Taitaa olla näin kevään tullen kevätpyöräilijöidenkin aika kerrata säännöt.
Jos tulee takkiin, silloin tulee takkiin ja sitä ei mikään muuta tai peruuta, eikä se ole hetkellistä tai pysyvää. Se on tappio. Piste.
Printable View
Olen sitä mieltä, että kannattaa soveltaa omia sääntöjä, ja surutta kutsua sitä työmatkatemmoksi. Fundamentaalisesti asiaan suhtautuvat saattavat väittää, että on vain yksi sääntö ”jos tulet ohitetuksi, se on tappio”, mutta tarkemmassa tarkastelussa yleensä alkaa ilmestyä lisää sääntöjä. Kuten, että ohittavan pitäisi olla jokin liikenneväline tai peräti sisältää ihminen.
Itselläni taitaa olla sääntönä suunnilleen se, että jos koen tulleeni ohitetuksi, se oli siinä. Esim. autoja en laske. Kirpaisi ihan tappiolta tuntuvasti se liki 50km/h kulkevan sähköpyörän rennosti tekemä ohitus viime syksynä, vieläkin muistan :)
^ ja joihinkin ylempiin viesteihin: Mutta ohitus on ohitus, tappio on tappio ja itse palaan nurkkaan häpeämään ohitetuksi tulemista ja reenaamaan, ettei sähkövehkeet enää tulevaisuudessa paina ohi.
Ps. On tää hienoa kertoa joskus lapsenlapsille, kuinka kovaa ja mistä asiasta vääntöä oli aikanaan, ”kun minä olin nuori”.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sivulla 120 tuli selväksi, että sääntöjä ei ole mietitty loppuun. Minä nyt vain olen niin tylsä, että haluan rajoittaa TMT:n maan päällä polkupyörällä ajaviin kilpailijoihin. Ennen kuin joku saa päähänsä kuitata eikö kaivoksessa voi osallistua TMT:hen: Kyllä voi, maa tarkoittaa planeettaa.
Taisin ymmärtää MRe:n kommentin "Ylämäessa saattaa hetkellisesti tulla takkiin" aivan väärin. Pahoittelut. Toisaalta TMT:ssä vain nopeat pärjää, joten ihan aiheessa ollaan.
Harmittaahan tuo perkeleesti (ja häpeä lankeaa samalla päälle) kun tuollainen sähkäri pyyhkäisee ohi. Ei sille mitään voi. Täällä sitten haetaan myötätuntoa, hyväksyntää ja samanmielisyyttä :D
Joo paha se on kauramoottorilla harrastelijana pitää viidenkympin keskaria montaa kilometriä vastatuuleen ja ylämäkeen. Eri asia sitten yli-ihmiset.
Olihan sekin huumoria kun sähköskeitti meni viimekesänä kolmeakymppiä ohi. Aika tyylikkään näköstä menoa.
^ olennaisen äärellä
Myös tappion voi ottaa vastaan tyylikkäästi. Ei toki vähennä itse tappiota, mutta ruikuttamista kylläkin. Huumori varsinkin musta sellainen on tyyliltään hyvä. Kiitos Smo muistutuksesta!
Eikös TMT:ssä kuitenkin ole kyse kuskeista, ei kalustosta? Jos ajomies (tai ajonainen) polkee ohi, niin tappio on siinä, kalustosta riippumatta.
Itsehän en TMT:tä enää harrasta enkä koskaan ole ammatikseni harrastanutkaan, niin lajisäännöstö on ehkä vähän hataralla tuntemuksella, mutta tosiaan niin olin käsittänyt, että TMT:ssä ei selitellä. Varsinkaan paskan kaluston valinnalla. Vain tappiot lasketaan.
^Ai et osallistu kilpailuihin, mutta arvostelet osallistujia kalustovalinnasta ja kilpailusuorituksista? TMT on siirtynyt viimeinkin ammattilaistasolle.
Identtinen kokemus. Lenkillä näin edessä "lähestyvän" skeittarin takaa. Kun alamäki muuttui tasamaaksi ja ylämäeksi ihmettelin kun en enää tavoittanutkaan kaveria, eikä jalka käynyt potkimassa vauhtia. Hetken päästä (stupid me) oivalsin, että sähköllä mennään. Mutta propsit kaverille! Jäisi kyllä meikäläiseltä menemättä +30km/h moisella laudalla.
Kyllä ei nyt oikein hyvin alkanut TMT-kausi. Eilen ohitin jonkun maastopyörällä ajavan, mutta jonkin matkaa ajettuani etuvaihtaja heitti ketjut pois päältä. En ihan ehtinyt saada ketjuja takaisin päälle, kun kyseinen maastopyöräilijä tuli takaa ja ohitti, kun olin vielä varikolla.
Tämä ketju tuli heti mieleen, kun olin sunnuntaina aamuajelulla. Viiletin onnellisena kesärenkaista vinhasti eteenpäin kun takaa alkaa kuulua surinaa. Hetken päästä joponkaltainen värkki surraa ohi (varmaan sitä kolmeakymppiä) kuski laiskasti jalkoja heilutellen. Ihan hyvätehoinen napamoottori kyllä tossa täytyi olla, kun niin lujaa paineli peukkukaasulla ohi. TMTssä olisi tullut tappio, mutta onneksi olin vapaalla.
No etunavalla varustettu jopo on eri kategoriaa kuin vaikka mopo. Sanotaan näin, että sillä härvelillä sai ajaa tuolla kevlillä, mopolla ajaminen ei ole sallittua. Kyllä tuon olisi pitänyt takana normi maantiepyörällä tai cyclolla, joten itkeminen olisi kyllä turhaa TMT:ssä.
Itse ajan sähköavusteisella ja kyllä sellainen on semmoinen hitaan vauhdin kampe, että mummopyörän toki ohittaa mutta 95% palstalaisista pitäisi mennä lentäen ohi. On normaali kevyt luomukalusto tarkoitettu ihan erilaiseen ajoon kun mun mönkijä. Joten jos mulle häviää TMTssä on tappion ansainnut ja viisastelu mopoista tai helikoptereista on puhdasta selittelyä.
Jos 25kmh rajoitettu 24kiloa painava sähköavusteinen olisi TMTssä joku yli-inhimillinen laite, niin mitä sitten onkaan vaikka 7kiloa painava maantiekiitäjä, jolla on ihan normaalia ajaa 40km/h...
^Sitä kutsutaan polkupyöräksi.
Tunnustan kuuluvani siihen säälittävän hitaaseen 5 %, joka ei pysty ajamaan millään kaura-avusteisella polkupyörällä edes 25 km/h lähes leposykkeellä.
Jos luit ylempää, niin tämä nopeus on se juttu, jota aiemmissa viesteissä pohdittiin.
Kun kaikki ei ole todellakaan rajoitettu siihen 25kmh, vaan surisevat vajaata viittäkymppiä ohi 30 kadenssilla selkä suorana puuskuttamatta[emoji6].
Sähkäri-TMT-ongelmaahan ei olisi suuremmin, jos tosiaan olisivat svempeleet rajoitettu siihen 25kmh? Vai mitä ollaan yleisesti mieltä?
Minua ei tietääkseni koskaan ole ohittanut sähkövempele lähes 50 km/h. Se ei johdu omasta ajonopeudestani, vaan todennäköisesti arviointikyvystä. Kun TMT:ssä sähköavusteinen yllättää, on helppo psyykata itsensä uskomaan tarina viritetystä tms. sähkömoposta. Totuus on todennäköisesti paljon arkisempi. Oma vauhti vaan ei riitä.