Onko izmolla hiihtosauvojen remmit miten tiukassa kun sormet jäätyy aina :cool:
Printable View
Onko izmolla hiihtosauvojen remmit miten tiukassa kun sormet jäätyy aina :cool:
Nyt on mukava ajella polkujakin kun ei lunta oo ja Hädän sattuessa pääsee sivuukin..ilman rämpimistä..! :) Eli nautitaan..
Vaatetustarpeen määrää tai pikemminkin sen vähyyttä olen tässä hämmästellyt. Kelit on olleet kylmimmillään -16°C ja minulle on riittänyt Craftin urheilukerrasto (Be Active tai jotain), sen päälle tekninen T-paita ja ulkokuoreksi tuulipuvunhousut sekä tuollainen onnettoman ohuella fleecellä vuorattu softshell-takki joka on kai tarkoitettu lähinnä pitämään tuulta kesällä. Kerrospukeutuminen on kai mennyt jokseenkin oikein kun lenkiltä tullessa takin sisäpuoli on kostea, T-paita selästä märkä, kerraston paita selästä kostea ja selkä melkein kuiva.
Ulkoilualuspaita, ohut fleese ja muutaman millin paksuinen softshelli yläpäässä näillä keleillä, ei kostu aluspaita yhtään ja hyvin tarkenee muutaman tunnin. Liikkeelle lähtiessä ja tauolla vilustaa, liikkuessa sopivan viileä mutta ei kylmä olo. Varpaita kylmää kun vaelluskenkiin ei mahdu villasukkia ja päätäkin kylmää vähän kun pipo ei ihan paras.
ei mahdu sauvan remmiin niin isoo rukkasta että tarkenis ja monot on myös kylmät jalalle... hiihtokeli on parhaimillaan -5 ja aurinko niin tarkenee
polkupyörään saa isommat rukkaset ja pystyy tekee hirmupakkasessa parin tunnin lenkkejä ja ei ne kesä mallin pyöräkengät oo edes kylmät kun eilenkin tarkeni niillä kaksi tuntii ja hiihtomonoilla 20 min:seko:
Täytyy kompata nuo craftin tuulensuoja alukset. Ihan ehottomasti paras talvivaateostos miulla ikinä. Vuosia olleet käytössä jo. Niitten päälle voi vaikka laittaa farkut ja ajaa -30 ssa. Izmon asiat lienee syykiset. Hiihtopipo ei sovi niin veri ei kierrä varpaisiin. Laita kypärä hiihtäessä niin ei palella:-P
Joo komps täältäkin Craftin Active Extreme Windstopper kalsongeille. Joulukuussa hommasin ja todella tyytyväinen olen minäkin noihin ollut. Joku sanoi, ettei ne sovellu kovin hyvin pyöräilyyn, koska saumat tuppaavat hiertämään. Itse olen vetänyt ne succisten alle eikä ne ainakaan mulla millään tavalla hierrä.
Muistuipa mieleen perinteinen intin kikka millä voi hiukan auttaa jalkojen palelemista. Yleensähän varpaat alkavat jäätymään kun kosteutta kertyy. Kun laittaa sanomalehteä pohjallisen ympärille pysyvät jalat kuivempina pidempään koska sanomalehti imee itseensä kosteutta. Ei toimi juoksukengissä kun sanomalehti menee murusiksi mutta fillarikengissä kyllä. Eihän tuo nyt korvaa villasukkia mutta hieman tuntuisi helpottavan tuskaa.
Entisajan hiihtomiesten perinteinen kikka oli laittaa villasukka monon päälle. Valitettavasti ei oikein enää toimi nykymonojen kanssa. Pyöräilykengän kanssa onnistuu sen sijaan mainiosti.
Maanantaina tuli haettua Liiteristä laskettelu-/lautailulasit, kun halvalla sai (9,90e). Otin tuon "pilvisen sään" linssin ja kyllähän tuolla pärjää työmatkoilla aamu- ja iltahämärässä katuvalojen kanssa, mutten lähtisi kyllä maastoon, sen verran hukkuu pinnanmuodot. Toimii todella hyvin kuten arvelinkin, kun ongelmana oli otsan jäätyminen Craftin myssyn/Buffin ja ajolasien väliltä alueelta, sekä nenän vartta kylmettävät silikonipehmusteet. Lisäksi sopii hyvin yhteen Bell Variant kypärän kanssa edestä, joka istuu vähän korkeammalla päässä kuin muut kypärät ja näin linsseille jää tila. Tänä aamuna oli vähempi pakkasta, joten ajoin normaaleilla ajolaseilla ja heti punottaa perillä silmänaluset.
Onhan nuo vähän järkyn näköiset päässä, mutta talvipyöräilyssä ei muotipoliisin pampulle ole tilaa.. :rolleyes:
Poskipäät pitäisi saada vielä suojattua noiden lasien alta balaclava ja buff huivi aika hyvä yhdistelmä, mutta alkavat jäätyä hengitysilmasta suun eteen.
Vaihoin fleecen pyöräilyteepaitaan. En pystyny olee ku 25min ajossa. Kotiin tullessa ei ollu vaatteet märät, mutta aivan iho aivan punainen ja jääkylmä. En mä oikein usko että mitään ratkaisua onkaan. Eihän kosteus oikeastaan mene mihinkään niin kauan kun ei ole ilmastointia niinkuin autoissa.
Meille paljon hikoaville kovat pakkassäät on kyllä vaikea paikka hikiliikunnassa. Itse olen huomannut, että sellaista neutraalia lämpöä ei oikein saa millään. Tämä johtaa siihen, että on pukeuduttava niin että aina on vähän kuuma. Silloin ei kyllä passaa pysähdellä juurikaan. Huvittaa kun tunnin juoksulenkeillä kaverilla ei edes aluspaita tule kuin hieman nihkeäksi, vaikka hänellä on välillä jotain puuvillaakin siellä välissä. Hän ei käytännössä hikoile ollenkaan. Helppo siinä on sitten pukeutua pariin kerrokseen.
Itsellä kriittiset paikat on vatsa ja munat joihin pitää kehittää jotain triplatupla kerrosta. Jalat ja kädet mulla on kuumana 10min jälkeen.
Tällaisen paidan ostin puhkikuluneen Ruskovillan tilalle ja myönnän olevani erittäin tyytyväinen http://www.aclima.no/products/warmwool/men/hood-sweater. Toimii syksyllä yksistään kevyen takin alla ja näillä pakkasilla lisäpaidan kera. Hihansuut ovat jopa paremmat kuin Ruskovillan paidassa ja huppu sekä kengurutasku hyvä lisä. Taskussa pysyy esim. geelit sulana. Jokapäiväisessä käytössä tuuletan paidan joka päivä ja pesen muutaman kuukauden välein, ei haise.
Mulla vatsa pysyy lämpimänä, kun käytän aika paljon vatsalihaksia polkiessa, sormet ei juuri palele nykyään, kun olen ymmärtänyt, että ohjaustanko ei karkaa vaikka ote olisi liki irtilöysä, eli en purista oikeastaan ollenkaan.
Olkapäät, varpaat, poskipäät, reidet ja polvet, niissä on ehkä kylmimmät paikat.
Dimexin kesätakki on ihan hyvä, reilu koko niin hyvin haihtuu kosteudet. Urheilumallin t-paita, polyesterinen ohut 'villapaita' ja tuo turvaväritetty kesätakki tänäänkin 40min -17C pieni tuuli ja vähän kuumalta tuntui, hikeä pukkasi vasta kun pysähtyi ja tallusteli kaupassa liian pitkään. Toki huppu on mulla vedetty kypärän päälle ja päässä kypärän lisäksi kypärähuppu, joten suht hyvin tarkenee, jos hupun heittää niskaan, niin kylmä tulee ja äkkiä.
Tuo takki on tosin suhteellisen raskas, se kun on tehty työkäyttöön, selässä ja kainaloissa muistaakseni oli tuuletukset, mutta reilu koko takaa sen, että polkiessa käy jonkinlainen pumppausefekti, joka vaihtaa ilmaa suht sopivassa suhteessa, ei tule kylmä, mutta ei pukkaa pahasti hikeäkään.
Ei tietty toimi kaikille, itse ajan maastopyöräily-asennossa, joten maantiepyöräilyssä taas tilanne on aivan toinen, ilmavirtaa tulee eritavalla kroppaan ja lihaksiakin käytetään vähän toisin, jos nyt mitään maantiepyöräilystä edes ymmärrän.
Housuina mulla on ollut dimexin reisitaskulliset toppavuorella varustetut työhousut, fleece ja pyöräilyhousut. Pitkiä kalsareita en ymmärrä, niissä munat joutuu niin kummaliseen litistykseen, ettei niitä voi käyttää, ehkä fysiologisia eroja.
Alkumatkasta on jumalattoman kylmä, pitää tempoilla hetki alkuun, että saa lämmön päälle, sitten sujuu hyvin, kunhan ei liian kovasti aja, helposti tulee kuuma jos vk puolelle menee, mutta yritänkin ajaa pk puolella.
Ellen nyt muistele aivan höpöjä, niin ihmisen lämmöntuotto rasituksessa voi jopa kymmenkertaistua lepotilasta, kyllä siinä saa olla merkillinen asuste, jos alamäissä huilaten ja paikallaan mitenkään tarkenee ja silti ei pukkaisi hikeä nousuissa.
Tosin mulle tulee nyt mieleen, että mitenkähän toi latumanin päällimmäinen kerros pitää tuulta? Falskaako vetoketju vai onko sellaista edes?
Vuoreton tuultapitävä takki tuntuu mulla olevan se tärkein osa kylmäntorjuntaa, sama tietty olisi housuissa, mutta en omista sellaisia, joten pitää olla paljon paksummin kerrosta jaloissa.
Tuulenpitävän takin huomaa jo siitä, että mitä kovempaa ajaa, sitä lämpimämpi tulee, mutta jos ei pidä tuulta, niin mitä kovempaa ajaa sitä kylmempi tulee.
Vai perinteinen intin/hiihtoukkojen kikka. En ole kenelläkään kyllä nähnyt tätä mitä ite käytän, että ajomonon+ talviajosuojan päällä on ISO villasukka. Tätä olen käyttänyt jo kymmenen vuotta.
Vielä on mahdollisuus laittaa siihen päälle ISO toinen karvavuorisuojus, mutta työmatkalla ei tarvii.
Ja ikinä ei ole varpaat hikoillut, ne vaan palelee - sormet kylläkin hikoilee, joten taskussa on sitä varten ohuet villatumput, ne voi laittaa sitten sinne alle.
Tai vaihtorukkaset.
Varpaat ja sormet on välittömästi hiessä ja kuumat, mut siellä ei se kosteus niin paljon haittaa. Vatsalihaksetkin varmaan on lämpimät, mutta se läski siinä päällä ei ole. Naama kokee sen akuutimman kylmyyden kun täältä kukkulalta tulee alas, mut 5 - 10min ja naamakin on kuuma. Siinähän ei hiki taas edes pysy kun jo tuuli puhaltaa kuivaks.
Lyön vaan vaatetta niin perkeleesti päälle ja annan itteni hiota.
Onko kokemuksia mikrokuituisistä talvi työkäsineistä siis hiostavuuden kannalta ajossa. Ulkotöissä talvella olijat voisivat tietää jotain syys tai talviversioita, jotka hiostaa vähemmän. Esim. tuollaiset Odin handymanit?
Minulla on haljasnahkaiset hitsaushanskat pyöräilykäsineinä. Lämpötilan laskiessa alle kymmenen laitan ne käteen ja alle kymmenen asteen pakkasissa laitan vielä haljasnahkaiset pilkkirukkaset niiden päälle. Ei tule kylmä sormille, eikä tarvitse olla yhtenään hanskoja uusimassa. On tullut nimittäin kyllä huomattua, että useimmat käsineet eivät kestä kovin pitkään sitä ohjaustangon puristamista. Nuo haljasnahkaiset työhanskat eivät maksakaan paljon mitään.
Mulla oli toisen vaelluskengän päällä kahvipaketti ja toisen villasukka ..kun sisälle ei sukkaa mahdu. Siinä muotipoliisille. Tämä oli tosin luistellessa mutta tämän testin lopputulema myöhemmin maastopyöräillessä mahdollisesti myös .. kahvipaketti irtosi pian metsäpolkua järveltä toiselle rämpiessä ja luultavasti villasukka ei kestä kovin pitkään polkimen piikkejä :D
Mä oon huomannu, että maastopyörällä ajaessa sormet jäätyy, mutta krossarilla ei! Taitaa olla tuo krossarin ote (käyräsarvet) parempi, kun ranteet on sivuttain ja veri kiertää. Krossarilla ajaessa kädet jopa hikoilee, vaikka on -20 pakkasta.
Eilen tuli ajettuu maastopyörä l(Cannari ) kivalenkki pakastakin oli sopivat 14c Taäälä keski-suomes ..PS Polkuja on muuten kiva ajella kun ei oo paljolti lunta vaan kivasti jäässä..tästäpä jatketaan ! :)
Aamulla Espoossa -16 oC ja pitkäsormisilla kesähanskoilla tarkeni tänään duuniin ihan mainiosti... Tietysti näiden kanssa.
Kuva MTBR:n sivuilta
http://reviews.mtbr.com/wp-content/u...02/bm_main.jpg
http://reviews.mtbr.com/bar-mitts-review
Itse olen soveltanut tätä siten, että laitan villasukan kengän sisään. Minusta se on loogisempi järjestys, ja taitaa olla jopa vieläkin perinteisempi tapa.
Kengän päälle suosittelen vedettäväksi jotain paremmin tuulta pitävää, joka katkaisee enimmän viiman heti päällimmäiseen kerrokseen.
Mulla ei toiminut ainakaan niin, että laitoin paksun villasekoitehiihtosukan + perinteisen villasukan kengän sisään. Tuli kai liian ahdasta ja varpaille kylmä, pelkällä hiihtosukalla on ollut vähän parempi tunne. Voisin kokeilla ekaa vinkkiä paremman puutteessa, jos olisi riittävän iso sukka käytettävissä :rolleyes:.
Itse kun ajan pitempää lenkkiä kovemmassa pakkasessa, niin käytän varpaanlämmittimiä sekä varpaiden alla ja päällä. Niissä riittää lämpöä 6h ajaksi ja jos ajaa lenkkiä vaikka 2h niin ne voi säilöä minigrip pussiin ja käyttää seuraavalla lenkillä uudestaan. Pienemmillä pakkasilla en noita tarvi ollenkaan tai sitten vaan jalan alle. Pari maksaa vähän alle 2€ eli jos täytyy aina käyttää niin tuleehan se pidemmän päälle kalliiksi. Omalla kohdallani olen ne todennut kuitenkin toimivimmaksi vaikka löytyy myös sähköpohjalliset.
Eivät siis mitkään ideaalit pitkäaikaiseen käyttöön mutta jos lisälämmitystä tarvii kovimmille pakkasille niin toimii ainakin itsellä.
Minulla (runsaasti hikoilevaa sorttia) toimii hyvin kun on North Outdoorin merinovilla kerrastopaita alla ja http://www.oregoncyclewear.com/catal...64/9614679.htm paksumpi merinovillapaita päällä. Siihen sitten ohut kesätuulitakki ja kun pakkasta on yli -15 astetta niin Claesh Ohlssonilta joskus kauan sitten ostettu heijastintakki. Päässä huivi, kypärän alusmyssyä ja Löfflerin windstoppelakki. Jalassa Lidlin pehmustetut pyöräilyhousut mallia alushousut ja Izumin talviajohousut. Käsissä kunnon nahkakintaat. Kengät on tavalliset maastokengät ja neopreenisuojus. Kengät on sen verran tiukat, että varpaita palelee yli -10 asteen pakkasissa, joten se on vain kärsittävä loppumatkasta. En tiedä auttaisiko ohuempi villasukka (lisää ilmaan kengän sisällä) vai kengän lisäeristys paremmin tähän vaivaan?
Villapaitoja ei ole tarvinnut pestä kertaakaan vaikka niitä on käytetty jostain lokakuusta lähtien. Paksumpaa ei tosin voi käyttää kuin kunnon pakkasilla, muuten tulee liian kuuma ajellessa.