Vielä pengoin omia laatikoittaini ja löytyikin tuollainen
https://www.bike-components.de/en/Dy...SABEgJ1xPD_BwE
tuo taitanee olla saman suuntaista tavaraa..?
Printable View
Vielä pengoin omia laatikoittaini ja löytyikin tuollainen
https://www.bike-components.de/en/Dy...SABEgJ1xPD_BwE
tuo taitanee olla saman suuntaista tavaraa..?
Menee varmaan täydestä.
Olisiko täällä näkemystä, kun Propain Spindrift tahtoo aina hypyistä heittää peräkorkean. Rebound säätö on 2-3 kliksua vaille täysin kiinni ja lieveoireet iskee. Iskari on Super Deluxe Coil Ultimate B1, rebound tune L/linear. Rokkarin shimmausohjeet antaa vaihtoehdoksi vain progressiivisen tunen, mihin suuntaan tuo muuttaisi perän käytöstä? Kuski 110-115kg välillä ja 600lbs jousi kiinni. 650lbs jousella ilmiö ei ole niin paha mutta on muuten turhan kova.
Voipi johtua juuri tuosta pehmeästä jousesta ja tietenkin tekniikasta. Mitä enemmän iskari menee kasaa nokalla sitä enemmän se sieltä potkaisee myös. Mulla rauhottu aika paljon oma pyörä nyt kun linkusto progressiivisemmalla säädöllä. Itsellä tosin ilmaiskari ja eri pyöräkin. Kokeile vaikka lisätä LSC:tä jos se auttaisin pyörää menemästä kasaan niin paljon nokalla.
Mulla on myös Spindrift coililla ja peräkorkea ei ole ongelma. Mutta olen toki eri painoluokassa 78 kilollani. Jousi 450. Ja paluuvaimennus perässä rockarissa pari kliksua vaille auki (koska jousi taas tosiaan paljon löysempi). Mutta vaikuttaisko perään myös keulan säädöt. Ponnistustekniikan lisäksi tietty. Pelottavaahan se on yrittää oikein ponnistaa jos jännittää hypyn pieleen meneminen mutta se voi auttaakin. Keulan kun saa ensin painetta antamalla pakkautumaan ja sitten ponnistuksella suoristumaan nousee se tarpeeksi korkealle ja perälle pitää toki saada hieman samaa sopivasti tapahtumaan. Oletko päässyt kokeilemaan jollain toisella fillarilla miten toimii? Itse ajan harvoin muilla kuin omalla Spindriftillä mutta toissaviikolla Nuuksiossa oli GT pyöriä koeajettavana ja yllättävän samalla lailla hyppäsi Gt Force malli ilmaiskarilla https://pyoravarikko.fi/products/gt-...RoCjgEQAvD_BwE . Jännitti kyllä ekaan isompaan hyndään mennessä, että mitenhän heittää.
Mjuu näitä lsc lisäyksiä, keulan säätöjä (paine ja rebound) ja ponnistustekniikkaa on tässä tullut mielessä pyöriteltyä viikonlopun yli, jospa sitä jaksaisi huomenna lähteä testailemaan. Ajelin samoja pätkiä viikko sitten Laajiksessa myös 160/150mm enskalla, ei ollut samoja ongelmia.
Vaimon trekissä etujousto jumittaa, otin stefat siitä ylös niin mitä rasvaa sinne kannattaa uittaa?
Yläpään huulitiivisteen sisäpintaan voi sram butteria/slick honey rasvaa laittaa. Jos siellä on vaahtomuovirenkaat, niin ne puhdistaa ipalla ja imeyttää niihin jotain ohutta keulaöljyä. Toki jos siis alajalat ovat viellä kiinni, niin kai tuo rasvakin ensihätään auttaa.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/tar...m-butter-29ml/
Onko Foxin öljyille jotain edullisempia vaihtoehtoja? Tarve olisi 5wt, 10wt ja 20wt öljyille ja kalliiksi tulee erikseen ostaessa. Rokkarin keulaan ostin joskus saman luokituksen moottoripyörien jousitukselle tarkoitettua öljyä ja hyvin toimi.
Ne öljyt jotka on alajaloissa voitelua varten voi vaihtaa vapaasti mihin tahansa sopivaan.
Osa vaimentimista(Grip2 ehkä) kuitenkin taitaa ”hyödyntää” alajalan öljyä joissain tilanteissa joten näissä olisi hyvä käyttää suositeltua öljyä. Tai vaihtaa myös vaimentimessa käytetty öljy.
Grip2 voi päästää (hyvin vähän) öljyä alajalkaan, mutta alajalasta vaimentimeen öljy ei voi siirtyä. Alajalan voitelu toimii, vaikka sinne vähän eri öljyä sekaan menisikin.
27.5" täpäri, johon valmistaja laittanut 29" 130mm joustavan keulan. Mitäs jos siihen laittaa 150mm joustavan 27.5" keulan jossa a-c mitta on millilleen sama? Syvällä joustossa keulakulma on hieman jyrkempi, mutta muutenhan tuo ei ainakaan teoriassa vaikuta geometriaan?
Jos käytät prosentuaalisesti samaa sagia molemmissa keuloissa niin on se keulakulma pysyvästi jyrkempi ajossa. Pidempijoustoisessa keulassa pitäisi a-c olla hieman pidempi jos haluaa keulakulman pysyvän samana.
Tuossa voisi kokeilla 29” kiekkoa, se voisi olla tuntuvampi muutos?
Hyvä pointti. Tosin kuski on 30 kiloinen, niin tuo sag on vähän häilyvä käsite. 15-20% sägillä keula pohjaa isommissa hypyissä, kun painetta on niin vähän ja tokeneita ei tuo nykyinen 29" keula ota vastaan. Tähän asti on menty sunnilleen rokkarin apin suosittelemilla paineilla ja alamäkihommissa on jäänyt se 20-30mm joustoa "reserviin".
Tuota 27.5" keulaa saisi pidennettyä vielä 10mm ja sille kelpaa tokenit, niin sehän voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.
No sehän muuttaa tilannetta.
Kevyelle kuskille ei aina saa ihan helposti säädettyä keuloja, vaimennukset saattaa olla vähän tönkköjä tehtaalta tullesss.
Keulat joissa säädettävät plus ja miinus ilmakammiot on hyviä ja onhan esim DVO:n Diamond -keulassa on säädettävä negatiivijousi mutta siinä säätövara ei taida riittää 30 kiloiselle.
Meni nyt ohi mikä iskari on kyseessä, mutta jos vähentäisit painetta ja lisäisit comp-vaimennusta?
Läskin Blutossa on alkanut tuntua pieni "tyhjä" liike jarrutuksen alussa ja samalla kuuluu kolahdus. Onko tuolle mitään pikaista kotikonstein tehtävää kikkaa vai pitääkö vain sietää ja lähettää haarukka talvella huoltoon?
Eihän ole ohjainlaakeri löysällä?
Bluto on aika yksinkertainen kapistus, mutta veikkaan, että vaimennin on päästänyt öljyt alajalkaan. Motion Control on helppo huoltaa itsekin kun vaan on tarkkana öljytason kanssa. Toki tämä vain villi viekkaus, eli voi olla muutakin vikaa. Suosittelen käyttämään auki.
Kokeile tuntuuko alajalassa kolahdus, kun heilutttelee pyörää etujarru pohjassa edes takaisin.
Parissa omassa rokkarin keulassa on ollut välys alajalkojen liikuholkeissa.
Lyrik keulaan pitäisi ostaa 200h sarja, kumpi on oikea vai onko kummatkin? rokkarin trailhead ehdottaa molempia, mutta spare parts lista ehdottaa vain 220 loppusta
sarjanumero 45t26275086
00.4318.025.220
00.4318.025.203
Sain inspiraation vaihtaa talvella ostamani takajousi uuteen.
Heti iski ongelma, uuden jousen mukana tullut holkki (kuvassa vanhan jousen alapuolella) on liian leveä runkoni kiinnitykseen. Nyt sitten mielessä ottaa tuosta vanhasta jousesta tuo siinä oleva holkki (sinisellä ympyröity) noine sivulaippoineen. Toisen puolen sivulaippa lähti helposti irti, mutta toisen puolen laippa ei tunnu lähtevän ja itse holkki ei myöskään liiku mihinkään...
Nyt neuvoja tarvitsisi:
a) pystyykö tuon holkin uudestaan käyttämään uudessa jousessa (holkkien ulkomitat ovat samat, eli uuden jousen alapäähän pitäisi kyllä mahtua jos irti saan) ja olisi irroitettavissa.
b) Jos/kun tuo holkki olisi irroietttavissa, niin neuvoja haluaisin miten tuota holkkia kannattaisi alkaa irroittamaan?
Vanhana jousena tuollainen perus RockShox:n Deluxe ilmajousi.
https://img.aijaa.com/m/00309/15264589.jpg
Tarvitaan laakerin sisäpuolinen ulosvetäjä.
Esim:
https://toolfin.com/sis%C3%A4puolinen%20ulosvedin.html
Jos ei tarvitse varjella tuhoutumiselta, niin voisin kokeilla kiilapulttia tms. tilapäisratkaisua.
Ja jos niitä työkaluja ei ehdi hakemaan niin painamalla tuosta iskarin varresta siinä silmässä olevaa akselia esim lautaa vasten pitäisi sen akselin irrota, loput sitten sopivalla tuurnalla tai hylsyllä koputellen. .
Seuraava väärä väline on sitten erikokoisista hylsyistä ja kierretangosta väsättävä ulosvetäjä. Näillä kyllä tulee yleensä naarmuja tuohon iskarin silmän viereen.
Ei tuo loppujen lopuksi ollut ihmeellinen temppu kun alkoi vähän asiaa miettimään.
Ruuvipenkki ja kaksi erikoikoista hylsyä niin lähti helposti pois ja sai asennettua uuteen alapäähän.
Ja ilman vaurioita
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...2cfcd03e51.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...9e771a2c08.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://larunpyora.com/fi/product/ro...15%20026%20010
Tommosella oon ite vaihtanu muutamassa minuutissa puslia iskareista toiseen. Hinta ei päätä huimaa. Toimii kaikille iskareille, paitsi ehkä laakereilla varustettuihin.
Ostin myös tuon rokkarin työkalun aikani hylsyjen kanssa säädettyäni. On ehdottomasti hintansa väärti jos yhtään enemmän vaihtaa puslia.
Tuli myös tarpeeseen viime vuonna lapinreissulla kun sain hajonneen pumpun tilalle pyörävuokraamosta vuokrapyörän iskarin vuokralle (oliko tuossa tarpeeksi vuokra-sanoja?) omaan pyörään ja sai tuolla vaihdettu puslat rikkinäisesta iskarista vuokraiskariin.
Siitä mitä hittoa. Tein omaan foxin keulaan alajalkahuollon enemmän tai vähemmän kotityökaluilla jo kertaalleen onnistuneesti mutta näissä foxeissa on rockariin verrattuna vähän ärsyttävästi nää alajalkojen alaosien pultit piilossa joitain senttejä keulan sisällä. Siten siihen vaimentimen tai ilmapuolen ruodon pohjaan iskeminen alajalkojen ja yläputkien toisistaan irrottamiseksi ilman vaurioriskiä olis kätevin tätä varten tehty virallinen työkalu. Nyt meinasin sellaisen muun tilauksen yhteydessä tilata seuraavaa huoltoa helpottamaan. Mutta tämä hinta! 76 euroa pätkä putkea jossa on sisäpuolinen kierre ja päässä mokkula. Oletin jotain 7,90-12,90 hintaa tms. https://www.bike24.com/p2184915.html?sku=659399
edit. Taitaa aliexpress kutsua https://www.aliexpress.com/item/1005...gaAuBvEALw_wcB
Aliexpressin versiot toimii. Toinen vaihtoehto on jättää mutteri akselille muutaman kierteen verran ja naputtaa mutteria.
Itsekin noiden Foxin työkalujen hintaa hämmästelin viime talvena. Sit vielä kun pitäs ostaa jousen ja iskarin puolelle omansa, niin totesin, että 140€ noista palikoista on vähän turhan suolainen hinta :D
Mutteria vähän auki ja ja hylsyyn lyömällä aukeaa aika paljon edullisemmin.
Joo kertaalleen tosiaan huolsin ne itsekin kotivälinein. Mutta ens kerralla sitten 10 euron varta vasten tehdyillä työkaluilla. Mutta toi alkuperäisin työkalun hinta (2x) 70 euroa on ehkä "törkein" hintavedätys mitä muistan nähneeni.
Tuli viime talvena hetken mielijohteesta ostettua edullinen (siis uusi verkkokaupasta) Fox:n 27,5" 120mm 34 AWL keula https://www.hibike.com/bike-parts/su...8#var_24434329
ilman että sille olisi ollut varsinaista käyttökohdetta.
Nyt sitten tuli yksi "projekti" 27,5" jäykkäperä mikä kaipaisi mm. uutta keulaa.
Tuo AWL kun mainostetaan "E-SUV" keulaksi, niin miten tuollainen toimisi perus (sähkö)jäykkäperässä? Ei ehkä olisi se ensisijainen valinta, mutta kun tuollainen uusi keila olisi itselläni suoraan tehdaspaketissa, niin mietityttää myöskin alkaa uutta toista keulaa hommaamaan, kun kuitenkin hieman "budjetti" ajatuksella liikkeellä (myös muuta sopivaa osaa löytyy suoraan omista varastoista).
Eli nämä kaksi olisi mietinnässä "naittaa" keskenään (nyt pyörässä suntourin XCR) jos joku ei katso että eivät ole toimiva yhdistelmä.
Kiekoiksi olisi tulossa (myös itsellä varastossa olevat) Crankbrothersin Lithium 27,5+ kiekot jollain 2,80" leveillä kumeilla (tuo 2.8" olisi ilmeisesti tuon AWL:n maksimi, takarunko vetäisi vaikk 3.0").
https://img.aijaa.com/m/00333/15269260.jpg
https://img.aijaa.com/m/00929/15242816.jpg
Onko tällainen ihan normaalia täysjoustossa (edessä 140 revelation ja takana 120 deluxe joku perusmalli). Haarukan paineet ovat ihan valmistajan ohjeen mukaiset, sagi kohdallaan ja jopa yksi tokeni ensiasennnuksena olleesta kahdesta otettuna pois, eikä silti olla edes lähellä sitä että peruslenkillä haarukka pohjaisi. Kun taas takana paineina joutuu pitämään merkittävästi enemmän, kuin mitä ajajan painoon perustuvalla ohjeella olisi. Myös tokenit olen lisännyt taakse maksimi kolmeen. Vasta kun painetta on kolmanneksen enemmän, ei takapää pohjaa jatkuvasti. Ajelu on välillä teknistäkin polkuajoa polvenkorkuisilla dropeilla. Tuollainen Megnegi olisi varmaan ollut ihan hyvä kokeilla, mutta sitä ei saa 45 pitkään (lyhyeen) joustoon.
Jos paineet taakse laittaisi taakse ohjeen mukaan saisi takaiskarin pohjaamaan ihan paikkaallaan pyörää pompottamalla.
Huomionarvoista on myös että kolmiasentoisen kompressionsäädön lukitustila ei tunnu tekevän juuri mitään, mutta muistelisin sen näissä traili-iskareissa vastaavan 320 psi:n painetta eli kyseessä ei kuuluisikaan olla täysi lukitus kuten xc-malleissa.