Kyllä se hiili tolla poikki menee, mutta pikkasen tuppaa turvottamaan leikkauskohtaa joten hiomaan joutuu ulkopuolta jos on tiukka sovitus.
Terä pitää olla hyvä, ja pyörittää kannattaa enemmän pienemmällä kiristyksellä kuin metalliputkilla.
Printable View
Kyllä se hiili tolla poikki menee, mutta pikkasen tuppaa turvottamaan leikkauskohtaa joten hiomaan joutuu ulkopuolta jos on tiukka sovitus.
Terä pitää olla hyvä, ja pyörittää kannattaa enemmän pienemmällä kiristyksellä kuin metalliputkilla.
Yleensä tuo hiilikuitutavara tolpat ja tangot ovat sen verran kalliita että kannattaa tehdä kunnolla homma kun siihen alkaa...
Eli esim. Parkilla on rautasahan terän paikalle vaihdettava hiilikuidun katkaisuun tehty terä. Käyttämällä sellaista ja tolppaan/tankoon kevyesti kiristettävää ohjuria saa suoraan ja nätisti poikki.
Ja muista, mittaa kahdesti ja leikkaa yhdesti, aina voi leikata lisää jos on tarvis mutta ei enää lisätä....
Tuo hiilikuitupöly on todella vaarallista hengittää eli leikkaus mielellään ulkona ettei jää kotiin leviämään pölyt. Ja maski suositeltava hengityssuojaksi.
Viimeistely hienolla hiemapaperilla nurkat viistoksi leikkauskohdista ja muutenkin mahd. röpylät pois ja Voila!
Itse olen kyllä vetänyt tuollaisella terällä kerralla poikki ilman ongelmia. Haukkuu hintansa jo varmasti ensimmäisessä pilatussa tangossa...
No niin nyt tuli tanko ja se on 750mm leveä vaikka piti olla 780 ja ajatus oli katkaista se 740mm. No nyt ei tarvitse katkaista ollenkaan. Joskus väärä tuote voi ollakin sopiva
Jotkut ovat vissiin jo ostelleet niitä Manitoun Mastodoneja ja ehtineet niillä ajaakin. Niiden piti sietää jopa pakkastakin kaiken muun ohella. Pysyykö ne nyt pakkasella käyttökelpoisena vai tuleeko stuckdown tai öljyt jämähtävät jo 5 asteen pakkasessa.
On toi ainakin toistaiseksi toiminut moitteetta näissä etelän pakkasissa.
Mahtuuko kaikkiin Salsan Mukluk runkoihin 4.4" jumbo jim ?
Onko joku vuosimalli erityisesti mielessä? 2014-Muklukissa oli talvella Dillinger 5, joka on hiukan leveämpi kuin 4.4" JJ. Ekassa Mukluk-mallissa minulla taisi olla Surly Big Fat Larry, joka myös kai on hiukan leveämpi.
Olen siis melko varma että mahtuu kaikkiin, mutta ei välttämättä jos on kaksi eturatasta.
Skickat från min E5603 via Tapatalk
Nythän on parhaimmat läskikelit, talven jäänteet sladisia ja pitäviä.Jos on kuntoa kertynyt hiihdosta esim
Olisko jollain antaa vinkkiä mistä löytäis edulliset kammet 190 perälle. Tallissa makaa whiten 3 pron runko ja miettiny josko matalalla budjetilla kasailis siitä toimivan laitteen. Oon vaan huomannut että on olemassa henkilöitä jotka vaan aina löytävät ne parhaat tarjoukset. Ja itse en siihen porukkaan kuulu.
2FatPro tartteis ehkä uudet kammet. Käykö esim. nämä:
https://www.menopelimarket.fi/Race-F...190mm-peraelle
Voi olla että tämä vastaus tulee myöhässä, mutta omaan 2fattiin vaihdoin Sramin GX 1400-kammet, joissa näyttäisi olevan pienempi q factor kuin noissa Race Faceissa. Niitä suosittelisin, mutta kyllähän nuokin käyvät.
White 4comppiin tuli asennettua ztton 11-50T kasetti medium häkkisen Slxn kaveriksi, yhtään isompaa hammas-eroa ei tuo vaihtaja syö[emoji848]
Vaihtajan korvaketta viilaten ja yhtä rattaan välilevyä siistien hiomalla tuli hyvä, Kiinan toleranssit on näköjään vähän mitä on: Goatlink jäi alkujaan kantamaan & levyssä oli jotain pursetta
Alkuun turhan kevyt tuntui loppulenkistä jo hyvältä [emoji28]https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...dca032eccf.jpg
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Onko joku päässyt itse vertailemaan Blutoa ja Mastodonia? Millaiset fiilingit on niistä jääneet? Bluto on kevyt, mutta ilmeisesti heppoisempi?
Kammet taitavat olla tosiaan 170-perälle tarkoitetut ja itse ostin nuo GXP-malliset, en tiedä olisiko BB30-versiota ollut tarjolla joten keskiö meni uusiksi. Ketjulinjaa pääsee korjaamaan hieman kun ostaa BB30 direct mount rattaan. Tästä listauksesta katsoin sopivat osat ja sopivat 2fattiinkin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...75#post2632275 . Joitakin sivuja aiemmin tuolla taitaa olla puhetta siitä ketjulinjan korjaamisesta, mutta aivan hyvin on pelannut.
Ok, kiitos. Eli Race Facet kävisi suoraan, Sramit vaatii lisäksi uuden laakerin+rattaan (+ketjun). Liekkö noiden kestävyydellä suurtakaan eroa?
moro, voisko jokin ohjeistaa mitä pitää ja mistä kannattaa hankkia osat kun on vaihtamassa etujousitetun canyon dude cf 2016 yhdelle eturattaalle. Painon ei tarvi olla mitään hifistelyä, kunhan toimii varmasti ja on kustannustehokas. Lähteekö kammet millasella ulosvetäjällä? kiitokset etukäteen!
t.kimmo
E13 kampien irroituksessa kannattaa olla tarkkana. Tuossa on valmistajan ohjeet: https://service.bythehive.com/Guide/...5+2016+2017/44
Kampien kierteet on siinä määrin heikot, että kannattaa käyttää vain E13 virallisia työkaluja hommaan. https://bythehive.com/products/crank...r-1-deg-cranks
Toisaalta, jos kampien laakereissa ei ole mitään ongelmia, voit vain asentaa narrow wide eturattaan sen isomman eturattaan tilalle. Pientä ratasta ei saa hajottamatta irti jos kampia ei irrota (onnistuu irrottaa vaikka sahalla :)).
Mikä tahansa 104T jaolla olevan rattaan pitäisi käydä, joita löytyy 30-hampaisesta ylöspäin. Esim. https://absoluteblack.cc/oval-104bcd-chainring.html
Tere. Polttelisi joustokeulan päivitys dudeen. Ei ole aikaisempaa kokemusta minkäänlaisista joustoista, joten en osaa oikein arvioida eroja Manitou Mastodon Pron ja Compin specsien välillä. Voisiko joku auttaa ja hieman valaista, mitä saa tuolla reilulla parin sadan euron hintaerolla? 120mm joustolla olen noita katsellut.
200 grammaa painoeroa, eri ilmajousi ja eri vaimennin.
6Fat Interceptor tilattu, mutta vielä pieni arvelus mielessä olisiko kuitenkin joustokeula fätissä ollut kiva. Mites mielekästä olisi ruuvata Blutoa kiinni tällaiseen jos pyörän saatuaankin vielä tuntuu tältä? Toimiiko pyörän geometria yms. vielä joustavan keulan kanssa? Onko niin että etunapa menee uusiksi?
6Fat Interceptorin speksejä en onnistunu löytään mistään, mutta ainakin 6Fat prossa on 15x150 etunapa, eli juurikin oikea koko Blutolle. Vedetäänkö oletus, että Interceptor käyttäis samaa napaa?
Joo tämän osaan lukea kyllä, mutta onko tuo compin ilmajousi ja vaimennin huonompia niin, että osaa huomata eron?
Tässä taas tullaan kysymykseen mistä täällä näemmä usein väännetään, että eri ihmiset voi arvostaa sitä rahallista lisäpanostusta eri tavalla jne. Mutta en siis tiedä noiden toiminnasta käytännössä vielä mitään, niin joku konkreettisempi inputti eroista olisi jees.
Ite jos vielä joustokeulaa tarttis fläsään, niin varmaan hommaisin eteen kaposemman kiekon ja kumin, että olisi enempi valinnan varaa kuin bluto/mastodon.
Kyllähän tuo blutokin meni mutta tälläkin foorumilla muiden pyörien kuvien innoittamana ajattelisin hyväksi ratkaisuksi. Hintaahan siinä tulisi kiekolle ja käyttöalue hiukan muuttuisi.
Prossa on nopean alueen säätö. Ja kyllä sitä käännellessä tuntee eron jos sitä ei olisi.
Mastodonin Pro versio on kevyempi ja siinä on tosiaan se high speed comperssion säätö. Ilmajousi on molemmissa sama mutta tehty Proossa vähän kevyemmäksi ja paluuvaimenninkin on sama. Itse voi sitten päättää kumman ostaa ja tarvitseeko tuota hight speed compression säätöä eli ainoa todellinen toiminnallinen ero on se kompressiovaimennin. EXT:n ja STD:n alajalatkin on samat, mutta extissä liikettä rajoitetaan sen verran että se kruunu ei pääse mäjähtämään siihen suurempaan renkaaseen pohjatessaan.
Minä ostin sen Comp Extin koska 10 pakkasella riittää varmaan tuon Compinkin vaimennukset:)
Tätä kun lukisi niin minäkin ottaisin Compin. :rolleyes: Onneksi kuitenkin pääsin kokeilemaan (en tosin Mastodonia vaan samaa tekniikkaa käyttävää Mattocia) ja todellisuudessa ero (itselleni) oli valtava jo alkumetreillä. Comp tuntuu epämääräiseltä tahmealta markettikeulata, kun taas Pro on parasta, mitä olen kokeillut. :rolleyes:
Pidemmän päälle, kun keuloja pääsee säätämään itselle sopivaksi, Prosta paljastuu vielä yksi valtava ero muihin keuloihin, nimittäin Prossa bottomless ominaisuus on toteutettu vaimentimella (HBO) kun taas muissa keuloissa se on toteutettu jousella (bottomless tokenit). Käytännössä tämä tarkoittaa että oikein säädettynä ”normilenkillä” Prossa on paljon enemmän joustomatkaa käytössä verrattuna muihin keuloihin, ja silti se ei koskaan pohjaa.
Joo unohdin disclaimerin eli en siis ole ajanut Pro versiolla ja ostin tuon Mastodontin sen takia että se poistaisi pahimmat kivien ja juurien paukutukset käsille ja sen se tekee:).
Molempiin versioihin voi kuulemma asentaa sen Manitoun IRT:n, jonka jälkeen tokenit voi heittää metsään. Jos tuo läskipyörä olisi ainoa pyöräni niin olisin varmaan ostanut myös sen Pro version. Niin ja Wiggle:stä tuon Compin sai vähän alle 500:lla, joka myös helpotti valintaa noiden välillä:).
Mulla on ite kasailtu täpäriviritys 4.4jj kumeilla ja 120mm mastodon pro keulalla. Keula toimii todella hyvin, hitaan ja nopean kompression erillistä säätöä ainakin osaan arvostaa. Kiekot mulla on kyllä melko kevyet, kiinalaista kuitua tubelessina... ainakin noin keula on erittäin herkkä eikä pompi kun paineet on sopivat, yleensä 0.45-0.5. Compista tai blutosta ei ole kokemusta.
Ja sitten kun haluatte oikein hyvän keulan niin tässä. On pirun jäykkä (mitä ainakaan Bluto ei ole) ja tuon keulan herkkyys on aivan jotain käsittämätöntä. Ensimmäisillä kerroilla kun ajoin niin luulin, että mulla on liian vähän painettä keulassa, kun keula oli niin herkkä ja pehmeän oloinen. Näin ei kuitenkaan ollut kun tarkastin sagin vaan tuo vaan toimii niinkuin pitääkin.
https://i.imgur.com/vDQcybJ.jpg
Noniin, kiitos valaistuksesta Manitoun suhteen! Varmaan se on sitten tuo 120mm Pro STD jonka kohdalla tuun jossain vaiheessa painamaan liipaisinta.
Kiekko on 65mm kehällä ja kumeina on 4" JumboJimit
En oikein tunnista mikä keula on kyseessä, niin pakko kysyä ihan suoraan merkkiä ja mallia. (Fox siinä taitaa lukea?)
Hienon näköinen kyllä on ainakin.
Jotain juttua lukenut, että joihinkin foxin 27,5+ keuliin mahtuisi 4" kumi 65 vanteella... ja miettinyt itsekin, että tuollainen ratkaisu voisi olla aika toimiva. Mutta onko siis tällaisesta kyse?
Juu Fox Float 34 120mm Boost 27.5+
Erittäin mielenkiintoista. Paljonko jää rakoa? JJ kuvio tosin on harva, tuskin kuluu keulan putket puhki vaikkei paljoa jäisikään.