Joo, B01S-palat on kyseessä. Täytyypä vielä tuota lämmittämistä kokeilla.
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Nuo kyseiset palat maksaa prismassa kympin. Itsekkin joskus yrittänyt putsata vanhoja, mutta kyllä ne vaan entiset on kun niihin on jotain sontaa päässyt.
Eikös nuo nimenomaan ole orgaaniset palat? Eli Resin? Ja sit on sintteri(metal) paloja? Ja sintteripaloja ei voi laittaa resin levyjen kanssa(koska ne on jotain perusrautaa) ja sintteripaloille sitte rst levyt?
Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
Aika skeptinen olin jarrujen suhteen, mutta koska "lähikaupasta" oli ko. palat loppu, niin kokeilin tuota lämmittämistä kassupolttimella. Ero entiseen on aivan huikea. Meinasin lentää tangon yli, kun asfaltilla kokeilin. Pito on nyt sellainen kuin kuuluukin, eikä ainakaan parin kympin kuivan kelin ajon aikana ole vinkuminen palannut.
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
2fatPron Chosen takanavan hammastukset antautui. Käykö linkin Hope tilalle? Käyköhän vanhat pinnat? Ymmärsikö oikein että Hopessa tulee mukana 197x12 adapterit?
Adapterit on tuohon lisähintaiset mutta jos tarvitset tuon 197x12 niin onhan siellä suoraan sellainen napa: https://r2-bike.com/HOPE-Hub-rear-Pr...y-Shimano-SRAM
Pinnojen suhteen pitäisi tietää vanhan navan mitat. Itse yrittäisi ehkä tinkiä fillaritorilla olevaa BR 2250 - kiekkoa hiukan 280 pyynnistä alas. Välttyy askartelulta (jos sitä ei ole haussa) ja saa varmatoimisen kevyen kiekon.
Tai sitten jos Dt Swissin napa kelpaa tuolla on laskuri pinnoille: https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator
Kiitos. Epäselvä ajatukseni oli siis vaihtaa vanhaan kiekkoon 190mm QR-napa mihin saisi myös 197x12 adapterit mahdollista pyörän vaihtoa ajatellen. Ja vielä Shimano vapaarattaalla.
Saako BR 2250 kiekkoihin 190mm QR adapteria?
Saa, samoin kuin tuohon Dt Swissin takanapaan (arvatenkin koska siinä kiekossa on tuo napa...)
https://www.dtswiss.com/en/support/c...tion-mtb-rear/
QR - endcapit esimerkiksi tässä
Ok, sittenhän semmoinen olisi helpoin vaihtoehto tähän kohtaan. Kiitos paljon!
rcta, laitoin yksityisviestiä aiheeseen liittyen, kannattaa lukea...
Tein Manitou Mastodon Pro ext keulan huollon ekaa kertaa tässä ja itse toimenpide onnistui ilman suurempia vastoinkäymisiä. Kun sitten pistin keulan kasaan ja lisäsin öljyä tämän pdf dokumentin mukaan:
https://manitoumtb.com/wp-content/up...vice-Guide.pdf (sivu 24, tyhjän tilan määrä pitäisi olla 75mm putkessa)
jäi keula alemmaksi kuin ennen. Lisäsin sitten reilu 15mm tuota 75mm ohjetta enemmän öljyä ja sen jälkeen keula palautui normi korkuiseksi.
Mistäköhän moinen voi johtua, vai menikö jotain muuta huollossa pieleen? Keula kyllä tuntuu nyt toimivan normaalisti parin lenkin jälkeen, mutta jäi mietityttämään, miksi en saanut tuolla ohjeistetulla öljymäärällä keulaa palautumaan yläasentoon. Osaako joku keuloja enemmän tutkinut neuvoa mistä voisi ola kyse? Mulla tosiaan se EXT versio ja sillehän ei tuossa Manitoun listassa ainakaan omaa öljyn määrää mainita. Voikohan tuosta liiasta öljyn määrästä olla jotain haittaa?
Pyörien keuloista en tiedä ja tuota ohjetta en katsonut, mutta MP puolella öljyn lisääminen yleensä jäykistää vaimennusta. Eipä olisi eka kerta vaikka tuohon EXT versioon olisi oma öljymääränsä ja se olisi namiskaan unohtunut merkata
Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
Onko kukaan kokeillut vanhempaan (2016) ICT:iin 27.5 settiä..?
Tulipa tuossa avattua Manitou Mastodon pro öljynvaihtoa ja takuuna saatujen uusien alajalkojen vaihtoa varten. Liukuholkeissa oli väljää ja eipä tuo ihme ollutkaan, kun alajalkonen voiteluöljyssä oli runsaasti metallia. Uudet alajalat oli myös tehtaalla jätetty putsaamatta liukuholkkien asennusten jäljiltä ja kaikki asennuksessa irronneet metalli hiukkaset oli jätetty sinne voiteluksi. Uusissa alajaloissa oli foamit ja stefat rasvattuna, joten tälläisinä ne pannaan tehtaalla kasaan. Siinä on taas ohitettu muutaman minuutin putsaus työvaihe ja sitten ihmetellään, kun tulee rekkulaa, kun liukuholkit ja pinnoitteet kuluu alta aikayksikon.
Suosittelen tekemään Mastodoneihin ekan öljynvaihto huollon ja petusteellisen putsauksen hyvissä ajoin. Yksittäis tapaus ei voi olla kyseessä, kun molemmista alajaloista löytyi metallia oikeasti reilusti.
Muutenhan tuo keula on helppo huoltaa, kunhan askartelee ensin ne tarvittavat special toolsit.
mites on,kestääkö fätin pikalinkku taka-akseli sellaista vaunun vetokorvaketta....akseli kun on sen verran ohutta tankoa??
Mulla oli vajaa 2tkm ajettu kun tein huollon ja öljyt näyttivät kuin eilen vaihdetulta. Ei kuitenkaan missään nimessä hyvä uutinen tuo mitä kirjoitit, koska kyllä se jotain kertoo laadunvalvonnasta. Sehän hyöty tuossa just on kun itse näitä avaa, että tietää sitten ainakin mitä sisältä löytyy. Ei sitä aina voi ihan luottaa merkkihuollonkaan toimenpiteisiin.
Joo, toivotaan että oli yksittäistapaus. Oma Mastodon on matkalla tällä hetkellä. Tosin olen siiihen melko nopeasti tekemässä rajoitusta, joten alajalat pitää ottaa joka tapauksessa irti.
Ei se nyt ihan yksittäis tapaus voinut olla, kun tehtaalla kokonaisena tulleessa keulassa oli metallit sisässä ja irtona saaduissa alajaloissa metallit sisässä. Voihan se olla, että se tehtaan nopein eli paras kasaaja ohittaa putsaus työvaiheen.
Itse En vieläkään STD laittanut lisää rajoitusta vaikka 4.8" siihen menee taas talveksi. Mitä nastoitetulla Budilla koitin viimetalvena, niin en sitä saanut pohjaamaan kaareen vaikka kuinka yritin ilman paineita. Rajoitus Spacerit löytyy kyllä tarpeen esiintyessä. Pidensin tosin keulan 120->140mm kokeeksi, no sittenhän se jousto tippuu 130mm, jos lisää 10mm pohjaamis spaceria ja sitten tilat riittää varmasti 29+ ja 4.8" .
Alajalkojen irroitukseen tarvitsee sitten sen ohennetun pitkän 8mm hylsyn. Aukeaa myötäpäivään!!! molemmat alajalat! Ilmajousen irroitukseen halkaistu pakka-avain. Tokenikorkin avaukseenkin suosittelen päästä tasattua 24mm hylsyä.
Pitää aukaista aikaisemmin. Alajalkojen irroitus ei ole niin iso homma tässä eihän?
Huoltoon löytyy todella hyvät ohjeet. Itse oon aika kokematon näissä hommissa, mutta Mastodonin huoltoa sanoisin helpoksi.
https://manitoumtb.com/wp-content/up...vice-Guide.pdf
Tuossa on kuvattu täysi huolto, pelkästään spacereita varten ei varmaan tarvitse suorittaa kaikkia juttuja mitä tuolla tehdään eikä aukaista vaimenninpuolta? Tarvitseekohan edes kaataa öljyt ulos?
edit: äh aukeaahan se alhaalta eli öljyt pitää hankkia.
Vaimennninta ei tarvitse avata. Bottom outit saa lisättyä, kun irroittaa alajalat muista laittaa molempiin ruotoihin yhtä monta (vaimennin puolelle on erilainen)-> uudet voiteluöljyt tarvitsee. Joustomatka lyhenee tässä, jos haluat pidentää joustoa tai pitää samana Bottom outtien lisäyksen jälkeen tarvitsee ilma jousi avata, koska joustomatkan spacerit on ilmamännän varressa. Prossa Top Out ja ilmapuolen Bottom outit on samoja spacereita.
Tuolta tilasin itse vaimennin puolen Bottom outit https://www.shockcraft.co.nz/mastodo...t-manitou.html
Tuossa vielä tuo spaceri ohje https://manitoumtb.com/wp-content/up...ange-Guide.pdf
Näitä tarvitsee ja ne voi askarrella itsekkin.
https://static.bike-components.de/ca...481258452.jpeg
https://www.bike-components.de/en/Ma...ol-Kit-p42333/
8mm hylsy akkuporakoneeseen kiinni ja viilalla painetta. Siitä se ohenee.
^ en löytänyt kaupoista yhtään 8mm hylsyä, missä reikä mutterille olisi tarpeeksi keskellä, että sen voisi ohentaa koneellisesti työstämällä. Päätin, että on helpompi ostaa valmiit työkalut. :rolleyes:
Kesäksi harkinnassa laittaa joustoa keulaan mutta samalla muuttaa kiekkokokoa. Mikähän olisi paras eteen keulaksi ja kiekoksi, kun taakse jää 27,5"x3,8"x65mm?
Joku 120-130mm joustoa riittänee, niin meneekö geo piloille, jos eteen laittaa 29+ vai riittäiskö 27,5+? Onko kokemuksia?
Kasasin tuossa yhteen läskirunkoon 27.5" 120mm plussakeulan kanssa 50mm kehille 27.5" vanteet. Takana Hodag ja edessä 3" plussa (Hodag ei mahtunut). Keulan korkeus ei juuri tainnut muuttua vakioon ja ihan hauska kombo kaikin puolin. Varmaankin riippuu siitä geosta vaikuttaako keulan nosto ajoon... 27.5+ ja 120mm keula pitää korkeuden aikalailla samana.
Dudea on ajettu 29+ 120mm Pikellä AC 543mm ja 120mm std AC 531 mastodonilla 4.8" ja toimii ku häkä. Nyt std 140mm AC 551 näyttää jo aika härskiltä, mutta koe-ajo vielä edessä. Tämähän on sama, kuin 120mm EXT versiolla. 130mm olin laittamassa, mutta koitetaan nyt eka överiä.
Itse ainakin tinkisin ennemmin joustomatkasta, kuin renkaan halkaisijasta. Eihän se 29+ mikään talvikumi läskiin ole, mutta kesäksi laittasin tuon 27.5 x3.8" kaveriksi.
Eikö nyky läskien rungot ole lähes kaikki tehty joustokeulaa ajatellen? Eli se jäykkä keula on sellasella AC mitalla että vastaa jotain 100-120mm keulaa sagin kanssa? Sillonhan ainakin tuollaisella alle 120mm keulalla ja 27,5+ setillä emäputki jäisi alemmas kun alkuperäisenä?vaiko?
Edit.
Ja eikös pidemmän jouston keuloissa ole vastaavasti isompi sag?
Itse kokeilin 150mm usd keulaa 26x4,7" bulldozerin kanssa edellisessä silverbackissa, eikä se pöllöltä tuntunu, muuta kun ylämäessä.
Ylämäessä jousto oli huono kaikilla jouston pituuksilla, mun mielestä siis ja päätinkin että enemmän arvostan näppärää käsiteltävyyttä, kevyttä painoa ja helppoa nousua kun joustoa alamäessä
Onko kellään kokemusta tästä kasetista?
https://www.garbaruk.com/11-speed-xd.html
Vaikuttaa houkuttelevammalta päivittää nykyinen 11spd gx tuolla kuin esimerkiksi 12spd gx
No en isommin mitannut, jos se alkuperäinen runko on tehty 100mm keulalle ja nyt siinä on 120mm keula ja renkaan halkaisija on ehkä 15mm matalampi kuin vaikka alkuperäisessä 26”/4.7” kumissa tulos on aikalailla sama... Bluto Dudessa 27.5" Hodagin kanssa oli vähän matalampi.
Taitaa ihan riippua keulasta ja omasta preferenssistä tuo sagin määrä. Tuo budjetti Markhor on ainakin niin pehmeä, että sagi saa olla lähellä nollaa, että toimii parhaiten.
Mitä lujempaa ajaa, niin sitä enemmän kai sitä joustoa kaipaa. Perusajossa läskillä siitä ei isommin iloa ole ja kyllä sen tuoman painon aina huomaa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...b2ebb19135.jpg
Muusta en tiedä mutta 11 vaihtajan toiminta alkaa olla aika rajamailla tuolla 50 piikkisellä kasetilla mitä olen aihetta tutkiskellut. E13 tekee taas 9-46 11 pakkaa missä sama range ja toimii 11 vaihtajalla varmasti paremmin https://www.bike-discount.de/en/buy/...-9-46-t-839694 .
Ei se mun mielestä vauhdistakaan ole kiinni, paljon vähemmän tarvii vaan ajolinjaa katsella jouston kanssa, kyllä kivikkoiset alamäet tietysti napsun kovempaa pääsee jouston kanssa
Tuo kuvan fillarin setupissa etu ja takarenkaan korkeudessa on kyllä aika suuri ero. Keula kulmakin näyttää olevan varmaan yli 70astetta, toimii varmaan hienosti juurakossa
Esim Trekin jäykkänkeulan on AC on 490mm Salsa käyttää 483 AC.ta. Manitou mastodon STD 100mm AC on 511mm ja siihen 20% sagia on 491mm taas EXT versio antaa suunilleen saman 80mm joustolla. Trekhän käyttää em syystä 80mm EXT koska tulee 4.5/27.5" kumilla. Canyonilla puolestaan on 100 STD, koska tulee pienemmällä kumilla. Eli valmistajat käyttävät joustokeuloina aikalailla jäykkää vastaavia.
Mastodon 140mm STD on jo AC 551 ja siihen 20% sagia ollaan 523mm mitassa eli rapiat 30mm jäykkää keulaa pidempi AC. Taas 120mm STD AC 531mm on Sagilla 507mm. Oman kokemuksen mukaan tuo 120mm STD toimii hyvin vielä Dudessa samankokoisilla renkailla vaikka onkin jo pidempi, kuin mitä valmistaja käyttää.
Just, en jaksa tämän enempää jankata. Nämä on mun kokemuksiani ja voit ottaa ne miten haluat ja ajaa millä haluat. Jos olet kerran testannut joustoa Silverbackissa, niin tiedät, että niissä on jyrkät keulat (varsinkin noissa ennen vm.2019 pikkurungoissa). Jyrkkä keula toimii minusta yllättävän hyvin läskissä, se on ketterä ja kuitenkin riittävän vakaa perusmönkimiseen (jopa niissä juurakoissa). Ko. pyörässä varmaan se Hodag toimisi paremmin keulassakin, mutta tuolla 3" renkaallakaan keula ei kokonaisuudessaan käytännössä juuri laske tuon 120mm keulan kanssa. Tämä siis oli testimielessä toteutettu projekti ylijäämäosista, ja voit unohtaa kokemukseni ettei ne häiritse (varsinkin kun et ollut se, joka aiheesta kyseli).
No tuo e13 oli toinen mitä mietin. Garbarukkia saa 46,48 ja 50 piikkisellä ykkösellä. Ja jossain testissä ainakin xo1 vaihtaja vaihtoi ongelmitta kaikille rattaille. Garbaruk kyllä suosittelee tuon 50piikkisen kanssa niiden omaa häkkiä vaihtajaan.
Muoks.
Sellanen ero noissa ainakin on että testien perusteella garbaruk vaihtaa yhtä hyvin kuorman alla kuin sram, ja E13 ei niin hyvin. Tiiä sitten
Älä nyt hermostu. Omista kokemuksista minäkin puhuin, ja myöskin budjettikeulaa kokeilin, tosin 19-mallin singlessä.
Lähinnä tuota rengaskokoa tässä tarkoitin kun kuvassakin huomaa että ainakin sen 15mm laskee keulaa(eli halkaisijassa sitten jo 30mm), tosin kysyjällä oli se 27,5 x 3.8". Siihen ero vähän pienempi. 29+ rullaisi paremmin esteiden yli, varmaan parhaiten. Tuolta linkistä löytyy taulukko kun joku on oikein mittaillut ja punninnut kiekkoja ja kumeja(pdf muodossa)
https://www.google.com/url?sa=t&sour...=1569994041419
Juu, kuten sanoin, jos geometrian mitat haluaa pitää samana tuo pienempi rengaskin on vaihtoehto. Keulan pieni nosto monesti on hyvä juttu ja kehän kasvattaminen. Tuossakin, joku keulaan juuri mahtuva 3.5" olisi tuossa parempi, mutta eipä noita oikein nopeasti löytynyt. Spessun GC oli vähän korkeampi.
Aikalailla tosiaan 15mm (halkaisija 30mm) on korkeampi on Hodag samalla vanteella. AC mitta tuossa plussakeulassa on 530mm, eli blutoon verrattuna se on kokonaisuudessaan aikalailla sama (vähemmän tarvitsee sägiä, niin käytännössä jää ylemmäs).
Paras kombo tuossa rungossa on ollut ehkä Bluto Budin kanssa ja takana 4" JJ. Eli keula nousee tuossa sen 20mm. Aika hankala noita on tietenkin suoraan verrata, kun pyörä muuttuu käytännössä plussapyöräksi keulan osalta tässä ensimmäisessä vaihtoehdossa.
Minulla on Polen Machinessa tuollainen Garbarukin 50 piikkinen (XD) kasetti shimanon xt-vaihtajan kanssa. Toimii oikein hyvin. Tosin siinä vaihtajassa on se Garbarukin pidennetty häkki. Minulla on läskissä 11 vaihteinen GX ja sen tuo Garbarukki/XT yhdistelmä kepittää joka suhteessa. Päivitän jossain välissä tuon Polen XT 12 vaihteiseksi ja vaihdan tuon Garbarukin sitten siihen läskiin. Garbarukissa voi sen isoimman rattaan vaihtaa jos se kuuluu nopeammin kuin muu osa siitä kasetista ja värivaihtoehtokin on muitakin kuin kirkas tai musta.