kirpeetä on ajella, mut komeeta on keli muuten.. http://aijaa.com/HHvWjq
onkohan mun silmissä vikaa vai miks nään jotenki optisena häröharhana ton fillarin kuvassa.. :D
edit. olipa kuva näemmä muokkaantunu niin epäselväks että poistin -_-
Printable View
kirpeetä on ajella, mut komeeta on keli muuten.. http://aijaa.com/HHvWjq
onkohan mun silmissä vikaa vai miks nään jotenki optisena häröharhana ton fillarin kuvassa.. :D
edit. olipa kuva näemmä muokkaantunu niin epäselväks että poistin -_-
Onhan siellä kylmää kun näytti mittari -22 ja vähän jännitti jos jään vaasa ohitustien varteen jos takanapa jäätyy... siinä kohtaa on kymmenen kilometriä vapaata suoraa jossa pääsee tuuli puhaltaan ja kuljun kartanon 7.90 e hanskat toimii vaikka alkaa oleen pillun päreinä ja viima puskee hanskan sisään neuleista mutta lämmittää vielä hyvin kun kädet ihan kuumat... torso 55 km kokeilu lenkki
Tuli ylipukeuduttua, hartiat ja kaula hikoili jonkin verran, mutta ei kovin paha. Talvikenkiin laitoin alupohjalliset ja ne auttoivat jonkin verran, alupäällinenkin pitäisi kai olla...
Olin eilen oikein älyn jättiläinen ja ostin hiihtopuvun. Ei siinä muuta mutta kun minulla ei ole suksia.
No, ajopuvuksihan se tietenkin tuli. Taitaa olla elämäni ekat vaatteet jotka ostin vain ajamista varten niin ei tarvitse lähteä äkkitilanteen tullen johonkin "normaalille asioille" samalla takilla jonka on varttia aikaisemmin ajanut hikiseksi... mutta joo, kävin sitten illalla vähän testaamassa. Alusasuna Craftin hyväksi havaittu Be Active -kerrasto, sen päällä tekninen T-paita ja päällimmäisenä Haltin hiihtopuku. Pakkasta oli sellainen reilu -18°C, 15 kilometrin lenkin jälkeen rojuja pois kuoriessa takki oli hyvin hienokseltaan kostea, T-paita vähän enemmän, kerraston paita taas aavistuksen kostea ja kuskin selkä kuiva sekä lämmin. Kuulostaa ainakin omaan korvaan siltä että kaikki toimii juuri kuten pitääkin, kosteus katoaa iholta ulompiin kerroksiin ja sieltä aikanaan takin tuuletusaukkojen kautta pihalle.
Kaveri kun kuuli tuosta niin se julisti välittömästi että aivan liian vähän vaatteita, pitää olla sellaiset vermeet että on kosteanakin lämpimät, kyllä hän tietää kun on aikanaan ajanut mopollakin 38 asteen pakkasessa. Aha. Meni kyllä vähän ohi että mitä järkeä on kerätä sitä kosteutta ja sitten käyttää energiaa sen lämmittämiseen kun ensinnäkin sitä voi tuottaa alunperinkin vähemmän ja toisekseen sen voi hukata mahdollisimman nopeasti, hiessä oleva ihminenhän käy jo aavistuksen ylikuumana ja keho yrittää jäähdyttää itseään. Olenko nyt ymmärtänyt kaiken ihan väärin ja pitää tästä lähtien ajaa villapaita ja laskettelutakki päällä? :seko:
Jäällä kävin äsken ajelee oli mainio polkee pakasta-15 Takkina Craftin windstopper. .alla teknistä paitaa ..Housut Newlinen henkseli Talvisucikset alla Craftin windstopper tuulisuojatut pitkikset niiten alla tekniset pitkikset js Craftin pehmuste alkkarit..Catin sukat salomonin talvikengät..tuulisuojattu Craftin päähine / normi pipo..käsissä löbsterit. .jotka vaihtuu seuraavassa ajossa nahka rukkasiin..Toimiva Combo kaiken kaikkiaan..!:]
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Olipas rapsakka aamu. -18-19 astetta. Startti 7:15, puolitoista tuntia lamppuajelua.
Sarastuksen hetkellä ylös Kulomäen tunturille, kenttäaamiainen ja kuulaan
pakkasmaiseman ihailua.
http://www.saunalahti.fi/mlehis/kuvat/DSC02015.JPG
Vaatetus varsin sopiva, maastossa piti hieman varoa liikaa hikoilua, tauolla päälle
fleeceä ja Lidlin kuoritakki. Sormia hiukan palelsi alas tullessa.
Jamis ja Fuji toimivat moitteetta.
Rajojen etsintä jatkuu.
Markku Lehikoinen
On kyllä ihan ässä ajatus. Mulla on joku vanha Futuren puku ihan hiihtämistä varten hankittuna ja yhden kaverin vihjeestä kokeilin sitä pari vuotta sitten kovalla pakkasella lyhyellä työmatkalla. Oli kyllä aivan mahtava. Vedin sen vaan normaaleiden toimistotyöläisvaatteiden päälle ja pyörittelin silloiselle työpaikalle.
Noin muuten talvivarusteena mulla on Reiman kypärämyssy, samanlainen mitä vauvoille ja pienille lapsille on, mutta toki minun päähän sopivaa kokoa. Lisäksi olis Buff-huivi, semmosta olen käyttäny päähineenä kypärän alla pienillä pakkasilla, mutta kovemmilla pakkasilla sillä vois suojata vähän enemmän kasvoja.
:eek: on sielä vaan niin kylmä että suosiolla ajan vaan työmatkat, ja palaan lenkki-asiaan kun lämpötila on -5 asteen kiertämillä. Ellei sitten ole lumipyry vastapainoksi.
Keväällä sitten taas, mitä sitä turhaan itteensä kiduttaa, aikoinaan kidutin ja enää en pysty - tuntuu että nuorempana kesti pakkasta paljon paremmin, ja nyt vuosi vuodelta huonommin.
Moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu kauluri (wind stopper tms.) on ihan killeri fillarin kanssa näillä keleillä. Samaten moottoripyörähanskat. Viikonloppuna -15 pakkasella ei ollut kaulasta yhtään kylmä, eikä liian kuumakaan. Motoripyörähanskat toki oli nihkeät sisältä mutta kylmä ei tullut edes paikallaan seistessä ja ovat notkeat.
On. Järkeilin että ei se itse tekeminen loppujen lopuksi niin paljoa eroa, ylävartalo tekee fillarilla vähän vähemmän töitä mutta sitä voi paikata vaatetuksella. Tämä veto nosti talviajomotivaatiota ainakin kaksinumeroisen prosenttiluvun.
Ei toimi, ainakaan itse en saa Buffia pysymään riittävän hyvin paikallaan kun se ei juurikaan veny. Se on todellakin hyvä pipon korvike nollakelin tienoilla mutta parempi naamasuoja on tuollainen silkkinen kypäränalushuppu kuten tuossa minun avatarissakin näkyy. Venyy riittävästi jämähtääkseen naamalle eikä varmasti valu kun se on vielä kiristetty paikalleen alhaalta kaulurilla (ihan taviskauluri, lasten- tai naistenosastolta, miehet ei vissiin saisi näitä käyttää?) ja ylhäältä pipolla ja kypärällä. Kunnon kommandopipoja ei saa sopivan mallisina eikä sopivasta materiaalista tehtyinä, muuten käyttäisin sellaista.
Ninja-Buff toimii.
http://www.buffwear.com/buff-headwea...lack-hood-buff
windstopper huppu ja kasvojen suojaksi normi buff kankaasta tehty naamasuoja, ei valu alas koska se on neulottu kiinni sinne huppuun, kaulalle tulee kanssa näppärästi windstopper+tuplakangas suojaamaan viimalta.
^ On muuten ihan sairaan kallis😬
44€? Eihän sillä saa kuin vaikka... XT-pakan...
Olipas harvinaisen ihQa taas tänään talvipyöräillä kunnolla flunssasta toivuttuani. Kahdeksan vuotta vanha Haltin pakkastakki niskaan, Hestrat käteen ja Laket jalkaan, oli kyllä silkkaa nautintoa. Pelkkä normibuffi riittää päässä johonkin -20 asti jos muuten on riittävän lämpimästi pukeutunut, näin ainakin ~1h/siivu työmatkoilla.
Tänään oli poikkeuksellisen mukava ainakin tulla kotiapäin. Vielä -20C riittää pelkkä alusasu ja toppatakki. Eikä 8,5km matkalla ehdi hikoilemaan ihan niin paljon.
Kaikki on kallista. Oon pärjänny toistaseks ihan tavallisella Buffilla. Windstopper pipo ja siinä päällä Buff, että jää kunnolla kypärän alle. Hyvin on pysyny. Silmät jää näkyviin. Ainut ongelma mulla on lasien huurtuminen silloin kun nenäkin on Buffin alla. Täytyy koittaa sitä silkkihuppua. Näkys olevan ihan naapuriprisman hyllyssä.
-18 oli kylmin olosuhde viime viikolla ja hyvin pärjättiin edelleen samoilla vaatteilla kun syksyllä. Yhden lisäkerroksen olen laittanut aamulla jalkaan ja yläkropalle + ohut villapaita takin alle. Polvet tuntuu työmatkalla viimesen kymmenen minuuttia kylmältä.
Kuten myös, alupaita ja takki. Silti kun lähtee, niin pitää tosi rauhallisesti lähtee eikä sittenkään auta...aina olen ihan hikinen ylävartalosta, ja kädet. Pitäisi lämpöisen takin kanssa muistaa että ohut lyhythihainen t-paita riittää. Käsiin on ohuet varavillatumput, ne menee rukkasten sisälle.
Pidempään jos ajaa, niin hikoilu hiipuu ja sikäli hitaasti että paita kuivahtaa, eikä kuitenkaan palele. Tosin saa olla +25 astetta ja aurinkoista että hikoilen ylävartalosta, ja sekin vaan lämpötilan takia. En mä ajovauhdin takia ole hikoillut vuosiin.
Ongelma onkin reidet ja varpaat, ja naama. Tänään pidin kyllä kauluria nenän yläpuolelle vedettynä. Hengitys on myös raskasta, ja pyörä tuleekin jotenkin tosi kankeesti mukana.
Minkäslaisesta puvusta nyt puhutaan? Minulla on myös hihtoon tarkoitetut trikoot käytössä, ja sopivan paksuilla villakalsareilla ne ajavat asiansa tuonne -15⁰C tienoille, tuulen voimakkuudesta vähän riippuen. Sen jälkeen pitää saada päälle tuulenpitävä kerros. Jalkoihin 200-260g/m² merinovillaa ja ylävartaloon 200-320g. 320-grammaisia kalsareita en ole vielä saanut hankittua, mutta ehkä jossain vaiheessa.
McKinleyn kaulurista tein naamanlämmittimen. Se on pikkasen vankempaa kangasta kuin Buff&kopiot. Saksilla reikä ylälaitaan. Peittää myös nenänpään ja posket, aukosta helppo hengittää ja nokka niistää. Ajolasit tai -maski suojaa sitten silmät ja lopun paljaasta ihosta.
Löytyy myös valmiinakin http://www.bike-components.de/produc...nter-2014.html. Gore tarvii sitten Buffin kaverikseen ja samoin saksia suu-aukon tekemiseen. Kieltämättä tää Face Warmer vaatii pikkasen tottumista.
Silkki on materiaalina mukava ja toimii baclavassa loistavasti, mutta mulla huurtuu lasit, jos vedän silkkiä suun eteen.
Tämä toimii kylmillä keleillä. Arctiv bikerilla on vähän vastaava seuravalla sivulla, mutta kaulurina ja tämä on baclava. Tässä Haglöfssä on kangas joka menee nenän yli ja jättää sieraimet peittämättä. Suun kohdalla on hengitysreikiä, mutta ei riittäny lasien kanssa ajamiseen joten leikkasin kankaaseen reiän suun kohdalle. Ei huurru lasit paitsi pysähtyessä, jos ei muista puhaltaa alaspäin. Jossain on kuvakin missä mulla on tuo päällä, mutta en löydä sitä. Kylmällä säällä pistän tuon päälle merinovillasen pipon ja kypärän jossa on kypärän sadesuoja niin ei mene viima läpi.
http://www.scandinavianoutdoorstore..../ws-balaclava/
Mulla on tämä Goren versio vanhempaa vuosimallia tosin. Minulla on myös baclava malli samasta tuotteesta, joka pysyy huomattavasti paremmin päässä. Ja onhan siinä suun kohdalla nuo reiät valmiina. Ainakaan -20 pakkasilla tuota ei vielä pysty käyttämään kovassa ajossa, koska silmälasit huurtuvat.
Puoltoääni täältä tuolle Haglöfsille, hyvin toimii kun suurentaa noita hengitysreikiä vaikka ristin muotoisella leikkauksella. Leikkaamattomana on kyllä kuin mehupillin läpi hengittäisi. Viimeksi tänään oli -18 astetta tuolla ja goretex -pipolla kevyttä kauraa...
Nimenomaan, rättejä.
Niitähän noi periaatteessa on, vähän erilaisia reikiä erilaisissa kohdissa, vähän erilainen materiaali, mutta rättejä ne kaikki on loppuviimein.
Kun tuossa lueskelin 1919 vuodelta olevaa kotitalouslaitteiden kirjasta, siellä esiintyi aurinkokäyttöinen jääkaappi ja aromipatakin löytyi, molempien teko-ohjeet myös, tuli taas mieleen, että kyllä me usein vaan maksetaan itsemme kipeiksi varsin mitättömistä 'parannuksista' ja kova on usko merkin voimaankin, ehkä sitä ollaan sellaisia pinnallisia pintaliitäjiä, eikä muisteta miten yksinkertaisestikkin ulkona voi olla palelematta, kun yli sata vuotta sittenkin onnistuttiin.
Ihmeesti kyllä mökillä noilla Tarjoustalon geareilla pärjänny.. femman kypärähuppu kybän rukkaset jne.. kun tuo talvivarustus on jossain muualla kuin mökillä niin tuli tuolta haettua lähes kaikki tarvittava .. ja sai kaupungissa olevien hanskojen hinnalla koko setin jäi vielä reilusti yli ..
Mökillä olleet villasukat, nahkarukkaset lapasilla ja "Kekkos"-karvahattu tai nahkahattu .. pelittää kybällä.
Hyväksi todettu suoja naamalle (kun paremmasta ei ole tietoa):
http://www.iiik.fi/talviurheilumaski.html
http://static.fi.groupon-content.net...5468045884.jpg
Toimi ainakin -26,5°C enkä huomannut mitään ongelmia vaikka kuuraa kertyi naamariin melkoisesti. Itse tilasin Grouponin kautta 9,95€ mutta Grouponin tyyliin tuota joutui muistaakseni odottamaan viikkoja ennen kuin posti toimitti paketin.
Komppaan JackOjaa. Kyllä ulkona on aina pärjätty, mutta mäkin erottaisin tässä yhteydessä ulkona oleskelun ja ulkona liikkumisen. Vuonna 1933, kun retkikunta vei ensimmäisen vieraskirjan Haltin huipulle, varusteet olivat niin painavia että niitä kuljetettiin poron selässä. Jos mä pääsen sinne nykyisin alle 10-kiloisella repulla, voin vähän maksaakin hyvistä varusteista.
Toki jos joku kokee, että Tarjoustalon kamat on ihan yhtä hyviä, niin siitä vaan. Mä jätän huonolaatuiset tavarat ostamatta jo senkin takia, että en pidä kertakäyttöisyyttä ekologisena vaihtoehtona. Ostan mieluummin pitkäikäistä kalliilla, kuin huonolaatuista ja nopeasti hajoavaa halvalla.
Mitä ylipäätään tulee halpojen ja kalliimpien tuotteiden eroon ja merkkituotteisiin... Tuotannon eettisyys ja eläinten hyvinvointi kiinnostaa minua. Pyrin ostamaan vain sellaisia tuotteita, joiden kohdalla voin olla mahdollisimman varma, ettei niiden valmistusprosessin aikana ole kidutettu eläimiä tai tarpeettomasti pilattu ympäristöä. En halua ojentaa senttiäkään rahaa tuotantoketjuun, jonka jossain vaiheessa elävälle olennolle on aiheutettu tarpeetonta kärsimystä halvemman hinnan takia. Elävältä kynityt hanhet, elävältä kynityt angorakanit, puuduttamatta steriloidut eläimet, turkisteollisuus ylipäätään, tuotannon siirtäminen jonnekin missä myrkkyjen päästäminen luontoon on joko sallittua tai huonosti valvottua... Tiedän, ettei nykymaailmassa pysty koskaan täysin varmasti jäljittämään tuotteiden alkuperää eikä tuotantomenetelmiä. Kuitenkin ostamalla eettisyyteen sitoutuneiden valmistajien tuotteita tekee todennäköisimmin oikean valinnan. Ne maksaa enemmän, mutta jos maksamalla enemmän voi vähentää eläimille aiheutettua kärsimystä tai luonnon pilaantumista, se on mielestäni oikea ja ainoa kestävä valinta.