Tunen navat näyttää olevan aika hintavia. Vaan ei taida nykyään pystyä sanomaan kulkeeko hinta ja laatu käsikädessä? Tosiaan näyttää olevan max. 90kg. Mikähän tossakin pointti... no jatketaan etsintää.
Printable View
Tunen navat näyttää olevan aika hintavia. Vaan ei taida nykyään pystyä sanomaan kulkeeko hinta ja laatu käsikädessä? Tosiaan näyttää olevan max. 90kg. Mikähän tossakin pointti... no jatketaan etsintää.
Miettinyt että rakentais ns yleispyörän läskistä. Kevyen millä voisi kilpailla, lähinnä itseään vastaan joissain Mtb kisoissa, mutta myös sellainen millä polkis töihin 15km suunta ja kenties kesällä kävis vaimon kanssa pyörämatkailua harrastamassa.
Perus Salsan Mukluk on tullut pohdinnan jälkeen melkein järkevimmäksi vaihtoehdoksi. Täällä foorumillakin on monesti hyväksi todettu. Onko kukaan keventänyt Muklukkia ns kisakoneeksi asti? Tyyliin hiilarivanteet + kaikki muut härpäkkeet hiilarii. Kuinka alas painon vois saada, kuitenkaan riskeeraamatta kestävyyttä?
HC osannee vastata tähän..
Eikös se yksi alurunkoinen valkoisilla muovikehillä ollut reiskan ykstoista?
Mun -11 vuotinen Muklukki painaa n. 11,6 kg tällä hetkellä, kuitua on tällä hetkellä haarukka ( On-One), tanko (Answer), kehät(Nextie 65mm) sekä satulatolppa (Easton). Jarrut ja voimansiirto XT/Saint, kammet X5 polkimet slx. Eli mun näkövinkkelistä laadukasta osaa ei mitään grammanviilaus hipoa. Mitään en ole saannu rikki vaikka pyörä saa melko kovaa kyytiä.
Halutessani saisin vilattua kokoonpanon alle 11kg:n mutta en näe siinä järkeä. Tähän päivään mennessä tuon olen konvertoinut retkisetuppiin (toinen haarukka ja pakkarin) vartissa.
http://uppaa.fi/images/2015/03/28/DSC036505c982.jpg
Kiitos Hc vastauksesta. Vielä kysymyksiä, onko noissa Muklukin rungoissa ollut jotain eroja vuosien varrella, lähinnä viime vuosien? Turun Foxcompilla olis myytävänä -14, -15 ja nyt tulevaa 2016 mallit. Omaan silmään toi kultainen -14 malli on hienoin, mutta onko niissä jotain eroja? Läpipulttiakseleita tai geo eroja? Painoeroja?
Nyt myyntiin tuleva -16 mallinen taitaa olla neljäs kehitysversio. Itse ottsisin vanhemman jos vielä löytyy, syy löytyy keskiöstä joka on 100mm BSA kierteellinen johon saa kiinni BB Bashguardin, kun taas 16 mallisessa on presfit keskiö, mihin ei saa mitään järkeviä ratassuojia muuta kuin kampiin, uusissa kammissa harvoin on edes paikkaa bashille.
-14 kultaisessa on erona -16:een ainakin keula joka -14 mallissa on 135mm pikalinkku ja -16 150mm 15mm läpiakseli. Mutta valitsemalla -14 malliseen Salsan Fat conversions navat tai sitten Hopen navat niin ne on jälkikäteen muunneltavissa 150mm jos haluaa jossain vaiheessa esim vaihtaa keulan. Tommi Turun foxcompista voi varmaan kertoa lisää.
Tere!
Ois tarvetta uusia fädäristä koko kampisetti. Saiskohan jostain kokonaista pakettia suhteellisen ripeästi ja kohtuulliseen hintaan? Muhvi 100 mm, kampi 170-175 mm ja kahdella eturattaalla. Tietysti jos jollain pyörii nurkissa, niin oisin valmis ostoksille.
Kyllähän toi lite kaipaa toisenlaista tankoa selkeesti. Ei toi suora istu yhtään ittelle. Onko ton hiilarisen answerin mallista olemassa alumiinisena kellään tai yleensäkään?
Answeria vastaavaa löytyy alumiinisena On Onelta, OG nimellä, backsweepiä on 3 astetta enempi, hinta n. 40€.
Kiitos. Laitetaan hankintalistalle.
Sori jos väärä topicci, mutta olisin halunnut tietää onko läskien osatarjontaa Suomen rajojen ulkopuolella nettikaupoissa?
27,5 renkaita, kiekkoja jne mitä vain.
Jos niin linkkiä kehiin mistä löytää? :)
^ Eiköhän sitä jotakin läskiosaa löydy melkein mistä vaan itseään kunnioittavasta nettikaupasta. Varsinaisesti läskeihin erikoistuneita vähemmän, mutta ensteks tulee mieleen: http://www.hibike.de/fatbike-shop-n512b7de91709b
http://fatbikes.at
Oon katellu noita läskikuvia ja huomannu että osalla on lukkopolkimet ja osalla flatit. Kummatkohan kannattais laittaa tulevaan läskiin, onko ihan makuasia? En oo aikasemmin käyttäny lukkoja.
fättärix heitti kyllä yhtä pahan kuin jos kysyis autoilijoilta, kannattaako ajaa kitka- vai nastarenkailla 😉
(Maalaisjullina minun valintani takavetovolvoon on aina ollut kitkarengas ja paksussa polkimina combot, vaikka niitä kaikki haukkuvatkin)
^ Combot = nastakitkat?☺ (Nastoilla poistettu kitkan tarjoama pito)
Itse ajelen 2-puolisilla shimanon polkimilla ja aina klossikengät jalassa. Talvella sitten jos klossit jäätyy, niin voi ajella flättipuolella. Kaikkein järkevin ratkaisu omaan köyttöön.
Kaikista läskeistä huolimatta, minun ja pyöräni välillä on vahva side...
Minähän en näistä mitään oikeasti tiedä, mutta omien vähien kokemusten mukaan vastailen. Kokeilin aluksi Shimanon PD-M324 combo mallisia polkimia, joissa tavallinen ja klossipuoli, mutta eihän siitä mitään tullut. Koko ajan sai käännellä polkimia, kun se klossipuoli kääntyy automaattisesti ylös. Aja siinä sitten etenkin maastossa, kun kaikki huomio menee polkimien kanssa pelatessa. Klossien kanssa ajamisesta taas ei tullut mitään, niillä vaan tappaa ittensä, ei kiitos ainakin omalla kohtaa. Muutenkin huomasin että ne rupesi murenemaan maastossa pakostakin tulevien muutamien kivikosketuksien jäliltä, vissiin noi onkin enempi tielle tarkotettu kun maastoon.
Vaihdoin juuri Shimanon saint flat polkimet, josko tuo ajaminen alkaisi yhtään niillä sujumaan. Hyvin tuntuu ainakin pureutuvan piikit kengän pohjiin, luulisi ettei lipsu. Jää nähtäväksi kuinka noilla "karhuntassuilla" pärjää muuten kun on niin julmetun suuret.
Veikkaan että ainakin mukana tulleet heijastimet (lisävaruste) jäävät ensimmäisellä maastolenkillä jonnekin metsään :)
Pyörään sidottuna saanee pyörää hallittua paremmin. Voi vetää, hypytellä ja kikkailla eri tyyleillä. Saattaa alamäessä pysyä paremmin paikoillaan. Ja sellasessa kivikkojuurakossa jossa oikein pompottaa.
Teoriassa siis.
Fläteillä voi jalan paikkaa polkimella muuttaa sen mukaan tarvitaanko tarkempaa ajonhallintaa vai juntataanko pahasta paikasta ylös.
Fläteillä taasen voi nopealla jalka kosketuksella hiljaisissa vauhdeissa välttyä kaatumiselta. Itseasiassa kovissa vauhdeissa myös. Teoriassa isompi möykky reitillä voisi heittää pyörän kyydistä pois...mutta onko se hyvä paikka olla lukittuna pyörään?
Fläteillä voi pistää mitkä kengät tahansa jalkaan. Talvella kiva. Talvella useammin tulee niitä tilanteita kun pitää hypätä pyörän päälle ja polkea samoin tein täysillä. Fläteillä nou problemos. Lukoilla saa yrittää. Joutuu yrittämään. Yritä vielä. Ens kerralla napsahtaa... ;)
Kesällä taas arvostaa sitä, että samat kengät käy muuhunkin käppäilyyn. Pahoihin paikkoihin pätee sama ku talvellaki.
Lukkopolkimet must jos ihan pirummoinen DH läskeilijä olet. Niinku world cuppi tasolla. Tai ehkä kisoihin lukkikset? Vähä niinku rataa juoksevilla on ne piikkarit kisoissa.
No ei, vakavasti puheenolleen ratkaisevaa taitaa olla tuo ajotyyli ja se mitä haluaa pöörällä tehä. Ehkä tähän on joku absoluuttisesti ainut oikea ratkaisu. 50/50 mahkut osua oikeeseen fläteillä tai lukkiksilla.
Niin nopeahan ne on vaihtaa jos iskee joku pohjoisnapapakkanen eikä ole mitään vövlhamereita tai jos muuten tuntuu tarviivan toisia ettei tuosta mitään ongelmaa tule.
Mä just siirryin flätteihin, ajanut aina lukoilla.
Kahden metsälenkin jälkeen en palaa lukkoihin enää, luulen.
Fläteillä kaikki vaan on helpompaa. Ja pyörä paremmin hallittavissa.
Yllätyin suuresti flättien ihanuudesta, aina noita on tullut jostain syystä vierastettua. Jopa pelättyä(ne kassit ja sääret..)
Suurta osaa (ainakin mulle näin alussa) näyttelee pitävä poljin/kenkä-yhdistelmä.
TheMiklulla oli hyviä pointteja tuossa yllä.