No ei nyt ainakaan noin paljoa ja lamppujani käyttelen lähes päivittäin.
(en väittänyt, että pakkanen ei vaikuta akunkestoon ollenkaan)
Printable View
No ei nyt ainakaan noin paljoa ja lamppujani käyttelen lähes päivittäin.
(en väittänyt, että pakkanen ei vaikuta akunkestoon ollenkaan)
Joo... Todellinen testi tuolle pakkasen vaikutukselle akkukestoon, on ajaa pitkä yhtenäinen lenkki pakkasessa valot päällä. Samalla voi tarkkailla, missä vaiheessa lampun varaustilan kertovat valot alkavat vilkuttaa ja verrata tätä lämpimän kelin vastaaviin. Jos ajaa lyhyitä pyrähdyksiä ja tuo sitten pyörän yöksi lämpimiin sisätiloihin, akut elpyvät lämmössä. Silläkin on merkitystä ajaako maastossa hiljaa vai maantiellä kovempaa, jolloin ajoviiman jäähdyttävä vaikutus on suurempi.
Jos mää nyt avaan tätä vielä vähän... Ihmisen silmäthän näkevät valoisuuden vähän logaritmisesti. Jotta valo näyttäisi tuplasti kirkkaammalta, valotehon pitää nelinkertaistua.
Jos nyt lähdetään vaikkapa 25 lumenista, mikä vastaa (näin lonkalta) tavanomaista taskulamppua ennen lediaikaa. Se on sekalaiseen käyttöön jo ihan ok lukema, tosin pyöräillessä se ei riitä mihinkään muuhun kuin nähdyksi tulemiseen.
Tuplasti kirkkaammalta näyttävä olisi ~100 lumenia. Tehokkaalla ledillä virtaa kuluu yksi watti. Tämän verran valoa tulee jo tehokkaasta yhdellä AA-akulla toimivasta taskarista. Toisaalta tämä lienee tehokkaampi kuin mikään maantielle tarkoitettu pyörävalo ennen lediaikaa (vrt. esim. itselläni oli 5W Sigma Mirage).
Tuplataan taas näennäinen kirkkaus, ollaan 400 lumenissa. Dealextremen P7/MC-E -lampuista tulee ehkä tämän verran oikeita lumeneita. Ja se on selvästi enemmän kuin esim. 20W sisustushalogeeneissa, joita maastopyöräilijät käyttivät hyvällä menestyksellä. 60W hehkulampun valoteho on luokkaa 700 lumenia. Näihin lukuin tarvitaan yleensä jo litiumakku, vaikka joitakin monen AA-akun valaisimiakin on. Hintaa lampuilla muutamasta kympistä ylöspäin.
Tästä on enää vain yksi näennäisen valotehon tuplaantumisporras noihin kaikkein tehokkaimpiin pyörälamppuihin (1500-2000 lumenia). Hinta satoja euroja, tehonkulutuskin jonkun kymmentä wattia. Seuraava tuplauskerta (->6000-8000lm) olisikin jo aika tolkuton pyöräkäyttöön muutenkin kuin tehomielessä. Ei siis ihme ettei tällaisia valaisimia ainakaan kaupallisina versioina löydy.
Tämä ei nyt ollut mitenkään kritiikkiä tehokkaita pyörälamppuja kohtaan. Tottakai isommalla teholla näkee paremmin ja on helpompi ajella. Itsekin käyttäisin jos sellaisen omistaisin (jos olisi varaa / jos ajelisin maastossa, ts. minulla ei suuremmin ole sellaiselle tarvetta). Mutta siis. Jos haluaa nähdä kelvollisesti eteensä metsässä, ei sitä varten tarvitse noita satojen eurojen Lupineja/Troutieta/Exposureja/yms. ostaa. Paljon vähemmälläkin pärjää ihan hyvin. Jos sen sijaan haluaa nähdä mahdollisimman hyvin, niin sitten sijoitetaan noihin huippulamppuihin. Itse ostin juuri taskulampun, jolle manuaali ilmoittaa täydellä teholla 360 lumenia ja seuraavalla 155 (oikeasti ovat vähän vähemmän). Onhan tuo ero nyt selvästi silmin nähtävissä, muttei kyllä mitenkään huima. Jos mentäisiin metsään, laitettaisiin lamppu sokkona päälle ja kysyttäisiin kumpi teho on käytössä, en voisi sitä varmuudella tunnistaa.
Sunwaymanin taskulampuissa on erillinen säädin"kiekko", jolla pystyy laittamaan valon kirkkauden sopivaksi. Useissa "tactical"-lampuissa taas on vain kaksi moodia, jotka voi kotona ohjelmoida haluamikseen jolloin ei tarvitse kelata useiden turhien (saatikka strobojen) läpi. Itse olen valinnut jälkimmäisen tavan, toimii hyvin.
Taskulamput toki saa myös helposti irti pyörän telineestään, ja ovat monikäyttöisiä (vaikka myöhemmin täsmensitkin haluavasi vain pyöräillessä monikäyttöisen).
Noh,
Olen tuossa nyt ajellut Biltsun napadynan ja B&M LED yhdistelmällä, sekä DX-kiinaihmeen kanssa.
Luulen, että vaihdatan napadynan tuohon nykyiseen cykloon. Perustelut:
- paremmin suunnattu valokuvio KLV käyttöön (DX sokaisee kaikki vastaantulijat)
- toimii automatic myös hämärissä, jolloin DX:ää ei tule laitetuksi päälle
- ”akut” aina täydessä latingissa, tunteeton pakkasille
Hintaahan tuolle tulee, Shimanon napadyna taitaa olla lähempänä 150€ + työt (+ B&M lamppu 80€?, muija peri vanhan).
Tilasin viime vuoden puolella pari DX-lamppua merkiltään ....joku MTE-SSC P7. Kyseistä mallia ei enää löydy. Muutenkin on aika paljon mallisto muuttunut.
Mitä lamppuja suosittelisitte nykyisestä valikoimasta kypärävaloksi ja normaaliin käyttöön?
Ei niin että olisin nykyisistä malleista kovin hyvin perillä, mutta oliko niissä viime vuonna tilatuissa jotain vikaa? Ei noiden lamppujen tehoissa ainakaan mitään kovin merkittävää kehitystä ole vuoteen tapahtunut. Niillä pyöräkäyttöön tarkoitetuilla valoilla nyt tietysti saa lisää paloaikaa ja vissiin vähän lisää tehoakin (ainakin mikkihiirimallilla) taskareihin verrattuna.
Mulla on tuota kyseistä mallia kolme lamppua (ikää taitaa olla jo yli 2 v. kaikilla) ja hyvin toimivat kaikki edelleen. Tuota fillarimallia varmaan tulee seuraavaksi ostateltua ensi syksynä.
Allekirjoitan postauksesi sanoman kaikin puolin, mutta tästä kysyisin että mistä sait tän konversiofaktorin havaitun kirkkauden lisääntymiseen, että valotehon nelinkertaistuminen -> tuplasti kirkkaampi?
Voihan se kutakuinkin tuota suuruusluokkaa olla ainakin näillä ajovalojen kirkkausalueilla. Mua on kuitenkin askarruttanut joskus toi kirkkauden vaikutelmapuoli, että liekö jopa vähän yksilöllistä sen kokeminen? En nyt löytänyt parissa minuutissa mitään tutkimustakaan aiheesta. Tai edes nyrkkisääntöä.
Tuo konversiokerroin on peräisin CPF:ltä. En ole varma sen tieteellisen tarkasta oikeellisuudesta. Oman vähäisen kokemukseni perusteella se pitää ainakin riittävällä tarkkuudella paikkansa käytännössä, joten en ole sitä lähtenyt kyseenalaistamaan. Jutun tärkein pointtihan on kuitenkin se, että vaikka lumenit tuplaantuisivat, silmillä nähtävä kirkkaus ei silti tuplaannu. Myös sellaista nyrkkisääntöä olen jossain nähnyt, että lumenien määrän pitää kasvaa 30% ennen kuin kirkkausero on selkeästi silmin nähtävissä. Antaa vähän perspektiiviä näihin lamppuasioihin. Ja toisaalta kiinnittää huomion myös muihin seikkoihin kuin pelkkään absoluuttiseen valotehoon.
Värit ainakin koetaan vähän subjektiivisesti. Kirkkauden kasvusta en tiedä.
Olen havainnut samaa tuon kirkkauden suhteen. Fenix lamput ovat laadukkaita, mutta näiden käytettävyys mielestäni kärsii liian monista eri tehotiloista/moodeista. Esim. itsellä on L1D, joka on hyvä yhden AA:n lamppu (LD10 edeltäjä), jossa on 4 eri tehotilaa, 9, 40, 80 ja 90 lm. tässä näiden kahden viimeisen (80 ja 90) eroa ei huomaa silmällä lainkaan, mutta virrankulutus kasvaa 1A->1.2A eli jotain tapahtuu. Samoin LD 20:ssä (Q5) on neljä tilaa, 9, 47, 94 ja 180lm. Tässäkin ero 94:n ja 180 välillä on aika pieni. Tämän tapaisella pystyy kyllä optimoimaan virrankulutusta, mikä voi olla tarpeen jossain vaellushommissa, mutta normaalissa käytössä kolme tai kaksi tehotilaa olisi käytettävyyden kannalta parempi. Tehotilojen suhde lumeneissa pitäisi olla vähintään kolme, mielellään neljä tai isompi.
Omien havaintojen perusteella voi sanoa, että jos 250lm lampun teho ei riitä niin 350lm lamppu ei tuo mitään selvää parannusta, jos valokuviot ovat samanlaiset. Selvästi tehokkaammat on siellä 600-800 lm luokassa ja tässäkin tapauksessa valokuviolla on iso vaikutus miten kokee lampun ns. tehon. Lisäksi näyttää siltä, että ns. merkkilamppujenkin tehot (lm) ovat monesti mitattu vähän eri mittamenetelmin eli pelkkä lumenimäärä ei oikeasti riitä lamppujen järjestykseen pistämiseen. Paras puolueeton mittapaikka taitaa olla vee:n mittalaatikko lapissa:).
Tuo 80 ja 90 Lumen on tosiaankin aivan naurettavan pieni ero ja sitä ei juuri käytännössä huomaa.
Itse olen kylläkin Fenixiin hyvinkin tyytyväinen, siis sellaiseen maastofikkariin TK-45. Siinä on kaksi säädintä, jolla toisella valitaan teho ja toisella se on-off ja toimintamoodi.
Tehot tuossa valmistaja ilmoittaa seuraavasti: 760 lm, 300 lm, 95 lm ja 8 lm. Eli 4 erittäin selvästi toisistaan eroittuvaa tehotasoa ja samoin virrankulutukseltaan hyvin erillaista tasoa.
Itsellä myös TK40 ja tämän tehoisessa neljä tehoaluetta on kyllä perusteltua ja varsinkin, kun lampussa on toimiva viimeisen tilan muisti. Tuo kritiikki kohdistui pieniin muistittomiin Fenikseihin, joihin kuuluu ainakin LD sarja, joissa saa painella kytkintä monta kertaa, jos haluaa päälle toiseksi tehokkaimman tilan.
Mie oon tuommosta kötöstystä käyttäny:
hep! hop!
Säätyy joka suuntaan ja on tukeva. Miinuspuolena hitaanpuoleinen lampun kiinnitys/irrotus. Varsinki kun vuorotellen ajaa päivällä ja vuorotellen illalla niin nuita siipimuttereita saa ruuvata jatkuvasti irti. Toisaalta pluspuolena on se ettei tule pysähyttyä jokaiseen kaljakauppaan kun lamppua ei jaksa irrotella.
Viimeistely on mitä on kun kehittelyvaihe on edelleen käynnissä ;)
nyt olen päässy siihen vaiheeseen ettei TK40:nen enää tärise pystysuunnassa. oon miettiny kätevämpää (nopeampaa) kiinnitystä tuohon. yks vaihtoehto että toisen peltisen puoliympyrän saranoi tuohon kuvassa olevaan "peltiseen puoliympyrään" ja sitte yhdellä pultilla+siipimutterilla hoitaa kiristyksen.
Ylikokotankoon helppo tehdä: 31,8 mm satulatolpan kiristin josta hioo pois sen pykälän joka toppaa runkoon. Sitte 45mm pakoputken ripustin, pari mutteria ja pulttia niin systeemi on valmis.
Hieman huumoria lamppuaiheen tiimoilta:
Strategies for Getting Around Without Bike Lights (or Pants)
Lupine Edisonin omistajille tiedoksi jos ei ole jo tiedossa...
Kysyin Lupinelta että toki korjaus onnistuu parin vuoden takaiseen Lupinen juppi-Edisoniin niin ei kuulemma onnistu. Niillä ei ole edes varapolttimoita niihin enää. :eek: Eli muutaman vuoden takaiseen "miehekkään kalliiseen" lamppuun ei saa varaosia ja lamppu on roskiskamaa jos poltin hajoaa!
Kivaako ja hyvää palvelua tuhannen euron lampun ostajalle? :eek:
Itselläni 2 Edisonia ja yksi Wilma. Nyt toinen Edison on rikki, eikä sitä näköjään saa korjattua.
Btw, jos teillä on vanhoja Lupinen akkuja niin nyt ne kannattaa vaihtaa uusiin. Niillä on "akkujenvaihtoviikot" menossa. Saa hyvän alen kun lähettää vanhan sinne... Itsekin laitan menemään rikkoontuneen pulloakun niin saan halvalla uuden. :p
Onkos kellään tietoa siitä, kuinka paljon valoteho muuttuu, jos vaihtaa fillarivaloon oikean lasisen lasin muovisen polykarbonaattisen tilalle? Luulisi lasisen läpäisevän hieman paremmin valoa?
Vois äkkiseltään arvata jotta lasi vs. muovi ero ei "taskulampun" tapauksessa ole merkittävä, ainakaan näkyvillä aallonpituuksilla, tekeehän ne muovista silmälasejakin;).
Jossain IP/UV aallonpituuksilla saattaisi sitten jo jonkinmoista eroa löytyä...
Jees, polykarbonaatista en tiedä, mutta ainakin akryylistä löytyy vallan hyviä optisia laatuja.
Kai se tavallinen lasi tai muovi helposti vähintään 10% valosta hävittää, ja huono muovi tai muuten naarmuuntunut linssi selvästi enemmänkin. Hyvillä optisilla laaduilla (joissa mahdollisesti vielä jonkinlaiset päällystykset) pysyttäneen parissa-kolmessa prosentissa.
Näin mutuna.
edit:
Allianssilla oli muuten taas uudempikin video tarjolla (klikkaa kuvaa):
http://b.vimeocdn.com/ts/130/245/130245706_100.jpg
Kuitenkin on ihan yksi lysti hävittääkö se linssi valoa 20% vai 5% kun sitä eroa silmällä ei juuri edes näe.
Valokuvio ratkaisee. Ei saa olla liian kirkasta hotspottia, ja onhan sekin vähän hullua jos se 1% linssi heittää 50% valosta tähtiä kohti.
Joku kun tekis semmoisen halvan parin-kolmen sentin halkaisijan linssin joka heijastaisi pystysuunnassa leikatun valokeilan sopivalla suhteella kaukovaloa ja renkaan eteen niin en välittäisi yhtään onko polykarbonaattia vai akryyliä. Liekö optisesti liikaa vaadittu vai toistaiseksi vaan kaupallisesti kannattamatonta, kun 99% tekee kuitenkin taskulamppuja eikä ajovaloja.
Mulla on molemmissa kiinanriistovaloissa on etulasin ja heijastimen välissä foliosta taiteltu heijastin. Hieman alemmaksi suunnatussa on vielä etulasi vaihdettu muoviseen diffuusoriin. Varmaan lumenia hukkuu kauheesti, mutta paremmin näkee ajaa.
Samalla periaatteella voisi sanoa, että aivan sama valitseeko uusimman ledin vai siitä jo vuosi sitten julkaistun version, kun tehoeroa ei silmillä juurikaan näe. Tai että miettiikö lainkaan ajurin tehokkuutta, kun se ero 10% tehosta hukkaavan ja 20% tehosta hukkaavan ajurin välillä ei olisi kuitenkaan noita linssejä isompi. Tai ostaako 2900mAh kennot vai 2600mAh kennot - ero vähän päälle 10%.
Tuli eilen(?) pikaisesti noita tutkailtua. UCL-linsseissä tehokkuus voi olla luokkaa 99%, mutta ne ovat suhteellisen herkkiä särkymään ja naarmuuntumaan. Boorisilikaattilasi ja optista luokkaa oleva akryyli ovat paljon vahvempia, ja niilläkin läpäisy selvästi yli 90%. Lexanista, pyrexistä ja muista en niin tiedä. Tuolta sai kaikkia ensinmainittuja muutamalla eurolla. Itse rakenteleville varmaan ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto, minkään vähänkään laadukkaamman lampun etulasia tuskin kannata vaihtaa (paitsi ehkä jos vaihtaa UCL:ään, ja käyttötarkoitus on sellainen, että kovaa kestävyytta ei tarvita).
Älä nyt Esko kärjistä lisää mun kärjistystä. :D Jätit oleellisen pois.
Tarkoitus oli vaan korostaa valokuvion merkitystä lasia/muovia/valaisinta valittaessa. Toki kun muut parametrit pysyy samoina, kannattaa ilman muuta ottaa se 10% tehokkaampi. Useamman 10% ja 20% ketjuttamisesta tulee äkkiä 50% tehokkaampi, jonka pitäis olla jo hyvinkin havaittavissa.
Itse hommasin jokin aika sitten sähköfillariini Philipsin SafeRide akkuvalaisimen ja sen verran modasin sen, että se ottaa nyt virran fillarin akusta aivan kuten alkuperäisasennuksena ollut B&M Lumotec lyhtykin. Täytyy kyllä sanoa, että tämä uudempi Philipsi on huomattavan paljon tehokkaampi kuin se B&M ja lisäksi sen valokeila on leveä ja pitkä ja erittäin tarkasti korkeussuunnassa rajattu autolyhtyjen tyyliin. Suosittelen ainakin maantieajoon. Tuota SafeRideä saa myös dynamoversiona.
Toisessa fillarissani verrokkina on SONin napadynamoon liitetty samaisen firman Edelux valaisin. Se on kyllä myös tehokas dynamolyhdyksi mutta mielestäni valokuvio on vaakatasossa liian kapea ja lisäksi sen rajaus pystysuunnassa ei ole hyvä, eli häikäisee vastaantulijoita kovasti. Lisäksi sen hämäräkytkin on aivan liian herkkä - pienestäkin varjostuksesta se kytkeytyy päälle. No, sitä pystyy teipein ym. viilaamaan. Philipsissä ei hämäräkytkintä ole mutta molemmista löytyy "parkkivalotoiminto" konkalla toteutetuna.
Moro,
tietäskö joku saako noita Blackburnin valoja euroalueelta hyvällä valikoimalla ? Mars 3.0 ja etuvaloksi Explorer (?) olis hakusessa.
Ei ihan viittis jenkeistä jättiposteilla tilata...
kaikki britti liikkeet ? esim crc ? jne...
http://www.wiggle.co.uk/blackburn/
http://www.chainreactioncycles.com/B...px?BrandID=200
http://www.evanscycles.com/products/...ountry=FINLAND
http://www.ribblecycles.co.uk/sp/roa...SB/BLACLIGH207
tuossa blackburnin led valikoima
http://www.blackburndesign.com/lights.html
exploreria ei ole blackburnillä...
Danke ! En vielä oo täällä "skenessä" sisällä niin en oikein tiedä noita. :)
S-minin alijännitesuoja sammutti satunnaisesti lampun, vaikka akku oli lähes täynnä (lähti kyllä uudelleen päälle ja pysyi päällä) eli tämä:
http://www.shiningbeam.com/servlet/t...sh-G-R5/Detail
Olin yhteydessä myyjään ja Bryan pyysi lampun korjaukseen. Väli Suomi-NY-Suomi kesti 9 päivää ja nyt lampussa on uusi valaisinpää. Paluukuoressa oli 2 kpl CR123 paristoja hyvityksenä. Sanoisin, että aika hyvin on asiakaspalvelu/takuu hoidettu välimatkasta huolimatta:).
Vaikkei ihan syksy olekaan niin muutama kymysys, jos joku pystyisi auttamaan.
Tarvitsisin kohtuu hyvän lampun kilpuriin, kun olisi tarkoitus ajella Vätterni yön läpi kesäkuussa. Eihän mitään pilkkopimeää varmaankaan tule, mutta vauhti on kuitenkin kohtalainen, joten turvallisuuden takia, pitäisi olla hyvä lamppu. Suomesta haluaisin tilata tai sitten jos joku tietää esim. Helsingin alueella kaupan missä olisi ihan hyllytavarana niin vielä parempi.
Onko kellään kokemusta Biker Pro P7 tai Biker Ultimate lampuista ? Ne vähän kiinnostaisivat ? Tai parempia ehdotuksia asian hoitamiseksi.
Biker (AKA MagicShine AKA riistovalo) on ihan hyvä vehje hintaansa nähden, niillä näkee syksylläkin. Lupinea jos on rahaa.
http://valaisimesi.fi (myös http://taskulamput.fi, on kuulemma alentanut hintojaan joten voi olla kilpailukykyinen).
"Hintaansa nähden hyvä" tarkoittaa siis sitä, että lampussa on erinäisiä laatuun ja turvallisuuteen liittyviä "kysymysmerkkejä", mutta, koskapa kaikki muut yhtä tehokkaat tai tehokkaammat erityisesti pyöräkäyttöön tehdyt lamput ovat vähintään 2-3 kertaa kalliimpia, niin hintaansa nähden se on ihan hyvä. Jos asiaa kiinnostaa paremmin tutkia, niin kaupat -osiosta löytyy useampi kymmenen sivua keskustelua otsikolla "dealextreme kiinanihme". Se on käytännössä sama lamppu.
Hitto, pitääkö syksyllä päivittää 900 -> 1600 lumens?
http://www.dealextreme.com/p/mj-872-...pack-set-80953
Need For Ligth. Never ending story?
Hyvä päivitysaika kesäkuussa, mutta:
Olen itse inhonnut vilkkuvaloja sydäntalvella, mutta nyt keksi niille käytön.
Laitoin kesäpyöräilyyn pikkuruisen Cateyen vilkkumaan valkoista eteen ja punaista taakse. Siis kirkkaalla auringonpaisteella.
Palaute on ollut vilpitöntä ja hyvää etenkin etuvalosta.
Pitihän tuo arvata - mutta autoilija selkeesti kiinnittää huomiota ajovaloon (vilkkuvaan, koska sen huomaa päivälläkin) ja sepä tekee vaikkapa risteysajosta inasen turvallisempaa.
Onhan ajovalojen käyttö päivällä autossakin pakollista. :seko:
Nonni. Korealaiset ehtivät ensin, tosin eipä tuon LightLanen kanssa olekaan vissiin tapahtunut mitään pariin vuoteen. Pahoitteluni linkistä, joka johtaa poikkeuksellisen surkeille nettisivuille (no löytyy sieltä sentään edes "Product info" -lehdeltä kohtuukuvaava video, jota on tosin taidettu vähän editoida).
Ja sitten oleellisin kysymys, että onko tässä nyt sitten tosiaan järkeä paljonkin vai ei? Mitään laillisia esteitä käytölle ei liene? Hintaa DX:ssä reilut neljä kymppiä, latauksen toteutus ilmeisesti yhtä tyhmä kuin Magicshinessä (mutta akkuna vain yksi pikkukenno, haluttaessa helpohko modauskohde).