Niissä korkeissa on kierrettävä nuppi jos keulassa säätöä on. Zoomin halpiksissa ei välttämättä ole.
Kierrejousi, eleastomeerivaimennus ja mahdollinen kitkasäätö.
Printable View
Niissä korkeissa on kierrettävä nuppi jos keulassa säätöä on. Zoomin halpiksissa ei välttämättä ole.
Kierrejousi, eleastomeerivaimennus ja mahdollinen kitkasäätö.
Tosi asia on että eipä tuota mitenkää voi säätää eikä se ole mitenkään järkevääkää koska siitä ei saa hyvää millään konstilla muuten kuin vaihtamalla keula parempaan jos tuo ei nyt tunnu hyvälle. Mikä tuossa keulassa on se mitä haluaisit paremmaksi??
Ps. Noilla keuloilla on tapahtunut jopa kuolemaan johtanut onnettomuus suomessa sen pettäessä, joten kannattaa olla varovainen ette tule vahinkoa.
No kevyt poika ja jouset ei ajoasennossa
Mene kuin 0.5cm kasaan niin jos väh saisi löysättyä
Joo no voit omalla vastuulla purkaa jousen ja katsoa mitä putkien sisällä on, eli ilmeisesestikkin kierrejouset noiden putkien sisällä on jumissa rasvan puutteen ja lian takia, voit kokeilla myös irroittaa nuo muoviset tulpat jousien päästä ja laittaa öljyä hiukan putkiin tai vähintää öljytä jousen näkyviä putki ja pumpata keulaa niin että kanittaminen helpotuu jos helpottuu. On mahdollista vaihtaa nuo sisällä olevat jouset pehmeämpiin jos jostain löytyy sopivat tai jopa yksi konsti on poistaa toisen puolen jousi kokonaan jolloin keulasta tulee pehmeämpi eli konsteja on monija mutta kaikki nämä teet omalla vastuulla.
Joo tuli homattua nuo nappulat ja kyllähän tuonne näyttää painetta kehittyvän pikkasen lämpötilavaihetujenkin seurauksena, sihaus kuuluu aika ajoin kun nappeja painaa. Kalliithan nuo oli mutta mikäpä ei maksaisi??
En tiedä onko tämä oikee ketju, mut kuuntelin lenkillä kuraläppä podcastiä jossa tää suomen enskahuippu Ryynänen sano et se ajaa takana Compressiot kokonaan auki ja keulassakin melkein auki. Reboundilla ja ilmalla säätää.
Foxin iskarit tosin niin taitaa siellä auki asennossakin olla jonkun verran compressioo. Niin hi kun low.
Jännä homma.Mitä muut mieltä?
Säädöt toimii varmasti niillä iskareilla tuolla kuskilla siinä ajossa. Pumput, iskarit ja keulat ei ole niin tasalaatuisia että jonkun toiset säädöt olisi suoraan kopioitavissa.
Omia ajokkeja säätäessä kannattaa kokeilla erilaisia säätöajatuksia ja todeta niiden toimivuus omissa ajoissa.
Aikoinaan Fillari-lehdessä suositeltiin että ajaisi keula lukossa mutta pienellä avautumiskynnyksellä - ei se ihan huono idea ole mutta toimi paremmin nopealla kuskilla vauhdikkaassa maastossa kuin hitaalla röllipoluilla.
Ikuisuuskysymys :D
Minkä verran hyväksytään välystä alajalkojen liukuholkeissa? Eli pieni välys tuntuu, kun edes takaisin heiluttelee. Ajon myötä tullut ominaisuus...uutena tuota mielestäni ei ollut.
Juuri menossa takuu keulassa umpeen, niin mietin että jaksaako vielä lähteä takuurumbaan tuon keulan kanssa.
2023 lyric select+ siis kyseessä.
Ihan pieni välys voi olla jopa eduksi. Keula saattaa toimia herkemmin. Jos tuosta ei mitään suurempaa haittaa ole niin ei kannata tehdä mitää. Alajalkojen huollot toki kannataa aina tehdä ajallaan.
Holkit vaatii pienen välyksen toimiakseen, mutta samalla öljyn täytyy päästä niille kiertämään. Öljyn täytyy päästä muodostamaan voitelukalvo holkin ja liukuputken väliin. Tästä syystä öljy pitää vaihtaa, että pysyy tuoreen ja sitä on riittävästi, ja foamit "märkänä". Samasta syystä pyörää kannattaakin välillä pitää seinällä tai vaikka ylös-alaisin, että öljyt eivät jämähdä keulan pohjalle. Samalla ajo tulisi olla sellaista, että keula myös tekee hommia. Jos ei ole, pyörä katolleen säännöllisesti niin ei kulu liukuputket puhki.
Paljonko on sopiva välys on mahdoton sanoa, mutta olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos "kuivassa keulassa" eli pyörä renkaillaan seisoneena tuntuu välys, joka ei vähene / katoa kun pyörää käyttää katollaan ~10min tai välystä tuntuu myös kovemman ajelun jälkeen, on öljy joko liian ohutta tai sitä ei ole riittävästi tai välys on liian suuri.
Tuossa ei ole vaikutusta onko ajettu kovaa, tai pidetty pyörää katollaan. Kokeilin pitää fillaria pari tuntia katollaan ja en kyllä huomannut eroa välyksessä. Huolto tuohon on tehty ~20h sitten, niin pitäisi olla puhdasta öljyä tarpeeksi alajaloissa.
Kai se täytyy vielä viedä tsekattavaksi, josko tuo menisi vielä takuuseen.
Mikä on oikea/oikeat työkalu/työtapa hiilikuituisen kaulaputken katkaisuun?
Mittaa toisenkin kerran. Sahaohjuri putkeen ja rautasahaan tiheähampainen terä, ei se oletus joka siinä on. Sitten hiljalleen sahaa poikki. Vettä voi suihkuttaa välillä niin ei kulkeudu hiilikuitupöly keuhkoihin.
Joo ei toimi kuidulle kierrettävä putkileikkuri. Sahaamaan vain. Mainitut konstit käyttöön (tiheähampainen rautasaha, teippi (jos ei ohjuria) ja sumutinpullosta kostutusta. Sahausjäljen rosoisuuden voi hioa hiekkapaperilla ja halutessaan laittaa väritöntä (miksei värillistäkin :) ) kynsilakkaa pintaan. Mikään täydellinenhän ei leikkauspinnan tarvitse olla ohjainputken tai vastaavasti myöskään kuituisen ohjaustangon päässä. Ohjainputken yläpuolelle jää ylettymään ohjainkannatin kuitenkin vähintään muutaman millin ja "hattu" kiristetään sitä eikä ohjainputkea vasten joten ohjainputken katkaisukohta voi olla aavistuksen vinoonkin sahattu.
Tämä pyörän katollaan pito oli kyllä hyvä vinkki. Pidin ylösalaisin 20min ennen lenkkiä ja keula tuntui paljon pehmeämmältä ja alkuherkältä. Sag oli sama. Keli oli toki lämpimämpi eilenkin sisällä Foxin goldit. Keulalla ajettu n. 40h vasta ,mut kyllä eron huomasi.
Pitää vaihtaa motorexin gliss k68:t keulaan kun kelit vähän kylmenee.
Ohjuri ja tiheähampainen laadukas terä. Mieluiten kuidulle tarkoitettu. Niitä repäistyn näköisiä kuidun pätkiä ei saisi tulla/jäädä. Pinnan tulisi olla smoothi suoraan sahauksen jälkeen.
https://larunpyora.com/fi/articles/1.741.21978/sahatera-park-tool-csb-1-hiilikuidulle-saw-1-sahaan?
Eilennä tuli ”suoritettua”. Kaulaputken katkaisuun tarkoitettu ohjuri oli käytössä ja sahauksessa käytössä ”normaali” rautasahanterä.
Katkaisun lopputulos oli suora ja siisti, mitään kuidunpätkiä yms. ei syntynyt.
Keulaan itsessään en sitten ollutkaan asennuksen jälkeen tyytyväinen, mutya se on ihan oma asiansa se.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kaipaisin hieman neuvoja. Huolsin ilmakannun marsun bomber inline iskarista ja huomasin negatiivipuolella olevan 2 punaista renkulaa.
Olenko käsittänyt oikein ,että negatiivipuolen reduserit vaikuttavat eniten kun iskari on 40-70% alueella joistosta. Jousto tuntuu hieman kovalta ,mutta seilaa suht korkealla joka on hyvä asia kivikossa ,ettei kammet kolise kiviin,mutta sellainen pehmeys ,plush loistaa poissaolollaan. Toki osasyy kovuuteen on että inline on mitä on. Budjetti vaimennin. Sitä on myös vaikea saada käyttämään kaikkea joustoa jos sag on noin 30%
Olen painava kuski 110+kg ja pyörä on turbo levo gen3.
Voisiko joku valaista tätä negatiivi spacereiden vaikutusta vaimentimen käyttäytymiseen. Ajoni on normi polkuajoa ja maasto on kivikkoista ja juurakkoista.
Jos pienennät negatiivista ilmatilavuutta (eli lisäät niitä reducereita).
- Alku herkkyys kärsii, eli se plush tunne häviää,
+ iskari kantaa paremmin, eikä ehkä elä ihan niin paljoa esim polkiessa.
Eli mitä enemmän niitä reducereita (eli pienennät negatiivista ilmatilavuutta) sitä "polkutehokkaampi" alusta on, mutta alkuherkkyys kärsii kuten olet itsekin huomannut. Lisäksi vaikuttaa tosiaan koko alueelta sen iskarin kantavuuteen, eli estää myös pohjaamista.
Poistasin ehkä suoraan molemmat. Aina ne takaisin saa jos meneekin ihan kamalaksi. Jos poistat niin joudut todennäköisesti lisäämään painetta iskariin saavuttaaksesi saman sag.
Vaihdoin positiivipuolelle 0.8 kuutiotuuman spacerin tilalle 0.6:sen ja iskari toimi minusta paremmin vaikka jouduin vähän painetta lisäämään.
Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja kunnes saan ostettua vividin tai Deluxen. Tai käytetyn Foxin. Uudet liian kalliita.
Jos ottas yhden renkulan negapuolelta pois ja laittas .8 mörön takas positiivipuolelle.
Tilasin sitten tuon manuaalin mukaisen akselin. No eihän se nyt ihan putkeen mennyt. Onneksi säästin tuon rebound needlen edellisestä ja se oli kunnossa minkä sitten laitoin uuden akselin sisään. Ilman sitä ei IFP ilmaus onnistuisi mitenkään kun akselin sivussa on reikiä jotka tuo needle tukkii. Sitä vain ihmettelen miten SRAM ohjeet ovat noin sekavia ja miten ihmeessä tämä on edes mahdollista?
Nyt olisi paketti viimein kasassa, mutta uusi ongelma Rokkarin adapterin kanssa. Pitäisi laittaa se ohjeen mukainen 250psi tuonne IFP kannuun, mutta se saakelin adapteri falskaa ja tuhoaa O-renkaita siitä päästä. Pitäisikö vain ostaa uusi adapteri vai mitä tässä voisi tehdä? Ehkä tuossa on vain vikaa tai toleranssit pielessä tms?