Mjoo täytyypä selvittää. Törmäsin tuohon akun kalibrointiongelmaan kun metsästin juutuubista akun uudelleenkennottamisesta juttuja. Jospa selviäisikin noi helposti.
Printable View
Mjoo täytyypä selvittää. Törmäsin tuohon akun kalibrointiongelmaan kun metsästin juutuubista akun uudelleenkennottamisesta juttuja. Jospa selviäisikin noi helposti.
Ulkomailta saa halvemmalla ja tarviiko vanha kone parasta?
Tai kierrättää akkuporakoneen kennoja
Akkupaketteihin menee suojakennottomia akkuja ja eivät ne niin paljon maksa. Esim. Akkulasta Panasonic 3400mAh kennot 5,5€/kpl tai juotoskorvakkeilla 7,25€/kpl (1,2) ja nuo ovat kuitenkin siitä ihan parhaimmasta päästä akkuja.
"Tarviiko vanha kone parasta?" No, sitähän voi miettiä siltä kannalta, että säästääkö muutaman euron ja saa esim. kahden tunnin käyttöajan, vai laittaako sen muutaman euron lisää ja saa esim. kolmen tunnin käyttöajan.
^ hyvä juttu, olin siinä käsityksessä että maksaisi enemmän.
En laittaisi halpiskennoja enää ikinä mihinkään laitteeseen. Syy on paloturvallisuus ja se, että ihan halvimmissa kiinakennoissa on täysin kelvotonta tavaraa joukossa, joko pienempi kenno ison kennon kuorissa tai sitten pelkkä juotettu kondensaattori.
^Ei kait enää kovinkaan moni läppäri käytä noista patterikennoista kasattuja akkuja? Tässä pöydällä pari eri merkkistä konetta ja kummassakin akku alle kennon paksuuden.
^ mulla on 2 vuotta vanha teholäppäri, johon saattaisi mennä vielä tuo peruskenno. Toiseen vuoden vanhaan läppäriini ei mahdu mitenkään.
Kannettavaan tuli Win10 päivitys ja sen jälkeen kaputt: C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\Desktop ei ole käytettävissä. Ei onnistu meno vikasietotilaan, ei mikään. Voi perse.
^ Tikulle ubuntu, tikulta bootti ja levyltä ehjäämään profiilia?
Pois koko Windows :)
Käynnistysnappi ei toimi, vikasietoon ei pääse. Ei taidot riitä. No, mennään puhelimella.
Mielummin lataa win10 ja tekee uuden asennuksen. Valitsee vaan että säilyttää vanhat tiedot mikäli sielä niitä on.
https://www.microsoft.com/fi-fi/soft...d/windows10ISO
Tämä on outo. Foorumi syö välilyöntejä?!
Jos kirjoittelen woortilla jonkun postauksen, niin copy paste jälkeen sieltä on kadonnut liuta välilyöntejä.
Pilkunnussijoista olen kuullut, mutta että välilyöntejäkin pöllitään.
Onko vinkkiä kuvaohjelmaan, joka kääntää kuvia. Siis "vapaa kääntö", kun ei piruvie mene se laiturin kaide suoraan.
Mulla kyllä on ohjelma joka kääntää, ja jolla voi pienentää kuvan kokoa, mutta nykyisin se pilaa kuvat sillä se tekee taivaasta "raidallisen". Adobe Photoshop Elements ( joku perus, 2.0?) muuta tällä ei oikein voi tehdä, mutta toi kääntö.
Muuten kuvankäsittelyyn on PhotoImpactXL ja PhotoStudio, mutta kun niissä ei ole kuvan kääntöä.
Nyt joutuu tekeen ihan pirusti hommia kun yrittää saada ne "raidat" pois. Muuten on ihan hyvälaatuisia tarkkoja kuvia ja sininen kaunis taivas - mutta taivas ( ei muu osa) menee aina nyt pilalle.
Kokeilin tuossa etsiä googlesta kuvaohjelmia, mun koneeni ei edes anna lupaa ladata kaikkia. Telian turvapaketti estää.
Eikö photoshopista (elements) löydy optiota rotate->arbitary? Joskus taisi kuvan joutua konvertoida RGB-moodiin, jos valinta on "harmaana"
Tolla sais käännettyä aste kerrallaan.
Niin ja aina on Gimp.
Ymmärsin kisun tekstistä että saa käännettyä Elementsillä mutta tulee raitoja taivaalle. Tuliko niitä ennen, minkähänlaisia raitoja?
Photarissa, ainakin vanhoissa CTRL-T tai omppu-t on free transform niin voi pyöritellä ja väännellä vapaasti
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen
Muistelen että jollain Windows-pohjaisella selaimella oli välillä ihan mahdoton laittaa välilyöntejä tähän, välillä edes vastata
Edit katos se laitto sulle entterin
Käytän omien kuvieni käsittelyyn ilmaista ohjelmaa Irfan View (32bit). Horisonttien ja varmaankin myös laiturin kaiteiden oikaisu onnistuu vaikka asteen sadasosan tarkkuudella.
https://www.irfanview.com/
^ mun Photoshop Elements on maailman yksinkertaisin, sillä ei juuri tehdä kun ...käännetä + rajata, ja pienennnetä kuvaa. Tosin en ole enää pienentäny, menkööt isona.
Onhan niitä raitoja näköjään tullut aiemminkin, mutta olen nyt tarkempi!
No ei suostu lataamaan, mitään ei tapahdu. - tai tapahtui, ajuri meni ja sitten tulikin että 17 ajuria on vanhentunu > osta nyt, vain 5e kpl. Se sitten siitä, mä ajattelin jotain ilmaista ohjelmaa.
Kone ei myöskään suostu lataamaan useimpia kuvaohjelmia, "haitallinen sivusto estetty".
Saattaahan ne ollakin haitallisia, jos ovat kovin ”ilmaisia”, niiden suhteen saakin olla varuillaan, että mistä lataa. Tai sitten se sun turvaohjelna estää kaikki .exe-tiedostot :)
Hieman outona pidän, että PS Elements ”raidoittaa”. Vaikka Adobesta voi olla montaa mieltä niin yleensä algoritmit on kunnossa. Mutta en tunne ko. softaa, vain ns. täysversion.
Niin, onko siellä jotain sävyportaita vai oikeita pikselihäiriöitä? Asentaa Elements uusiksi? Mihinkään netin ajuripäivityssivustoihin ei kannata haksahtaa
Olisko hyviä vinkkejä ilmaisesta tai huokeasta videoeditointisoftasta windowsille? Win movie maker käsittääkseni lopetettu?
On niitä useampia ilmaisia videoeditointisoftia vielä tarjolla mutta en oo ehtinyt testailla montaa.
Shotcut oli kyllä äärimmäisen monipuolinen mutta todella hidas käyttää. Ei oma yleisökään osannut arvostaa vaivannäköä kun iMoviella 10 minuutissa tehty 5 min pätkä oli paljon näyttävämpi.
Kyllä sitä Win Movie Makeria netistä löytyy vaikkei virallisesti enää tueta. Davinci Resolve perusversio on nykyään ilmainen mutta aika raskas ja voi olla vähän opeteltavaa mutta jos kone ja mieli taipuu niin joo. Sony Vegas Video taitaa olla aika suosittu ja joskus sitä saa halvalla jonain bundlena.
Joo, pikseleitä! tulee niitä, ja sen lisäksi
______
______
_______
tosin tiheempänä.
Jossain vaiheessa vaan kauhistuin että kääk! miten ne kuvien taivaat noin huonolaatuisia on! Viime syksyn kuvissa jo näkyy....mutten silloin huomannu.
No, nyt jos tarvii kääntää ( siis ensin käännän kuvat pystyyn, otan harvoin vaaka)
* vinot Adobe Photoshop Elements perus
* jaha,raitoja. PhotoImpac XL, rajaan kohteet ja teen taivaalle "zoom blur". No siinä menee aina vähän kohdettakin zoomiin, joten - se pitää korjata pyyhekumilla. Ihan reunat jää aina vaikeeksi kun zoomi ottaa jotain pientä kohdetta, joten
* rajaan vielä ( ei käännä) ArcSoft Photolla.
Ja onhan siinä ensin töitä putsata roskia ( kameran sisällä on jotain tahroja, ei mene linssejä putsaamalla pois) sekä esim. nuken irtohiuksia, takana olevat teline mahdollisesti....pois.
Onneksi suurin osa kuvista tulee otettua siten että ovat valmiiksi oikeessa asennossa.
..aattelin itsekin tuota Adoben uudelleen asennusta...piruvie kun poistan sen ensin, sen jälkeen tulee taas se kamala käynnistyskorjausoperaatio ( tuli viimeksi) ja sain ihmetellä vaikka miten kauan että käynnistyykö tää nyt ollenkaan....
Tollasta?
https://i.imgur.com/bJV4MIF.jpg
Kannattaa katsoa onko systeemi kunnolla käytössä, Elementsin Help > System Info
onko siellä kuinka iso väripaletti käytössä. Jos näytöllä on vain 16bit värit, niin näyttää helposti ruudulla raidalliselta vaikka tallentuukin tasaisena.
Esim 32bit: Video Mode: 1920 x 1200 x 4294967296 väriä
Pienempi paletti viittaa ajuri- tai muistiongelmiin.
Toinen sitten joka vaatii blurraamista, on sävyskaalan venytys. Jos mukana ei ole fiksua tasoitusta, vähenevät sävyt samassa suhteessa kuin sävyskaalaa muutetaan.
RAW -kuvia kuvaamalla ei tule ongelmaa, aina jää tallennettavaan JPG kuvaan riittävä sävyskaala, mutta JPG -kuvilla tulee hävikkiä, jota pitää tasoittaa jollakin tavalla.
Sieltä jostain Windows-järjestelmä-näytön asetukset tms näkee. Jos kauheesti joutuu säätämään kuvaa voi kanssa tulla noita. Tai mikä mahtaa olla Elementsissä näytön profiilina väriasetuksissa? En ole nukkekuvien taivaassa portaita huomannut
Ei selkeetä sinistä taivasta tarvi säätää, se on sellaisenaan hyvä. Suurin osa kuvista menee suoraan eikä tarvitte käännellä, mutta auta armias kun en vaan saa sitä laiturin kaidetta suoraan, aina menee vinoon ja pakko se on suoristaa. Jolloin se taivas-osio menee raidalliseksi. Mutta en mä semmoisia kuvia läpi päästä, korjaan.
Tuossa on suorassa ja hieno sininen taivas:
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Nah...pg?img=smaller
Väriasetukset tai ”bit depth” asetuksen itsekin tarkistaisin. Ehkä jotain tällaista, tuo Elements kun ei ole tuttu niin menee googlen puolelle: http://www.dummies.com/photography/p...p-elements-11/
Jos perheessä on koululainen/opiskelija niin koko Adoben tuoteperhe on kohtuuhintainen. Vanhemmat voi varmaan välillä niitä ohjelmia sitten lainata..
^ en minä tiedä mistä tuommoisia voi tarkistaa. Ja meidän perheessä ei ole kun minä vaan. Tosin olen lainannu näitä levyjä isälleni, että on asentanu ainakin tämän Photoshop Elements 2.0 kuvien koon muuttamista varten.
Ohjelma tuli koneen mukana, eli on....15 vuotta vanha. No, mulla on aikaa niin voihan ne kuvat sitten korjata ja korjauksen korjata.
Mitä olen lukenu "oikeesta" Photoshopista, ohjelmalla voi käsittääkseni muokata vaikka omaa kroppakuvaansa muodokkaammaksi ja tehdä taustoja, joita tällä ohjelmalla ei todellakaan voi. Mun mielestä "oikea" kuva on sellainen jossa tausta on oikee, eikä "tehty". Hienojahan ne tehdyt kuvat on, mutta aidot kuvat on mun mielestä "arvokkaampia". Joutuu näkeen vaivaa ja kyttäämään oikeanlaisiä sääolosuhteita että saa haluamansa taustan taakse. Ongelmallisinta on hienot pilvet taustalla; usein silloin on myös kovaa tuulta....
ps. löytyi sieltä joku "colour settings" - laitoin "full colour management optimal for printing". Aiemmin oli perus.
Kyseessä siis oikeasti Adobe Photoshop Elements 2.0? Se on vuodelta 2002. Sanoisin, että ongelmana on vain softan ja/tai laitteen ikä, hankala enää neuvoa.
Määkin heittäisin jo sen Elementsin roskiin ja ostaisin Adobelta muutamalla kympillä jonkun oikean softan. Lightroom on hyvä.
Elementsin muuten jaettiin 2000-luvun alussa digikameroiden kylkiäisenä ilmaislisenssinä.
Tuossa on luultavasti laajempi rgb, Adobe RGB joka 8 bittisissä kuvissa voi jo näkyä sävyportaina taivaissa tms jos kuvassa on siihen taipumusta. Jos laitat "optimal for screen" tms on RGB:nä sRGB joka on suppeampi, vastaa perus nettikuvaa ja luultavasti kuvatkin tulisivat oikeamman näköisinä nettiin. Jos meinaat jonkun kirjan tehdä niin sitten tuo printing.
Adoben valokuva-lisenssi jossa on Photoshop ja Lightroom CC on 12.39€ kuussa, ite oon käyttäny kyllä vanhoja kertamaksullisia ohjelmia kun mitään tarvetta uusille ominaisuuksille ole
https://www.adobe.com/fi/creativecloud/photography.html
Affinity Photon varmaan ottaisin jos pitäisi alkaa alusta opettelee eikä olis kaikki pikanappioikotiet koodautunu selkäytimeen
https://affinity.serif.com/en-us/photo/
Ensiksi kiitokset vihjeistä, en sit löytäny win movie makeria niin päädyin lataamaan lightworksin ilmaisversion. Saas nähdä oppiiko tuota käyttämään vai pitääkö tilata joku tutumpi?
Kerokaas joku ilmainen convertteri (ilman spämmejä ja muuta kökköä) muuttamaan Sonyn videoformaatteja johonkin Movie Maker nielemään muotoon. On web sovellukset ei käy tietosuojasyistä.
Pyysin aiemmin IT hoitamaan asiaa, mutta jotenkin eivät oivaltaneet koko asiaa, eikä hommasta tullut mitään.
https://handbrake.fr osaa varsin laajasti formaatteja.