Olisikohan pinnoja ollut liian kireällä? Ko. pyörän ja kuskin Kaldoaivista näyttää tulevan suuri seikkailu. Siellä ei taida olla liveseurantaa? Satelliittiträkkeri mukaan, sellainen toimii mobiiliverkon ulkopuolellakin? ;)
Printable View
Olisikohan pinnoja ollut liian kireällä? Ko. pyörän ja kuskin Kaldoaivista näyttää tulevan suuri seikkailu. Siellä ei taida olla liveseurantaa? Satelliittiträkkeri mukaan, sellainen toimii mobiiliverkon ulkopuolellakin? ;)
Nopea pikakysymys:
Miten levyjarrujen sisäänajo kuuluu oikeaoppisesti tehdä?
(foorumin hakutoiminto on niin pceestä, että ei löytynyt mitään järkevää)
Pysyykö kasettirataspakan lukkorenkaan työkalu lipsumatta paikallaan, jos siinä on kiinteä vääntövarsi (tämmöinen)? Pikalinkullisissa kiekoissa olen varmistanut pikalinkulla irrallista työkalua, jota olen vääntänyt jakoavaimella. Läpiakselin (10 mm on käytössä) kanssa ei tuota pikalinkulla varmistamisen mahdollisuutta ole.
Minulla on myös sopivaa kierretankoa, josta voisi tehdä tukiakselin työkalulle. Onko tähän jotain muuta kikkaa? Käyttöä on useamman (alle 10 kuitenkin) kerran vuodessa, mutta aikaveloitus ei juokse itse nysvätessä.
Lisäys: Tuon linkkaamani varrellisen työkalun ohjaustapistahan ei ole hyötyä 10 mm reiässä.
Moi, kysytääs täällä vai eikö voimat riitä, mulla oli pyörässä sisurina vittoria 700x20/28c
20/28 622/630
ostin nyt specialisedin: 700x20-28c
27x 3/4
20-28x 622
Näillä specialisedeilla en kyllä saa mitenkään ulkorengasta paikalleen, ilmeisesti vääränkokoiset sisurit?
Uusi Shimanon halpislevy oli minusta pikkuisen kiero jo syntyessään. Sama analyysi on tehty Motonetin FirstGear levystä. Toisaaltaa ostin törkykalliin Ultegra maantielevyn ja se oli kyllä ihan suora ja tarttuvakin.
Mikä on käytännön kokemus - kuinka suoria kaupasta ostetut jarrulevyt ovat paketista avattaessa ja onko joku toinen suorampi kuin toinen. Lähinnä siis jos muutakin kriteeriä käytetään kuin hintaa, eli jos tuomitsen nyt nuo ihan halvimmat, niin mihin kannattaa vähäiset eurot suunnata. Käytännön kokemuksia hyvä&halpa jarrulevystä kaipailen
Levyn hinta ja suoruus kulkevat käsi kädessä :)
Hyvä on levy missä on iso spideri, eli vääntyvää materiaalia on vähemmän
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...hoCuuQQAvD_BwE
Spideri on siis se tuon linkin keskellä oleva musta eri materiaalinen juttu, eli tuossa levymallissa vääntyvää metallia on vain reunoilla ja siten tuollainen kaksikomponenttirakenne auttaa asiaa. Tuo toivottavasti ei ole koko totuus, että mitä kalliimman ostat, sen suoremman saat. Luulisi, että halvallakin voi suoran tehdä, mutta nämä kaksi minun kokemustani, kyllä vahvistavat sanomaasi. Alan siis etsiä sellaisia levyjä missä on iso spideri, joskin nyt levyjen löytäminen on kiven takana. Tuo sinun linkki oli hyvä löytö - noitahan on jopa hyllyssä.
^Onko tuo todella 10 mm akselille, en meinaan löydä kaupoista enkä hakukoneella?
Tuossa aiemmin on mainittu, että räikkävarrella touhutessa ei ole lipsunut, joten kai kiinteävarsinenkin pysyy. Jakoavain+irtotyökalu on kyllä hontelo yhdistelmä.
Adapterikysymys liittyen IS- ja PM-standardeihin, kun lähinnä kokemusta on vaan flatmount-adaptereista.
Mulla on pyöränä Salsa Mukluk alumiinirungolla vm. 2018. Rungon ja haarukan tiedot löytyvät täältä: https://salsacycles.com/bikes/mukluk/2018_mukluk_nx1
Tähän pitäisi tehdä jarrupäivitys, kun tarvitsee lisää jarrutehoa ja varmuutta.
Tarkoitus olisi laittaa SRAM Guide -sarjan jarrut, joissa on ilmeisesti post mount -kiinnitys. Levyiksi tulee 180 mm levyt.
Pyörässä on edessä 74 mm post mount -kiinnitys, käykö siihen esimerkiksi nämä adapterit vai ovatko ne erilaiset: https://www.bike-components.de/en/SR...lack-PM-to-PM?
Takana on "51 mm standard" eli ilmeisesti IS-standardi. Käykö siihen tämä, mallia "rear IS to PM" vai pitääkö olla joku muu? https://www.bike-components.de/en/SR...-rear-IS-to-PM
Mitkä olisivat hyvät palat / seos jarrupaloille, kun halutaan pysäyttävää voimaa.
Maguran mt5 jarrut: etupää puree hyvin 4mäntäinen. Takapäästä(2mäntää) puuttuu selkeä bitepointti. Ilmattu on..
Joskus 10vuotta sitten oli avid elixir carbon, ne olivat herkät jopa liiankin. Ei tarvinut paljon käyttää voimaa. Sen jälkeen tuntunut ettei kunnon jarruja enää saa. Maguran mt8sit olivat hyvät, mutta vuosivat
Toisesta ketjusta idea poimittuna. Käytössä on vanhat Fulcrum Red Power XL 29 kiekot ja etukiekko on kiinni QR:llä. Kiekko on myös 15mm / 100mm thru axle (eli QR:ää varten on adapteri).
En löydä oikeita hakusanoja, joten kysyn: onhan olemassa adapteri, jolla kiekon saisi thru-axlena kiinni QR-haarukkaan? Eikös joku universaali adapteri käy, kun 15mm / 100mm on ihan standardimittainen?
EDIT: tarkoitus olisi siis saada kiekon kiinnitys jäykemmäksi ja selvittää johtuuko tietyissä tilanteissa tuleva napse kiekon kiinnityksestä vaiko jostain muusta (= ohjauslaakerista).
Grandprixien asennus omille vanteille yhtä tuskaa ja ainoa mikä tuntuu helpottavan urakkaa on mahdollsimman ohut vannenauha.. Olisko mitään suosituksia merkistä?
Onko mahdollista tai järkevää vaihtaa vannejarrullisille vanteille levyjarrum navat vai kannattaako suosista myydä vannejarrukiekot ja ostaa levyjarrukiekot?
^^jos ei tubeless niin Veloplug yksi vaihtoehto ja jos tubeless niin yksinkertaisesti kaikki renkaan vaan ei asennu kaikille vanteille.
^Veikkaisin vahvasti että osta uudet ellet itse tee..
Teknisesti täysin mahdollista. Kuten edellä, järkevyyttä pitää sitten arvioida sen mukaan mitä se tarkoittaa rahallisesti. Itse valkkasin uuden navan sillä perusteella että pinnojen mitta pysyi samana ja tein itse, joten muita kuluja ei tullut. Muualla teetättämisen hinta pitää kysyä tekijältä.
Käsittääkseni vanhempia vannejarrullisia vanteita ei ole suunnitteltu kestämään levyjarrujen aiheuttamaa suurempaa kuormitusta pinnojen kautta, eli käyttötarkoituksesta ja vanteesta riippuen voi kestävyyden kanssa tulla ongelmia tai sitten ei.
+1 Veloplugeista, täytyypä laittaa kokeiluun.
Onko Sram Guide rsc jarruissa vielä ollut ongelmia?
Bike-discountilla olisi kohtuulliseen hintaan tarjouksessa.
Pitkähäkkinen vs. lyhythäkkinen/normaali takavaihtaja. Pitkähäkkistä tarvitaan, jos isoin takaratas on tarpeeksi iso vai mistä se peruste tulee? Ongelmana on 2x11 maasturi, jossa vaihteiston toiminta on hieman epämääräinen ja yksi potentiaalinen muutos aiempaan on epähuomiossa ostamani pitkähäkkinen vaihtaja vanhan vääntyneen lyhythäkkisen tilalle. Eli mitä pitkä .vs lyhythäkkisyys loppupeleissä vaikuttaa. Google sanoi amerikasta, että pitkähäkkisyys on tarpeen jos on kolme eturatasta ja muissa tapauksissa lyhythäkkisyys riittäisi. Siis kannattaako minun ostaa sittenkin vielä yksi lyhythäkkinen takavaihtaja vai yritänkö vain sinnikkäästi hakea säätöjä kohdilleen?
Vaihtajan kapasiteetti. Eli edestä pienin takaa pienin vs isoimmat molemmista.
Periaatteessa jos lyhyt riittää, niin aina se. Mutta varsinkin ilman kitkavaihtajaa ketjut tippuvat herkästi, jos kapasiteetti on liian rajoilla, eli pienellä rattaalla ajaessa häkki on painanut lähes kokonaan kasaan. Kunnon monttu tuossa kohtaa ja kiristys ei riitä enää.
Vaihtajan kapasiteetin näkee vaikka shimanon sivuilta.
Aivan, eli pitkähäkkisyys antaa pelivaraa tuolle välityksen ääripäille, kun ketju kulkee pitemmän mutkan vaihtajan rissoissa. Pitkähäkkisyys oli siis minun tapauksessa turha moka, koska alunperin siinä oli lyhyempi, joka toimi hyvin, kunnes vääntyi mutkalle. Vaihdan ensin vaijerin ja jos se ei auta haen yhden vaihtajan lisää - noille ylijääneille löytyy kyllä töitä muista pyöristä. Pitääpä tutkia nuo Shimanon suositellut välityskartat mitä minun kombinaatiolle suositellaan.
Onnistuuko ja toimiiko takana 135millisessä perässä XD vapaarattainen kiekko 12lehtisellä pakalla? HG pakkojakin löytyy mutta XD versiollisista laajempi valikoima...
Saat tuon pitkähäkkisen toimimaan ihan täydellisesti sopivalla kettinginpituudella, b-ruuvin, rajoittimien ja vaijerin säädöillä. Tietenki ihanteellisinta on noudattaa kaikessa valmistajan suosituksia.
Kisakuskin ei pidä antaa etua toisille rajoilla olevilla välineillä.
Tästä olen lievästi eri mieltä, eli kun vyötäröllä kulkee parikymppiä extraa niin vaihtajan häkin pituuden tuoma lisäpaino on marginaalinen juttu, mutta toki tärkeä asia sekin :-)
Vaihdan nyt ensin vaijerin ja sen kuoret - katsotaan toisiko se luistoa vaihtamiseen lisää ja jatkan säätöä.
Pieni vapaaratasongelma , eli vapaalla laskiessa eikä poljeta alkaa ketjut pomppimaan ja kovassa rynkytyksessä irtoaa eturattaalta .
Olen jo pari kertaa purkanut navan ja ihmetellyt , viimeksi putsasin ja voitelin niin toimi alkuun paremmin mutta loppulenkistä ongelma palasi .
Käsin kun pyörittelee pyörii ihan hyvin , nyt pyörä seinätelineessä laitoin lammista kunnon vauhdit ja pidin kammella vastaan tunsin kun kammet yrittää pyöriä mukana . Eli ilmeisesti vapaarattaan laakeri ei pyöri tarpeeksi liukkaasti.
Navassa kone laakerit ja vapaarattaassa neulalaakeri ja Reynoldsin kiekot ja napa.
Mikäs olisi paras öljy kynsiin ja neulalaakeriin .
Ja vaihtajan rullat+rattaat on kunnossa?
Kynsivapariin ihan ohutta öljyä. Neulalaakeri vapaarattaassa kuulostaa epäilyttävältä. Ehkä se yrittää jostain syystä hirttää kiinni? Neulalaakerissahan kuuluisi olla karkaistut pinnat molemmin puolin neuloja.
Vihdoin saapui uusi pyörä jossa on Shimano Ultegra Di2 R8050 vaihteisto, itselle täysin uusi systeemi. Toimittajan sivuilla lukee että varustettu automaattisella trimmaustoiminnolla, mitähän tämä tarkoittaa? Pyörä on Canyon Ultimate ja mitä nopeasti kävin vaihteiston perustoimintoja läpi niin näyttäisi toimivan vaihteet hyvin. Kiinnostaa silti tietää että mitä kaikkea on hyvä tietää tai ottaa huomioon tämän järjestelmän käytössä? Muutenkin saa vinkkejä antaa tuohon vaihteistoon liittyen.
Saattaa se hoitaa myös takavaihtajan asentoa. Tai molempia. En tiedä. Mulla on SRAM etap ja tuossa se hoituu kahvoja naksauttamalla.
Automaattitrimmi siirtää etuvaihtajaa takavaihtajan asennon mukaan niin että se on aina optimaalisessa asennossa eikä ketju koskaan hankaa siihen.
Si.shimano.com sivuilta löytyy hyvin tietoa osasarja kohtaisesti.
Lataa tietokoneelle E-Tube ohjelmisto (jos ei ole langatonta yksikköä) sen avulla voi muuttaa asetuksia.
1. Miten nopeasti takavaihtaja siirtyy vaihteelta toiselle. Kokeilisin joko normal (keskimmäinen) tai fast
2. Miten takavaihtaja siirtyy kun nappia pidetään painettuna, 2/3 ratasta tai vaikka koko pakan laidasta laitaan jos nappi on painettuna.
3. Painonappien toiminta eli kahvojen napit ja kahvojen päällä olevat napit ovat vapaasti valittavissa.
4. Synkro toiminnot
Käykö dnp:n 8v (11-32) takapakan tilalle esim Shimano altus cs-hg31 eli tämä:
https://www.bikester.fi/shimano-altu...x-M315977.html
Tarvitseeko tuo vielä erilaisen vapaarattaan, avain on ainakin erilainen. Kyse on sähköperä "maasturista"
Onkohan missään olemassa siistejä peitetulppia rungon vaijeriläpivientien tukkimiseen?
Eli hissitolppaa varten olisi rungossa kaksi läpivientiä jotka haluaisin tukkia nätimmin kuin IV teipin palalla.