytyy mutta siihen pitäisi vissiin sitten juottaa ne rinkulat integroituja laakereita varten.
Samoin tuollaiselle suoraputkiselle takahaarukalle ei ihan helposti löydy asiallisia levarikorvakkoja, etenkin jos myös vaihtajan kiinnityskorvakko olisi vaihdettava.
Jäädään seuraamaan tätäkin projektia, ainakin poikkeaa paljon siitä mitä täällä on nähty.
Paljon tarvitsee emäputkella olla mittaa?
Löytyisi 44mm standardin ohentamatonta True Temper emäputkea josta voisin tarvittaessa katkaista sopivan pätkän.
Omat projektit ei etene muuta kuin suunnitteluasteella, no ehkä ens viikolla alkaa taas tapahtua kunhan saan vaan loputkin putkivalinnat tehtyä.
Onko toi 1-1/8" ohjainputkelle ja ottaa sisäänsä integroidun laakerin juotettavan koolin ?
En nyt muista kuinka pitkiä nuo nyt on mutta alle 200mm kipale kuitenkin. Hyvällä prässillä toisesta voisi ehkä painaa alapään 56-milliseksi 1.5" laakerikoolille.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Siihen saa 1-1/8" ja tapered keulat 1-1/4" ja 1-1/2" alakoolilla. IMO paremman näköinen kuin tapered emäputki.
Alla kuva josta asia selviää tarkemmin.
http://chrisking.com/files/upload/he...-Fit-Guide.jpg
No tuossahan on järkeä, kiitos !
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Siinä on hyvinkin paljon järkeä, laakerivaihtoehtojakin löytyy paljon.
arvon rungon tekijät. Tarvitsen jonkun osaavan apua, kun olen tilaamassa kiinasta 29+ titaani runkoa ja olen piirrättänyt sen kiinan pajalla ja haluaisin saada jonkun osaavan kommentit rungon toimivuudesta. laitan yv:llä piirustukset jollekin joka voisi auttaa. löytyykö auttajaa?
Saint
Tulitko punninneeksi paljonko haarukalle tuli painoa ? Millaista putkea käytit jaloissa ja olkapäässä ? Onko ohjainputki perus 1-1/8" ja siinä laakerin koolille joku prikka ?
Jos yrittäis alkaa paskarteleen CrMo-pohjalta sitä linkkukeulaa:
http://twentynineinches.com/wp-conte...LO-252x500.jpg
No voisi tulla. En vaan oikein usko läskirenkaisen tarvitsevan juurikaan jousitusta, etenkään mun konstruktioon ja eteen...
Wacky:lla on jo läskirenkainen nojakki... Mä en vaan osaa ajaa niin hiljaa tai niin pehmeessä että tarvisin lisää läskiä kiekkoihin.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Tuo haarukka painoi valmiina 1210g, 1" jalat jotka ehkä turhan ohutta seinämältään. Muhvit on 1-1/8"x0.058" eli slipfit 1" putken päälle. Ohjainputki perus 1-1/8" ja laakerikoolille tällänen joka pitää koneistaa hitsauksen tai juottamisen jälkeen oikeaan mittaan.
Kuvan haarukka ei ole vielä ollut edes ajossa, kun tein toisen jossa 5mm enemmän rakea. Toinen versio on 1-1/8"x0.049" jaloilla ja "sillat" 1-1/8"x0.058", paino lyhennettynä ja maalattuna 1260g.
https://dl.dropbox.com/s/faso7h40dqivzzp/46.JPG
https://dl.dropbox.com/s/b8h6c29ks8bcgb9/haarukka.JPG
Ok. Mulle saattais välttää tuumanen hontelompikin haarukkaputki kun painoahan tuolle ei tule saati sitten voimia kovinkaan paljoa.
Niin tämä on sitten se ajossa oleva tukevampi mutta vain himpun painavampi haarukka ? Näyttäisi että omatekemät post-mount:t jarrusatulalle...
Ja seuraavaksi romiskolle penkomaan josko löytyisi tuota puristettua alumiiniprofiilikiskoa jotta saa asialliset jigit tehtyä.
Tuo kuvien haarukka on tosiaan ajossa, noin 150g on noiden kahden haarukan ero painossa kun otetaan lyhennys huomioon.
Post-mount on satulalle, seuraavaan versioon on jo parempi idea mielessä, pitää vaan hankkia kuulia jotka ei ole karkaistuja.
https://dl.dropbox.com/s/rexd82zxwi4aupf/18.JPG
Talviloma olisi kuukauden päästä ja silloin pitäisi ryhtyä sitten tositoimiin: kasaamaan juniorille pyörää 24 tuumaisilla kiekoilla.
Ajatuksena oli pitää paino minimissä kun kerran junnupyörästä on kyse. Runkogeometrian pähkäilyn ja mittailun jälkeen näyttäisi siltä, että vaakaputki pitää tehdä ohentamattomasta kun ohennetuissa ei lyhennysvara riitä mitenkään (mahdollisesti satulaputkella sama kohtalo). Nämä nyt ovat pikku juttuja, kun ei tuossa nyt monta grammaa häviä noin lyhyillä putkilla vaikka ohennusta ei olisikaan. Muhveja ei ole tarkoitus käyttää kuin ehkä haarukan kruunussa. Alunperin ajattelin laittaa V-jarrut, mutta kun tuota 24 tuumaisten kehien tarjontaa katsoo, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä. Rigidalta löytyy kyllä kehiä, mutta ne eivät ole erityisen keveitä taikka tukevia. Leveistä kehistä löytyykin sitten paremmin valikoimaa ja heräsikin ajatus tehdä tuosta "puoliläski" eli vähän leveämmät kehät ja renkaiksi Rocket Ronit tai vastavat ison bemaksi kumit. Levyjarruista tulee noin 300 grammaa lisäpainoa, koska kehät eivät juurikaan painoa tuo lisää.
Nyt sitten kysymyksiä: tuleeko tuon kokoisessa haarukassa ongelmia renkaan leveyden ja jarrukiinnityksen kanssa? Takanahan ongelmaa ei ole kun sinne saa valmiina haarukanpäät jossa on kiinnitykset. Miten tuo etujarrun kiinnitys kannattaisi tehdä? Modaanko takapään osasta sopivan vai kannattaisiko tuo tehdä suoraan itse? Post mount vai IS? IS sopisi sen puolesta, että minulta löytyy valmiiksi Park Toolin jarrupintojen oikaisuhärveli, jota voisi käyttää jiginä. Onko ajatuksia miten haarukka kannattaisi kasailla? Juotosvälineet löytyy ja harjoitusta on tehty erilaisilla pätkillä. Hitsauspuolelta löytyy mahdollisuus lainata Migiä.
Entä ehdotuksia takahaarukkaan - mistä putkista kannattaisi tehdä? Mittaa tulee alaputkille aika vähän: alle 400 mm josta sitten vielä päiden osuus tulisi vähennettäväksi (joka levyjarrujen tapauksessa on aika iso).
Haarukka juotosvälineillä tehtynä on helpoin kasata valetulla kruunulla. Tuossa sitten ongelmana on haarukanjalkojen toimiminen levyjarrun kanssa, monet saatavilla olevat jalat on alapäästä liian ohuita kestämään levyjarrun rasitukset. Sitten on tuo yllä oleva oma tapa tehdä, siinä on helppo sovittaa kulmia muuttamalla eri kokoiset renkaat, eikä 100mm keulalla pitäisi tulla ongelmia leveyden suhteen.
IS-kiinnitys on helpompi tehdä vaikka ilman jigiäkin, kun voi käyttää satulaa sovitukseen. Tällänen olisi hyvä kiinnike eteen kun se jakaa rasitusta isomalla alueella, leikkautin itse vastaavia yhteen tulevaan haarukkaan.
Columbuksella on taivutettuja putkia takahaarukkaan, tämän sivun alareunassa piirustukset taivutuksista, pätkii vaan ylimääräiset pois jos taivutukset muuten sopii. Tai sitten tekee ohentamattomasta ja taivuttaa itse.
Ei nyt ole tässä työmaalla käsillä suunniltelmia, mutta nopeasti vilkaistuna näyttivät Columbukset taivutetut putket soveltuvilta. Ongelmaa ei oikeastaan muuten olisi, mutta pitää etukäteen olla kaikki materiaali käsillä kun käytännössä on vain yksi viikko aikaa. Kovin moneen paikkaan jos joutuu tilauksia laittamaan niin kiire tulee kun loma on heti pääsiäisen jälkeen.
Jos lähden tuolla sinun tavallasi tekemään haarukkaa, niin tuuman putki riittää varmasti kun junnupyörästä on kyse, vaikka sitten olisikin levyjarrut. Olisi sekin hyvä puoli, että voisi eteen voisi tehdä kiinnityksen 140 mm levylle joka tuossa käytössä riittäisi enemmän kuin hyvin. Kai juottamalla kasattu kestää tuossa käytössä?
Ceewaylla näyttää olevan vähän Paragonin jarrukiinnikettä vastaava kiinnike tarjolla, eli sekin hoituisi samasta paikasta.
http://ceeway.com/NEWPARTSPAGES/NEWIMAGES/IMG_0359.jpg
Kyllä tuumanen riittää ihan hyvin ja juottamalla kasattukin kestää.
Ceewayn sivut ovat - no jääköön sanomatta. Kyllä niistä lopulta informaation löytää kun oikein etsii. Noiden uusien jarrukiinnikkeiden löytymisen johdosta joutuu vielä vähän pohtimaan takapään rakennetta. Takahaarukan putkien kulma tulee sen verran terävä, että satula ei sovi niiden väliin, mutta ulkopuolelle oli parikin hyvää vaihtoehtoa.
Ceewayn sivut tosiaan on mielenkiintoiset, no palvelu pelaa kuitenkin vaikkakin kerran päivässä vastailee maileihin.
Taakse jarrukiinnikkeeksi vaikka alla oleva, löytyy sieltä what's new osiosta.
http://ceeway.com/images/808n.jpg
Tekeekö noilla 300 euron inverttereillä yhtään mitään jos laittaa tig-varustuksen? Voisin tämän projektin varjolla hankkia uutta kalustoa, jos tuossa hintaluokassa on jotakin järkeä. Kaasupullo on kumminkin suurin kustannuserä (Woikosken 20 kilon pullo ensitäytöllä oli 440 euroa). Tigillä kuitenkin olisi eniten käyttömahdollisuuksia niissä hommissa mitä itselle tulee vastaan.
Semmosen tossa hokasin että voi helpottaa jigien suhteen jos putket heppaa mig/tig menetelmällä ja sitten juottaa. Näin näyttää Rob tekevän ainakin viimeisimmässä projektissaan.
Itse otin Woikoskelta vuokralle 20 kilon pullon. Se ja regulaattorit mittareineen kyllä kirpaisi vaikka sainkin tig:n halavalla...
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Onhan tuokin vaihtoehto. Jos Tig tulee taloon niin sitten taitaa mennä kaikki hitsihommiksi ja pikkukikkareet tulee juotettua
Kun kysyin paikalliselta niin Woikosken vuokrapullo viideksi vuodeksi maksaa saman kuin omaksi osto. Tietty sen saa nopeammin täyteen kun voi käydä vain vaihtamassa. Minulla käyttö on sen verran vähäisempää, että kannattaa varmaan omaksi ostaa.
Mikä kone sulla on? Katsellut nyt noita ja joku karvalakkimallin tasavirtakoneet on tosiaan aika edullisia (noname 300, Esab 500+). Kun alumiinia ei ole tarkoitus hitsailla niin vaihtovirtaa tuskin tarvitsen.
Mulla on Wallius, muistaakseni Wameta 2000. 150A DC, 200A AC. Mukana tuli Millerin 150A kahvalla jossa kytkin putkistot ja puikkovarustus. Ovh jotain 2k€, lähemmäs tonnia oli lopullinen hinta.
Erittäin hyvä laite, sulatin kyllä hilut tuohon kahvaan kun tein alumiinihommia... Tunkkasin sitten tilalle Kiinasta Millerin 200A kahvan, kovajuotin hopealla ilmastointinippaan 150A kahvasta letkun liittimen.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
En tiedä noista 300 euron laitteista, mutta aikanaan noin 500 euron fronius oli oikein hyvän oloinen kosketussytytyksellä.
Itsellä edelleenkin se vähän alle 200 euron kiinalainen tiggi, tässä vastaava muutamilla parannuksilla.
Vähän käyttävän kannattaa hankkia joko omistuspullo tai katsella Agan unicyl tai woikosken awocyl tai ari liquide albee vaihtoehtoja.
Tuossa on ongelmana se, että putkien sisälle on vaikea saada juoksutetta heppailun jälkeen.