Et sie sellasia oo voinu kuulla ku lusmuilet vielä kans lomalla. :)
Printable View
Työmatka/retkeilyvalo. Vain ajaessa käytettävää mallia, lämpenee muuten liikaa. Buckpuckista voi tosin vääntää tehoa pienemmälle jos meinaa sulaa koko höskä.
5W Luxeon 25 asteen linssillä. Muistaakseni.
Nyt on juotettu 3kpl emittereitä Led-Tech:n alumiinipiirilevylle. Valoteho verrattuna K2:n on vakuuttava. Ja varsinkin kun ottaa huomioon, että virtaa menee 1 ampeeri 1.4 ampeerin sijaan. Tietää hyvää akun keston kannalta. Ledeille sopi paremmin kuin hyvin Fraenin 10 asteen 3 kombo linssi, joka on myös käytössä K2 lampussa. Ja P4:lle se sopi suoraan, kun taas K2:lle sitä joutui modaamaan.
Testasin Konluxien toimintaa myös ja hivenen ristiriidassa nuo valmistajan antamat speksit. Speksien mukaan Konlux 1400mA:ssa pitäisi Voltage drop olla noin 2V, kun taas 1000mA:n versiolle ne ilmoittaa 3.5V. Pelkäsin että tuolla 1000mA:n Konluxilla jää 14.4V akun kapasiteettia käyttämättä, kun jännite tippuu liian alas regulle. Mutta tuo 1000mA:n Konlux itseasiassa pökkäs virtaa tasaisesti ulos 12.4V asti P4:lla, kun taas 1400mA:n versio alkoi leikkaamaan 12.9V:lla K2 ledeillä. Eli siinäkin akun kapasiteetti tulee paremmin käyttöön.
Jos vaikka keventäisi akkua seuraavaksi... :)
Tämmöinen:
www.netikka.net/tmh
Tuo siis toteutettuna K2 ledeillä. Tuli tehtyä viimeksi kaksi runkoa, joten toista käytän nyt näille P4:lle. Ehkä jotain pieniä parannuksia ajattelin tehdä rungolle. Akusta/regulaattorista saatan tehdä kompaktimman.
Tässä olisi toinen vaihtoehto toteuttaa valopää kohtuu helposti:
- kolme P4 emitteriä
- Alumiini piirilevy led-techistä kolmelle ledille
- Samasta paikasta jäähyripa tuolle kolmen ledin kompolle
- 3 x 10 asteen Fraen linssi (50mm halkaisija)
Tätä pakettia Led-Tech myy valmiinakin. Joten jos ei ole välineitä juottaa emittereitä tuohon levyyn niin se ei haittaa. Linssi niissä vain taisi olla 40 asteinen, mutta sen tilalle vaihtaa tuon 10 asteen linssin.
Sitten tarvitsee 2" alumiini putkea pienen pätkän. Pienellä jäähyn viilauksella sen saa tiukasti tuon alumiiniputken sisään. Vähän lämpöäjohtavaa liimaa ja runko on valmis. Piirilevy jossa ledit on kiinnitetään ruuvilla jäähyyn. Piitahnaa väliin. Linssi menee myös tiukasti putken päähän. Enää tarvitsee vain jonkun tanko/kypärä kiinnityksen/viimeistelyn.
Linearin Switcher CAD:ia tuli vähän testailtua. CAD-tiedosto on linkin päässä. Kommentteja? Jehu? http://www.kolumbus.fi/troh/Fillari/...LED-driver.png
Oletko joku sähköinsinjööri:seko:
Alkaa mullaki pikkuhiljaa lamppuprojekti.. (kesti 1v mennä hakemaan kaupasta tarvikkeita:D )
Kuinka iso hintaero on lyijyakuilla ja lithium akuilla? euroja vaiko kymmeniä euroja?
Taitaa mennä nuo huonekaluhalogeenit tilaushommiksi, kun ei näytä löytyvän sopivaa 6V lamppua mistään. Vielä Haavikon-Sähkö on jäljellä!
Onko 30 asteen lamppu liian loivakulmainen jos ajaa lujaa?
Trohin step-up-hakkuri näyttäisi pelaavan ihan hienosti. Simuloitu hyötysuhde ei ihan 90% yllä mutta jonnekkin 85% kieppeille menee. Hyvä tulos sekin kyllä.
Simuloin myös ideaa jos LTC3783:n olisi kytkenyt flyback-moodiin jolloin akkujännite voi olla kummalla puolella tahansa ledien vaatimaa jännitettä, eli esim. kolmella teholedillä vaikkapa 7-20 volttia. Näyttäisi toimivan ihan hyvin, ja hyötysuhdekin oli simuloinnissa vähän päälle 90% 12 voltin tulojännitteellä. Tosin en tiedä onko yksittäisillä prosenteilla oikeastaan mitään merkitystä. Oikeastaan vähän alkoi harmittamaan ettei tullut moista viritystä tehtyä. No, onpahan jotain edelleen kehitettävää. Tämänhetkinen skemahan näyttää tältä. K2:sta tuossa puhutaan mutta kyllähän tuo käy kaikille teholedeille.
Pelkän sarjavastuksen käytössä kovin pientä sarjavastusta (<1Ω) en laittaisi ledeille, systeemistä tulee aika herkkä akun jännitevaihteluille, eli ledien virta kasvaa turhan helpolla liian suureksi täydellä akulla.
Veikkaan että hintaero lipo vs. lyijyakku on kymmeniä euroja, ainakin Ah-luokassa. Onko muuten käytännön kokemusta miten lipot pelittävät pakkasessa, tipahtaako kapasiteetti dramaattisesti? Lämpökaapissahan sen tietysti testaisi, ei vaan viitsisi ihan pelkkää testiä varten hommata akkua jos tulos ei satukkaan olemaan hyvä.
t. Janne
12V jännite on suositeltavampi halogeenien kanssa.. pysyy virrat pienempinä. Lyijy- ja lithiumakkujen hintaero taitaa olla useita kymmeniä euroja.
Minulla on kaksi kappaletta sistushalogeeneja ohjaustangossa. Toinen on 10 ja toinen 24 asteinen. olen pohtinut kahden 10 asteen polttimon hankkimista, jotka sitten vain suuntaisi hieman eri paikkaan. Tuo 24 asteinen tietty antaa vähän kivemmin hajavaloa, jos ajelee poluilla rauhakseen kiviä kiertäen.
Niin tosiaan tuota 12V en tullut edes ajatelleeksi..
Jos hommaa automaattisen AC/DC akkulaturin ja sitte 12V 5Ah akun, mutta onko tuo 5 ah akku vähän liian järeä 10W valolle?
No toisaalta ajoaika on vähän pitempi. Mutta aika painavia ovat nuo lyijyakut, mutta ei auta itku markkinoilla.
Onko oikein, että 5ah akulla ja 10W valolla ajoaika olisi karvan verran 4h?
Ja siitä kun sitte vähentää vähän kylmän ilman aiheuttamaa hävikkiä, niin suurinpiirtein ajoaika on siinä 2,5h?
Menenkö lukemaan lisää sähköoppia koulunpenkille?
Niin ja oisko 6.3A nopea sulake hyvä ko.akulle?
Hyötysuhdetta en ole lähtenyt optimoimaan. Akussa on sen verran kapasiteettia, ettei se lopu heti kesken. Jos kuitenkin on jotain neuvoa, kuinka hyötysuhdetta voisi parantaa, niin mielelläni lukisin niistä. LT1370 on suurin piirtein samanlainen komponentti, mutta toimii suuremmalla taajuudella ja siinä on enable-jalka. Jalat on tosin vähän tiheämmässä, mutta ihan OK kotikötöstäjälle. Käytännössä ohjainpiirin vaihdos ei taida paljoakaan hyötysuhdetta parantaa? 4.2V akkujännitteessä haluaisin kuitenkin pysytellä, kun on valmiita akkupaketteja, niitä on helppo ladata ja kapasiteettia on helppo säätää. Hukkukoot ne 5% huonona hyötysuhteena. :cool: Eli step-up:lla aion vielä jatkaa.
LTC3783 on semmoisessa paketissa, ettei minun kannata sille ruveta piirilevyä tekemään. Voisihan sitä kokeilla jotain kaupallista piirilevyfirmaakin; taitaa olla hieman vanhanaikaista syövytellä itse levyjä.
Flyback olisi kätevä myös 3x LiPo kennon kanssa. Täytenä 3*4.2V ja tyhjänä 3*3.?V. Pelkkä sarjavastus saattaisi toimia, mutta lopussa valo jo hyytyisi ja sitten pitäisi osata sammuttaa ennen kuin akuissa alkaa ilmetä ongelmia.
Lyijyakullä toimii, kuten Pyöräkaista jo kommentoi. Muilla akuilla jännitteenvaihtelu aiheuttaa vähän turhan paljon valon hiipumista. LED:ien kynnysjännite muuten suojelee lyijyakkua syväpurulta ihan kohtuullisesti. Kuinka paljon se lamppu sitten hyytyy? Jotain käsitystä voi yrittää muodostaa näistä kuvista
1.5A
http://farm1.static.flickr.com/110/2...9d214a.jpg?v=0
1A
http://farm1.static.flickr.com/106/2...26c602.jpg?v=0
On tuossa eroa, mutta ei se ero nyt kovin paljoa merkkaa, varsinkin kun se muuttuu hitaasti.
Lyijyakun, NiMh-akun ja LiPo-akun hinnoissa on tosiaan eroja. Lyijyakku maksaa jotain 10-20€. NiMh ja LiPo-akkuja saa periaatteessa 5€/2.5Ah@4.2V, mutta ei lähimmästä Biltemasta. NiMh ja LiPo -akkujen kanssa on myös syytä varoa syväpurkua. LiPojen kanssa myös liian iso purkausvirta voi olla ongelma, jos akku on mitoitettu 1h ajoajalle, tai lyhyemmäksi.
Jos kapasiteetti ei ole ongelma niin sitten tuskin kannattaa lähteä isosti muuttamaan mitään. Eikä se muutama prossa oikeastaan mitään merkkaa. Noihin lukemiin kun vaikuttaa johtojen ja liittimien resistanssitkin niin...
Noista piirilevyistä sen verran että jos LTC3783:n kokeilu kiinnostaa niin noita levyjä jäi "muutama" ylimääräiseksi ja saatan luopua niistä edullisesti. Laita PM:ää jos kiinnostaa. (toivottavasti ei ollut liian paha myynti-ilmoitus).
t. Janne
Ajattelin, että jos ottaa pienen sulakkeen niin sehän napsahtaa melko äkkiä varsinkin ulko-oloissa poikki.
Saapa nähä.
Kokeilen ensin pelkkään viemäriputkeen koko komeuden toimivuutta ja sitte kun on valokeilan asteet saatu kohalleen ja kaikki muu niin, sorvaan nylonista tai alumiinista tyylitellyn lampun rungon itse.
Onko kukaan mitannu paljonko 12V 10W lamppu lämpeää sisällä kuumimmillaan?
Kun laitan lämpösulakkeen sinne sisälle, jotta tuo viemäriputki (kaksoismuhvi) ei pääse sulamaan kynsiin.
Homma alkaa muuten olemaan melko selvä:)
PSSSSSSS. Kohtuu kalliita nuo halogeenit:mad:
Tais olla halovalon pinta siinä 300-400 asteen hujakoilla, mut ei se 10W niin kauheasti lämmitä, jos sitä voi johonkin hukata
Laita sulakkeeksi 2-6A, jos vaan piuhat on yli 1mm2
Kapasiteetti:
Periaatteessa 12V/5Ah akusta pitäsi tulla 60VAh energiaa, joten 10W polttimon pitäisi palaa noin 6h, kylmä (-20) pudottaa akusta riippuen 0-30% pois kokonaiskapasiteetista.
mittauksista en tierä mutta lampun etuosa ainakin kuumeni minulla sen verran sisätiloissa 5min aikana että hieno kiinnitin systeemi suli (muovirinkula joka kiristi halogeenin reunoja kiinni niin että halogeeni pysyi kupissa) ja kuppi jossa 10w halogeeni oli rupesi jo pehmenemään... ulkona viima tms voisi jäähdyttää paremmin mutta tee se itse valo kokeiluni jäi siihen...
(periaatteessa jokin alumiini tuubi ja siihen kiinnitin rinkula halogeeniin ja perään tulppa tms voisi toimia kaikkein parhaiten koska alumiini ei sula halogeeninkaan vaikutuksesta ja alumini johtaisisi lämpöä pois itse lampusta)
Duoda, toi on vasta 1C purku, ja sen kyllä kestää mikä tahansa moderni litiumpolymeeri. Lennokkikäytössä noista revitään 25C ja yli purkuvirtoja.
Halpoja LiPoja ja latureita löytyy mm. tuolta https://www.unitedhobbies.com/
Puoti on EU:n ulkopuolella, eli kannattaa ottaa pieniä paketteja jotka jää tullirajan alle. Tuolta on tilattu vaikka mitä, ei ongelmia so far.
Mikko
Tuosta voit kattella meikäläisen konstruktiota:
http://picasaweb.google.fi/puukeppi/GhettolightMk2
Lämpösulake mielestäni on turha. Jos se viemäriputki sulaa niin sitten se sulaa ja katsellaan jotain järeämpää (tai vähemmän järeää, niin kuin omassa systeemissäni). Itse yritin joskus 0.5l limsapullosta koteloa, mutta se tosiaan suli (ei mitenkään äkillisesti). Nyt on "kotelona" ollut alumiinifolio ja sen päälle kierretty jääkiekkomailoista tuttua teippiä (erkkaa?), on kevyt rakenne eikä häikäise silmiin. Lamppu on kiinni telineessään klemmarilla, jonka alla on kumiputken pala kitkana ja suojana (ettei lasi mene särki klemmaria kiristäessä).
Sulakkeeksi kelpaa melkein mikä vaan, joka ylittää systeemisi nimellisvirran. Itselläni taitaa olla 5A sulakkeet, jos en väärin muista (2x20W halogeenit). Virtoja voit laskeskella tutulla P = U * I kaavalla (P = teho, U = jännite, I = virta). Ei ole sen hankalempaa.
Halogeenit onneksi ovat kohtuullisen kestäviä, eli niitä ei koko aikaa tarvitse olla uusimassa (ei tietenkään yhtä kestäviä kuin LEDit). Omistani taisin maksaa 5-10e/kpl.
Tuo akku härdelli, mikä kuvissa näkyy on nimelliskapasiteetiltaan noin 3,6Ah. Ajattelin sillä pärjäillä vaikka valotehoa on parhaimmillaan 40W (täydellä teholla akku tyhjenee laskennallisesti vajaassa tunnissa). Tosin minulla auttaa tuo säätöyksikkö, jolla saa tehon kulutuksen puolitettua ja peruspyörätiekäytössä käytettävä teho varmaan siellä 5-10W välimaastossa (näppituntumalla).
Ehkä tuo kirjoittamani teksti viittaa epäsuorasti tässä threadissa esiintyneisiin mietintöihin ostaa halpoja Canon videokamera-akkuja ja purkaa niistä kennot uusiokäyttöön. Tuolloin käytössä on jotain halpis 18650-LiPo:ja, joille 1C purku on suhteellisen nopeaa purkua. Lennokki ja varsinkin RC-auto -käyttöön tarkoitetuista akuista saa paljon enemmän virtaa, mutta yleensä ne on maksaneetkin paljon. Pyöränlampussa akun olisi hyvä kestää pitempään, joten maksaminen suuresta purkuvirrasta ei houkuttele. Ennemmin maksaa suuresta kapasiteetista.
Vieläköhän tämä tulisi ilman tullia? https://www.unitedhobbies.com/UNITED...idProduct=4129 76.6$ hinnalla saisi 4100mAh 4s LiPo-paketin. Sen kun purkaisi ja laittaisi kennot 4P konfiguraatiolle, tulisi 4.2V 16.4Ah paketti. Sillä polttaisi kohtuullisen kirkasta lamppua semmoiset ~3h.
Ei tule. Ainakaan jos tullimies hoitaa hommansa.
Viimeksi kun asiaa laskeskelin oli raja muistaakseni jossain $50 paikkeilla tilailemieni kamojen kohdalla. Joka tapauksessa tullin tiedotteista se oman paketin kohtelu on selvitettävissä tieteellisellä tarkkuudella:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...t/019_2007.pdf
Sivut 7,8 pitäisi kaikkien EU:n ulkopuolelta tavaraa tilaavien osata ulkoa.
Ei tule ei. Tullin määrä onkin sitten hankalampi tapaus selvittää. Pienoismalleista näyttäisi sivun 8 mukaan menevän 0%, mutta on pienoismallin akku pienoismalli, vai jotain muuta. ALV menee joka tapauksessa.
Alle 50$ ei kunnollista akkua saa. Tilausten jakamisesta tulee suurehkot postikulut.
Ja jos nyt sattuisi olemaan kulkua tuolla jenkeissä päin, niin mitähän ne tulliviranomaiset tykkäisi, jos laukkujen läpivalaisussa esiintyisi tälaisia akkupaketteja...
Aivan, Lipot ovat kehittyneet vimmattua vahtia, ja hinnatkin ovat pudonneet niin alas että mielestäni ei kannta alkaa purkamaan kennoja laitteiden akuista, ellei niitä nyt satu olemaan valmiiksi pöytälaatikot täynnä.
Tuskin, mutta jos otat kaksi 2S pakettia eri paketeissa niin pitäs tulla ilman sen kummempia veroja ja tulleja ja vieläpä ihan lain kirjaimen mukaan :)Lainaus:
Vieläköhän tämä tulisi ilman tullia? https://www.unitedhobbies.com/UNITED...idProduct=4129 76.6$ hinnalla saisi 4100mAh 4s LiPo-paketin. Sen kun purkaisi ja laittaisi kennot 4P konfiguraatiolle, tulisi 4.2V 16.4Ah paketti. Sillä polttaisi kohtuullisen kirkasta lamppua semmoiset ~3h.
Mitenkähän muuten käy hyötysuhteiden, jos vaikka tuosta 4S akusta paukutta hakkurilla sähköä esim kahdelle tai kolmelle sarjaan kytketylle ledille. Tarkoitus olis käyttää näitä valmiita switchmode vakiovirtalähteitä joita noissa ledikaupoissa myydään.
Hyötysuhde asettuu todennäköisesti 90% +-5% tasolle Konluxilla, mitä tässäkin ketjussa moni on kertonut käyttävänsä. Omissa rakennelmissani hyötysuhde tuntuisi jäävän vähän heikommaksi; varmaan johtuen step-up kytkennästä. Tällä ei kuitenkaan ole kovin suurta merkitystä, jos akun mitoittaa riittävän suureksi. LiPo-kennot on niin kevyitä, ettei pieni ylimitoitus repun kuormassa juurikaan tunnu.
Joskus lediprojektia miettiessäni törmäsin tällaiseen sivustoon, jossa olisi useampiakin halpoja ja yksinkertaisia elektroniikkakaavioita ledien ohjaukseen. Eivät vaatisi paljon tilaakaan, mikä olisi vain hyvä asia. Hintaero nyt ei valintoja ratkaise jos vain yhdestä polkupyörän lampusta olisi kyse, mutta mitä sanovat paremmin elektroniikkaoppinsa lukeneet, varsinkin niistä vähänkin monipuolisemmista versioista? Ovatko suositeltavia otsalampussa vai ehkä paremminkin jossain ihan muunlaisissa lediprojekteissa?
Tällä viikolla aamuisin pimeässä koheltaessa tuli mieleen juuri tällaisen rakentelu. 20W 12V halogeeni, 1,2-3,2Ah hyytelöakku, sopiva sulake ja noille kotelot ja systeemit. Paloaikaa ei tarvitse olla kuin reilu puolituntia mutta tuolla 3,2Ah toi valo palaa parikin tuntia, riittää siis pariksikin päiväksi.
Itse meinasin laittaa aluputkeen ton halogeenin, vaikka sahaisi wanhasta kuwahara coloradon viistoputkesta hienon aihion. Akulle täyty keksiä jotain joka menee pullotelineeseen.
Linkin takaa löytyy ihan toimivan näköisiä vakiovirtakytkentöjä, joten oikein mitoitettuna LED:n on turvassa. Toimiakseen kunnolla tarvitaan aika paljon jännitettä. Näillä kytkennöillä on eduksi, mitä suurempi määrä LED:ejä on sarjassa ja akkujännite melkein tyhjänä 2.4V yli LED:ien kynnysjännitteen halutulla virralla.
Esim 3x Seoul P4 @ 1A tekee arviolta noin 11.5V. Akkujännitteen tulee olla noin 14V silloin, kun akku on melkein tyhjä. 14kpl NiMh akkuja voisi toimia. LiPo paketeista ainakin 5S mallit toimisivat, joskin syväpurkaussuojausta kannattaisi harkita.
Olen suunnittelemassa jonkinlaista omatekoista valoa, ja rupesin etsimään akkuja. Avasin yhden halogeenin ja jonku myrskylyhdyn tyyppisen valon, molemmista löytyi 6 voltin akku, toisessa 4,5Ah ja toisessa 4Ah. Lataus on molemmilla akuilla 12 voltin laturilla, ja akun ja laturin välissä on piirilevy¨, ¨jossa jännite ilmeisesti muuttuu 6 volttiin.
Voisikohan noita akkuja kytkeä sarjaan, jolloin saisin 12 volttia ja 4Ah tuosta paketista? Entä onnistuukohan lataus alkuperäisellä(12V) laturilla kun nuö akut on sarjassa? Eli öttaisin siitä väliltä ne ¨piirilevyt poi¨s. Valoksi laittaisin jonku 12voltin halogeenin,
Monellako voltilla 6V akun voi enimmillään ladata? Laitoin sen lataukseen 12V ja 400mA laturilla, pïtäiskö hakea äkkiä pois väi annanko olla yön yli?
No ei helvetissä noin paljoa latausjännitettä! Varmaan joku karvan päälle 7v on sopiva jos suoraan verrataan esim. autojen 12v systeemiin.
Aika harvinaisia tuntuu olevan noi osramin decostar IRC tai philipsin Master line es lamput. Ei ollut k-raudassa, motonetissä, prismassa eikä yhdessä valaisinkaupassakaan. Täytyy mennä vaikka slo:lle palloilemaan tai jonnekin muuhun tukkuun.
IRC:tä löytyy ainakin Tampereelta Powersetistä.
No nyt pitäis ruveta itsekkin tekemään valoja, mutta halogeeneille sopiva kotelo mietityttää. Viemäri rööri ei oikein innosta, alumiiniä en pääse sorvaamaan, valmiista lampuista (ei fillari lamput) ei sopivia ole löytynyt.
Ideoita saa siis antaa.
Itseä on ruvennut mietityttämään kotelon valmistaminen lasikuidusta. Mutta miten on paljonko lamppu lämpenee? aiheuttaako ongelmia?
Omasta kokemuksesta sanoisin että ei kovin tiivistä kotelointia kannata rakentaa, alla oleva avomalli on toiminut hyvin(20w)
http://i3.pinkbike.com/photo/1193/th...pic1193696.jpg
Tämä on kestänyt räjähtämättä myös lumihankeen uppoamisen kuumana.