-->Igor Pavlovits
Jos asut Hesan suunnalla ja haluat päästä neljävitosista eroon, pistä yksityisviestiä!
Printable View
-->Igor Pavlovits
Jos asut Hesan suunnalla ja haluat päästä neljävitosista eroon, pistä yksityisviestiä!
Haluan päästä eroon, mutta valitettavasti asun Keski-Suomen alueella.
Mitäköhän tähän nyt sanoisi :( Tarkoitus oli puhtaasti auttaa valinnassa ja ikävää jos sekoitin asioita. Tosiasiahan on, että jokaisella on erilaiset jalat. Itsellä pienet, rintavat ja lestistä leveät töppöset. Toivotaan, että löydät jostain kunnolliset talvikengät.
Joo, siis tarkoitus ei ollut syyttää ketään, oli siis oma mokani kun tuijotin taulukkoa enemmän kuin tässä ketjussa kerrottuja kokemuksia, joiden perusteella arvion itselle sopivaksi 46 tai 47. Ja se kunnollinen talvikenkä on Celsius kokoa 46.
Celsiuksien ostaminen on taitolaji. Itselläni normikenkä 46, Shimano m40 & m086 numeroa 46 ja turhaa pituutta ei kengissä ole. Näiden kenkien pituutta mittailemalla ja NW:n taulukkoa tutkimalla päädyin 46 koon Celciuksiin. Virhe. Olisi pitänyt olla 47. 46 on kyllä tukevasti istuva, mutta siitä seuraa kylmyys. Tiukkuus tulee omalla kohdallani kapeudesta päkiän kohdalla. Kapeaksi haukuttu Shimano on kyllä omalle jalalleni sopivampi.
Testasin, että m086:lla pärjää hyvin kahdella suojalla: alla ohut Pro ja päällä maantielle tarkoitettu Adidas neopreeni. Tuo maantieneopreeni on toiminut talvella maastossa hyvin, kun ei lumi pääse pienestä reiästä kengän ja suojan väliin niin helposti. Toinen talvi menossa kuitenkin Celsiuksilla.
Jos joku spekuloi NW Celsiuksen kokoa, niin tässä yks onnistunut kokovalintakokemus:
Kengät on 2 kokoa normaalikenkää isommat ja niihin mahtuu samanaikaisesti villafoliopohjallinen, normaali sukka ja 2 ohuehkoa villasukkaa. Tällä yhdistelmällä tarkenen -15 asteessa 4 h lenkin. Kiristysvaraa on niin, että paksulla pohjallisella ja normaalisukilla kenkä pysyy vielä tukevasti jalassa. Jalkani on mallia pitkä ja kapea.
Ehkä kapeimpia jalkoja lukuunottamatta Celsius ei ole paras kenkä semmoiseen käyttöön jossa pitää saada useampia sukkia kengän sisään. Esim. Pearl Izumi näyttäisi tilavammalta ja Laket sitten tosi toimiin.
Minulla on Celsiukset ja Shimanon wanhat W100set että sikäli kokemusta löytyy.
Kymmenkunta lenkkiä olen nyt talven mittaan Celsiuksilla ajanut ja sen perusteella väittäisin, ettei ole mikään maailman lämpimin kenkä (ei tosin ole muista kokemusta). Jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta, tulee lisälämmityskeinot tarpeen. Itselle hommasin joitain kemiallisia varpaiden lämmittimiä ja lauantain -14 asteen kelissä Celsiukset+lämmittimet oli toimiva yhdistelmä, vajaa parituntinen meni jalkoja palelematta. Kylmä viima ei pääse päältä sisään vaan kaikki kylmä tulee pohjasta.
Lestistä sen verran, että omaan jalkaan kenkä on kapea. Yksi villasukka tai kaksi ohuempaa sukkaa menee hyvin, mutta villasukan alle ei voi laittaa toista sukkaa eikä villafoliopohjallisia voi käyttää. Heti ruppee puristamaan, vaikka on sen 2 numeroa kesäkenkää suurempi koko.
Sitten olen huomannut, että kengän pohja on h*lvetin liukas. Kertaalleen oon saanut polkimen sääreen ja pari kertaa ois nilkat menny, jos kenkä ei niitä suojaisi, kun kenkä on lipsahtanut polkimelta liikkeelle lähdettäessä. Mutta ihan kohtuu tyytyväinen olen muuten ollut. Kengän kiristyssysteemi on yllättänyt positiivisesti.
Kun itse(päisesti) ajelen edelleen kesäkengillä erinäisten lämpöhärveleiden kera niin varpaat ovat aina jäätyneet. Viime viikolla sitten tulin miettineeksi käsineiden suhteellista paremmuutta kengänpäällyksiin nähden joten kaivelin vanhojen talviromppeiden joukosta kai hiihtoon tarkoitetut päällysrukkaset joista leikkelin kämmenpuolen pois ja vedin kengän päälle niin että sormikotelo peittää varpaat ja jäljellejäänyt selkämys tulee jalkapöydän päälle.
Jalat pysyivät lämpiminä torstain hirmukelissäkin.
Jos ottaa Shimanskin MW-80:stä (useimmille tuttu) ja tuosta marcon mainitsemasta Pearl Izumista (malli Barrier GTX) saman numerokoon, niin Shimanski on aavistuksen verran väljempi. PI näyttää väljemmältä, mutta ei tosiasiassa oo - on kyllä rakenteestaan johtuen helpompi pukea jalkaan ja sisäosa on S:a liukkaampi. PI:n koot on hyvin oikeita ja popo soveltuu paremmin kapeaan jalkaan. Jos ajokenkä kesällä on esim 43, niin PI:stä kannattaa ottaa 45, mikäli haluaa useampaa sukkaa sisään. Omissani on sama numero kun kesäpopossa, yks keskipaksu sukka sopii sisään kun PI:n oma pohjallinen on vaihdettu alu-huopaviritykseen. Mulle lämpö riittää.
Eipä noita "talvikenkiä" ole tehty suomen talveen, vaan jonnekin ihan muualle, eihän kukaan tervejärkinen aja -20c pakkasilla :D
Itselläni myös Celsiukset toista talvea ja tuo -5c alkaa olemaan se raja, jonka jalat kestää lämpimänä, sen jälkeen alkaa jossain vaiheessa lenkkiä vilu tulemaan.
Itse todennut, että ainakin seuraavilla asioilla voi vaikuttaa tarkenemiseen selvästi:
-alle hyvä (ei ainakaan puuvillaa) ja paksu sukka tai kaksi, mutta kuitenkin niin että jalka ei ole liian tiukassa. Veri pitää kiertää hyvin
-samasta syystä ei vedä kenkää liian tiukalle
-jaloittelee välillä
Celsiukset jalassa ja noilla neuvoin 10-15 asteen pakkasessa menee maastossa vielä useamman tunnin lenkit mukavasti. 20 asteen pakkasessa liikutaan muilla keinoin tai pysytään sisätiloissa ;)
Toki toiset palelee herkemmin kuin toiset ja välttämättä millään kengällä ei pärjää. Sitten ehkä ratkaisuna lämpöpohjalliset.
Onneksi en kuulu vilukissoihin, mutta tänään oli kyllä tukalat oltavat kun unohdin nuon alumiinifolio-pohjalliset kenkiin :D Koneen mukaan pakkasta on -6, mutta tuntui siltä kuin jalat olisivat olleet tulessa. Jalassa oli ohuet merinovillasukat ja Celciukset niillä alufoliopohjallisilla. Se tosin ihmettyttää, että välillä kyseiset kengät ovat todella liukkaat kaupan lattialla ja välillä taas eivät :seko: Tähän varmaan vaikuttaa se, että kuinka paljon lunta on pakkaantunut kengänpohjaan?
Joo en ostaessani olettanutkaan, että kovilla pakkasilla kenkä olisi lämmin :). Arvelin jos -10 asteessa vielä pystyisi ajamaan pari tuntia, mutta ilman varpaan lämmittimiä tai hetkittäistä kävelyä ei onnistu. Liian leveä jalka kenkään. Yhdellä sukalla on hyvä kenkä ja se saa riittää. Maalis-huhtikuussa toimii varmasti itsellä hyvin ja silloin kiinnostaa pyöräily talvea enemmän.
Täytyy kehua Urheiluareenan karvavuorellisia kengänsuojia, tarkeni hyvin reilun 3h lenkin vajaan kympin pakkasessa maantiellä. Kenkä on kävelykenkää numeroa isompi shimanon maastokenkä lämpöpohjallisilla. Suoja hengittää riittävästi, mutta pitää kylmän loitolla; todellakin hintansa väärtit kapistukset .
Nyt olis Kivenlahden pyörähuollossa loput Laket alessa, pitää kattoa jos joku haluis sponssata ku pitäis säästää maantiefillariin.
Northwave Celsius 2010 on näköjään uudistunut. Nyt saatavilla on kaksi mallia
Northwave Celsius GTX
Northwave Celsius Arctic
Kuvien perusteella molemmissa on Core-tex-kalvo, mutta Arctic-mallissa nilkan kohdalla jokin pieni merkki, josta en saa selvää. Myyntikuvauksen perusteella Arctic on vettä hylkivä ja hengittävä.
Vanhaan malliin verrattuna nilkka on 2010:n malleissa liikkuvampi, tai siltä se ainakin näyttää. Tämä on tervetullut muutos, sillä osa käyttäjistä on moittinut jäykkää nilkkaa.
Itsellä ei kokemusta mistään näistä ja joku kenkä pitäisi talveksi hankkia. Tuo Arctic on hieman kalliimpi. Kehuvat, että sillä pärjäisi -35 asteessa asti, perusversion suositus -10 astetta.
Mitä mieltä olette?
Pari kuvaa koristeeksi bobshopista - ei ne hassummilta näytä:
http://www.bobshop.de/out/pictures/z1/90254_1_z1.jpg
http://www.bobshop.de/out/pictures/z2/90254_2_z2.jpg
Aika kapea lesti tuossa näyttää olevan.
Kun lupailevat noin hyvää lämpökestävyyttä, niin riittäisiköhän että jättäisi tilaa vain yhdelle lämpimälle sukalle? Mikä noiden ruuvien merkitys on?
Jos tarkoitat noita kahta ristipääruuvinkantaa kärjessä niin varmaan vaihdettavaa mallia noi "nastat"
^Juuri niitä tarkoitan. Siis varmaankin pidon parantamiseen?
Tänään (jo) oli varpaat jäässä nafteissa MT-41:ssä, joten nyt olisi tarve talvikengille..
Ymmärsinkö oikein, että Lake MXZ302 on saatavissa leveällä lestillä vai mitä tuo "Wide Fit" tarkoittaa? Onko Lakella pk-seudulla muita jälleenmyyjiä kuin Kivenlahden pyörähuolto?
Minä taasen eilen tetasin Lakeja ja minusta ne eivät olleet mitenkään tilavat verrattuna Shimanoon, kapeemmat sanoisin äkistään ja enemmän harkiten kenties aika samat.
Minun vertailu on tehty Shimanon MT-32L ja M-183N ja Laken MX170 ja MX140:ten välillä. Laket kokoa 43 ja 44 ja Shimanot molemmat kokoa 45. Jalkaan kun laittaa niin ovat jotakuinkin yhtä tilavat minun räpylälle lukuunottamatta MX140:iä jotka ovat vähän reilut yhdellä sukalla.
Luonnollisesti uusien kenkien ostajan kannattaa käydä kokeilemassa kengät. Niissä on valmistajien välillä aika isoja eroja koossa.
Scorpionin Kuopion kauppa on nurin mutta firma avas just uuden shop-in-shopin Espooseen.
Näyttäis olevan Kivenlahden Pyörähuollon yhteydessä.
http://www.scorpionstore.net/contact.php
Laitoin NW Celsius Articit tilaukseen. 154€ oli probikekitin hinta... ei toimituskuluja. Aika pienet varastot niillä on: jos tuo varastosaldo pitää paikkansa, niin viimeiset 46 nappasin. Ainakin countteri tippui mun jälkeen 1 -> 0. Ensimmäiset pyöräilykengät ikinä mulla oli Northwavet, nyt sitten toiset tulossa. :)
http://www.probikekit.com/_img_200x256/X0565.jpg
Specialized Defrosterit tuli ostettua paikallisesta pyöräkaupasta ja ensilenkin jälkeen tuntuvat ihan hyviltä. Tosin ei ollut kylmää eikä märkää. Aika kevyen oloset nuo ovat ja spessun lesti tuntuu istuvan hyvin omaan jalkaan.