Toisaalta ei se Barbekaan ole lähellekkään nimellismittaansa.
Printable View
Fatbike vanteiden mukana tulee nämä:
- 2 x Center Lock/IS Adapter
https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-495171
Sopiiko tuon adapterin ja vanteen kanssa esim. tämä levy:
https://www.bike-discount.de/en/buy/...er-lock-549848
ja millä työkalulla tuo menee paikalleen?
Ei sovi adapterin kanssa tuo levy vaan se menee siihen suoraan. Nuo on center lock -navat ja tuo on center lock -levy. Se adapteri on sitä varten jos haluat käyttää perinteistä kuudella pultilla kiinnitettävää levyä. Shimanon center lock -levyt taitaa asentua perinteisellä pakka-avaimella.
https://www.parktool.com/blog/repair...l-installation
Kysytäänpä täällä kun felt-ketjusta ei kuulunut vastausta:
Felt dd30 2015 ja isompi eturatas menossa vaihtoon. Olisko suosituksia? Tarviiko olla samaa merkkiä pienemmän kanssa? Voiko ylipäänsä vaihtaa pelkästään toista vai onko vaihdettava koko etusetti? Ehkä kiinnostaisi vaihtaa samalla 2 hammasta pienempi...
Taitaa olla RF Ride kammet? 104/64 BCD jaolla lienevät joka tapauksessa. Yleensä kaikki ko. jaolle tarkoitetut 2x rattaat sopii ja ne pitäisi sopia keskenään, kunhan siinä isommassa rattaassa on ne nousut vaihtamista varten. Kiinnitysten kanssa voi toki joskus tarvita prikkoja tms. tai pulttien pitää olla tietynlaisia. Esim. 3x setin keskirattaita voi käyttää, jos haluaa pienemmän eturattaan ja 2x setit on liian suurella etusella (yleensä 36T tai 34T).
Ok kiitos vastauksesta!
Mukluk rutissu runtatessa muutaman viikon silleen vähän satunnaisesti, pari kertaa käytin kammetkin irti kun ajatellut ettei se SRAM saanu tuota dubbiakaan kuitenkaan onnistumaan, vaan eilen rutina yltyi sellaiseksi että vika olikin sitten helppo paikallistaa I9 Torch navan vaparin ulommaksi laakeriksi. Holkin alta tuli kuulat pihalle.
Vähän yllättävää kun onkos tuo nyt 10kk ollut alla ja oletin että tämähän se luja peli on. Toki voi olla että itse sössinyt kasatessa jotain joskus ja muutenkin ostin tuon saksakaupasta niin halvalla että jäänyt kaivelemaan niinku olisi huijannut kauppiasta.
Mutta siis, onko näistä mennyt laakereita muilla? Ajattelin vaparin molemmat uusia jos tuo sisempikin ottanut tuossa osumaa, ainakin jos ne paikallisesta kaupasta löytyy SKF:nä tai jonain. Oletan että itse akselin laakerit kestää vuosia. Endura merkkisiä näkyi olevan.
Kaverilla nallerasvassa oli sama homma että i9 torch navasta vaparin laakeri irtisanoutu. Osti uudet enduron laakerit vaikka yritin SKF suositella, no joku laakeri sitten pyörähti pesässä varmaan kuukausi asennuksen jälkeen, en muista oliko sama mikä alunperin piti ääntä(vaihtoi siis kaikki navan laakerit)
^^Multa meni I9 navasta ekana se navan rungon vetopuolen laakeri. Löin Enduron laakerin tilalle, kun oli sattunut jäämään yli toisen navan remontista aiemmin. Mun I9 on 157 mm leveä super boost malli, mutta tuskin se eroa tekee läskiversioon. Tuossa navassa vapaarattaan kynsien voitelun herkkänä pitäminen on sitten oma taiteenlajinsa. Lisäksi kynsien jouset hukkaa/hajottaa helposti huollon yhteydessä.
9:zero:7:n napoihin laitoin kaikki Enduron laakerit ja hyvin ovat kestäneet. Joskus pyöräilyuran alkuaikoina haaskasin rahaa SKF:n laakereihin, mutta eivät ne kestä yhtään pitempään, vaikka maksavat 2,5 x Enduroitten hinnan.
Kynsiin ehin tässä laittamaan Mobil 1 ESP:tä ensin, ainakin juoksee ja äänen voimakkuus pysyy kohdallaan, mutta mulla on tunne että se on niin tunkeutuvaa että tuppaa tunkeutumaan ulos vaparista. Sitten vaihoin Motonetin spray vassuun jossa lukee -40C kyljessä, tuo on kaikissa kynsivapareissa vaikuttanut hyvältä vaikka haisee pahalta. Toki kun joskus muistaisi niin voisi hankkia ihan tuonne tarkoitettua rasvaa.
Joo ajattelin että tuo vaparin ulommainen laakeri kun on vain 5mm leveä niin tuossa olisi vähän suunnittelumokaa (sisempi vissiin kahen rivin malli ja 2xleveempi), äkkiseltään ajateltuna suurimmat väännöt kai se tuonne ulkopäätyyn kohdistuu, mutta lienee samaa kokoa muidenkin (DT Swiss) vapareiden ulkolaidassa.
Offtopic: SKF uskovaisuus iski vuosia sitten kun ilmalämpöpumpun puhaltimen originaalilaakerit ei kestäneet hiljaisina takuuaikana. Takuun jälkeen purin itse itsenäisyyspäivänä, kun sitten kaupat oli kiinni ja huomasin että laakerikoko on sama kuin pojan rullalaudassa, niin laitoin sen sparevarastosta uuden laakerin jossa luki "DISTRICT", jumaliste se että se vonku heti alkuunsa. Seuraavana arkena uudestaan ja SKF on tainnut pyöriä siellä 6-7 vuotta jo, mikä on uusi ylivoimainen ennätys.
Tässä kun pitäisi läskikuskin uraa aloitella, niin missäs päin on parhaat valikoimat läskien varaosia ja tarvikkeita?
Pikaisesti katsottuna saksalaiset nettikaupat eivät ole kovin hääviä läskien osatarjoomassa.
R2-bikes.de on hyvä lähteä yleensä liikkeelle.
^ po. R2-bike.com
Kiitos. :)
Mikä kuraläppä mahtuisi Bluton ja nastoitetun Budin kanssa? Väli siltaan on niin ahdas, etten edes yrittänyt työntää siihen ohutta Mucky Nutz -läpykkää. Pitäisi löytää joku esim. sillan taakse kiinnittyvä ratkaisu. Riittää kun kura ei lentäisi naamaan, ei tarvetta sen isommalle lokarille.
Konan Wo viimevuotinen Suomi edition. Muuten olen pyörään varsin tyytyväinen, mutta alaselkään ottaa. Onnistuukohan ajo-asennon säätö pystymmäksi riser tangolla vai onko pyörän vaihto sopivampaan geometriaan ainoa vaihtoehto? Stemmihän ko. pyörässä on niin lyhyt kuin se voi olla joten sitä kautta ei ole asentoa mahdollista säätää. Jos tangosta lähdetään vielä apua etsimään niin minkä verran nousua voisi olla?
Oli samanlaista tarvetta talouden toisen kuskin pyörään, osin eri syistä. Answerin 20/20 oli hyvä ratkaisu (720 mm leveä, 20 mm nousua ja 20° backsweep). Tuota ei ollut saatavilla enää kun yritin etsiä omaankin läskiin, mutta malliltaan jotain samantapaista voi kannattaa kokeilla.
Tuota answeria kannattaa kysäistä pyöräliike lundbergilta, sieltä itse varsin nopeasti sain vaikka varastossa ei ollutkaan.
Hei kiitos vinkistä, tämä oli hyvä tieto! Näyttää tosiaan olevan verkkokaupassakin. Kumma kun ei tullut viime kesänä etsiessä vastaan. http://lundberg247.fi/product_details.php?p=1642
Melkoisen erikoisen näköinen tanko. Taidan kokeilla ensin perinteisempää nousulla olevaa.
Suomi Wo:n orkkistangossa on myös nousua, olikohan jopa 30mm. Lisäksi tanko on kiinnityskohdasta 35mm paksu kun useimmat tangot ovat 31,8mm, joten ohjainkannatin pitää myös samalla uusia ellei osta 35mm tankoa. Tarkkana siis tämän kanssa uutta katsellessa. Orkkisohjainkannatin on 40mm pitkä. Alkuperäinen tanko on aika leveä (780mm) joten jos aluksi kokeilee kaventaa sitä, samalla ajoasento muuttuu hieman pystymmäksi. Tätä on helppo kokeilla siirtämällä kahvoja sisemmäksi, jos tuntuu hyvältä niin tämän jälkeen voi katkoa ylimääräiset tangon päistä pois.
20mm taitaa olla nousua orkkistangossa. Eli 40mm pitäisi varmaan vaihtaa ja koittaa tuleeko muutosta. Mutta kokeillaanpa vielä ottaa pikkuisen kapeampaa otetta, josko sillä saisi tarvittavan avun.
Joustokeulaa katsellut Konan Wo pyörään. Mitä asioita amatöörin pitää keulaa hankkiessa huomioida? Ensinnäkin tietysti saako tuohon keulan kiinnitettyä suoraan vai vaatiiko adapteria, uutta osaa tms? Mikä on passeli jousto 100mm vai 120mm? Mitä eroa on eri keuloissa hinnan lisäksi, esim mastodon comp vai pro välillä? Ja lopuksi vielä jos on vinkata kauppa mistä tuo edullisesti lähtee.
Kivikkoiset/juurakkoiset alamäet hakkaa käsille ja jos paineita pudottaa niin sitten kolisee vanne jo kiviin. Siitä syystä joustokeula harkinnassa.
Vaihtoehtona voisi olla boost-keula ja plussakiekko. Noi keulat taitavat jo aika hyvin ottaa 2,8-3 -tuumaista rengasta. Jos ongelma ja jouston tarve on siis enemmän kesällä.
Oma ratkaisuni on 120mm Manitoun Machete 27.5+ ja 3.8" Hodag 50mm vanteella. Viime syksynä ajelin Markhorin ja 3" eturenkaan kanssa, joka oli sekin hyvä, mutta tuohon kun menee 3.8" niin tulee tasapainoisempi kokonaisuus.https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...133fe1ff19.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...c44dd47f67.jpg
Nää on hyviä kun ei niin kapeasti katso mahdollisuuksia, peukkua.
Mutta sitä nykyistä 4,8” JJ ei noihin kiinni saa. Eli sitten pitäisi ostaa toinen setti kiekkoja myös. Jos pitäisi nykyisen setupin muuten entisellään niin muuttaako 120mm mastodon merkittävästi konan geometrias, siten että se ajamista haittaisi? Vai riittääkö 100mm jousto?
Noista mastodoneista sitten niin että 80-100 mm on yksi malli, ja 120-140 on toinen. Ja sitten on EXT-malli näistä se 20 mm pidempi versio (molemmissa). Suosittelen 120 mm STD mallia, sillä sen saa pidennettyä tarvittaessa ja myös rajoitettua. Näin tehtynä saa vaikka 2XL renkaan eteen ilman että kokonaispituus kasva hirveästi. Tuo EXT on 20 mm pidempi kuin STD. Manitoun sivuilla on myös taulukko josta voi tavata niitä AC-mittoja vrt. mm. Blutoon.
Älä lue taulukkoa niin, että on pakko hankkia se EXT. Se STD on monipuolisempi. Huomaa että esim Bluto ja Bud ei tuon taulukon mukaan ole OK, vaikka moni niillä ajaa joten ota taulukko suolahippusella.
https://www.fatbike24.de/images/prod...ze%20chart.jpg
Tuota kannatta tavata jos mielii mastodonia: https://forums.mtbr.com/fat-bikes/ma...l#post13313011
Minulla on omassa emaxissa 120 STD. Tästä on tarkoitus ensi huollossa tehdä 150 mm, jota rajoitan 130 mm:seksi. Minulla on nyt Budin kanssa niin että tuo joskus pohjaa, mutta Fathugger-lokari siinä välissä pelastaa ettei renkaan kuvio osu kruunuun eikä tule OTB:tä siitä. Ehkä kokeilen niin että pidennys 140:seksi ja rajoitus 120:mmiin tai 150/130.Lainaus:
120mm EXT can only extend to a mximum of 140mm travel.
120 STD can extend to a maximum of 150mm travel.
EXT is 20mm longer A-C than an STD of similar travel.
Parts are available to swap from EXT to STD, and vice versa, but getting the parts is difficult.
Ostin haarukkani fatbike24.de kaupasta. 120 mm STD maksoi 555 €.
edit: laitetaan nyt vielä ylläolevasta ketjusta videolinkki miten tuo mastodon toimii :)
https://www.youtube.com/watch?v=HTGVC8X1_YY
editedit: toinen quote tuosta em. ketjusta;
Lainaus:
If you are only going to run shorter travel, ie <130mm, there is no reason to get an EXT for a 29+/5" tire clearance because you can add 10-20mm (1 or 2) of spacers to limit travel, thus preventing the tire from hitting the crown.
Unlike the EXT, the STD will not increase A-C, so functionally the bike will remain at the same geo as it would with a rigid fork/Lauf/Bluto.
I made this same mistake on my Wozo, prior to knowing enough about the Mastodon fork to make an informed decision; early adoptor syndrome.
I am in the process of changing my EXT to an STD on my Wozo, I will run 130mm travel which leaves the the option of adding spacers to reduce travel if I decide to run 29+ again.
To reiterate: STD with 20mm of spacers can be run up to 130mm and clear 29+/5" tires without increasing A-C.
The question I have is why even create an EXT?
Personally, I'd rather have a Mastodon "minus" with a narrower crown for 3-4" tires, 160mm travel; call me a dreamer.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Täytyypä perehtyä tuohon mtbr foorumin ketjuunkin.
edit: Tuleeko takuu että läski lentää keulan vaihdon jälkeen samaan tapaan kuin Patilla videossa :D
Manitou on ilmeisesti saanut palautetta Mastodon Pron säätönupikoiden koosta. Noissa uudemmissa malleissa selvästi matalammat kuin aiemmin.
Ostin fatbike24:stä Mastodon Pro EXT 120mm keulan ja ihmettelin alkuun varsin pitkiä liukuputkia. Selvitin, että EXT:ssä jää täydessä kompressiossa jonkin verran liukuputkea näkyviin. Samalla kuitenkin selvisi, että tuo 120mm keula on itseasiassa 140mm joustolla.
Eli nyt olen hieman hämmentynyt, että mitäs tässä on voinut tapahtua. Tuo on vähän siinä rajoilla, että haluanko pitää keulan noin pitkänä kun tuo Surlyn ICT sallii AC pituudeksi max 571mm, mitä tuo mastodon nyt on.
Onko kukaan muu saanut liian pitkää mastodonia tuolta fatbike 24:stä ja pitääkö tässä olla huolissaan mm. travel spacerien oikeasta asettelusta keulan sisällä?
Muistaako kukaan ulkoa dt swiss big ride 350 etunavan ja takanavan laakeri tyyppejä?
Millainen käsitys teillä on kiekkojen/napojen ja kampien tarjoomasta? Onko se kasvusuunnassa vai laskemaan päin? Tuo kampien suppea valikoima hiukan harmittaa.
Voi kun Shimano tekisi SLX tai XT kammet läskipyöriin. :)
Kampi tarjooma vähenee... Shimppa tuskin tekee enää kun ei tehyt suurimman kysynnän aikanaankaan.
Niin se saattaa käydä. Ikävää jos tarjooma kapenee ja läskien osat pikku hiljaa muuttuu metsästettäviksi "harvinaisuuksiksi".
Mulla on 2018 keväällä hankkimassani hiilikuitu Norco Ithaqua 2:ssa yhä siinä vakiona ylleet Samoxin halpiskammet, koska en ymmärrä, millä tavoin metsässä möyrimiseni saisi lisäarvoa ne ”päivittämällä” Saavat olla paikoillaan kunnes katkeavat [emoji846]
Verkkiksessä näin tällaiset Surface-kammet läskipyörässä. Minulle ihan uusi tuttavuus, mutta tykkäsin tuosta Shimanon tyyppisestä kampien kiinnityksestä. 5 mm kuusiokolo riittää eikä tarvitse pelätä että mikään kierre korkkaa. Onko kokemuksia?
https://speedlab.shop/products/surfa...ke-crankset-2#
Ps. Ja mikä olisi edullisin reitti hommata läskiin normi 29" takakiekko? 12 / 197 mm takanavalla.