Mä oon ajanu kaks edellistä 60km tahkoa 160mm enskoilla(process ja covert). Ei ongelmia. Menee eteenpäin kun polkee.
Printable View
Mä oon ajanu kaks edellistä 60km tahkoa 160mm enskoilla(process ja covert). Ei ongelmia. Menee eteenpäin kun polkee.
Geo tauluko löytyy tältä. http://www.intensecycles.com/bikes/carbine-29c
sama runko kun viime vuona. Tänä vuona ovat eriväriset ja erilainen shmano kokonpano. S koossa pitäisi sopia 152-165cm pituiselle kuskeille.
Ja kyllä se on 29” 160mm keulalla:)
Jos lähtee ajamaan enskapyörällä jotain maratyyppistä tapahtumaa niin väittäisin, että rullaavilla renkailla saa isoimman hyödyn. Semisliksi takana on oikeastaan hyvä takana kaikenlaisessa ajossa (Rock Razor, Minion SS, jne.) näillä leveysasteilla, jossa ei ole vuoria ja jyrkkiä laskuja. Eikä maksa paljoa. Toinen mikä tuo hyötyä tommosessa tapahtumassa on penkin nostaminen pari senttiä ylös. Monella kun on on penkin yläasento maastoajossa jonkun verran sen alle, mikä olisi optimi polkemiskorkeus.
Nanalle sanoisin, että jos haluat kevyen enskapyörän, niin osta sellainen heti kättelyssä. Yleensä on erittäin huono idea ajan, vaivan, rahanmenon ja lopputuloksen kannalta ostaa ankkuri ja sit lähtee keventelee sitä palikoita yksitellen vaihtamalla. Puhumattakaan jos ostat enskapyörän ja pistät siihen jotain XC-osia kiinni, niin tuloksena on aikamoinen sekasikiö ja pyörän alkuperäinen käyttötarkoitus on vesittynyt.
Kiinnostaakin oikeastaan se että onko nuo uusimmat enskat sitten semmoisia että niitä pitää koko ajan ajaa attack asennossa ja pitkää maastoajosettiä varten kannattaa mieluummin hommata kevyesti bodannut xc-pyörä?
Koeajot uusista on tekemättä ja oma ratsu on jo oldskooliksi jäänyt treilipyörä joka toimii parhaiten kun on vauhtia ja vähän gorillaa ajotyylissä. En vaan saa itsestäni irti noita kuin harvakseltaan.
^^
Juu, kyllä siinä järki on, mutta karut tosiasiat tulevat tämänpituisella vastaan, kun aletaan pyörää hakemaan keveyden perusteella, kun niistä löydetyistä ei yhdenkään päällä ylettäisi seisomaan, paitsi sen Pivotin ja ehkä sen Julianan.
Esim tuon Intensen s-koon standover 819mm, oma inseam 700mm, siitä voi heitellä arvauksia sopiiko se.
Valikoima on erittäin rajattu tämänpituiselle. Aion kyllä käydä edelleen kokeilemassa pyöriä, jotka voisivat sopia jos soh on mitattu ylempää, mutta ei tuo valikoima tule kovasti laajenemaan. Ja toinen asia on tietysti se, että käytän oikein mielelläni kevye(hköt) ostamani osat, kuten kiekot tulevassakin pyörässä, kun se kerran on mahdollista. Kun minä voin ajella näitä maastoja 100mm joustavalla xc jäykkäperällä, talutellen toki siellä täällä, en näe mitään syytä miksi ajoni kärsisi siitä, että samat kiekot olisivat täpärin alla. En minä pituuteni ja käsien pituudenkaan puolesta voi ajella yhtä leveillä tangoilla kuin 185 miehet, minulle tuo nykyinenkin on jo varsin riittävä.
Noin yleisohjeena tuo sanomasi on varsin pätevä niille, suurimmalle osalle, jotka valitsevat sen pyörän, mikä miellyttää, mutta aina, kun mennään johonkin ääripäähän, todella lyhyt, painava tai superpitkä, silloin sovelletaan ja tuunataan, jotta saadaan semmoinen pyörä mikä juuri itselle sopii, jos kerran niitä ei valmiina juurikaan ole.
Yhtälailla kuin merkittävän korkea painokin asettaa pyörälle ja renkaille erityisvaatimuksia niin kyllä sen tekee myös kuskin lyhyys ja keskimääräistä alhaisempi paino.
Kannattaa muistaa että pidempään runkoon voi myös tottua. :) Tietty korkeus on asia erikseen.
Itse ajan maastoajoni 160mm enskalla. Kyllä sillä pärjää suomimaastoissa, ei tietenkään nopein peli, mutta ei juurikaan notku, alamäessä on älyttömän kivaa paukuttaa kivikoihin ja juurakoihin vauhdilla! Jokainen pyörä on kompromissi jonkin suhteen IMO.
^
Jos olisit nähnyt minut muutamien pyörien päällä tietäisit miten reilusti isoja ne olivat. :D Eihän hyvin pieni liikapituus välttämättä ole ongelma, stemmin joutunee anyway vaihtamaan yms, mutta monet ovat vaan kertakaikkisen ylimitoitettuja minulle. Eikä pyörän kauhean paljon turhan pitkä tarvitse olla, kun jo keulan nostelu mm vaikeutuu jo selvästi minkä kyllä huomaa metsässä viimeistään.
ja käyttötarkoitus vaikuttaa paljon. Mulla oli cyclossa ihan nivusiin pyörän päällä seistessä ulottuva yläputki, mutta ei haitannut, kun ajoin enimmäkseen teitä pitkin. Eikä siellä haitannut pitkä ajoasentokaan, ainoastaan se, ettei niin hyvin yltänyt jarrukahvoille sormet, mutta maastoajossa minä ainakin nostelen keulaa ihan tajuttoman paljon, se on saatava näppärästi ylös ja asennon on oltava riittävän pysty ja riittävän lyhyt, jotta käsittely helppoa.
Sportaxissa on joitain XS-kokoisia Julianan pyöriä käytettynä. Oisko niistä mihinkään?
No oishan noita jo kokeiltu jos ei liike olisi jossain Tampereella.
Millos pojat tuo niitä tänne Helsinkiin menninkäisten, keijukaisten ja muiden pieneliöiden kokeiltavaksi? Terveisin Pikku-Myy
Jaksat raapustaa tuhat viestiä pyörän speksaamisesta, muttet jaksa matkustaa testaamaan potentiaalista pyörää Tampereelle? Ihan en pysty hahmottamaan taustalla olevaa logiikkaa...
Sportaxin kauppias käy välillä pk-seudulla. Lupasi mullekin ottaa pyörän mukaan ihmeteltäväksi.
^^
Jokainen ravaa sen verran mitä katsoo aiheelliseksi. Kun ei ole lainkaan varmaa onko pyörässä, kuten niiiiiiiiin monissa muissa, joita yllätys, yllätys ravattu katsomassa eri paikoissa, liian korkea stand over, liian pitkä sejase tms niin en katso aiheelliseksi matkustaa Tampereelle, laittaa koiraa hoitoon siirtää menojani, että pääsen katsomaan. Sinulla ei ole edes mitään tietoa missä kaikkialla olen jo käynyt, joten ei pitäisi olla myöskään aihetta tuohon tapaan kommentoida.
Ei tää Tampere nyt kovin kaukana oo käydä testaamassa fillaria. Varsinkaan jos suomesta löytyy yks ja ainut sopiva pyörä mikä nyt on edes ylipäätään mahdollinen.
Mäkin kävin aikanaan koeajamssa varta vasten yhden foorumilaisen Intensen Uzzia Helsingissä kun en ollut ihan varma päätöksestä. Samalla kertaa tuli ilmi sitten onko L-koko liika iso vai ei.
Otat fillarin mukaan ja käyt vaikka samalla kertaa keskiviikkolenkillä Lamminpäässä.
Tai tottahan tietty on että miks kaikki pitää olla aina Helsingissä. Jaksais sinne nyt lähtee asiakseen :D
^
Joo, siis jos se olisi jotenkin selvää, että se olisi sopiva tilanne olis toinen, mutta kun en voi tietää sitä geotaulukoiden pohjalta. Ei tiedä mistä kohtaa mitattu soh jne.
Tarpeeksi montaa pyörää kun ravaa katsomassa Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa, mihin siihenkin saa jo autottomana, etenkin Vantaalla, aikaa kulumaan, ei huvita ihan jokapaikkaan suinpäin singota. Jos niitä jonnekin tuodaan joskus koeajettavaksi niin hyvin todennäköisesti juuri tänne Helsinkiin. Menisin kyllä viivana sinne.
^^ siihen nähden, että tukit lähes joka toisen ketjun pähkäämisellä, niin on aihetta kommentoida (kirjoittamista ei voi estää). I rest my case. Sweet ignore...
^
Ahaha, anna mun kaikki kestää. Otan osaa. Montako kuukautta piti odottaa, että pääset sanomaan tuon, kun en ole aikoihin ehtinyt edes vilkaisemaan näitä?
No, onneksi odotus palkittiin viimein. Päivän kohokohta, kun pääsee sanomaan, että sinä speksaat taas.
Taattua fillarifoorumia taas kerran, surkuhupaisaa kertakaikkiaan kun ketjut alkaa jossain kohtaa muistuttaa enemmän suoli24:n vastaavia. Hyvä että näihin jaksaa asialliseen ja neuvovaan sävyyn vastailla asiaukot kuten elasto ja mehukatti, orc biker jne. Sekin varmaan loppuisi ja vähintäänkin julkinen ristiinnaulinta jos uskaltaisin täällä tunnustaa ajavani myös moottoripyörillä. Meinasi jo lipsahtaa johonkin altan postitie-lankaan, jossa kaikki motoristit on alkoholisoituneita luonnosta välittämättömiä terroristeja. Hupaisaa kun joskus nätisti moottorienduroa ajaessa eräskin succis pui nyrkkiä kohdatessa, ja myöhemmin samana päivänä kun itsellä ajopeli vaihtunut alla moottorittomaan niin morjestellaan niin iloisesti. Vaan tottahan ne tilastom*lkut pitää olla joka harrasteessa, eipä sillä. Kovin tuntuu vaan lokeroivaa olla meno tällä foorumilla. Ja joo, ei tarvi lukea eikä kirjottaa jos ahdistaa kovin, tiedetään. Hajanaisia huomioita vain. Kevyemmät kiekot kelpaisi itsellekin konaan, hinta ja kestävyys arveluttaa vaan. Ja joo, kyllä tahkolla on tullut nähtyä niin hullunkurisia virityksiä yksipyöräisistä lähtien että eiköhän tuollakin maaliin selviä hymy huulessa!
Jos siitä Sportaxin Julianasta haluaa tarkempia mittoja, suosittelen soittamaan tai laittamaan sähköpostia Sportaxiin, eiköhän sieltä auteta.
Pieni varovainen kysymys Turkulaisille. Sattuuko ketään omistamaan Commencalin AM V3/4 ja vielä mieluiten koossa L? Alkaa olemaan harkinta aika ohi ja siirtyä pian kaupoille, mutta koko vielä arveluttaa. Oman pituuteni puolesta (185cm) menis L varsin mainiosti, mutta pitkäraajasena (inseam 92cm) alkaa mietityttämään olisko sittenkin XL parempi.
Jos jollain vaan sattuis olemaan kyseinen kulkupeli alla, niin mielelläni kokeilisin hieman istahtaa satulalle.
Tosin jos arvon foorumilaisista löytyy hahmo, jonka mitat on suurinpiirtein samaa kaliiberia vois heittää mua vinkillä.
Topicin vaihto
Mua on tää ihmettäny useemmassa koon valintaan liittyvässä keskustelussa. Kuinka paljo jalkojen pituus vaikuttaa rungon pituuden valintaan? Eikö tän tyyppisessä pyörässä enemmänki selän ja käsien (käsien pituus toki ehkä korreloi jossain määrin jalkojen pituutta, ns. pitkäraajaisuus?) pituudet vaikuta sopivan runkokoon valintaan?Pitkäjalkanen nostaa tolppansa ylemmäs, jolloin satula siirtyy taaemmas ja pidentää ajoasentoa, mut tämä toki vain istuessa ja satulaa onneks voi aina siirtää kiskoilla eteen päin. Ehkä pitkäjalkainen joutuu siirtämään tankoa suhteessa korkeemmalle, jolloin käytännön reach pienenee, mut aika vähän kuitenkin? Ns. attack positionissakin, kun jalat lähtee polkimilta takaviistoon, on pitkäjalkaisella lantio taaempana ja jos selkä on suhteessa lyhyempi, ni silloinki lyhyempi reach ois ko. henkilölle sopiva.
Kokeilemallahan se selviää parhaiten, mut näitä mietin. Ontuuko mun logiikka?
Mun mielestä 185cm on on monilla rungoilla L:n ja XL:n välissä, eikä siinä ole mitään oikeeta ratkaisua vaan kyse on lähinnä makuasioista. Tosin joissain rungoissa kuten Konan Process 153:ssa XL-koko on sitten oikeesti pitkä ohjaamoltaan. :) Periaatteessa pitkillä jaloilla ja lyhyellä torsolla vois ehkä ajatella, että L olisi parempi?
Process 153 -16 vai Process 153 DL -15?
Hinta suunnilleen sama, deluxessa vissiin parempaa palikkaa kiinni? Runko pysynyt samana?
Itse ottaisin ehdottomasti dl:n jos hinta sama
Itse himoitsin tuota dl:ää mutta oli niin kova hinta että otin silloin tavallisen. On ollut mieleinen sekin. Nousi tällevuodelle hinnat aika rajusti perusmallillakin.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...7d&oe=57ABEDB5
Crosspostaus tuolta pyöräsi kuva -topikista, kun kuulunee enempi tänne....
Päivitin siis lenkkipyörää vähän tuoreemmaksi; hiilarifoxy XR Pikellä, SRAM X01, Shimanon M8000 jarrut, Easton Haven 35mm stemmi+kuitutanko, Reverb, Pron Falcon kuitupenkki ja hiilarikiekkoja odotellessa Racefacen turbinet kiekkoina. Painoa 12.3kg polkimilla.
Helkatin makee pyörä ajaa kolmen lenkin perusteella ja eilisellä lenkillä Veikkolaisen Karin perässä alamäkiä tykitellessä tuntui olevan kyllä ihan elementissään. Pienistä ennakkoluuloista huolimatta en ole kokenut tuota millään lailla kankeaksi myöskään hitaammassakin puunkierrossa, eli omaan käteen kyllä vaikuttaa olevan ihan timanttinen yleispyörä. Jos on koeajoon mahdollisuus, niin kannattaa käydä kyllä testaamassa. :)
Ai hitsi, tämä pääsi unhoittumaan. Pitääkin olla yhteyksissä sinne jos joskus sattuisivat täälläpäin pyörineen jopa käväisemään. Muutenkin pitää käydä vähän tsiigailemassa täpäreitä. Ei noista mitoista ota selvää, kun omassa miniTrekissäkin on 70mm stand over jos sen mittaa puolestavälistä yläputkea, vähän satulan edessä se taas on vain 62-63 taivutetun putken vuoksi.