Oolsprait, antaapa olla sitten vielä tf. Tosin ei tuo kummoinen peitto ollut Sonerallakaan tuolla ylälapissa, luotan nyt kuitenkin empiirisiin kokemuksiin ja skippaan dna:n. Kiitos vastanneille.
Printable View
Saakohan 2012-mallisen 100mm 29" Reban pidennettyä 120 milliseks?
Saako Timen/Mavicin uusia speduja mistään suomesta PK seudulta?
Jos edessä on 36-46, niin miten määrittelin takapakan rajat? Mietin josko vaihtaisin lyhythäkkisen Shimpan takavaihtajan medium-häkkiseen, jotta saisin hyvin jyrkkiin ylämäkiin kevyempää vaihdetta. Jos valitsen tämän:
http://www.bike-discount.de/en/buy/u...-gs-grey-31003
niin mikä on isoin takapakan ratas, jota tuo suvaitsee vaihtaa?
Ketjun mittoja joutuu tsekkaamaan. Tällä hetkellä kolmet ketjut kierrossa. Tallessa on ketjujen mukana tulleet, mitä ne nyt on, kertakäyttöiset "liittimet", niin saisin jatkettua ketjua tarpeeksi. Niveltenhän luulisi kestävän normaalia käyttöä, kun kerran ketjujen mukana tulevat littimiksi.
Lainaus:Hyvin täyttää muutkin vaatimukset. Todennäköisesti ketjuja ei tarvitse jatkaa.Lainaus:
11-30 teeth compatible
Muistaako joku nähneensä tällä palstalla viestiketjua flättipolkimille tarkoitetuista kengistä? Maastopyöräilystä kyse.
Mikä kypärän alle sitomaan hikeä ja estämään sen pääsyn naamalle? Buffia olen miettinyt, mutta on se kumma, kun ei löydy kotikylän "yleistavarakaupoista" yhdestäkään noita, ei Tarjoustalosta, eikä Hong Kongista.
Scandinavian Outdoorista löytyi musta hintaan 18,50 euroa, mutta tuokin on Tammistossa, eli pelkän buffin takia ei sinne viitsi ajella. Onko suositella halvempaa ratkaisua tai jotain, mikä löytyisi lähempää Keravaa?
Mitä itse käytätte kys. tarkoitukseen, jos käytätte?
Hh
Vaihda eteen 34 ratas, se sopii hyvin 46 pariksi. On varmempi keino hakea pieniä välityksiä. Minä pyöritän myös kolmen ketjun sarjaa ja on vain kaksi liitintä. Sarjalla ja pakalla on ajettu hurjan paljon, liittimet ovat havaittavasti kuluneet, mutta kestävät edelleen. Kyseessä on KMC ysiperusketjut.
Ei kampia tarvitse vaihtaa, jos rattaan vaihtaa. BD:ltä saa Ultegra-rattaan 34 t jotain 7,80/kpl. On simpan compactimaantiekampiin sopiva. Kustannustehokkuus, tietty, on käyttöpyörässa hyvä tavoite. Muutoin olen sitä mieltä, että pyöräily on kalleimmillaankin budjettiharrastus!
Tälläistä viritystä ei tullut mieleenkään, vanhoja paitoja on kumminkin lojumassa useampikin.
No kannattaa toki, mutta nuo oli matkan varrella kauppareissulla ja ihan varmasti on ainakin Honkkarissa joskus ollut. Fillariliikkeeseen kun menee niin siellä saa maksaa itsensä kipeäksi kankaanpalasta. Pitää katsoa vähän muualtakin, kun seuraavalla kerralla asioille lähtee ellei tuo ylempi vaihtoehto tuota hyväksyttävää lopputulosta.
poistettu turha kysymys
Minä kun kuvittelin, etten saa Shimanon CX-70-settiin ratasta vaihdettua. Kiitos tiedosta, kuulostaa takapakkaa järkevämmältä vaihtoehdolta.
http://bike.shimano.com/publish/cont...-.fc_road.html
Bolt Circle Diameter 110
http://www.bike-discount.de/en/buy/c...-fc-6750-47751
Hole circle 110 mm
http://www.bike-discount.de/en/buy/c...-fc-6650-32333
->
Etsimällä löytyi tieto. Ehkä kaikkien uusien settien reiät ovat 110, tulipahan varmistettua.
http://www.bikebling.com/Shimano-Ult...650-sl-34t.htm
Chainring BCD: 110
Taidan valita tumman, vaikka hintaa tuplaten.
Kaikesta yksinkertaisuudesta huolimatta pyörässä riittä eri mittoja, myös rattaiden pulttikehien halkaisijoita. Yksi monista tämä 110 mm halkaisijaltaan, viisipulttinen, Shimano-compact-yhteensopiva nykyisellään on. Useiden eri valmistajien 9/10 ketjulle tarkoitettuja rattaita olen käyttänyt CX-50 kammilla ja toivotulla tavalla ovat toimineet. Noilla CX-70 kammilla ajaa monet rattaat loppuun.
Five Ten -kengistä ainakin on ketju.
Voinko laittaa 28,6mm seat clampin 29.8mm putkeen? Olen kohta painamassa tilausnappulaa Saksan putiikissa, eikä 29,8 millisiä löydy (Briteistä löytyisi).
Pahoin pelkään, että romulaatikkoon päätyy. Ihan satavarma en ole, mutta tarkkoja ovat yleensä putkiosat oikeasta koosta. Odota vielä jos jollakin parempaa tietoa ennen kuin nappulaa painat.
Vinkatkaa hei parempi ketju mihin tämän pistään, mutta koska kukaan muu tällä foorumilla on tuskin yhtä nyyppä kuin minä fillarihommien kanssa, löytynee asiantuntevampaa porukkaa tästäkin triidistä.
Lainaus:
Sports Trackerissa tuli täyteen nyt 300 kilometriä tallennettua ajoa tuolla omalla, viime vuoden toukokuussa ostettulla hybridillä, Nishikin 401:llä (2012). Siihen viime kesän terassi- ja baariajelut, muutamat työmatkat niin ollaan 400 kilometrin paremmalla puolella.
En ole fillariin muuta tehnyt, kuin kaksi kertaa rasvannut ketjut (viime vuonna kerran väärin ja tänä vuonna kerran oikein). Jarruja ja vaihteita olen säätänyt jotenkuten vaijerien ruuveista.
Ensimmäisillä matkoilla vuosi sitten tuli pari ikävää kaatumista humalassa (http://murobbs.plaza.fi/images/smilies/mad.gif) ja nyt kun on päässyt muutamia lenkkejä tekemään tänä vuonna, ottaa pyörän selästä katsottaessa takajarrun vasen jarrupala jarrulevyyn kiinni ja pyörää taluttaessa kuuluu tasasin väliajoin pientä ujellusta. Ja tuo häiritseee todella paljon, enkä halua edes ajatella paljonko lisää vierintävastusta tuo ongelma tuo rullaamiseen ja miten paljon se kuluttaa paloja ja levyä turhaan.
Koitin viime vuonna noita jarruja säätää kuusiokoloavaimella siitä satulasta, että levy ei ottaisi paloihin kiinni, mutta ei se ihan nappiin mennyt. Ja tuo häiritsee nyt todella paljon, koska tänä kesänä tulee olemaan aikaa, kiinnostusta ja jaksamista pyöräillä paljon ja tietty haluan pyörän säilyvän hyvänä, mutta fillarinhuollossa peukalo on keskellä kämmentä. En ole koskaan vaihtanut edes rengasta mihinkään fillariin, ilmaa osaan sentään laittaa renkaisiin mitä tietty olen säännöllisen epäsäännöllisesti tehnyt.
Paikallisella Pyöräliike Lundbergillä myydään ensihuoltoa hintaan 75 euroa, kun ostin pyöräni toisaalta. Huoltoon kuuluu seuraavaa; "Vanteet rihdataan, napojen laakerit säädetään. Vaihteet ja jarrut säädetään. Ruuvit ja mutterit kiristetään ja tarvittavat kohteet voidellaan. Osat veloitetaan erikseen."
Liikkeellä on hyvä maine täällä Keravalla, mutta mielestäni tuo on aika suolainen hinta noista toimenpiteistä. Tosin jos nuo kaikki katsotaan ja säädetään ja fiksattaisiin samaan rahaan tuo jarrusatulan säätö ja annettaisiin ohjeita koska kannattaa alkaa vaihtamaan tiettyjä osia, tai kiinnittää huomiota siihen ja tähän tai muita vinkkejä niin kaipa sen kerran maksaisi, vai? Mielelläni maksaisin osaavalle kaverille työstä ja kuitista, mutta tuo finanssipuolikin on vähän sellaisella suunnalla tällä hetkellä, että 75 euroa on iso raha.
Tietty jos Keravan nurkilla tai fiksuhkon fillarimatkan päässä asuu joku osaava murottelija kuka osaa ja viitsii auttaa rahallista korvausta vastaan niin voihan tästä sotkea määränpäähän ja siinä samalla seurata touhua ja oppia uutta ja vaikka muutamat keput juoda.
Tekstin määrästä ja laadusta päätellen kysyjä on lukutaitoinen. Kirjastoon huomenna, sieltä ajoneuvohyllystä kirja kotiin lainaan ja syventymään pyörän tekniikkaan. On jopa hauskaa, kun kokovartalotyökalun pertiaatteet selviävät.
Kun hiilarihaarukan hiilarisessa ohjainputkessa on normaalin kävyn sijaan selleinne laajeneva plugi niin onko tärkeää että stemmi puristaa suurinpiirtien sen kohdalla? Uudessa fillarissa siirsin stemmiä alaspäin ohjeinputkella ajoasentoa etsiessäni ennenkuin katkaisen putken. Tuli mieleen että ei ehkä ole hyvä asia että stemmi on kiinni sen plugin alapuolella?
Yes, Mun epäily tuli vain siitä että koska se laajenee siellä putken sisällä ja painaa siis ohjeinputkea ulospäin se saattaisi tarvita vähän "vastavoimaa" stemmin puolelta jotta ei olisi riskiä että jotain alkaisi halkemaan tai jotain vastaavaa. Toisaalta kysehän on myös tilapäisratkaisusta koska sitten kun olen ajoasennon löytänyt niin putki lyhenee (otaksun) muutamalla sentillä jolloin se expanderi taitaa jäädä stemmin kohdalle.
^Eihän sitä ohjainlaakerin kuusiolopulttia ole tarkoitus vetää kovinkaan kireelle kuten ei myöskään stemmin pultteja. Epäilen, että sitä plugia on mahdonta vetää niin kiireelle, että saisi haarukan putkeen rasitusta.
Niihin on momentit juu, mutta olen kyllä itse kiristänyt alustemmin pultit hiilariputkiin yli momentin. Kerran nimittäin momentin mukaan kiristettynä liikkui tanko kun sitä kokeili vääntää etupyörä jalkojen välissä...voimaa ei ollut edes hirveästi.