paksumpi kylki niin alkaa painamaan
Printable View
Mites noi softit ovat kestäneet kulutusta? Oon miettinyt nobby nicin testaamista taakse michelin wild enduron korvaajaksi ja seosvalintaa olen yrittänyt pähkäillä speedgripin ja softin välillä. Magic mary softina on ollut vajaa vuoden edessä ja sivunappulat on jo aika rupiset. Soft kyllä houkuttaisi syksyn limajuurakkokivikkoon. Parkkia en juurikaan aja, mutta näköjään saan kulumaan michelinit kaudessa pelkällä polkuhinkutuksella.
Niin ja jos oot sattunut koittamaan noita misukan enduroita, niin kuulisin mielellään, että miten vertautuvat keskenään.
Jos on hyviä ideoita seuraavilla spekseillä niin saa ehdottaa niin eteen kuin taakse, nyt alla Maxxis Forekast 29x2.35 dual compound ja vähän pulleampaa tekisi mieli. Pyörään mahtuu ainakin 2.8 leveät.
- Ajo Keski-Uudenmaan muta-juuri-kallio-kivikoissa, satunnaisesti myös neulashiekkapolkuja
- Ei tartte olla nopea kunhan on mukava ja hauska ajaa
- Pyöränä jäykkäperä 29er i27 vanteilla
- Kuski ei ole mitenkään järin taitava tai vauhtihirmu; vaikka ajan usein täysiä, aloittelijana vauhti ei ehkä silti ole kovin kova :D
- Tuskin tulee parkeissa tms käytyä ainakaan merkittävän paljon.
Myös käytettyä saa yrittää tyrkyttää kokeiluun. 3C-seoksiset, sikapainavat traktorinrenkaat ja loppuunajetut ei kiinnosta :)
Pitäisi myös verrata ajoa. Tässä nyt näyttää pääsääntöisesti keskustelevan 10km alamäkilenkkejä ajavat ja sähkömopottajat. Kummankaan kokemukset ei itseäni juuri hyödytä.
Syksyä varten omaan peruspolkukaahailuun, jossa ajetaan niitä polkuja mitä sattuu olemaan, välillä on kivikkoa ja juurakkoa. Alamäkeen ajetaan jos sellainen sattuu matkalle, mutta mihinkään rakennettuihin ympäristöihin ei olla menossa, laitoin toisille kiekoille Minion DHF 2.5" WT Dual eteen ja taakse Dissector 2.4 WT Dual. Ei varmasti pitävin setti eikä kyllä toisaalta ankkureinkaan. Rullaavuus on sellainen, että 30-40km iltalenkki ei aiheuta suurta vitutusta, vaikka osaltaan mentäisiin neulaspolkujakin. Juurakoissa on ihan riittävästi pitoa omalle vauhdille. Onhan tuo toisaalta kamala jarru verrattuna kuivan kelin Forekaster + Rekon Race settiin, mutta toki kiekkosetissäkin on eroa.
Pakko ihmetellä tätä rengaskehitystä, tuo mun Snakeskin Magic Mary on aika stydin oloinen mun muihin renkaisiin verrattuna ja painaa tosiaan noin 900g ja nyt kun katsoo Schwalben katalogia niin kevyin 2.4 Magic Mary eli Super Trail - rungolla painaa 1150g. Näin äkkiseltään ei kovin hyvä kehitys ihan akustisilla pyörillä polkeville? Tuo on nyt edessä YT Jeffsyssä ja on aika hyvän tuntuinen tuolla märässä mutaisessa metsässä pyörimiseen mutta jos uusi vastaava on neljänneksen painavampi niin jää kyllä kaupan hyllyyn.
Mä taas sähköpyörällä aamulla ihmettelin Eddy Currenttien kanssa; 1,1/1,3bar oli aivan liikaa 72kg kuskille.+25kg pyörä.
Vaatii nyt "hiukan" hakemista noi paineet. Noilla paineilla oli kuin kivireki. Ja lipsui paikoitellen tietty.
Peukalomittarilla arvioiden olisin nimittäin arvioinu paineiksi vähintään 1,5-1,8bar. :D
Pikku suhauttelu prestoista auttoi jo hieman, ja onhan mulla insertit että sinänsä uskaltaa paremmin kokeilla.
Mutta ilmeisesti kohtalaisen "jämerät" renkaat, kestänee kivikkopaukustusta. Jos vaan sopivien paineiden löydyttyä märkäpitoo asteen paranee niin olen tyytyväinen.
Ei haittaa mua, mutta kyljistä taidan olla samaa mieltä. :D
Toki mulle on kestävyys yks suuri kriteeri. Märkäpidon ohella. Näiden uusien märkäpito on vielä kysymysmerkki, juurikin kyljistä johtuen kun rengas oli kuten mainittu umpibetonia mun normaalipaineilla.
Miten tollanen helkkarin jäykkä kylki sit käyttäytyy märällä jos paineet saa tarpeeksi alas on vielä kysymysmerkki.
Kun sen renkaan ja kiekon pitäis kestää se kivikkohelvettikin. Ilman välipumppauksia.
Tää on eka kokeilu Schwalbea vuosiin, ja jos kahden lenkin jälkeen vertaan Spessun renkaisiin niin en ole vielä vakuuttunut kaikilta osin.
Eipä löydy trail/AM kategorian n. 800g rengasta oikein enää miltään valmistajalta. 1kg alkaa olla se normi, en ymmärrä minäkään tätä kehitystä.
Vaihtoehtoja suuntaan tai toiseen olisi kiva olla.
Sähköpyörät.
Itse ajan pääosin xc-renkuloilla, joissa painonmuutos on myös havaittu. Vaikkapa Schwalben valikoiman (entiset) kevyet vaihtoehdot (TB, RoRo, RaRa) ottivat sähköpyörähyväksynnän yhteydessä painoa speksien mukaan ~50-100 g ja mittauksien mukaan vielä enemmän. Vanha kunnon PaceStar ja Liteskin takaisin[emoji1786]
Xr4 ja wolfpack trail on ne mitä itse löytänyt reisivetoisia 800g renkaita.
Nykysuuntauksena mennään isolla joustolla kaikkea päin, niin tarttee renkaalta vahvuutta.
Itse kans tartteis kompromissina kevyttä ja pitävää rengasta kun pää ei kestä ajaa täysiä alas dh tyylillä, mutta haluais polkea juurakkokivikko polkuja ylöspäin.
Contin kumit tuntuvat olevan hieman kevyempiä (kuin vaikka Schwalbe) edelleen ja pidon (kumilaadun) pitäisi olla moneen muuhun verrattuna sopiva märkään ja kylmään Suomen syksyyn.
Baron eteen parasta mahdollista pitoa varten painaa kyllä melkein kilon mutta mieltymyksen mukaan sitten jotain muuta rullaavampaa taakse? Mountain king esim 750 grammaa.
https://www.continental-tires.com/bi...ing-protection
Contin Baron on kilon luokkaa. Mun mielestä noi swalpen SG kyljet ei jämäkkyydestä huolimatta ole kovan ”puisen” tuntuiset. Tosin paine vaikuttaa aika herkästi. Mun mielestä vaimentaa paremmin epätasaisuuksia kuin aiemmat ohuempikylkiset MSC gripper renkaat. Nuo MSC:t oli muuten myös kevyehköt, muistaakseni reilu kilon pintaa. Jokin noissa MSC:n renkaissa jäi mua myös miellyttämään vaikka, eivät kestäneetkään mun ajossa, pitää ehkä kokeilla vielä heidän jykevintä kylkeä.
Magic Marystä näyttää olevan joillain listoilla nyt 29 x 2.4 Ultra Softia myös Super Trail -kyljellä:
https://www.schwalbe.com/Magic-Mary-11601026.01
Tähän asti Ultra softia on saanut vain Super Downhill tai Gravity -kyljillä.
Mun (renkaan ja vanteen) ongelma on tän tyyliset kivikot. Ylös ajaessa varsinkin märällä tarvii pitävää rengasta ja pientä painetta. Alas jos ajaa jarruttelematta jolloin kiviä ei ehdi väistellä saattaa alhaalta kuvatun ekan otoksen vikana zoomatun kiven kaltaiset kapeat terävät pystykivet rikkoa vanteen. Kun se on vielä just ajolinjalla isoimpien kivien välissä.
https://www.pinkbike.com/video/541375/
Kuka muuten myy Schwalbea pk-seudulla? Maxxista tuntuu olevan pääosin tarjolla. Ois bike park -viikonloppu suunnitteilla ja oishan se syytä olla vararengas mukana, niin ei tuu sit varmasti rengasrikkoja. :D Magic Mary softina Super Trail -kyljillä, niin käy sit tarvittaessa eteen tai taakse. Vai pitääkö nää(kin) tilata Saksanmaalta?
Takarengas on noin 800 km ajettuna melko kulahtanut, mutta edessä on kulumaa lähinnä sivunappuloissa. Linkit kuviin alla. Tuo Schwalben softi ei ole mun mielestä mitään älyttömän tahmeaa vaan aika sopiva kuivan ja märän kelin yleisseos. Speedgrip voisi olla parempi selkeästi kuivalle kelille, mutta märällä tai kostealla en haluaisi kyllä vähentää pitoa kummastakaan päästä näihin softeihin nähden. Misukoita en ole vielä kokeillut, mutta kiinnostaisi kyllä nekin. Jossain haukuttiin, että ne rullaa huonosti ja jäätyy kylmällä niin jäänyt kaupan hyllylle vielä toistaiseksi. :)
https://photos.app.goo.gl/Hj6mXGKcWhWXVmuv7 taka
https://photos.app.goo.gl/6uoTtoi7Q5ysKe3Z7 etu
Märällä kivellä ja juurella hyvin pitävän renkaan tunnistaa yleensä siitä kun kuivalla pikkukivet tarttuu pintaan kiinni ja sinkoilee ajaessa ympäristöön. ;)
Havainto koskee Spessun Butcher T9:ä.
Saattaa olla että tulee vielä uudestaan keulalle joskus kun saan nämä seikkailut renkaiden ihmemaassa päätökseen.
Toki lähti sekin parit kerrat kuin ammuttuna alta. Ei kerenny pussya sanoa.
Vois varalle hankkia eteen Magic Maryn Ultra Softina mutta leveys sais olla 2.6
EC:n Super Trail kylkenä tuntuu kyllä just sopivalta omaan käyttöön nokalle.
Eteen Gravity saattaa olla liian järeä jo.
Muoks: siis eikö MM saa Ultra Softina laisin 2.6 koossa? :(
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/magic-mary
Mites WTB:n Tri Tech seokset käyttäytyy kylmässä? Vigilante TCS Tough/High Grippiä sais 2.6 ja ja jopa 2.8
Pari vuotta on ollut tuo Michelin Wild Am käytössä. Toimii mielestäni erittäin hyvin märällä ja kylmällä. En ole huomannut pidon katoamista vaikka on ollut käytössä ympäri vuoden. Eturenkaana kestää paremmin, takarenkaan keskinappulat kuluu perus polkuajossakin aika nopeasti sileiksi. Jos jotain täytyisi arvata, niin takarenkas kestää ehkä sen ~100h polkuaajoa ja sitten alkaa olla vaihtokunnossa.
Mikään rullaavin rengas tuo ei kyllä varmastikkaan ole.
Kiitoksia tästä. Ehkä sitä uskaltais tämän perusteella pistää nn:n testiin softina.
Mulla ei oo kyllä mainittavasti kovettunut kylmällä tuo misukan gum-x -seos. Siitä toisesta seoksesta en osaa sanoa. Takarenkaana tuo on ollut kyllä oikein mainio. Miinuksina: aika pieni ilmatila 2.4 leveäksi renkaaksi, ja korkeiden ja tukevien sivunappuloiden yllättävä luiskahtelu kallioilla kantatessa.
Edit: kyseessä siis wild enduro, jossa sivunappulat on isommat kuin perus -wildissä.
2.6 leveenä MM tosiaan ei ole. 2.4 toimii edessä loistavasti.
Itselläni yhdet Vigilante 2.8 renkaat lojunut tallinseinällä jo pitkään. Pari kertaa kokeiltuna mutta ei toimi omassa ajossa. "Nuo toimisi asfaltilla varmaan hienosti" :) Nappulat niin pienet ja kovat, ettei ole pitoa.